تشخیص ماهی تازه برای یک سبزی پلو با ماهی لذیذ

تشخیص ماهی تازه
دسته بندی: فواید پروتئین
5/5 - (1 امتیاز)

بدن ما به مواد غذایی متعدد و مختلفی برای گذران زندگی و ترمیم خود احتیاج دارد. فعالیت‌های روزانه از هر نوعی که باشند به یک سوخت قوی و غنی نیاز دارند. در حالت کلی این خوراکی‌ها هستند که با ارزش غذایی و مواد اولیه مفیدی که به بدن ما می‌رسانند توانایی تامین انرژی ما را دارند. در این بین ماهی یکی از مهم‌ترین و پر استفاده‌ترین غذاها به حساب می‌آید که در طول تاریخ نام آن همیشه بر سر زبان‌ها بوده است. این مطلب با ارائه راهکارهایی برای تهیه یک ماهی صددرصد تازه و طبیعی به شما ارائه شده است. بنابراین، اگر می‌خواهید بخشی از انرژی خود را با ماهی تامین کنید، روش تشخیص ماهی تازه را در ادامه بخوانید.

ماهی، مجموعه ای کامل از سلامتی

بدون شک شما هم تا به حال متوجه شده‌اید که بیماری‌های انسان رو به افزایش است. مشکلات قلبی و عروقی، بیماری سرطان، هپاتیت، دیابت و غیره از جمله بیماری‌هایی هستند که بیش از پیش سبب مرگ و میر انسان‌ها می‌شوند. در ۵۰ درصد از موارد این بیماری‌ها به دلیل تغذیه ناسالم و خوراکی‌هایی ایجاد می‌شوند که ما آن‌ها را در رژیم غذایی خود گنجانده‌ایم.

بهترین راهکار استفاده از غذاهای سالم و پیروی از یک زندگی سلامت و معقولانه است. ورزش کردن، استفاده نکردن از شکر مصنوعی و روغن‌ها، بهره بردن از گیاهان و سبزیجات در کنار گوشت سفید و گوشت قرمز به اندازه متعادل می‌تواند یک رژیم مناسب برای ما باشد. در این بین گوشت ماهی از جمله منابع تغذیه‌ای است که ما سال‌ها در هرم غذایی خود از آن استفاده می‌کنیم. شاید به نظر نرسد اما ماهی سرشار از مواد مغذی است و ارزش غذایی آن به شدت بالاست. ما در ادامه بیشتر در مورد این منبع غذایی غنی با شما صحبت خواهیم کرد.

چند روش برای تشخیص ماهی تازه

تشخیص ماهی تازه از کهنه

همه ما در زمان خریدن ماهی دقت می‌کنیم تا یک ماده اولیه سالم و تازه را برای منزل تهیه کنیم. تشخیص ماهی تر و تازه با چند روش به راحتی قابل انجام است و زحمت زیادی ندارد. ما در ادامه این مطلب در ۵ قدم تشخیص انواع ماهی تازه از ماهی فاسد شده را به شما  یاد خواهیم داد.

به بوی ماهی توجه کنید

در گام اول تشخیص ماهی تازه ، بهتر است که به بوی ماهی توجه کنید. بوی ماهی اگر تازه باشد ملایم و کم است،  ولی اگر ماهی شما فاسد باشد، بوی تندی می‌دهد. زمانی که ماهی می‌میرد، آنزیم‌ها و باکتری‌ها خود را به دیواره معده ماهی می‌رسانند، در نتیجه ماهی شروع به فاسد شدن می‌کند. این بوی نامطبوع بوی آمونیاک است. هر چه ماهی ظاهر تازه‌تری داشته باشد میزان آمونیاک نفوذ کرده از جریان خون ماهی به گوشت ماهی کمتر بوده و بوی آن ملایم‌تر است. اگر در زمان خرید ماهی با بوی تندی روبرو شدید بدانید که ماهی شما به دلیل شرایط نامناسب فریز شدن کاملاً فاسد شده است.

به سلامت چشم های ماهی دقت داشته باشید

در زمان خرید ماهی و برای تشخیص ماهی قزل آلای تازه یا هر ماهی دیگری، به چشمان ماهی دقت کنید. چشم ماهی باید کاملا شفاف، براق و روشن باشد، این چشم‌ها نشان دهنده یک ماهی تازه است. باید توجه کنید که چشمان ماهی بعد از مانده شدن و فاسد شدن رنگ خاکستری به خود گرفته و مات می‌شوند. این چشم‌ها دریچه ورود به قلب ماهی هستند و به شما خواهند گفت که این ماهی دیگر قابل استفاده نخواهد بود چون کاملاً فاسد شده است.

به پوست و بدن ماهی توجه کنید

نشخیص دادن تازگی ماهی

یکی از فاکتورهای مهمی که برای تشخیص انواع ماهی تازه در میان انواع ماهی شمال باید به آن دقت کنید بدن و پوست ماهی است. به طور طبیعی ماهی بدنی براق یا به اصطلاح متالیک دارد. اگر ماهی شما تازه باشد پوست آن روشن است و نور را به راحتی منعکس خواهد کرد. به عبارتی بدن ماهی شما ظاهری شبیه به فلز دارد. اما اگر ماهی فاسد باشد پوست آن بی‌رنگ و رو بوده و کدر است. زمانی که قصد خرید آنلاین ماهی یا خرید حضوری آن را داشتید حتما به پوست و بدن ماهی دقت کنید. ترفندی که برخی از فروشندگان برای تازه نشان دادن ماهی به کار می‌برند این است که ماهی را در یک ماده شیمیایی تحت عنوان فرمالین نگه می‌دارند تا ظاهری تازه به خود گرفته و سلامت خود را حفظ کند.

گوشت ماهی را امتحان کنید

تشخیص ماهی شیر تازه هیچ تفاوتی با ماهی قباد و قزل آلا و چنگو و غیره ندارد. این پنج قدم برای تمام ماهی‌ها کاربردی خواهد بود و تشخیص ماهی تازه را برای شما قطعی می‌کند. مراحلی که به شما کمک می‌کنند در همان نگاه اول تازه بودن یا فاسد بودن ماهی را تشخیص دهید. در مرحله چهارم توصیه می‌کنیم که با انگشتان خود گوشت ماهی را امتحان کنید. ماهی که تازه باشد گوشت سفتی داشته و اگر شما انگشتتان را بر روی گوشت ماهی فشار دهید به راحتی در آن فرو نخواهد رفت. حالا اگر ماهی شما مانده و فاسد باشد به راحتی جای انگشت شما بر روی بدن آن باقی می‌ماند. دقت کنید که گوشت ماهی که تازه است هیچگاه از استخوان جدا نخواهد شد. دُم ماهی هم به شدت سفت است. ضمن اینکه فلس‌های ماهی تازه به هیچ عنوان به راحتی از بدن او جدا نخواهند شد.

باله ها و آبشش های ماهی را مدنظر قرار دهید

آخرین مرحله در تشخیص ماهی سالم و تازه در میان انواع ماهی جنوب یا شمال این است که شما به آبشش‌ها و باله‌های ماهی دقت کنید. آبشش ماهی را در زمان خرید با انگشت خود باز کنید. داخل آب شش‌ها باید به رنگ خونی و قرمز باشد. ماهی‌های کهنه و فاسد آبششی با رنگ‌های روشن یا رنگ‌های پریده و کمرنگ دارند. همچنین باله‌های ماهی که تازه است باید کاملا دست نخورده باشد. همچنین باله‌ها باید مقاوم باشند و با حفظ رطوبت خود، در مقابل کشیده شدن از بدن ماهی محکم بوده و از آن جدا نشوند.

دلیل له شدن گوشت ماهی

دلیل له شدن گوشت ماهی

روش تشخیص ماهی خراب را از ماهی سالم برای شما شرح دادیم. اما یکی از مشکلاتی که همیشه ذهن ما را در زمان خرید ماهی به خود مشغول می‌کند دلیل له شدن گوشت ماهی است. برای تشخیص ماهی سالمون یا هر نوع ماهی دیگری باید بدانید که له شدن یا سفت شدن گوشت ماهی، اتفاقی است که بیشتر در زمان طبخ آن رخ می‌دهد. شما اگر ماهی خود را بیش از اندازه پخته یا بخارپز کنید گوشت آن متلاشی می‌شود.

این در حالی است که اگر ماهی شما بیش از اندازه سرخ شود، به شدت سفت خواهد شد. به عبارتی ماهی تازه را باید ۴ دقیقه در روغن قرار دهید تا هر طرف آن در این مدت زمان به خوبی سرخ و ترد شود. البته توصیه می‌کنیم که این سرخ شدگی هر طرف از ماهی در مدت زمان ۴ دقیقه بهتر است در روغن داغ اتفاق بیفتد. داغ بودن روغن سبب می‌شود که ماهی شما به سرعت و بدون فوت وقت سرخ شده و طعم لذیذی به خود بگیرد.

خرید ماهی راه و رسم خود را دارد…

در این مطلب برای شما گفتیم که تشخیص انواع ماهی تازه به راحتی و در چند قدم انجام می‌شود. اگر تنها با ظاهر ماهی‌ها آشنا باشید در نگاه اول فاسد بودن یا تازه بودن آن‌ها را تشخیص خواهید داد. البته این موضوع چندان نگران کننده نیست و بعد از چند بار خرید کردن به راحتی قادر خواهید بود که ماهی سالم و تازه را از ماهی فاسد و مانده شده تشخیص دهید. فرقی ندارد که ماهی شما از دریای شمال باشد یا دریای جنوب، تنها با دانستن اصول کار، انتخابی دقیق خواهید داشت.

در پایان، اگر تمایل داشتید که زحمت خرید حضوری را کم کنید و با اطمینان ماهی تازه بخرید، می‌توانید از اسنپ فود کمک بگیرید. سفارش آنلاین پروتئین اسنپ فود در خدمت شما است تا سفارش ماهی، مرغ و گوشت شما را در کمترین زمان ممکن به دستتان برساند. با این سرویس، زحمت تشخیص ماهی تازه برای شما بسیار کمتر خواهد بود.

نظرات کاربران