آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • گل بابا آدم
    گل بابا آدم و نکات مهم نگهداری مهر 25, 1403
  • معرفی بهترین رستوران های مشهد به همراه آدرس، عکس و منو مهر 25, 1403
  • جلوگیری از ریزش موی گربه
    جلوگیری از ریزش موی گربه؛ دلایل و روش های درمان مهر 25, 1403
صفحه پیدا نشد!
عطاری
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

نمک صورتی یا نمک هیمالیایی چیست؟

مینا اسماعیل بیگی 10 مرداد 1403 6 دقیقه
۴ نفر
مناسب برای
غذای اصلی
نوع
متوسط
سطح
30 دقیقه
زمان آماده سازی
30 دقیقه
پخت

ممکن است شما نیز تاکنون نمک صورتی را دیده یا درباره آن چیزهای مختلفی شنیده باشید. نمک صورتی یا نمک هیمالیا، نوعی سنگ نمک بوده که به طور طبیعی، به رنگ صورتی دیده می‌شود و با نام هالیت صورتی نیز معروف است. برخلاف نمک معمولی که کاملاً تصفیه شده، نمک صورتی حاوی مواد معدنی مختلفی است و برخی افراد باور دارند که وجود همین مواد معدنی، نمک هیمالیا را به یک نمک خاص تبدیل می‌کند. اما از حدس و گمان‌ها فراتر، واقعیت نمک صورتی چیست؟ در ادامه این مطلب از مجله اسنپ فود قصد داریم تا به معرفی نمک صورتی پرداخته و آن را به طور دقیق بررسی کنیم؛ پس تا انتها همراه ما باشید.

نمک صورتی یا نمک هیمالیایی

نمک صورتی از معدن نمک خهورا (خیرا) در نزدیکی هیمالیا و در منطقه پنجاب کشور پاکستان استخراج می‌شود. نمک هیمالیا، یک نمک طبیعی است که به صورت دستی استخراج شده و فرایند تصفیه خاصی روی آن انجام نمی‌شود. وجود مواد معدنی این نمک نیز به دلیل انجام ندادن فرایندهای تصفیه پس از استخراج نمک صورتی است. البته بخش اصلی نمک هیمالیا نیز از ترکیب سدیم کلرید تشکیل شده؛ اما گفته می‌شود که ۸۴ ماده معدنی و عناصر کمیاب نیز در ترکیب این نمک وجود دارند. در ضمن وجود این مواد معدنی، عامل رنگ صورتی این نمک بوده و جالب است بدانید که تفاوت میزان سدیم نمک صورتی و نمک معمولی ناچیز است.

خواص نمک صورتی چیست؟

اکنون به این سوال می‌رسیم که خواص نمک هیمالیا چیست؟ خاصیت نمک صورتی شامل موارد مختلفی است که کارشناسان مربوطه این مزایا را معرفی کرده‌اند.خواص نمک صورتی

۱. افزایش گردش خون

یکی از خواص نمک صورتی را می‌توان بهبود گردش خون در اندام‌های بدن معرفی کرد. نمک هیمالیا مقادیر کمی آهن دارد که این آهن، ظرفیت حمل اکسیژن خون را افزایش می‌دهد و نتیجه آن، اکسیژن‌رسانی بهتر به اندام‌های بدن است. برخی کارشناسان اعتقاد دارند که این خاصیت نمک صورتی، به سلامت بیشتر اندام‌های بدن کمک می‌کند.

۲. متعادل کردن سطح pH بدن

نمک صورتی هیمالیا منبع سدیم و سایر الکترولیت‌ها است و می‌تواند به طور مستقیم بر pH خون تأثیر بگذارد. تعادل pH و تنظیم سطح اسیدی و قلیایی بودن خون، هضم غذا در سیستم گوارش را آسان‌تر کرده، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و در نهایت منجر به سلامت کلی بدن و فعالیت اصولی اندام‌ها می‌شود.متعادل کردن سطح pH بدن

۳. منبع غنی از مواد معدنی

بر اساس برخی منابع، نمک صورتی حاوی ۸۴ ماده معدنی مختلف است؛ اما این مواد معدنی تنها ۲ درصد از آن را تشکیل می‌دهند و ۹۸ درصد مابقی، سدیم کلرید است. برخی افراد معتقدند که تنوع این مواد معدنی برای بدن مفید خواهد بود؛ اما به باور برخی متخصصان، مقادیر محدود مواد معدنی، تأثیر قابل توجهی بر سلامت بدن نخواهد داشت. در واقع مشابه موارد دیگر، این خاصیت نمک صورتی نیز بحث‌برانگیز است.منبع غنی از مواد معدنی

۴. بهبود شرایط پوست

یکی از دیگر خواص نمک صورتی، افزایش طراوت و زیبایی پوست بدن است. نمک هیمالیا می‌تواند به شکل یک لایه‌بردار طبیعی عمل کرده و سلول‌های مرده و خشک پوست را از بین ببرد. برای استفاده از این خاصیت نمک هیمالیا، آن را با روغن نارگیل یا روغن زیتون مخلوط کرده و در حمام به عنوان یک لایه‌بردار مورد استفاده قرار دهید.بهبود شرایط پوست

۵. بهبود بیماری‌های تنفسی

نمک درمانی با استفاده از نمک صورتی، فرایندی است که بیماری‌های تنفسی را بهبود می‌بخشد. در این روش، فرد باید بخار نمک صورتی را استنشاق کرده یا در اتاقی با هوای غنی از بخار نمک صورتی بنشیند. ذرات معدنی نمک هیمالیا، خاصیت ضدعفونی‌کننده داشته و مجاری تنفسی را پاک‌سازی می‌کنند. به این خاصیت نمک صورتی، در روش‌های درمان سنتی مشکلات تنفسی اشاره شده؛ اما مبنای علمی مکتوبی ندارد.

۶. طبیعی‌تر بودن نمک صورتی

در فرایند تولید نمک معمولی، نمک، کاملاً تصفیه شده و ترکیبات، ناخالصی‌ها و مواد معدنی آن حذف می‌شوند. همچنین نمک معمولی با موادی مانند کربنات منیزیم یا آلومینوسیلیکات سدیم نیز مخلوط می‌شود تا از کلوخه شدن آن جلوگیری کنند. از سوی دیگر، نمک صورتی به شکل دستی استخراج شده و بدون مراحل پیچیده تصفیه، مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این رو می‌توان نمک صورتی را یک ترکیب طبیعی دانست که فاقد مواد مصنوعی است.

۷. تنظیم قند خون

آنچه موجب می‌شود تا نمک صورتی را یک ماده مؤثر برای تنظیم سطح قند خون بدانیم، وجود برخی مواد معدنی در ترکیب این نمک است. از جمله این مواد معدنی می‌توان به کروم، وانادیوم، منیزیم و منگنز اشاره کرد. این ترکیبات سطح گلوکز در خون را پایدار نگه می‌دارند و بدین طریق از افزایش یا کاهش غیر طبیعی قند خون جلوگیری می‌کنند.تنظیم قند خون

طبع نمک صورتی و نظر طب سنتی راجع به آن

طبع نمک صورتی اصل، گرم و خشک است و به همین دلیل، از دید طب سنتی، یک ماده غذایی مفید محسوب می‌شود. البته وجود مواد معدنی در ترکیب نمک صورتی، دیگر دلیل علاقه متخصصان طب سنتی به این نمک است. گفته می‌شود که نمک صورتی هیمالیا به درمان عفونت‌های قارچی در ناحیه ناخن و انگشت‌های پا کمک می‌کند. از دیگر خواص نمک صورتی در طب سنتی می‌توان به کمک در کاهش وزن از طریق افزایش سوخت‌وساز بدن اشاره کرد.طبع نمک صورتی و نظر طب سنتی راجع به آن

نمک صورتی را چگونه مصرف کنیم؟

نمک صورتی هیمالیا را می‌توان برای طبخ غذا استفاده کرد؛ اما روش‌های غیرخوراکی دیگری نیز برای مصرف این نمک وجود دارند که در ادامه درباره آن‌ها صحبت می‌کنیم.

مصرف خوراکی نمک صورتی

اولین روش مصرف نمک صورتی هیمالیا، استفاده از آن به شکل نمک معمولی برای پخت‌وپز است؛ البته میزان شوری این نمک با نمک معمولی متفاوت خواهد بود. همچنین این نمک را می‌توان به عنوان سطحی برای پخت‌وپز مورد استفاده قرار داد که در این صورت، به بلوک‌های بزرگ نمک نیاز دارید. از این سطح بلوکی نمک برای طعم‌دار کردن گوشت و مواد غذایی و کباب کردن استفاده می‌کنند.مصرف خوراکی نمک صورتی

مصرف غیرخوراکی نمک صورتی

موارد غیرخوراکی مصرف نمک صورتی اصل نیز مطرح بوده و این موارد به شرح زیر هستند:

  • نمک حمام: از نمک هیمالیا می‌توان به عنوان نمک حمام استفاده کرد و به باور برخی افراد، این نمک، شرایط پوست را بهبود می‌بخشد.
  • لامپ‌های نمک: دیگر کاربرد بلوک‌های نمک صورتی، استفاده از آن‌ها برای ساخت لامپ‌های نمک است. گفته می‌شود که این لامپ‌ها می‌توانند آلاینده‌های هوای محیط را از بین ببرند.
  • شمعدان‌های نمک: مشابه لامپ‌های نمک صورتی، از این نمک برای ساخت شمعدان نیز استفاده می‌شود که با قرارگیری شمع، بلورهای نمک صورتی داغ شده و هوا را تصفیه می‌کنند.
  • جایگزین خمیر دندان: به اعتقاد طب سنتی، نمک صورتی در کاهش التهاب مؤثر است و به همین دلیل می‌توان با مصرف آن به جای خمیر دندان، شرایط دندان‌ها و لثه را بهبود بخشید.

نکته: مزایای این روش‌های مصرف غیر خوراکی نمک صورتی با شیوه‌های علمی بررسی و اثبات نشده است و به مطالعات بیشتر نیاز دارد.

چه کسانی نباید نمک صورتی مصرف کنند؟

با وجود خواصی که برای نمک صورتی برشمردیم، این نمک برای برخی افراد مضر است. به افراد زیر توصیه می‌شود که نمک صورتی را در رژیم غذایی خود استفاده نکنند:

  • افرادی که محدودیت مصرف سدیم دارند
  • افراد دارای مشکلات کلیوی
  • افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی
  • افراد دارای مشکلات کبدی
  • بیماران مبتلا به پوکی استخوان

نحوه تهیه نمک صورتی

متأسفانه، برخی از فروشگاه‌های غیررسمی، نمک صورتی تقلبی را به فروش می‌رسانند که نه تنها خواصی برای بدن ندارد، بلکه ممکن است مضر باشد. برای خرید نمک صورتی باید تنها به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید تا درباره اصالت و کیفیت آن مطمئن باشید. این فروشگاه‌های معتبر، نمک صورتی اصل را با بسته‌بندی مناسب و ضمانت اصالت کالا به فروش می‌رسانند.نحوه تهیه نمک صورتی

از جمله این فروشگاه‌های باسابقه و معتبر برای خرید نمک صورتی می‌توان به اسنپ فود اشاره کرد. شما می‌توانید نمک هیمالیا را تنها با چند کلیک ساده از عطاری آنلاین اسنپ فود خریداری کرده و درب منزل تحویل بگیرید. از جمله مزایای خرید از این پلتفرم آنلاین می‌توان به اعتبار فروشگاه، ارائه محصولات اصل و باکیفیت، ضمانت اصالت کالا، قیمت‌های مناسب و ارسال سریع سفارش‌ها اشاره کرد.

سخن پایانی

در این مطلب از مجله اسنپ فود به این سوال پاسخ دادیم که نمک صورتی چیست و شما را با خواص نمک صورتی آشنا کردیم. برخلاف برخی ادعاهای مطرح شده، تاکنون مطالعه علمی و دقیقی به بررسی خواص و مضرات نمک هیمالیا و مقایسه آن با نمک معمولی نپرداخته است. اغلب بحث‌ها درباره نمک صورتی هیمالیا به دو محور موافقان خواص نمک صورتی و مخالفان آن تقسیم می‌شود و هیچ یک نمی‌توانند دلایل علمی معتبر مطرح کنند.

با وجود تمام این صحبت‌ها، اگر نمک صورتی اصل را به جای نمک معمولی مورد استفاده قرار می‌دهید؛ به خاطر داشته باشید که این نمک فاقد ید است و باید ید موردنیاز بدن را از منابع دیگر تأمین کنید. همچنین زیاده‌روی در مصرف نمک صورتی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2738 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود