آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • شام مناسب برای فشار خون بالا
    شام مناسب برای فشار خون بالا مهر 18, 1403
  • کدام قهوه کافئین بیشتری دارد
    کدام قهوه کافئین بیشتری دارد؟ (معرفی انواع قهوه با کافئین بالا) مهر 18, 1403
  • سرماخوردگی عروس هلندی
    سرماخوردگی عروس هلندی: علائم، علل و درمان کامل مهر 18, 1403
صفحه پیدا نشد!
شام مناسب برای فشار خون بالا
آموزش آشپزی
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

شام مناسب برای فشار خون بالا

مینا اسماعیل بیگی 18 مهر 1403 7 دقیقه

فشار خون بالا، عارضه‌ای شایع در میان ایرانیان است که آن را با نام قاتل خاموش هم می‌شناسند. داشتن یک رژیم غذایی اصولی، یکی از مهم‌ترین عوامل برای کنترل فشار خون محسوب می‌شود و به همین دلیل باید با بهترین غذا برای فشار بالا آشنا باشید. برخی بیماران مبتلا به فشار خون بالا، وعده شام را حذف کرده یا نسبت به آن بی‌توجه هستند؛ در حالی که در این وعده نیز باید غذاهای سالم و مفید برای کاهش فشار خون مصرف شود. با توجه به اهمیت این وعده غذایی، در ادامه این مطلب از مجله اسنپ فود، قصد داریم تا بهترین شام برای فشار خون بالا را معرفی کنیم؛ پس تا انتها همراه ما باشید.

شام مناسب برای فشار خون بالا

بهترین شام برای فشار خون بالا باید با مواد اولیه و ترکیباتی تهیه شود که نه تنها موجب افزایش فشار خون نمی‌شوند؛ بلکه سطح فشار خون را کنترل می‌کنند. یک نکته بسیار مهم برای تهیه بهترین غذا برای فشار بالا ، حذف یا استفاده محدود از نمک و ادویه‌هایی مانند فلفل قرمز و فلفل سیاه است. این ادویه‌ها به دلیل وجود مقادیر بالای سدیم یا دیگر ترکیبات مضر، موجب افزایش فشار خون می‌شوند.

ماهی سالمون با سبزیجات

ماهی سالمون با سبزیجات

ماهی‌های چرب مانند سالمون، سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که یک ماده مفید برای کنترل و کاهش فشار خون است. کارشناسان توصیه می‌کنند تا افراد مبتلا به فشار خون بالا، مصرف ماهی‌های چرب مانند سالمون و قزل آلا را در رژیم غذایی خود جای دهند و در هفته ۱ یا ۲ بار ماهی بخورند. ترکیب ماهی سالمون و سبزیجات، ترکیب جذاب شام برای فشار خون بالا است.

برای درست کردن این غذا به ماهی سالمون، کدو سبز، کلم بروکلی، گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای، روغن و مقدار کمی نمک و فلفل نیاز دارید. روی سبزیجات با فرچه مقدار کمی روغن بمالید و کمی نمک به آن‌ها اضافه کنید. روی ماهی سالمون هم کمی نمک و فلفل بپاشید. سبزیجات و تکه‌های ماهی را روی گریل قرار دهید. در حین گریل شدن، سبزیجات را چند بار بچرخانید، اما ماهی نیازی به چرخاندن روی گریل ندارد و زمانی که یک سمت آن پخته شد، باید سمت دیگر را روی گریل بگذارید. پس از پایان گریل شدن سبزیجات و ماهی، سبزیجات را به صورت درشت خرد کرده و در کنار ماهی سرو کنید.

سوپ اسفناج

سوپ اسفناج

اسفناج منبع پتاسیم است که می‌تواند فشار خون را کاهش دهد. با تهیه سوپ اسفناج، می‌توانید بهترین غذا برای فشار بالا را داشته باشید که این غذا، طعم جذابی هم دارد. از دیگر خواص سوپ اسفناج می‌تواند به تقویت و تنظیم فعالیت دستگاه گوارش اشاره کرد.

برای درست کردن این سوپ به اسفناج، شیر، آب مرغ، پیاز، سیب زمینی، روغن و مقدار کمی نمک و فلفل نیاز دارید. ابتدا پیاز و سیب زمینی را به صورت نگینی خرد کنید و در قابلمه به همراه روغن و کمی فلفل تفت دهید. شیر و عصاره مرغ را نیز داخل قابلمه بریزید و زمانی که سوپ به جوش آمد، اسفناج را اضافه کنید. در انتها کمی نمک بیفزایید و پس از پخته شدن اسفناج، سوپ را داخل میکسر یا مخلوط‌کن بریزید تا ترکیبی یک‌دست از تمامی مواد سوپ به دست آید. در نهایت سوپ را در کنار تکه‌های نان جو سرو کنید.

قلیه اسفناج و میگو

قلیه اسفناج و میگو

میگو یکی از مواد غذایی مفید برای فشار خون بالا است که ترکیب آن با اسفناج، بهترین غذا برای فشار بالا را ایجاد می‌کند. اسفناج نیز از جمله سبزیجات بسیار مفید برای کنترل فشار خون معرفی می‌شود. علاوه بر این، قلیه اسفناج و میگو بسیار خوشمزه است و از خوردن آن لذت می‌برید.

برای تهیه این غذا به میگو، اسفناج، پیاز، روغن زیتون و مقدار کمی آبلیمو، فلفل و نمک نیاز دارید. ابتدا نصف پیاز را با روغن زیتون تفت دهید و زمانی که طلایی شد، اسفناج و نمک را اضافه کنید. زمانی که اسفناج نرم شد، مقدار بسیار کمی آبلیمو بیفزایید و تابه را از روی حرارت بردارید. حالا در همان تابه، نیم دیگر پیاز را با روغن تفت دهید و میگوها را همراه با کمی نمک و فلفل داخل تابه اضافه کنید. ۵ دقیقه بعد، زمانی که میگو پخته شد، آن را روی مواد اسفناج بریزید، تمام مواد را هم بزنید و سرو کنید.

خوراک لوبیا

خوراک لوبیا

در فهرست شام مناسب برای فشار خون بالا می‌توان نام خوراک لوبیا را نیز جای داد که یک غذای ساده و خوشمزه است. ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در لوبیا موجب کاهش فشار خون می‌شود و نقش مهمی در رژیم غذایی بیماران مبتلا به فشار خون بالا دارد.

برای درست کردن خوراک لوبیا از لوبیا چیتی، پیاز، زردچوبه، رب گوجه فرنگی و مقدار کمی روغن زیتون، نمک و فلفل استفاده می‌شود. ابتدا پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و در تابه تفت دهید. سپس زردچوبه، رب گوجه فرنگی و مقدار محدودی نمک و فلفل را اضافه کنید و هم بزنید. حالا لوبیا خیس شده را به همراه آب داخل قابلمه بریزید و منتظر بمانید تا لوبیا پخته شده و خوراک لوبیا شما آماده شود.

سالاد کلم پیچ و کینوا

سالاد کلم پیچ و کینوا

برخی از سالادها نیز از جمله بهترین غذا برای فشار بالا محسوب می‌شوند که یکی از خوشمزه‌ترین آن‌ها، سالاد کینوا است. سبزیجات، حاوی فیبر، ویتامین‌ها و دیگر مواد مغذی هستند که مصرف آن‌ها در کنترل فشار خون موثر خواهد بود. همچنین سالاد کینوا یک غذای ساده برای وعده شام است که به کاهش وزن نیز کمک می‌کند.

برای درست کردن این سالاد تنها به کینوا، کلم پیچ، کرن برن (زغال اخته) و مقدار کمی روغن زیتون نیاز دارید. کرن بری و کلم پیچ را خرد کنید و آن‌ها را با کینوا و مقدار کمی روغن زیتون، در یک ظرف مخلوط کنید. طعم ملس زغال اخته باعث می‌شود تا به دیگر طعم‌دهنده‌ها مضر مانند آبلیمو نیازی نداشته باشید.

مرغ پخته با برنج قهوه‌ای

مرغ پخته با برنج قهوه‌ای

برنج قهوه‌ای حاوی فیبر بالا و مقادیر کم سدیم است و مرغ نیز به عنوان یک منبع پروتئینی مفید برای فشار خون شناخته می‌شود. شما می‌توانید مرغ را در کنار برنج قهوه‌ای سرو کنید و یک وعده غذایی خوشمزه و سالم داشته باشید که برای کاهش فشار خون نیز موثر است.

برای درست کردن مرغ، باید تکه‌های مرغ را به خوبی بشویید و آن‌ها را با پیاز، هویج، کرفس، کلم بروکلی، کدو سبز و مقداری روغن و ادویه، آب‌پز کنید. برای پختن برنج نیز تنها به برنج قهوه‌ای، کمی روغن زیتون و مقدار بسیار کمی نمک نیاز دارید. برنج را بشویید و با مقدار بسیار کم روغن و نمک و مشابه برنج سفید دم کنید. در نهایت برنج را به همراه تکه‌های مرغ و سبزیجات آب‌پز شده بخورید و از طعم آن لذت ببرید.

سینه مرغ کبابی

سینه مرغ کبابی

سینه مرغ منبعی از پروتئین، ویتامین B6 و نیاسین است و سدیم کمی دارد؛ به همین دلیل می‌توان آن را بهترین غذا برای فشار بالا معرفی کرد. بدون شک شما نیز می‌دانید که آب‌پز کردن مرغ، سالم‌ترین روش تهیه این غذا است؛‌ اما گاهی به دنبال یک طعم جذاب‌تر هستیم!

برای درست کردن سینه مرغ کبابی به سینه مرغ، پیاز، روغن کنجد، زردچوبه و مقدار بسیار کمی آبلیمو، نمک و فلفل نیاز دارید. به خاطر داشته باشید که افزودن مقادیر زیاد نمک، فلفل و آبلیمو، موجب افزایش سدیم غذا می‌شود که برای فشار خون بالا بسیار مضر است. در روش تهیه این غذا، ابتدا سینه مرغ را به خوبی تمیز کنید و آن را به صورت نازک برش بزنید. پیاز را به صورت خلالی خرد کرده و آن را با روغن کنجد، زردچوبه و کمی آبلیمو، نمک و فلفل مخلوط کنید. سپس تکه‌های مرغ را به مدت ۱ تا ۲ ساعت در مواد بگذارید و سپس روی شعله کباب کنید تا غذای شما آماده شود.

عدسی

عدسی

عدس از جمله حبوبات مفید برای کاهش فشار خون محسوب می‌شود که منبعی غنی از مواد معدنی موثر در کنترل فشار خون، همچون منیزیم و پتاسیم است. از همین روی، عدسی را می‌توان به عنوان بهترین غذا برای فشار بالا معرفی کرد که البته می‌توانید آن را در وعده صبحانه نیز نوش جان کنید.

برای درست کردن این غذا به عدس، پیاز، سیب زمینی، آرد سفید، رب گوجه فرنگی، روغن زیتون، زردچوبه و مقدار محدودی نمک و فلفل سیاه نیاز دارید. برای تهیه عدسی، ابتدا پیاز را با روغن تفت دهید و سپس زردچوبه و رب گوجه فرنگی را اضافه کنید. پس از اینکه خامی رب گرفته شد، عدس خیس خورده را به همراه نمک، فلفل و آب، داخل قابلمه بریزید. زمانی که عدس‌ها نیم‌پز شدند، آرد تفت خورده در روغن و سیب زمینی‌های نگینی را هم اضافه کنید و منتظر بمانید تا عدسی آماده شود.

سخن پایانی

در این مطلب از مجله اسنپ فود ۸ نمونه از بهترین غذا برای فشار بالا را معرفی کردیم و به آموزش روش تهیه هر یک از آن‌ها پرداختیم. فراموش نکنید که رژیم غذایی اصولی، تاثیر زیادی بر سطح فشار خون دارد و باید نسبت به غذاهایی که می‌خورید، حساس باشید. حال که می‌دانید کدام غذاها برای کنترل فشار خون مفید هستند، می‌توانید انتخاب بهترین در منوی رستوران‌ها داشته باشید.

اگر به هر دلیل وقت، انرژی یا حوصله غذا درست کردن را ندارید، می‌توانید غذای موردنظر خود را به آسانی و تنها با چند کلیک سفارش دهید. در سرویس سفارش آنلاین غذا اسنپ فود، تنها با چند کلیک سفارش غذای شما نهایی می‌شود و دیگر نیازی به خروج از منزل یا سر زدن به رستوران‌ها نخواهید داشت.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2733 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود