طرز تهیه شیشلیک و قدم به دنیای کباب های حرفه ای و خوشمزه

طرز تهیه شیشلیک
4/5 - (1 امتیاز)

کباب شیشلیک شاندیز، یکی از گران‌ترین و لاکچری‌ترین انواع کباب‌ها است. البته طرز تهیه شیشلیک در منزل، مثل کباب کوبیده ساده نیست و مهارت‌هایی را می‌طلبد که در صورت رعایت آن‌ها، می‌توانید کبابی بسیار عالی و خوش‌خوراک تهیه کنید. در ترکی قفقازی، کلمه شیش به معنی سیخ و لیک نوعی پسوند نسبت است. بنابراین، معنی فارسی این کلمه کباب سیخی است و ربطی به 6 تکه دنده گوسفند قرار گرفته روی سیخ ندارد!

حالا اگر شما هم دوست دارید بدانید طرز تهیه شیشلیک شاندیز چگونه است و چطور می‌توان این غذای خوشمزه و محبوب را در منزل تهیه کرد، با ما همراه باشید. در ادامه جدول مشخصات غذایی شیشلیک را با هم می‌بینیم:

شیشلیک

تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی بیش از 3 ساعت
زمان پخت غذا بین 30 دقیقه تا 1 ساعت
میزان سختی زیاد

طرز تهیه شیشلیک حرفه ای

عکس شیشلیک

مناسب‌ترین گوشت در طرز تهیه شیشلیک مشهد، گوشت دنده بره گوسفندی است. با این حال، از راسته و دنده گوساله هم می‌توان برای طبخ این کباب خوشمزه استفاده کرد و طرز تهیه شیشلیک گوساله هم فرقی با دستور زیر ندارد. طرز تهیه شیشلیک مرغ اما چیزی شبیه طبخ جوجه کباب است و در صورت استفاده از مرغ، طعم و مزه کاملا متفاوتی را احساس خواهید کرد. در ادامه، مواد لازم و مراحل درست کردن شیشلیک حرفه ای را با هم می‌خوانیم:

مواد لازم برای تهیه شیشلیک حرفه ای

برای تهیه یک کباب شیشلیک خوشمزه و حرفه‌ای، مواد اولیه زیر را آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت دنده گوسفندی 1 کیلوگرم
پیاز بزرگ 3 عدد
روغن زیتون بدون بو به مقدار لازم
کره 2 قاشق غذاخوری
ماست چکیده 2 قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده 2 قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و قرمز به مقدار لازم
زیره و پودر آویشن به مقدار لازم
لیموترش به مقدار لازم
گوجه فرنگی به مقدار لازم

مراحل تهیه شیشلیک حرفه ای

مراحل تهیه شیشلیک حرفه ای

برای طبخ یک شیشلیک حرفه ای، مطابق روش زیر عمل کنید:

  • مرحله اول: ابتدا سس مرینیت را آماده کنید. برای این کار، تابه‌ای مناسب را روی حرارت کم قرار داده و کره را داخل آن آب کنید.
  • مرحله دوم: در ادامه، فلفل سیاه، پودر زیره و آویشن را داخل تابه ریخته و مقدار کمی فلفل قرمز و زعفران هم اضافه کنید. حالا روی همه مواد مقداری آب لیموترش بریزید.

نکته: دقت کنید که در اینجا هدف سرخ کردن ادویه‌ها نیست و همین اندازه که کمی با کره آب شده و لیموترش تازه ترکیب شوند و مایه یکدستی ایجاد شود، کافیست.

  • مرحله سوم: گوشت دنده‌ها را در ظرفی جادار بچینید و مقداری زعفران دم‌کرده به آن‌ها اضافه کنید. گوشت و زعفران را کاملا با هم مخلوط کنید.
  • مرحله چهارم: حالا پیازها را به صورت درشت رنده یا خلالی کرده، آب آن‌ها را بگیرید و با گوشت مخلوط کنید.
  • مرحله پنجم: در این مرحله از طرز تهیه شیشلیک ، ماست، فلفل سیاه، کمی پودر زیره، مقداری زیتون بی‌بو و آب لیموترش تازه را هم اضافه کرده و همه مواد را هم بزنید.
  • مرحله ششم: حالا روی ظرف را با فویل یا آلومینیوم بپوشانید و حداقل به مدت 3 ساعت داخل یخچال قرار دهید.

نکته: هر چقدر مدت استراحت گوشت بیشتر باشد، کباب خوشمزه‌تری خواهید داشت. این زمان نهایتا تا 24 ساعت می‌تواند ادامه پیدا کند.

  • مرحله هفتم: بعد از گذشت زمان استراحت، گوشت‌ها را از یخچال بیرون آورده و نمک شیشلیک را اندازه کنید. حالا خورده‌های پیاز را کاملا از روی گوشت‌ها بردارید تا در زمان حرارت دیدن شیشلیک، پیازها نسوزند.
  • مرحله هشتم: گوشت دنده‌ها را به سیخ بکشید. سپس، با یک چاقوی تیز خط‌های باریک و کوچکی روی دنده‌ها ایجاد کنید تا کباب شیشلیک شما هنگام پخت آبدار شود.
  • مرحله نهم: منقل را آماده کنید و دقت داشته باشید که زغال‌های گداخته شده به صورت یکدست و بدون پستی و بلندی، در همه جای منقل پراکنده باشند.
  • مرحله دهم: حالا سیخ‌های شیشلیک را روی منقل قرار دهید. در حین پخت، سس مرینیت را که در ابتدای کار آماده کرده بودید، با برس آشپزی روی شیشلیک‌ها بمالید.

چند نکته برای کباب کردن شیشلیک ها

چند نکته برای کباب کردن شیشلیک ها

مانند طرز تهیه کباب چنجه رستورانی ، برای به سیخ کشیدن شیشلیک‌ها نیز نکات و ریزه‌کاری‌هایی وجود دارد که در صورت رعایت آن‌ها، می‌توانید یک کباب کاملا حرفه‌ای طبخ کنید. برای مثال به این نکات توجه کنید:

  • قسمت استخوان دنده را در دست گرفته و گوشت‌ها را از قسمت بالای دنده‌ها به سیخ بکشید.
  • انحنای تمام دنده‌ها باید به یک سمت سیخ باشند.
  • برای جلوگیری از سوختن گوشت روی استخوان در قسمت بالای دنده، بعد از به سیخ کشیدن دنده‌ها، قسمت بالای دنده را با تکه‌ای فویل بپوشانید تا گوشت پس از کباب شدن ظاهر یکدست‌تر و زیباتری داشته باشد.
  • برخی ترجیح می‌دهند نمک را در حین کباب شدن گوشت اضافه کنند. در این صورت، وقتی گوشت دنده نیم‌پز شد، روی همان سیخ و منقل، مقداری نمک روی گوشت‌ها بپاشید.

تهیه شیشلیک خوشمزه به پایان رسید و اگر منقل در دسترس دارید، پیشنهاد می‌کنیم طرز تهیه کباب وزیری را نیز مطالعه کنید. این کباب هم طعم خوبی داشته و می‌توانید از هر دو این کباب‌ها برای یک پذیرایی مجلل از مهمان‌هایتان استفاده کنید.

طرز تهیه شیشلیک خانگی در فر

طرز تهیه شیشلیک خانگی در فر

مانند طرز تهیه کباب برگ رستورانی در منزل ،  تهیه شیشلیک خانگی هم امکان‌پذیر است و اگر کمی حوصله کنید، مطمئنا می‌توانید یک کباب خوشمزه خانگی در حد نمونه‌های بازاری طبخ کنید. برای این کار، مواد اولیه زیر را فراهم کرده و مطابق دستوری که بعد از آن می‌آید، پیش بروید:

مواد لازم برای تهیه شیشلیک خوشمزه خانگی

برای پیش بردن طرز تهیه شیشلیک مشهدی در منزل، به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت راسته و دنده گوسفندی (مخصوص شیشلک) 1 کیلوگرم
پیاز بزرگ 3 عدد
روغن مایع 2 قاشق غذاخوری
ماست ترش 1 لیوان
زعفران دم کرده 2 تا 3 قاشق غذاخوری
آبلیمو 3 قاشق غذاخوری
فلفل سیاه 1 قاشق چایخوری
نمک به مقدار لازم

مراحل تهیه شیشلیک در فر

اگر امکان استفاده از منقل را ندارید، مطابق روش زیر از طرز تهیه شیشلیک در فر کمک بگیرید:

  • مرحله اول: ابتدا باید گوشت کباب را مزه دار کنید. برای این کار، پیازها را به صورت ریز رنده کرده و آب آن‌ها را بگیرید.
  • مرحله دوم: حالا ماست ترش را با آب پیاز مخلوط کرده و پس از آن، زعفران دم‌کرده، فلفل سیاه، آبلیمو و روغن مایع را هم اضافه کنید.
  • مرحله سوم: گوشت شیشلیک را داخل این مواد قرار داده و خوب ماساژ دهید تا مواد سس به خورد گوشت بروند.
  • مرحله چهارم: حالا روی ظرف را سلفون بکشید و آن را حداقل به مدت 12 ساعت داخل یخچال قرار دهید.
  • مرحله پنجم: در ادامه و پس از استراحت گوشت، فر را روشن کرده و روی دمای 180 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید.
  • مرحله ششم: روی سینی فر را با فویل بپوشانید و با استفاده از برس آشپزی و مقداری کمی روغن چرب کنید.
  • مرحله هفتم: حالا به گوشت‌ها نمک زده و آن‌ها را داخل سینی فر بچینید. سینی را به مدت 1 ساعت داخل فر قرار دهید تا گوشت شیشلیک کاملا برشته شود.

طرز تهیه شیشلیک در ماهیتابه

طرز تهیه شیشلیک در ماهیتابه

در صورتی که به منقل یا فر دسترسی ندارید، می‌توانید شیشلیک را هم مانند طرز تهیه کباب بختیاری تابه‌ای ، در ماهیتابه طبخ کنید. برای این منظور، تمام مراحل مزه‌دار کردن گوشت دنده را مطابق روش قبل انجام دهید. سپس، در تابه‌ای مناسب و جادار مقداری روغن ریخته و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. در ادامه، گوشت دنده را به مدت 3 تا 4 دقیقه داخل روغن تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند. حالا در تابه مقدار کمی آب بریزید و پس از آنکه آب به جوش آمد، درب تابه را بگذارید. حرارت را کم کرده و اجازه دهید گوشت شیشلیک به آرامی بپزد. بهتر است شیشلیک را به صورت آبدار از روی حرارت برداشته و همراه با مخلفات دلخواه سرو کنید.

اسنپ فود؛ جایگزینی خوب برای یک آشپزی وقت گیر

همان‌طور که دیدید، درست کردن شیشلیک هم مثل طرز تهیه کباب وزیری یا کباب برگ کار چندان راحتی نیست. پس اگر ترجیح می‌دهید انواع کباب‌ها مثل شیشلیک و… را به صورت آماده تهیه کنید، حتما سری به سفارش غذا اسنپ فود بزنید. در این صورت، پیک‌های اسنپ فود سفارشات شما را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و به صورت گرم و تازه به محل اقامتتان می‌رسانند و شما می‌توانید طعم یک کباب بی‌نظیر را در کنار خانواده و دوستان خود تجربه کنید.

نظرات کاربران