آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
دمنوش مناسب زنان
انواع نوشیدنی ها
1/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

با انواع دمنوش مناسب زنان آشنا شوید

مینا اسماعیل بیگی 13 اسفند 1401 6 دقیقه

مصرف دمنوش‌های گیاهی علاوه بر عطر و طعم خوب، خواص زیادی را برای بدن به همراه خواهند داشت. برخی انواع دمنوش مناسب خانم‌ها است. خانم‌ها در طول ماه تغییرات هورمونی را تجربه می‌کنند که اغلب دردناک و همراه با تغییرات جسمی و روحی است. همچنین در دوران بارداری نیز درگیر مشکلات متعددی می‌شوند. یکی از راه‌های کاهش این درد و ناراحتی‌ها توجه به رژیم غذایی است. دمنوش‌های مختلف می‌توانند برای خانم‌ها مفید باشند. ما در این مطلب به معرفی بهترین دمنوش برای زنان از جمله انواع دمنوش‌های مناسب برای عفونت‌های زنانه، دردهای قاعدگی، تنظیم هورمون و دوران بارداری خواهیم پرداخت. پس، اگر می‌خواهید با انواع دمنوش مناسب زنان آشنا شوید، در ادامه با ما همراه شوید.

دمنوش برای عفونت های زنانه

دمنوش برای عفونت‌های زنانه

دمنوش‌ها با خواص ضدالتهابی به کاهش دردهای پریودی کمک می‌کنند.

برخی از خانم‌ها در طول زندگی به عفونت‌های مختلفی در اندام تناسلی خود مبتلا می‌شوند. عفونت رحم یکی از مشکلات شایع در خانم‌هاست که به دلیل ورود انواع باکتری‌ها به دستگاه تناسلی اتفاق می‌افتد. در صورت ابتلا به این عفونت‌ها باید به پزشک مراجعه کرد تا با استفاده از روش‌های درمانی مختلف، با عفونت‌ها مقابله کرد. مصرف برخی دمنوش‌های گیاهی نیز موجب کاهش درد و کمک به درمان عفونت‌ها می‌شوند. البته در زمان مصرف دمنوش‌ها دقت کنید تا با داروهای مصرفی تداخل نداشته باشند.

دمنوش پونه

گیاه پونه سرشار از ویتامین گروه B و A است و خاصیت ضد میکروبی دارد. مصرف این دمنوش همچون آنتی بیوتیک عمل کرده و برای درمان عفونت‌های زنانه مفید است. پونه گیاهی خودرو است اما در برخی مناطق کشت می‌شود. دمنوش پونه را می‌توان به آسانی تهیه کرد، کافی است مقداری پونه را داخل آب جوش بریزید و منتظر بمانید تا دم بکشد.

. همچنین استفاده از دمنوش پونه در پریودی باعث کاهش در نیز خواهد شد.

دمنوش بابونه

بابونه گیاهی پرخاصیت و مفید است که در کاهش التهاب مفید خواهد بود. این گیاه در طب سنتی جایگاه ویژه‌ای دارد. طعم خوب چای بابونه، پیشنهادی برای یک عصر پاییزی ، موجب می‌شود تا مصرف آن آسان‌تر از دیگر انواع دمنوش‌ها باشد. در زمان استفاده از این دمنوش مناسب زنان ، به داروهای مصرفی خود توجه کرده و در این رابطه با پزشک مشورت کنید، زیرا بابونه با برخی داروها مانند وارفارین تداخل دارد.

دمنوش رزماری

گیاه رزماری در زمان ابتلا به انواع عفونت‌های زنانه بسیار موثر است زیرا دارای خواص ضد باکتریایی بوده و موجب کاهش التهاب می‌شود. رزماری گیاهی شناخته شده است که به علت خواص بی‌نظیر آن در ساخت بسیاری از محصولات آرایشی بهداشتی نیز استفاده می‌شود؛ اما بهترین روش برای بهره‌مندی از فواید این گیاه، مصرف دمنوش رزماری است.

دمنوش زنجبیل

احتمالا شما نیز با دمنوش زنجبیل آشنایی دارید. گیاه زنجبیل به دلیل خواص آنتی اکسیدانی در کاهش التهاب ناشی از عفونت‌ها موثر است. دمنوش زنجبیل به عنوان یکی از انواع دمنوش برای عفونت‌های زنانه شناخته می‌شود. برای تهیه این دمنوش باید مقداری زنجبیل را داخل قوری ریخته و آب جوش را به آن اضافه کنید. زنجبیل در مقایسه با دیگر انواع دمنوش به زمان بیشتری برای دم کشیدن نیاز دارد.

دمنوش برای درد قاعدگی

دمنوش برای درد قاعدگی

برخی از دمنوش‌ها مانند آویشن و لیموترش به کاهش استرس و اضطراب پریودی کمک می‌کنند.

در زمان پریودی چه دمنوشی بخوریم؟ اغلب خانم‌ها در دوران قاعدگی مشکلات جسمی همچون درد شکم، دردکمر و گرفتگی عضلات را تجربه می‌کنند یا دچار ناآرامی‌های روحی همچون بی حوصلگی، کمبود انرژی، خستگی و تغییرات خلق‌وخو می‌شوند. استراحت و خواب کافی و عدم انجام فعالیت‌های سنگین فیزیکی در کاهش این مشکلات مفید است. مصرف برخی از انواع دمنوش و مخصوصا دمنوش گرم برای پریودی نیز در این دوران به خانم‌ها کمک کرده و علائم قاعدگی را کاهش می‌دهد.

دمنوش مریم گلی

مریم گلی گیاهی شناخته شده در طب سنتی است که خواص بسیاری داشته و مصرف آن برای بدن مفید است. دمنوش مریم گلی که به آن دمنوش دوران قاعدگی نیز می‌گویند، نوشیدنی مناسب برای کاهش دردهای قاعدگی است که مصرف آن توصیه می‌شود. توجه داشته باشید که این گیاه با برخی داروهای شیمیایی تداخل دارد. در صورتی که درحال مصرف دارویی خاص هستید، پیش از شروع استفاده از این دمنوش دوران پریودی با پزشک مشورت کنید.

دمنوش رازیانه

سندروم پیش از قاعدگی (PMS) مشکلات، دردها و علائمی است که در حدود یک هفته پیش از شروع خون‌ریزی آغاز می‌شود و اغلب خانم‌ها آن را تجربه می‌کنند. مصرف دمنوش رازیانه یا همان دمنوش پریودی یک هفته پیش از شروع دوران قاعدگی توصیه می‌شود. این گیاه با خواص ضد التهاب و ضد اسپاسم خود در کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی موثر است و همچنین دردهای دوران پریود را کاهش می‌دهد.

دمنوش بادرنجبویه

دمنوش بادرنجبویه از انواع دمنوش برای درد قاعدگی است که مصرف آن در روزهای اول پریود توصیه می‌شود. این گیاه به عنوان یک ضد التهاب شناخته می‌شود که اسپاسم و گرفتگی‌های عضلانی دوران قاعدگی را برطرف می‌کند. با رفع اسپاسم عضلانی میزان درد تا حد قابل توجهی کاهش می‌یابد. گیاه بادرنجبویه را می‌توان از عطاری‌ها تهیه نمود و دمنوش آن را در منزل درست کرد. این دمنوش مناسب پریودی است و در تنظیم چرخه هورمونی بدن نیز موثر خواهد بود.

دمنوش شنبلیله

دمنوش شنبلیله یکی دیگر از دمنوش های مناسب پریودی است که علاوه بر کاهش دردها و گرفتگی‌های عضلانی در تنظیم هورمون‌های زنانه نیز موثر خواهد بود. فیتواستروژن ماده‌ای است که بر سطح هورمون استروژن تاثیر می‌گذارد. این ماده در گیاه شنبلیله یافت می‌شود. به دلیل خواص این گیاه، مصرف دمنوش شنبلیله در دوران قاعدگی مفید خواهد بود.

لیستی از انواع دمنوش برای دوران پریودی به شما معرفی کردیم، در ادامه دمنوش‌هایی که به تنظیم هورمون‌های زنانه کمک می‌کنند را معرفی خواهیم کرد.

دمنوش برای تنظیم هورمون های زنانه

دمنوش برای تنظیم هورمون های زنانه

استفاده از دمنوش به جای قرص و آمپول یکی از بهترین راه‌های تسکین درد است.

بر هم خوردن تعادل هورمون در خانم‌ها یکی از مشکلات شایع است که موجب بروز بیماری‌های مختلف می‌شود. به‌هم ریختگی خفیف هورمونی باعث مشکلات پوستی همچون جوش و آکنه خواهد شد که مصرف دمنوش‌های گیاهی در تنظیم سطح هورمون مفید خواهند بود. البته در مواقعی که مشکلات هورمونی شدید باشد به مصرف دارو نیاز دارید. به طور کلی تنظیم سطح هورمون‌ها و مصرف دمنوش مناسب زنان برای تنظیم هورمون مختلف باید تحت نظر پزشک انجام شود.

دمنوش ریشه قاصدک

اندام مسئول تولید و تنظیم هورمون استروژن، کبد است. این اندام در حذف و بهبود سطح هورمون‌های بدن موثر خواهد بود؛ در نتیجه با بهبود علمکرد کبد می‌توان مشکلات هورمونی را از بین برد. دمنوش ریشه قاصدک بر فعالیت‌های کبد تاثیر گذاشته و به همین دلیل موجب تنظیم سطح هورومون‌ها در بدن می‌شود. برای تهیه این دمنوش، گیاه ریشه قاصدک را داخل آب جوش ریخته و منتظر بمانید تا به خوبی دم بکشد.

دمنوش شبدر قرمز

شبدر قرمز، گیاهی مهم در طب سنتی است که برای درمان بسیاری از بیماری‌ها همچون مشکلات گوارشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دمنوش این گیاه در کاهش علائم قاعدگی نیز موثر خواهد بود. از دیگر فواید دمنوش شبدر قرمز تنظیم چرخه هورمونی بدن است.

آیا نوشیدن دمنوش گیاهی برای زنان باردار بی خطر است؟

به طور کلی در دوران بارداری مصرف برخی دمنوش‌ها مضر است و ممکن است موجب زایمان زودرس یا سقط جنین شود. از جمله دمنوش‌های غیر مجاز در دوران بارداری می‌توان به دمنوش گل گاو زبان، آویشن، رازیانه، زعفران، شنبلیله، زیره، شیرین بیان، کندر، گزنه، چای زغال اخته و چای سکه‌ای اشاره کرد. مصرف شاه دانه، برگ سنا و ریواس ترکی نیز برای خانم‌های باردار مضر است.

فهرستی از دمنوش های گیاهی مفید و بی خطر در دوران بارداری

فهرستی از دمنوش‌های گیاهی مفید و بی‌خطر در دوران بارداری

برای استفاده از دمنوش‌ها در دوران بارداری بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

استفاده از برخی نوشیدنی‌ها نیز در دوران بارداری مجاز بوده و به حفظ سلامت و کاهش مشکلات بارداری کمک می‌کند؛ اما باید در استفاده از این دمنوش‌ها دقت کرد و از مصرف بیش از حد آن‌ها خودداری نمود. دمنوش مناسب زنان در دوره بارداری شامل موارد زیر است:

  • دمنوش زنجبیل
  • دمنوش برگ تمشک
  • چای نعنا
  • دمنوش چای ترش
  • دمنوش به لیمو
  • دمنوش بابونه
  • چای سبز
  • دمنوش مریم گلی
  • دمنوش عناب
  • دمنوش گل محمدی
  • دمنوش بابونه
  • دمنوش نعناع
  • دمنوش دارچین
  • دمنوش رزماری
  • دمنوش به

دمنوش مناسب زنان، از دمنوش دوره قاعدگی تا بارداری

در این مطلب انواع دمنوش مناسب زنان را معرفی کردیم. این دمنوش‌ها در کاهش عفونت‌های زنانه، دردهای قاعدگی و تنظیم هورمون‌ها مفید هستند و مصرف آن‌ها به شما کمک می‌کند تا درد کم‌تری در دوران پریود تجربه کنید. برای درست کردن دمنوش‌های گفته شده نیازمند فراهم کردن موادی خواهید بود که می‌توانید آن­ها را از عطاری آنلاین‌ اسنپ فود سفارش دهید. پس تردید نکنید و اگر از این مشکلات رنج می‌برید، سفارش خود را در اسنپ فود ثبت کنید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود