طرز تهیه کباب پنجابی با مراحل کامل و نکات لازم

طرز تهیه کباب پنجابی
به این مقاله امتیاز دهید

کباب پنجابی کبابی لذیذ و خوش‌خوراک است که با چشیدن آن، طعم تند دلپذیری را تجربه خواهید کرد. در طرز تهیه کباب پنجابی ، گوشت بدون استخوان را به صورت مکعبی خرد کرده و آن‌ها را در مخلوطی از ماست چکیده، آب انبه، رغن زیتون، زنجبیل، سیر و ادویه‌های لازم بخوابانید. مخلوط مواد را چند ساعت در یخچال استراحت داده، سپس کباب‌ها را به سیخ کشیده و روی منقل زغال، بپزید.

کباب پنجابی

تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی با در نظر گرفتن زمان طعم‌دار شدن گوشت، بیشتر از 2 ساعت
زمان پخت غذا حدود 45 دقیقه
میزان سختی کم

طرز تهیه کباب پنجابی

کباب پنجابی، یکی از کباب‌های خوشمزه بین‌المللی با اصالتی هندی است. این کباب، طعم متفاوتی نسبت به انواع کباب ایرانی دارد و وجود زنجبیل و ادویه‌های هندی از نکات متمایز پخت این کباب لذیذ است. حالا اگر دوست دارید به‌عنوان یک فرد علاقمند به طرز تهیه انواع کباب ، بدانید کباب پنجابی چطور درست می‌شود، با اسنپ فود همراه شوید و مواد لازم را آماده کنید:

عکس کباب پنجابی

مواد لازم برای تهیه کباب پنجابی

برای پیش بردن طرز تهیه کباب پنجابی، به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت گوسفندی بدون استخوان 600 گرم
سیر 2 حبه
ماست چکیده ½ پیمانه
آب انبه ½ پیمانه
زنجبیل تازه 1 تکه کوچک
کره 2 قاشق غذاخوری
روغن زیتون بکر 3 قاشق غذاخوری
ادویه گرام ماسالا 2 قاشق چایخوری
فلفل قرمز ½ قاشق چایخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

دستور پخت کباب پنجابی

برای تهیه یک کباب پنجابی ترد و خوش طعم، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرحله اول: ماست چکیده را در کاسه‌ای مناسب بریزید. سپس آب انبه را به آن اضافه کرده و هم بزنید تا کمی رقیق‌تر شود.
  • مرحله دوم: در ادامه، روغن زیتون را همراه با ادویه گرام ماسالا، فلفل قرمز، فلفل سیاه و نمک به محتویات کاسه اضافه کنید.
  • مرحله سوم: حالا زنجبیل تازه و حبه‌های سیر را رنده کرده و در کاسه بریزید. سپس با همزن دستی یا برقی، مواد داخل کاسه را کاملا مخلوط کنید تا ترکیب یکدستی ایجاد شود.
  • مرحله چهارم: حالا گوشت گوسفند را مثل کباب چنجه خرد کرده و در کاسه بریزید. همه مواد را خوب با هم مخلوط کنید تا تمام تکه‌های گوشت با مواد طعم‌دهنده ترکیب شوند.
  • مرحله پنجم: روی ظرف را با سلفون پوشانده و آن را حداقل به مدت 2 ساعت در یخچال قرار دهید.

نکته: اگر می‌خواهید گوشت بهتر طعم‌دار شود، مواد گفته‌شده را از شب قبل آماده کرده و ظرف حاوی این مواد را از شب قبل داخل یخچال بگذارید.

  • مرحله ششم: پس از گذشت زمان لازم، کاسه حاوی گوشت را از یخچال خارج کرده و رنده‌های سیر و زنجبیل را از روی تکه‌های گوشت جدا کنید.
  • مرحله هفتم: در ادامه، گوشت‌ها را به سیخ بکشید و کره‌ای را که به روش بن‌ماری ذوب کرده‌اید، با برس آشپزی روی تکه‌های گوشت بمالید.
  • مرحله هشتم: حالا منقل زغال را به صورت یکدست روشن کنید و سیخ‌ها را به صورت منظم روی آن قرار دهید. هر چند دقیقه یکبار سیخ‌ها را بچرخانید تا پخت کباب‌ها یکدست باشد.
  • مرحله نهم: پس از پخت کامل، کباب‌ها را در ظرف مورد نظر بکشید و همراه با برنج یا نان سرو کنید. نوش جان

نکات مهم در طرز تهیه کباب پنجابی

برای تهیه این کباب اصیل هندی، نکات زیر را هم در نظر داشته باشید:

نکات مهم در طرز تهیه کباب پنجابی
  • در صورت تمایل می‌توانید در انتهای پخت کباب‌ها، مقداری ادویه چات ماسالا روی آن‌ها بپاشید. این ادویه، طعم ترش و تندی به کباب پنجابی می‌دهد و می‌توان آن را هم‌خانواده سماق در کباب‌های ایرانی دانست.
  • اگر می‌خواهید کباب ترد و خوش‌خوراکی داشته باشید، از گوشت ران بره استفاده کنید که بسیار ترد و لذیذ است.

اصول نگهداری از کباب پنجابی

باقیمانده غذا را در یخچال و داخل ظرفی درب‌دار و خشک قرار دهید. ظرف 3 تا 4 روز آینده، غذا را مجددا گرم کرده و مصرف کنید.

روش جلوگیری از خراب شدن کباب پنجابی

بهتر است کباب پنجابی را به اندازه مصرف تهیه کرده و به صورت تازه تازه میل کنید. همچنین این غذا را در معرض گرما یا رطوبت قرار ندهید، زیرا در چنین شرایطی به سرعت فاسد خواهد شد. وجود نشانه‌هایی مثل بوی نامتعارف یا تغییر رنگ گوشت، نشانه فاسد شدن غذا است و در این حالت باید از مصرف بقیه کباب خودداری کنید.

بهترین جایگزین ها برای تهیه کباب پنجابی

دقت کنید که استفاده از ادویه چات ماسالا در طرز تهیه کباب پنجابی اختیاری است و به‌جای آن می‌توانید مقداری فلفل قرمز، دانه زیره برشته‌شده و آب لیموترش تازه روی کباب‌ها بریزید. همچنین هندی‌ها و پاکستانی‌ها برای تهیه این کباب خوش‌طعم، به‌جای روغن زیتون از روغن خردل استفاده می‌کنند. نکته دیگر اینکه می‌توانید به‌جای استفاده از آب انبه، میوه تازه انبه را خرد کرده و با تکه‌های گوشت مخلوط کنید.

خواص گوشت گوسفندی کباب پنجابی

گوشت گوسفند یک منبع عالی از انرژی است که به افزایش سوخت و ساز بدن و تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. این گوشت، پروتئین بالایی دارد و منبعی غنی از آهن، ویتامین B، سلنیوم و کولین محسوب می‌شود. توجه داشته باشید که سلنیوم و کولین ترکیباتی هستند که از حملات سلول‌های سرطانی در بدن جلوگیری می‌کنند. علاوه بر این‌ها، مصرف گوشت گوسفند از ابتلای به کم‌خونی جلوگیری می‌کند و به دلیل وجود کلسیم بالا، یک تقویت کننده عالی برای استخوان‌ها محسوب می‌شود.

خواص گوشت گوسفندی کباب پنجابی

طعم کباب پنجابی را حتما امتحان کنید…

در بالا نحوه درست کردن کباب پنجابی را به صورت کامل و مرحله به مرحله برای شما توضیح دادیم. پیشنهاد می‌کنیم این کباب را حتما تهیه کرده و از طعم آن لذت ببرید. البته، اگر احساس می‌کنید که برخی از اعضای خانواده ممکن است این نوع کباب را دوست نداشته باشند، کباب پنجابی را برای خودتان و افرادی که این غذای محبوب هندی را می‌پسندند، تهیه کرده و کباب‌های موردعلاقه دیگر افراد خانه را از سفارش انلاین غذا اسنپ فود سفارش دهید.

سوالات متداول

برای تهیه کباب پنجابی از چه ادویه‌هایی استفاده می‌شود؟

ادویه گرام ماسالا، نمک، فلفل سیاه و قرمز و در بعضی دستورها از مقداری ادویه چات ماسالا هم استفاده می‌شود.

جایگزین ادویه چات ماسالا در طرز تهیه کباب پنجابی چیست؟

شما می‌توانید برای این منظور، مقداری فلفل قرمز، دانه زیره برشته‌شده و آب لیموترش تازه را جایگزن کنید.

نظرات کاربران