آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
خواص تمشک سیاه
انواع میوه جات
1.7/5 - (3 امتیاز)
بدون نظر

خواص تمشک سیاه + مضرات و ارزش غذایی آن

مینا اسماعیل بیگی 24 اسفند 1401 9 دقیقه

از خواص تمشک سیاه چه می‌دانید؟ آیا می‌دانید که این میوه کوچک، چه مزایای بزرگی برای سلامتی دارد؟ آیا می‌دانید که فواید تمشک سیاه، علاوه بر گوشت این میوه، برگ‌ها و ریشه این میوه را هم دربر‌می‌گیرد؟ اگر کنجکاوید که درباره این میوه خوش‌طعم جنگلی بیشتر بدانید، با اسنپ فود همراه باشید تا با هم سری به خواص تمشک سیاه بزنیم و ببینیم که با چه روش‌هایی می‌توانیم این میوه مفید را وارد سبد غذایی خود کنیم.

ارزش غذایی تمشک سیاه

در هر 100 گرم تمشک سیاه، این مواد مغذی موجود است:

مواد مغذی مقدار در هر 100 گرم
کالری 52 واحد
کربوهیدرات 11.94 گرم
فیبر 6.5 گرم
پروتئین 1.2 گرم
چربی 0.65 گرم
آب 85.75 گرم
ویتامین C 26.20 میلی گرم
ویتامین A 2 میکروگرم
ویتامین K 7.8 میکروگرم
کولین (B4) 12.30 میلی گرم
فولات 21 میکروگرم
کلسیم 25 میلی گرم
پتاسیم 151 میلی گرم
فسفر 29 میلی گرم
منیزیم 22 میلی گرم

خواص تمشک سیاه

بوته‌های خاردار تمشک سیاه، هم در مناطق جنگلی شمال ایران و هم در بستر رودخانه‌ها و چشمه‌های کوهستانی جنوب، رشد می‌کنند. این گیاه کوچک و خوش‌طعم، سرشار از انواع آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی ضروری برای بدن است. مصرف آب تمشک می‌تواند درمانی موثر برای آلرژی باشد و به بهبود جریان خون در بدن کمک کند. اما این‌ها، تنها گوشه‌ای کوچک از خواص تمشک سیاه است. این میوه، فواید بی‌نظیری دیگری هم برای سلامتی دارد که در ادامه، به مهم‌ترین موارد اشاره می‌کنیم:

1. خواص ضد سرطانی تمشک سیاهخواص ضد سرطانی تمشک سیاه

یکی از آنتی اکسیدان‌های خاص موجود در تمشک، آلاجیک اسید است که توانایی منحصر‌به‌فردی در کاهش تولید سلول‌های سرطانی دارد. از این ترکیب، در مبارزه با سرطان‌های مختلفی مانند سرطان ریه، مری، سینه، مثانه و پوست استفاده می‌شود. علاوه بر این، تمشک، خاصیت ضد تومور دارد و تحقیقات انجام شده بر روی تمشک سیاه نشان می‌دهد که این میوه می‌تواند با تغییر در ساختار ژنی سلول‌های سرطانی پستان، آن‌ها را به وضعیت عادی بازگرداند.

2. تمشک سیاه و کاهش وزن

تمشک؛ میوه‌ای با کالری کم و فیبر بالا است. این دو ویژگی در کنار چربی بسیار پایین این میوه باعث می‌شوند که بتوانید به راحتی آن را در دسته انواع میوه های لاغر کننده قرار دهید. مصرف فیبر، مدت طولانی‌تری شما را سیر نگه می‌دارد و به حرکات بهتر روده، کمک خواهد کرد. در عین حال، لازم نیست نگران سوزاندن کالری‌ها یا چربی‌های اضافه باشید. به علاوه، منگنز موجود در تمشک سیاه هم سطح متابولیسم بدن شما را بالا می‌برد و فرایند چربی‌سوزی را سرعت می‌بخشد.

3. خواص تمشک سیاه برای دیابت

در صورت ابتلا به دیابت، تمشک‌های آبدار و شیرین را جایگزین قند و شکر کنید. فیبر موجود در این میوه می‌تواند سطح قند خون را تنظیم کند و در کنترل دیابت، موثر باشد. به علاوه، ترکیبات موجود در تمشک سیاه، با تقویت رگ‌های خونی شبکیه چشم، خطر ابتلا به رتینوپاتی دیابتی را کاهش می‌دهند.

4. خواص تمشک سیاه برای مردانخواص تمشک سیاه برای مردان

مصرف تمشک سیاه، فواید زیادی برای مردان دارد که در ادامه، به مهم‌ترین موارد اشاره می‌کنیم:

  • آنتی اکسیدان‌های موجود در تمشک سیاه، جلوی اکسیداتیو اسپرم را می‌گیرند.
  • منیزیم موجود در این میوه، تولید هورمون جنسی تستوسترون در مردان را افزایش می‌دهد.
  • ویتامین C موجود در تمشک سیاه، قدرت باروری مردان را زیاد می‌کند.
  • تمشک سیاه حاوی ترکیباتی به نام پروآنتوسیانیدین است که با خواص آنتی اکسیدانی قوی خود، جریان خون در رگ‌ها را بهبود می‌بخشند و باعث انتقال بهتر و بیشتر خون به قسمت‌های حساس بدن می‌شوند. در نتیجه، تمایل مردان و میزان برانگیختگی آن‌ها برای برقراری رابطه جنسی، بیشتر خواهد شد.

5. خواص تمشک سیاه برای قلب و عروق

تمشک از راه‌های گوناگونی به سلامت قلب و عروق کمک می‌کند که در ادامه به چند مورد خاص اشاره می‌کنیم:

  • پلی فنول‌های موجود در تمشک و در رأس آن‌ها، رنگدانه‌های آنتوسیانین، نقش قابل توجهی در کاهش بیماری‌های قلبی عروقی دارند. این ترکیبات، استرس اکسیداتیو و در پی آن، التهاب سلولی را کاهش می‌دهند و به سلامت قلب و عروق، کمک می‌کنند.
  • با مصرف یک فنجان تمشک سیاه، 8 گرم فیبر طبیعی به بدن خود می‌رسانید که برای سلامت قلب و عروق بسیار مفید است.
  • ویتامین C موجود در تمشک سیاه، از ایجاد پلاک در رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند.
  • سالیسیلیک اسید موجود در تمشک، خواصی شبیه آسپرین دارد و از قلب، محافظت می‌کند.
  • مقادیر زیاد پتاسیم موجود در تمشک سیاه، قطر رگ‌های خونی را بیشتر کرده و به جریان نرم و روان خون در رگ‌ها کمک می‌کند.

6. تقویت عملکرد مغز با Black berry

باز هم به نقش موثر ترکیبات آنتی اکسیدانی تمشک سیاه بازمی‌گردیم. برای مثال، رنگدانه‌های آنتوسیانین، باعث بهبود سیگنال‌دهی عصبی می‌شوند و در شکل‌گیری حافظه موثرند. همچنین، ترکیبات پلی فنولی موجود در این میوه، اختلالات شناختی مرتبط با سن را درمان می‌کنند.

7. تقویت سیستم ایمنی بدن با تمشک سیاهتقویت سیستم ایمنی بدن با تمشک سیاه

بتاکاروتن‌های موجود در تمشک سیاه، با خواص ضد التهابی خود، سیستم ایمنی بدن را قوی‌تر می‌کنند. به علاوه، ویتامین C هم در این مورد نقش موثری دارد. این ویتامین در بدن عملکردی آنتی اکسیدانی دارد و قوای دفاعی بدن را فعال کرده و سلول‌های خونی را پاکسازی می‌کند. بنابراین، می‌توانید روی خواص تمشک سیاه برای کرونا و سایر بیماری‌های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا، حساب کنید.

8. خواص تمشک سیاه برای چشم

ترکیبات آنتی اکسیدانی تمشک سیاه و در رأس آن‌ها، زآگرانتین، تاثیر چشمگیری در حفظ سلامت چشم‌ها و قدرت بینایی دارند. زاگزانتین، از سلامت عدسی‌های چشم، لکه زرد شبکیه یا ماکولا و نقطه مرکزی شبکیه چشم، محافظت می‌کند. به علاوه، این ویتامین چشمی، جلوی فعالیت مخرب رادیکال‌های آزاد را می‌گیرد و یک محافظ عالی برای در امان ماندن سلول‌های چشم از اشعه‌های مضر منابع نور است.

9. بهبود هضم غذا با تمشک سیاه

میوه تمشک سیاه منبع فیبر است. این فیبرها هم از نوع محلول و هم نوع نامحلول هستند. فیبرهای محلول باعث کاهش سطح قند خون و تنظیم کلسترول خون می‌شوند. آن‌ها با حل شدن در آب، ماده ژل مانندی ایجاد کرده و هضم و جذب مواد مغذی در معده و روده را تسهیل می‌کنند. فیبرهای نامحلول، بدون حل شدن در آب، از دستگاه گوارش عبور کرده و عملکرد دستگاه گوارش را بهتر می‌کنند. هر دو نوع فیبر؛ بخصوص فیبرهای نامحلول در کاهش ابتلا به یبوست موثرند. علاوه بر میوه، برگ‌های تمشک هم به هضم بهتر غذا، کمک می‌کنند.

10. خواص ضد پیری تمشک سیاه

آنتی اکسیدان‌ها و در رأس آن‌ها، الاجیتانین، خواص ضد پیری دارند. به علاوه، تاثیر بی‌نظیر ویتامین C روی پوست را هم نباید از یاد برد. مجموعه این ترکیبات، جلوی اثرات منفی نور خورشید را می‌گیرند و پوستی صاف و بدن چین و چروک برای شما به ارمغان می‌آورند. به علاوه، احتمال بروز سرطان پوست را هم کاهش می‌دهند.

11. خواص تمشک سیاه برای ورم مفاصلخواص تمشک سیاه برای ورم مفاصل

تمشک با وجود مقادیر قابل توجهی از ویتامین‌های B، C و K، نقش مهمی در تقویت استخوان‌ها دارد. به علاوه، پلی فنول‌های موجود در این میوه، جلوی تحلیل رفتن غضروف‌ها را می‌گیرند و ورم مفاصل را کاهش می‌دهند.

12. بهبود سریع تر زخم ها با تمشک سیاه

ویتامین C موجود در تمشک سیاه، ماده‌ای موثر برای ترمیم بافت‌های بدن است. سنتز بافت همبند در استخوان‌ها، غضروف رگ‌ها و پوست، نیازمند وجود یک پروتئین خاص است و ویتامین C در تشکیل این پروتئین، نقش ویژه‌ای دارد. به علاوه، این ویتامین، محرکی طبیعی برای کلاژن‌سازی بدن و بهبود قابلیت ارتجاعی پوست است.

13. خواص تمشک سیاه برای زنان باردار

مصرف تمشک سیاه در بارداری می‌تواند شما را پسردار کند. فولات موجود در این میوه، باعث افزایش سرعت رشد سلول‌ها و سلامتی جنین می‌شود. به علاوه، مصرف تمشک می‌تواند جلوی بروز صدمات مادرزادی مغز و ستون فقرات کودک را بگیرد و ریسک سقط جنین را کاهش دهد.

14. درمان کم خونی و بهبود گردش خون با تمشک سیاه

مصرف تمشک سیاه می‌تواند جریان خون را روان‌تر و نرم‌تر کند. ویتامین K موجود در این میوه هم از مواد معدنی ضروری برای انعقاد خون است. به علاوه، این میوه، حاوی آهن و مس است. مس، باعث جذب بهتر و سریع‌تر آهن از مواد غذایی خواهد شد و بنابراین، برای پیشگیری و درمان کم خونی ناشی از فقر آهن هم می‌توانید روی تمشک، حساب کنید.

15. خواص تمشک سیاه برای پوست

مقادیر زیاد ویتامین C و آنتی اکسیدان‌های موجود در تمشک سیاه، نقش قابل توجهی در سلامت پوست دارند. ویتامین C، قابلیت ارتجاعی پوست را بهبود می‌بخشد و پوست را جوان و شاداب نگه می‌دارد. به علاوه، استفاده از روغن تمشک به خاطر خواص ضد التهابی آن، به درمان زخم‌های پوستی و بیماری‌هایی مانند اگزما کمک می‌کند. اسیدهای چرب امگا 6 و امگا 3 موجود در این میوه هم نقش مهمی در حفظ سلامت پوست و مو دارند. همچنین، استفاده از برگ‌های تمشک هم برای پوست مفید است. این برگ‎ها، خاصیت قابض دارند و پوست صورت و بدن را سفت می‌کنند.

16. خواص تمشک سیاه برای موهاخواص تمشک سیاه برای موها

تمشک، حاوی ترکیباتی مانند منیزیم و سیلیسیم است که سرعت رشد موها را افزایش می‌دهند. فولات موجود در این میوه، به تشکیل گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند و سطح خونرسانی و در پی آن، اکسیژن‌رسانی به بافت‌های بدن؛ از جمله فولیکول‎های مو را بالا می‌برد. به علاوه، بیوتین موجود در تمشک سیاه، در براقیت و درخشندگی موها موثر است و مجموع ویتامین‌های B موجود در این میوه، جلوی سفید شدن و ریزش موها را می‌گیرند.

در پایان این مطلب، اگر آشنایی با خواص خانواده توت‌ها برایتان جالب است، پیشنهاد می‌کنیم که خواندن خواص بلوبری را از دست ندهید.

خواص برگ تمشک

استفاده از برگ‌های تمشک هم فواید بی‌نظیری برای سلامتی دارد که در ادامه، به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • مصرف دم کرده برگ تمشک می‌تواند دردهای زایمان را کنترل کند. به علاوه، این دمنوش برای زنانی که دچار سقط جنین شده‌اند هم مفید است. برای این منظور، 5 گرم برگ تمشک را با 150 سی سی آب جوش ترکیب کرده و به مدت 15 دقیقه، دم کنید.
  • در صورت ابتلا به ورم لوزه، 30 تا 50 گرم برگ تمشک را با یک لیتر آب جوش دم کرده و صاف کنید. سپس، این محلول را غرغره کنید. این ترکیب برای درمان آنژین هم مفید است.
  • استفاده از برگ تمشک، درمانی موثر برای رماتیسم است. در ان حالت، 30 گرم برگ خشک تمشک را به مدت 20 دقیقه با یک لیتر آب جوش دم کرده و از صافی عبور دهید. بعد از ناهار و شام، یک فنجان از این دمنوش را همراه با مقداری عسل، نوش جان کنید تا تاثیر فوق‌العاده آن را ببینید. استفاده از همین دستور، برای درمان سوزش و ترش کردن معده هم موثر است.
  • مصرف دمنوش برگ تمشک، صفرا را تسکین می‌دهد و برونشیت را درمان می‌کند.
  • استفاده از ضماد برگ تمشک برای جلوگیری از خونریزی بواسیر موثر است. همچنین می‌توان برای این منظور از عصاره غلیظ شده برگ تمشک در سایه هم استفاده کرد.
  • در صورت ایجاد ورم و التهاب در اطراف چشم می‌تواند از ضماد برگ‌های تمشک استفاده کرد.
  • قرار دادن کوبیده برگ تمشک روی پوست، خشکی پوست را برطرف می‌کند.
  • برای درمان زخم‌های لثه و سستی آن می‌توان مقداری از برگ یا میوه تمشک را به آهستگی جوید. این کار، به رفع بوی بد دهان نیز کمک می‌کند.
  • مصرف جوشانده پوست ریشه تمشک برای خرد کردن سنگ کلیه، نافع است.

نحوه مصرف تمشک سیاه

درست است که مصرف تمشک‌های تازه، لذت خاص خود را دارد، اما استفاده از این میوه می‌تواند تنوع زیادی داشته باشد که در ادامه، به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • شما می‌توانید با تمشک، مرباها و مارمالادهای خوشمزه‌ای درست کنید و یک میز صبحانه بی‌نظیر بچینید.
  • اگر طعم‌های ترش را دوست دارید، حتما لواشک تمشک را امتحان کنید.
  • شما می‌توانید از این تمشک‌های سیاه و شیرین در تهیه انواع سالادهای میوه استفاده کنید.
  • اگر اهل درست کردن شیرینی‌های خانگی هستید، درست کردن کیک و تارت تمشک، تجربه‌های بی‌نظیری خواهند بود.
  • رب و سس تمشک می‌توانند چاشنی‌های متفاوت و خوشمزه‌ای برای غذاها باشند.
  • تهیه چای و دمنوش تمشک هم یکی دیگر از راه‌های استفاده از خواص بی‌نظیر این میوه است.

مضرات تمشک سیاهمضرات تمشک سیاه

ممکن است مصرف انواع میوه جات در کنار تمام خواص درمانی آن‌ها، مضراتی را هم به دنبال داشته باشد و در مورد تمشک سیاه، باید به این موارد توجه کرد:

  • مراقب واکنش‌های آلرژیک نسبت به تمشک سیاه باشید. ممکن است مصرف این میوه، در برخی افراد، حساسیت شدیدی ایجاد کند که با علائمی مانند کهیر، اگزما، آبریزش بینی، دل پیچه، افسردگی، بی‌خوابی یا برافروختگی چهره و سرخی دهان، شناخته می‌شود.
  • زیاده‌روی در مصرف تمشک می‌تواند برای کبد، صفرا و قلب، مضر باشد.
  • بر خلاف خواص تمشک سیاه، ممکن است خوردن تمشک، در بعضی افراد باعث ایجاد سردرد شود.
  • ممکن است خوردن تمشک در بیماران مبتلا به صرع، باعث ایجاد تشنج شود.

تمشک های تازه و باکیفیت را از اسنپ فود بخرید

ماندگاری تمشک سیاه زیاد نیست و نهایتا یکی دو روز در یخچال، تازه می‌ماند. بنابراین، بسیار مهم است که تمشک‌های تازه و باکیفیتی خریداری کنید. با مراجعه به سایت اسنپ فود، این کار برای شما بسیار آسان‌تر خواهد شد. خرید میوه آنلاین از اسنپ فود، یک فرصت آسان و به‌صرفه، برای تهیه انواع میوه‌های تازه و باکیفیت است. پس همین حالا وارد سایت شوید و فقط با چند کلیک، موارد دلخواه خود را سفارش دهید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به درب منزلتان برسند. با اسنپ فود، می‌توانید سریع‌تر از خواص انواع میوه‌ها همچون خواص رزبری و سایر میوه‌ها بهره‌مند شوید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود