آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • گل بابا آدم
    گل بابا آدم و نکات مهم نگهداری مهر 25, 1403
  • معرفی بهترین رستوران های مشهد به همراه آدرس، عکس و منو مهر 25, 1403
  • جلوگیری از ریزش موی گربه
    جلوگیری از ریزش موی گربه؛ دلایل و روش های درمان مهر 25, 1403
صفحه پیدا نشد!
نوشیدنی ضد صفرا
انواع نوشیدنی ها
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

بهترین نوشیدنی‌ ها برای حفظ سلامت کیسه صفرا

مینا اسماعیل بیگی 22 مهر 1403 6 دقیقه

کیسه صفرا یکی از اندام‌های داخلی حفره شکمی، در قسمت تحتانی کبد است که وظیفه جمع‌آوری، غلیظ کردن و ترشح مایع صفراوی تولید شده در کبد را بر عهده دارد. برای کمک به درمان مشکلات کیسه صفرا، باید انواع نوشیدنی ضد صفرا را مصرف کنید. در واقع تمام نوشیدنی‌ها برای مشکلات صفرا مفید نیستند و باید نوشیدنی‌های مفید برای درمان سنگ و بیماری‌های کیسه صفرا را بشناسید. با توجه به اهمیت این موضوع، در ادامه این مطلب از مجله اسنپ فود قصد داریم تا انواع نوشیدنی ضد صفرا را معرفی کنیم؛ پس تا انتها همراه ما باشید.

بهترین نوشیدنی برای سنگ صفرا

مصرف انواع نوشیدنی ضد صفرا که در ادامه این بخش معرفی می‌کنیم، از یک سو در سلامت کیسه صفرا موثر هستند و از سوی دیگر، می‌توانند به درمان مشکلات کیسه صفرا کمک کنند. البته اگر درگیر سنگ کیسه صفرا یا دیگر مشکلات این اندام هستید، پیش از مصرف این نوشیدنی‌ها، ابتدا باید با پزشک مشورت کنید.

۱. آب

آب بهترین نوشیدنی برای سنگ صفرا

آب را می‌توان بهترین نوشیدنی برای کیسه صفرا معرفی کرد که مصرف آن بدن را هیدراته نگه می‌دارد. با مصرف آب، بدون اینکه کالری اضافه دریافت کنید، آب موردنیاز اندام‌های بدن مانند کیسه صفرا در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. همچنین مصرف آب، سموم موجود در بدن را دفع می‌کند و احتمال ایجاد سنگ صفرا کاهش می‌یابد. البته باید در طول روز آب بنوشید و از نوشیدن حجم زیاد آب در یک نوبت خودداری کنید.

۲. سرکه سیب

سرکه سیب

سرکه سیب یک نوشیدنی ضد صفرا است که مصرف آن می‌تواند به تجزیه سنگ صفرا کمک کند. این خاصیت سرکه سیب به دلیل وجود اسید مالیک است که بلورهای سنگ صفرا را حل می‌کند. برای بهره‌مندی از این خاصیت سرکه سیب، باید یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب گرم حل کنید و صبح‌ها به صورت ناشتا بنوشید. مصرف ترکیب سرکه سیب و آب گرم، علاوه بر دفع سنگ کیسه صفرا، احتمال ایجاد آن را نیز کاهش می‌دهد. البته خواص این نوشیدنی محدود به صفرا نمی شود و می توان به خواص سرکه سیب برای لاغری هم اشاره کرد.

۳. دمنوش نعناع

دمنوش نعناع

از دیگر انواع نوشیدنی ضد صفرا مي‌توان به دمنوش نعناع اشاره کرد. مصرف این دمنوش با تنظیم فعالیت دستگاه گوارش و تقویت کیسه صفرا، احتمال ایجاد سنگ صفرا را کاهش می‌دهد. همچنین این دمنوش، پتانسیل تجزیه سنگ کیسه صفرا را هم دارد. برای تهیه دمنوش نعناع، می‌توانید نعناع خشک را از عطاری آنلاین اسنپ فود سفارش دهید و آن را درب منزل تحویل بگیرید. سپس یک قاشق چای‌خوری برگ نعناع خشک را در آب جوش بریزید و مانند چای دم کنید تا آماده شود.

۴. چای سبز

چای سبز

چای سبز نیز یک نوشیدنی ضد صفرا است که از ابتلا به سنگ صفرا و سرطان کیسه صفرا جلوگیری می‌کند. بر اساس مطالعات انجام شده، احتمال ایجاد سنگ صفرا در خانم‌هایی که به طور روزانه چای سبز می‌نوشند، ۲۷ درصد کمتر از دیگران است. همچنین با مصرف این دمنوش، احتمال ابتلا به سرطان کیسه صفرا هم ۴۴ درصد کاهش می‌یابد. در واقع آنتی اکسیدان‌ها و فلاونوئیدهای موجود در چای سبز، مانع از رشد سلول‌های سرطانی و آسیب به سلول‌های کیسه صفرا می‌شوند.

۵. خاکشیر

خاکشیر

ترکیب خاکشیر و آب گرم یک نوشیدنی مفید برای سلامت کیسه صفرا ایجاد می‌کند که به باور طب سنتی، می‌توان آن را یک تسکین فوری درد سنگ صفرا معرفی کرد. همچنین برای درمان مشکلات کیسه صفرا می‌توانید خاکشیر را با آب سرد و آبلیمو تازه نیز ترکیب کنید. مصرف خاکشیر موجب تسهیل حرکات روده می‌شود که نتیجه آن، جلوگیری از ایجاد سنگ کیسه صفرا است.

۶. آب چغندر

آب چغندر

آب چغندر نیز در فهرست انواع نوشیدنی ضد صفرا جای می‌گیرد. وجود ماده‌ای به نام بتائین در آب چغندر موجب سم‌زدایی از کیسه صفرا و بدن می‌شود. آب چغندر را می‌توان برای درمان مشکلات کیسه صفرا مانند سنگ کیسه صفرا نیز مصرف کرد. همچنین ترکیب آب چغندر و آب هویج نیز یک نوشیدنی فوق‌العاده برای درمان سنگ کیسه صفرا است.

۷. آب لیمو و آب نارنج

آب لیمو و آب نارنج

آب لیمو و آب نارنج، دو نوشیدنی ضد صفرا هستند که باید آن‌ها را به صورت تازه مصرف کنید. این دو نوشیدنی، مقادیر زیادی ویتامین C و آنتی اکسیدان‌های مختلف دارند که با کاهش سطح رادیکال‌های آزاد در اندام‌های مختلف و همچنین سم‌زدایی بدن، احتمال ابتلا به مشکلات کیسه صفرا را کاهش می‌دهند. همچنین خواص ضدالتهابی لیمو و نارنج، به درمان مشکلات و ناراحتی‌های کیسه صفرا کمک می‌کند.

۸. آب هویج

آب هویج

برای درمان سنگ کیسه صفرا می‌توانید از آب هویج هم کمک بگیرید. آنتی اکسیدان‌ها، فیبر و خواص ضد التهابی آب هویج تازه موجب می‌شود تا بتوان آب هویج را به رژیم غذایی بیماران مبتلا به سنگ صفرا اضافه کرد و از خواص آن بهره‌مند شد. همچنین آب هویج سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی است که هضم غذا در دستگاه گوارش را تسهیل می‌کنند و بدین طریق احتمال ابتلا به مشکلات کیسه صفرا کاهش می‌یابد.

۹. دمنوش بابونه

دمنوش بابونه

مصرف دمنوش بابونه، به دلیل خواص ضد التهابی گیاه بابونه می‌تواند درد و ناراحتی ناشی از ابتلا به مشکلات کیسه صفرا را تسکین دهد. همچنین در ترکیب گیاه بابونه، ماده‌ای با نام آپیگنین وجود دارد که برای درمان سنگ کیسه صفرا موثر خواهد بود. بابونه یک گیاه آرامش‌بخش است که درد و ناراحتی‌های ناشی از بیماری را نیز بهبود می‌بخشد.

۱۰. دمنوش آویشن

دمنوش آویشن

دمنوش آویشن، آخرین گزینه در فهرست انواع نوشیدنی ضد صفرا است که مصرف آن به تنظیم فعالیت کیسه صفرا و گوارش بهتر مواد غذایی کمک می‌کند. در طب سنتی برای گیاه آویشن، خواص متعددی ذکر شده است که یکی از آن‌ها سلامت و تقویت کیسه صفرا است. از سوی دیگر، خواص ضد التهابی آویشن موجب می‌شود تا مصرف آن به درمان مشکلات و سنگ کیسه صفرا کمک کند.

میوه‌های مفید و مضر برای درمان سنگ صفرا

در پاسخ به این سوال که برای دفع سنگ کیسه صفرا چه بخوریم؟ علاوه بر نوشیدنی‌ها، بررسی دیگر گروه‌های غذایی مانند میوه‌ها نیز اهمیت زیادی دارد. برخی از میوه‌ها به سلامت کیسه صفرا و درمان مشکلات این اندام کمک می‌کنند و برخی دیگر از جمله غذاهای ممنوعه سنگ صفرا هستند. در جدول زیر با میوه‌های مفید و مضر برای کیسه صفرا آشنا می‌شوید:

میوه‌های مفید برای کیسه صفرا میوه‌های مضر برای کیسه صفرا
میوه‌های سرشار از فیبر مانند سیب و گلابی
مرکبات مانند پرتقال
منابع ویتامین C مانند توت فرنگی
میوه‌هایی با قند بالا مانند هندوانه و انگور
میوه‌های چرب مانند نارگیل و آووکادو
میوه‌های اسیدی مانند گوجه فرنگی

 

 

چگونه از ابتلا به سنگ صفرا جلوگیری کنیم؟

همان‌طور که گفتیم، یکی از راه‌های جلوگیری از ابتلا به سنگ صفرا، مصرف انواع نوشیدنی ضد صفرا است که بخشی از یک رژیم غذایی سالم محسوب می‌شوند. در واقع، داشتن سبک زندگی سالم را می‌توان مهم‌ترین راه برای جلوگیری از ایجاد سنگ صفرا معرفی کرد. روش‌های پیشگیری از ایجاد سنگ صفرا به شرح زیر هستند:

  • با داشتن یک رژیم غذایی متعادل و ورزش روزانه و منظم، وزن خود را در محدوده نرمال حفظ کنید.
  • اگر اضافه وزن دارید، به جای روش‌های سریع لاغری، یک برنامه اصولی و تدریجی برای کاهش وزن داشته باشید.
  • مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه شده و قندهای مصنوعی را در رژیم غذایی خود کاهش دهید.
  • چربی‌های سالم مانند روغن زیتون و ماهی‌های چرب را جایگزین چربی‌های مضر و ترانس کنید.
  • در طول روز به میزان کافی آب بنوشید تا بدن هیدراته بماند و از کم آبی بدن جلوگیری شود.
  • مصرف مواد غذایی حاوی فیبر مانند میوه، سبزیجات و غلات کامل را در رژیم غذایی خود افزایش دهید.
  • تا حد امکان از مصرف نوشیدنی‌های الکی خودداری کنید؛ چراکه الکل به سلامت کیسه صفرا آسیب می‌زند.

سخن پایانی

در این مطلب از مجله اسنپ فود به معرفی انواع نوشیدنی ضد صفرا پرداختیم و سپس میوه‌های مفید و مضر برای کیسه صفرا را بررسی کردیم. رژیم غذایی برای کنترل و درمان مشکلات کیسه صفرا اهمیت زیادی دارد و بیماران مبتلا به سنگ کیسه صفرا باید در انتخاب نوشیدنی‌ها و مواد غذایی خود حساس باشند. همان‌طور که گفته شد، مصرف برخی از نوشیدنی‌ها و دمنوش‌های گیاهی مانند چای سبز و دمنوش آویشن برای درمان مشکلات صفرا و همچنین جلوگیری از ابتلا به آن‌ها موثر است. شما می‌توانید این دمنوش‌ها را به سادگی در منزل تهیه کنید، آن‌ها را در طول روز بنوشید و از خواص این نوشیدنی‌ها بهره‌مند شوید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2738 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود