آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • شام مناسب برای فشار خون بالا
    شام مناسب برای فشار خون بالا مهر 18, 1403
  • کدام قهوه کافئین بیشتری دارد
    کدام قهوه کافئین بیشتری دارد؟ (معرفی انواع قهوه با کافئین بالا) مهر 18, 1403
  • سرماخوردگی عروس هلندی
    سرماخوردگی عروس هلندی: علائم، علل و درمان کامل مهر 18, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه دنده کباب
آموزش آشپزی
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه دنده کباب کرمانشاهی

مینا اسماعیل بیگی 15 مهر 1403 6 دقیقه

دنده کباب یک غذای اصیل کرمانشاهی است که چشیدن طعم آن یک تجربه متفاوت در میان انواع غذاهای کبابی خواهد بود. برای طرز تهیه دنده کباب ، ابتدا گوشت دنده‌ها را به مدت 1 ساعت داخل ظرفی مناسب با مقداری یخ در دمای محیط قرار دهید و سپس دنده‌ها را آبکشی و خشک کنید. در ادامه، این گوشت را به مدت 12 ساعت در مخلوطی از سیر و پیاز رنده‌شده، زعفران، ماست چکیده، برگ بو، نمک و فلفل بخوابانید و سپس همراه با مقداری گوجه‌فرنگی و پیاز حلقه‌شده در فویل بپیچید. در نهایت، گوشت را به مدت 90 دقیقه در فر بپزید.

البته علاوه بر این روش، مزه دنده کباب کرمانشاهی روی منقل هم عالی می‌شود که در این مقاله از اسنپ فود، جزئیات آن را هم توضیح می‌دهیم. در ادامه، جدول مشخصات غذایی دنده کباب را با هم می‌بینیم:

دنده کباب

تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی کمی بیشتر از 12 ساعت
زمان پخت غذا 90 دقیقه
میزان سختی متوسط

دنده کباب کرمانشاهی با فر

دنده کباب کرمانشاهی با فر

دنده کباب یک غذای اصیل کرمانشاهی است که طعمی فوق‌العاده و ظاهری شبیه شیشلیک دارد. در نسخه اصلی، این کباب باید روی آتش ملایم منقل پخته شود، اما اگر چنین امکانی ندارید، داخل فر هم می‌توان یک کباب دنده بسیار لذیذ و ترد تهیه کرد. پس ابتدا به سراغ طرز تهیه دنده کباب در فر می‌رویم و بعد روش درست کردن این کباب خوشمزه روی منقل را توضیح می‌دهیم؛ با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه دنده کباب با فر

مواد لازم برای تهیه دنده کباب با فر

مواد اولیه این غذای لذیذ به صورت جدول زیر است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
دنده گوسفند 1 کیلوگرم
پیاز 2 عدد
سیر 2 حبه
ماست چکیده 250 گرم
رب گوجه‌فرنگی 5 قاشق غذاخوری
زعفران دم‌کرده 2 قاشق غذاخوری
برگ بو 2 عدد
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
روغن مایع و روغن کرمانشاهی به مقدار لازم

فراموش نکنید که این غذای اصیل با گوشت تازه و باکیفیت، طعم و مزه بی‌نظیری پیدا می‌کند و اگر به‌دنبال خرید چنین گوشتی هستید، ساده‌ترین راه ممکن، استفاده از سفارش آنلاین محصولات پروتئینی اسنپ فود است که خیلی راحت و سریع شما را به مقصودتان می‌رساند.

طرز تهیه دنده کباب با فر در 6 مرحله

طرز تهیه دنده کباب با فر در 6 مرحله

برای درست کردن دنده کباب در فر، مطابق مراحل زیر پیش بروید:

مرحله اول

ابتدا دنده‌های گوسفند را همراه با مقداری یخ در ظرفی مناسب بریزید و آن را به مدت 1 ساعت در دمای محیط قرار دهید. سپس، دنده‌ها را بشویید و با دستمال مخصوص آشپزی خشک کنید.

مرحله دوم

در ادامه، سیرها و پیازها را بشویید، پوست بگیرید و رنده کنید. سپس، سیر و پیاز رنده‌شده را با ماست چکیده، زعفران دم‌کرده، برگ بو، نمک و فلفل مخلوط کنید. دنده‌ها را به ظرف اضافه کنید و با مخلوط این مواد ماساژ دهید. سپس روی ظرف را سلفون بکشید و آن را 12 ساعت در یخچال بگذارید.

مرحله سوم

کمی پیش از خارج کردن دنده‌ها از یخچال، سس کباب را درست کنید. برای این منظور، تابه‌ای مناسب را روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن مایع داخل آن بریزید تا داغ شود. سپس، رب گوجه‌فرنگی را اضافه کنید و کمی تفت دهید تا رنگ باز کند و بوی خامی آن گرفته شود.

مرحله چهارم

حالا زعفران دم‌کرده، روغن کرمانشاهی و نمک و فلفل را هم در تابه بریزید و چند دقیقه‌ای صبر کنید تا سس به غلظت کافی برسد. سپس تابه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید. فر را روشن کنید و آن را روی دمای 170 درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا گرم شود.

مرحله پنجم

در ادامه طرز تهیه دنده کباب ، دنده‌های مزه‌دار‌شده را از یخچال بیرون بیاورید و آن‌ها را روی سینی فر که با فویل آلومینیومی پوشانده‌اید، بچینید. حالا چند گوجه‌فرنگی حلقه‌ای زیر دنده‌ها و چند پیاز حلقه‌شده روی دنده‌ها قرار دهید و روی مواد را با فویل بپوشانید.

مرحله ششم

سینی فر را به مدت 90 دقیقه در دستگاه بگذارید تا گوشت دنده کاملا مغزپخت شود. بعد از گذشت حدود 1 ساعت، سینی فر را بیرون بیاورید و فویل را باز کنید تا روی دنده‌ها هم برشته شود. در نهایت، دنده‌ها را به سس کباب آغشته کرده و با دورچین‌های دلخواه سرو کنید.

دنده کباب کرمانشاهی روی منقل

دنده کباب کرمانشاهی روی منقل

برای به سیخ کشیدن دنده‌ها و گوشت چرخ‌کرده، کمی مهارت لازم است و باید کاملا صبور باشید تا تمام قسمت‌های گوشت با حرارت ملایم به صورت یکنواخت کبابی شود و در عین حال، آبدار و مغزپخت باشد. در ادامه، مواد لازم و طرز تهیه دنده کباب کرمانشاهی اصیل را با هم می‌بینیم:

مواد لازم برای دنده کباب با گوشت چرخ کرده

مواد لازم برای دنده کباب با گوشت چرخ کرده

مواد اولیه دنده کباب را مطابق جدول زیر فراهم کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
دنده گوسفند 4 عدد
گوشت گوسفندی 300 گرم
پیاز 1 عدد
گوجه‌فرنگی 2 عدد
رب گوجه‌فرنگی 1 قاشق غذاخوری
زعفران دم‌کرده 2 قاشق غذاخوری
آب لیموترش 1 قاشق غذاخوری
کره 50 گرم
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه دنده کباب با گوشت چرخ کرده

مراحل طرز تهیه دنده کباب با گوشت چرخ کرده

کباب دنده با گوشت چرخ‌کرده به ترتیب مراحل زیر آماده می‌شود:

مرحله اول

در این روش، گوشت گوسفندی را به صورت درشت چرخ کنید. سپس آن را با پیاز رنده‌شده، نمک و فلفل مخلوط کنید و کمی ورز دهید تا یکدست و منسجم شوند.

مرحله دوم

حالا دنده‌ها را به یک سیخ پهن بکشید و گوشت چرخ‌کرده را هم به کمک یک چاقو کنار دنده‌ها پهن کنید. سپس، 3 عدد سیخ پهن مخصوص کباب کوبیده، زیر گوشت چرخ‌کرده قرار دهید و گوشت ته سیخ‌ها را هم با دست کمی جمع کنید تا گوشت چرخ‌کرده نریزد.

مرحله سوم

منقل زغال را آماده کنید و سیخ‌های کباب را روی آن قرار دهید. وقتی گوشت چرخ‌کرده به سیخ‌های زیری چسبید و خودش را گرفت، سیخ‌ها را به صورت یکنواخت بچرخانید تا تمام قسمت‌های گوشت با حرارت یکدست کبابی شود.

مرحله چهارم

در حین کباب شدن دنده‌ها، سس کباب را هم آماده کنید. برای این منظور، کره را در تابه‌ای مناسب بریزید تا ذوب شود. سپس، گوجه‌فرنگی‌هایی را که پوست گرفته و خرد کرده‌اید، به تابه اضافه کنید. در ادامه، رب، زعفران، آب لیموترش، نمک و فلفل را هم در تابه بریزید و چند دقیقه‌ای صبر کنید تا سس، غلیظ‌تر شود.

مرحله پنجم

در نهایت، دنده کبابی را که آماده شده از روی منقل بردارید و دو طرف آن را با یک قلموی آشپزی به سس گوجه آغشته کنید. حالا دنده کباب خوشمزه شما آماده سرو است و می‌توانید آن را همراه با نان یا برنج و بقیه مخلفات دلخواه نوش جان کنید.

فوت و فن های پخت دنده کباب کرمانشاهی

فوت و فن های پخت دنده کباب کرمانشاهی

در طرز تهیه دنده کباب ، نکات و ریزه‌کاری‌های زیر را به خاطر بسپارید:

  • برای به سیخ کشیدن دنده کباب از دنده‌های یک اندازه استفاده کنید و توجه داشته باشید قسمتی که چربی بیشتری دارد در یک طرف سیخ قرار بگیرد.
  • مالیدن کمی روغن کرمانشاهی روی دنده‌ها قبل از سرو غذا، کباب شما را آبدارتر و خوشمزه‌تر می‌کند.
  • برای طبخ دنده کباب کرمانشاه روی منقل، گوشت را بیش از اندازه کباب نکنید، زیرا این کار باعث سفتی و خشک شدن گوشت می‌شود.

طعم کباب دنده بی‌نظیر را با اسنپ فود تجربه کنید…

در بالا طرز تهیه دنده کباب را توضیح داده و نکات تهیه آن را برای شما گفتیم. حال، اگر برای تهیه این کباب خوشمزه در منزل وقت ندارید یا نگران هستید که شاید از عهده پخت آن برنیایید، سری به اسنپ فود بزنید و این غذای لذیذ کرمانشاهی را از بخش سفارش آنلاین غذا تهیه کنید. با سفارش آنلاین، تنها سفره را پهن کرده و منتظر غذا خواهید بود.

سوالات متداول

استفاده از ماست چه تأثیری در طعم و مزه کباب دنده دارد؟

ماست چکیده باعث نرم و آبدار شدن دنده کباب می‌شود.

فرق دنده کباب و شیشلیک چیست؟

نحوه پخت و برش گوشت شیشلیک متفاوت است و برای مزه‌دار کردن آن هم معمولا از ترکیب ماست، زعفران و فلفل سیاه استفاده می‌شود. در حالی که در پخت دنده کباب، یکی از مواد مرینیت گوشت، رب گوجه است.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2733 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود