آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • صبحانه سالم برای مدرسه
    لیست صبحانه سالم برای دانش آموزان شهریور 26, 1403
  • غذا با گوشت چرخ کرده
    لیست انواع غذاها با گوشت چرخ کرده شهریور 26, 1403
  • طرز تهیه گراتن بادمجان
    طرز تهیه گراتن بادمجان شهریور 25, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه سوپ عدس
آموزش آشپزی
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه سوپ عدس خانگی

مینا اسماعیل بیگی 30 مرداد 1403 6 دقیقه
۴ نفر
مناسب برای
غذای اصلی
نوع
متوسط
سطح
30 دقیقه
زمان آماده سازی
70 دقیقه
پخت

سوپ عدس یک سوپ خوشمزه و مقوی است که رسپی‌های متنوعی دارد. یکی از مرسوم‌ترین روش‌های طبخ آن این است که سیر، پیاز، سیب‌زمینی، هویج و گوجه‌فرنگی خرد‌شده را کمی تفت دهید. سپس عدسی را که از قبل خیسانده‌اید، با عصاره مرغ، ادویه‌جات و رب به بقیه مواد بیفزایید. در ادامه، آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید مواد سوپ کاملا بپزند. در آخر کار، نمک غذا را اندازه کنید و مواد سوپ را با گوشت‌کوب برقی به صورت پوره درآورید.

در ادامه، جدول مشخصات غذایی سوپ عدس را با هم می‌بینیم:

سوپ عدس

تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی حدود 30 دقیقه
زمان پخت غذا کمی بیشتر از 1 ساعت
میزان سختی متوسط

طرز تهیه سوپ عدس

طرز تهیه سوپ عدس خوشمزه

سوپ عدس، یک انتخاب مناسب برای فصول سرد سال است. این سوپ لذیذ، بدن را تقویت می‌کند و جلوی ابتلا به سرماخوردگی را می‌گیرد. برای تهیه آن دستورالعمل‌های مختلفی وجود دارد و می‌توانید بسته به ذائقه خود، از انواع سبزیجات و صیفی‌جات دلخواه مثل ساقه کرفس، هویج، سیب‌زمینی و… استفاده کنید. آنچه در ادامه می‌خوانید، یک دستور ساده و همه‌پسند است که حتما اعضای خانواده از آن استقبال می‌کنند. این سوپ سرشار از آهن، پروتئین و فیبر است و اگر قصد دارید تا از این سوپ برای بیماران استفاده کنید، می‌توانید در کنار آن سوپ مرغ نیز تهیه کنید. بدین منظور طرز تهیه سوپ مرغ را در سایت ما بخوانید.

نکته: برخی ترجیح می‌دهند بعد از آماده شدن سوپ، آن را به وسیله غذاساز یا بلندر به صورت پوره درآورند. البته این روش، در طرز تهیه انواع سوپ وجود دارد و به این ترتیب، سالمندان یا نوزادان آن را راحت‌تر مصرف می‌کنند.

مواد لازم برای تهیه سوپ عدس

مواد اولیه برای تهیه سوپ عدس به صورت جدول زیر است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
عدس 1 لیوان
پیاز 1 عدد
سیب‌زمینی 2 عدد
هویج 1 عدد
گوجه‌فرنگی 1 عدد
حبه سیر 2 حبه
عصاره گوشت یا مرغ 1 عدد
رب گوجه‌فرنگی 1 قاشق غذاخوری
زنجبیل (اختیاری) 1 تکه کوچک
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پودر زیره و پودر کاری به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

مراحل تهیه سوپ عدس خوشمزه و رستورانی

مراحل تهیه سوپ عدس خوشمزه و رستورانی

طرز تهیه سوپ عدس شامل مراحل زیر است:

مرحله اول

نیم ساعت قبل از شروع کار، عدس را بشویید و آن را با مقداری آب بخیسانید تا نفخ آن گرفته شود. پیاز و سیر را پوست گرفته، بشویید و سپس آن‌ها را به صورت نگینی خرد کنید. سیب‌زمینی، هویج و گوجه‌فرنگی را هم بشویید و پس از پوست گرفتن سیب‌زمینی و هویج، همه را به صورت مکعبی خرد کنید.

مرحله دوم

در قابلمه‌ای مناسب مقداری روغن بریزید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید. زمانی که روغن داغ شد، پیاز را داخل آن ریخته و تفت دهید تا سبک شود. سپس، سیر را هم اضافه کنید و چند دقیقه دیگر به تفت دادن ادامه دهید.

مرحله سوم

حالا سیب‌زمینی، هویج و گوجه‌فرنگی خرد‌شده را هم در قابلمه بریزید و چند دقیقه همه مواد را با هم تفت دهید. در ادامه، عدس خیس‌خورده را هم به بقیه مواد سوپ اضافه کنید و پس از آن، ادویه‌ها را داخل تابه بریزید.

مرحله چهارم

قسمتی از قابلمه را خالی کنید و رب گوجه‌فرنگی را حدود 1 دقیقه تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود. حالا عصاره مرغ را اضافه کنید و پس از آن در قابلمه آب جوش بریزید. مقدار آب جوش باید به حدی باشد که روی مواد سوپ را بپوشاند.

مرحله پنجم

درب قابلمه را ببندید و حرارت شعله را زیاد کنید تا مواد سوپ شروع به جوشیدن کنند. سپس حرارت را ملایم کنید تا عدس و بقیه مواد سوپ کاملا بپزند. حدود 1 ساعت بعد، مواد سوپ را امتحان کنید و اگر کاملا پخته بودند، نمک سوپ را اندازه کنید.

مرحله ششم

در آخر کار، مواد سوپ را با گوشت‌کوب برقی میکس کنید. سوپ عدس پوره‌شده را در کاسه‌ای مناسب بکشید و در کنار آن، چند عدد لیموترش تازه قرار دهید.

طرز تهیه سوپ عدس و سیب زمینی

مواد اصلی این سوپ خوشمزه؛ عدس، پیاز، سیب‌زمینی و آب مرغ یا گوشت است که با چاشنی‌هایی مانند رب گوجه و لیموترش ترکیب می‌شوند. کافیست پیاز و سیب زمینی را تفت دهید و آب گوشت ،عدس و در مراحل پایانی پخت، چاشنی‌های لازم را به آن‌ها اضافه کنید. به همین سادگی یک سوپ بسیار مقوی و خوش‌طعم خواهید داشت که در روزهای سرد پاییز و زمستان می‌توانید از طعم و خواص فوق‌العاده ان بهره‌مند شوید.

طرز تهیه سوپ عدس ترکیه

این سوپ که در ترکیه به نام سوپ مرجومک نامیده می‌شود، یکی از پیش‌غذاهای معروف و لذیذ این کشور است. این سوپ در اصل با دال عدس یا عدس قرمز تهیه می‌شود، اما با عدس معمولی هم می‌توان ان را درست کرد. پیاز، سیب‌زمینی، هویج و سیر از دیگر مواد اصلی این سوپ خوشمزه هستند. روش کلی کار، مشابه دستورهای قبل است؛ یعنی در مرحله اول سبزیجات را تفت داده و پس از اضافه کردن آب گوشت و دال عدس اجازه می‌دهیم تا سوپ عدس با حرارت ملایم بپزد و جا بیفتد. البته در این دستور، برای غلظت بهتر سوپ، موقع تفت دادن سیب‌زمینی و سایر سبزیجات، 2 قاشق غذاخوری هم آرد اضافه می‌کنند.

در ضمن، به طور معمول این سوپ را با بلندر به صورت پوره درآورده و هنگام سرو، با مقداری کره و فلفل پاپریکا روی آن را تزئین می‌کنند.

چند نکته تکمیلی در طرز تهیه سوپ عدس

نکته تکمیلی در طرز تهیه سوپ عدس

برای تهیه این سوپ خوشمزه، به این نکات هم توجه داشته باشید:

  • شما می‌توانید سوپ عدس را بنا به سلیقه خود با انواع عدس زرد، سبز یا قرمز درست کنید.
  • دستور تهیه سوپ عدس و جعفری هم شبیه دستورالعمل بالا است و باید هنگام سرو، مقداری جعفری یا گشنیز خرد‌شده روی سوپ بریزید.
  • طرز تهیه سوپ دال عدس مجلسی هم فرقی با رسپی بالا ندارد. در این سوپ، به‌جای عدس از دال عدس استفاده کنید و برای لعاب بیشتر، مقداری برنج نیم‌دانه هم داخل سوپ بریزید. علاوه بر این‌ها، زمان سرو سوپ هم می‌توان چند قاشق خامه صبحانه روی سوپ ریخت.
  • می‌توانید به‌جای خرد کردن گوجه‌فرنگی، آن را رنده کنید یا فقط در سوپ، رب گوجه بریزید.
  • برای اضافه کردن نمک به سوپ عجله نکنید، زیرا باعث دیرپز شدن عدس می‌شود.
  • در طرز تهیه سوپ عدس با مرغ ، مرغ را به صورت خورشتی خرد کنید و همراه با عدس بپزید. سپس سیب‌زمینی و هویج تفت‌خورده در روغن را در اواسط پخت اضافه کنید و در آخر، پیاز تفت خرد با رب و ادویه را داخل سوپ بریزید.
  • دستور تهیه سوپ عدس و جو هم شبیه سوپ عدس با مرغ است. با این تفاوت که باید جوی پرک‌شده را که قبلا کمی خیسانده‌اید، در آخرین مرحله به سوپ اضافه کنید و زمان دهید تا سوپ شما کاملا جا بیفتد و لعاب بیندازد.
  • سوپ عدس و اسفناج هم بسیار خوشمزه و مقوی است. مواد اصلی این سوپ، اسفناج، عدس و جوی پرک هستند، اما می‌توانید انواع سبزیجات و صیفی‌جات دیگر مثل هویج و سیب‌زمینی را هم به آن اضافه کنید. کافی است اسفناج، عدس و جوی پرک را با مقداری آب جوش، عصاره مرغ و ادویه بپزید. سپس این مواد را با هم میکس کنید و در نهایت، 1 فنجان شیر داخل سوپ بریزید و اجازه دهید تا کاملا جا بیفتد.
  • پوره کردن سوپ با گوشت‌کوب برقی اختیاری است و می‌توانید از این مرحله، صرف‌نظر کنید.

آیا می خواهید سوپ عدس آماده سفارش دهید؟…

سوپ عدس

طرز تهیه سوپ عدس را با هم دیدیدم، اما اگر ترجیح می‌دهید این سوپ لذیذ را به صورت آماده تهیه کنید، از اسنپ فود کمک بگیرید. کافی است وارد سایت شوید و به بخش سفارش آنلاین غذا بروید. به این ترتیب، می‌توانید غذای خود را به صورت اینترنتی سفارش دهید و در محل آدرس تحویل بگیرید. در نهایت امیدواریم خرید اینترنتی خوب و رضایت‌بخشی داشته باشید.

سوالات متداول

برای درست کردن سوپ عدس از چه ادویه‌هایی استفاده کنیم؟

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه از ادویه‌های اصلی این غذا هستند و در صورت تمایل می‌توانید از مواد دیگری مثل پودر زیره و پودر کاری هم استفاده کنید.

چه زمانی نمک را به سوپ عدس اضافه کنیم؟

اضافه کردن نمک باید در آخر کار باشد تا باعث دیرپز شدن عدس نشود.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2716 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود