طرز تهیه ترشی خیار چنبر به 7 روش مختلف

دسته بندی: دسته‌بندی نشده
4/5 - (8 امتیاز)

اگر طعم خیار چنبر را دوست دارید، حتما ترش آن هم برای شما جذاب خواهد بود. اصالت این ترشی خوشمزه، به شهر قزوین برمی‌گردد و بسته به اینکه در آن، از چه چاشنی‌ها یا موادی استفاده کنید، طعم‌های فوق‌العاده و متنوعی را تجربه خواهید کرد. در این مطلب از اسنپ فود، طرز تهیه ترشی خیار چنبر قزوین را به 7 روش مختلف خواهید دید که تقریبا هر سلیقه‌ای را راضی می‌کند. با ما همراه باشید. البته، پیشنهاد می‌کنیم که اگر به طعم ترشی علاقه دارید، بعد از این مقاله طرز تهیه ترشی فلفل کبابی را نیز در سایت اسنپ فود مطالعه کنید.

ترشی خیار چنبر

تعداد نفرات 15 نفر
زمان آماده سازی 30 دقیقه
زمان پخت 1 ساعت
میزان سختی سختی کم

ترشی خیار چنبر، تحفه خوش طعم قزوینی ها

دقت کنید که جدا از روشی که برای طرز تهیه ترشی خیار چنبر در پیش می‌گیرید، تمام مواد این ترشی باید خشک باشند، در غیر این صورت، ترشی در زمان کوتاهی کپک زده و کیفیت خود را از دست خواهد داد. در ادامه، به جدول مشخصات غذایی و طرز تهیه این ترشی سنتی و خوشمزه توجه کنید:

مواد لازم برای تهیه ترشی خیار چنبر

سبزی معطر ترشی خیار چنبر می‌تواند ترکیبی از نعنا، ریحان، مرزه، شوید و ترخون باشد. البته این موضوع سلیقه‌ای است و می‌توانید در تهیه این ترشی، از انواع سبزیجات معطر محلی مانند خالواش یا چوچاق هم استفاده کنید. به علاوه، ریختن چند برگ تازه کرفس، عطر ترشی را بیشتر و بهتر می‌کند. مواد لازم را در ادامه ببینید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
خیار چنبر 2 کیلو
فلفل تند 5 عدد
سیر 6 حبه
سرکه به مقدار لازم
سبزیجات معطر 2 قاشق غذاخوری
سیاه دانه یک قاشق چایخوری
زردچوبه یک قاشق چایخوری
نمک یک قاشق چایخوری

مراحل طرز تهیه ترشی خیار چنبر

مراحل تهیه ترشی خیار چنبر

برای تهیه یک ترشی خوشمزه و خوش‌عطر، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرحله اول: اولین مرحله از طرز تهیه ترشی خیار چنبر این است که خیارها را بشویید و به صورت حلقه‌ای خرد کنید.
  • مرحله دوم: خیارهای حلقه شده و نمک و زردچوبه را داخل قابلمه مناسبی ریخته و به اندازه‌ای سرکه بریزید که کاملا روی سطح خیارها را بگیرد.
  • مرحله سوم: قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید و صبر کنید تا سرکه بجوشد. در این زمان، کف‌های جمع شده در سطح سرکه را با قاشق بگیرید و حرارت را خاموش کنید.
  • مرحله چهارم: در تابه‌ای مناسب برای چند دقیقه سیاه دانه را تفت دهید تا عطر آن بلند شود. سپس، آن را به محتویات قابلمه اضافه کنید.
  • مرحله پنجم: صبر کنید تا دمای ترشی، هم دمای محیط شود. سپس، فلفل، حبه‌های سیر و سبزیجات معطر را به ترشی اضافه کنید و کمی هم بزنید تا ترشی یکدست شود.
  • مرحله ششم: چند ظرف شیشه‌ای تمیز و کاملا خشک آماده کنید و ترش را داخل آن‌ها بریزید. درب شیشه‌ها را محکم ببندید و آن‌ها را برای یک هفته در یخچال بگذارید. ترشی خیار چنبر پس از یک هفته ماندن در یخچال، آماده مصرف است. اما اگر می‌خواهید طعم ملایم‌تری داشته باشد، می‌توانید به جای سرکه خالص، از مخلوط آب جوشیده و سرکه استفاده کنید.

طرز تهیه انواع ترشی خیار چنبر

طرز تهیه انواع ترشی خیار چنبر

اگر به این ترشی علاقه داشته باشید، می‌توانید انواع مختلف آن را که در ادامه آمده است نیز تهیه کنید:

طرز تهیه ترشی خیار چنبر رنده شده

در طرز تهیه ترشی خیار چنبر به صورت رنده شده، به خیار چنبر، سیر، نمک، سرکه و چند برگ نعنای تازه نیاز دارید.

پس از اینکه خیار چنبرها را شستید و آن‌ها را کاملا خشک کردید، باید با پوست، رنده درشت کنید و داخل یک ابکش بگذارید تا آب اضافی آن برود. برای این کار، 7 تا 8 ساعت زمان لازم است و می‌توانید در این فاصله، یک پارچه تمیز روی خیارها بیندازید تا پلاسیده نشوند. پس از این مدت، خیارها را با دست فشار دهید تا آب مانده آن‌ها هم خارج شود. برگ‌های نعنا را به صورت جداگانه بشویید و خشک کنید. سپس با حبه‌های سیر داخل غذاساز بریزید و در صورت آب انداختن برگ‌های نعنا، آب آن‌ها را بگیرید. تمام مواد را با هم مخلوط کرده، در شیشه‌ای مناسب بریزید و روی آن‌ها را با سرکه پر کنید. شیشه را داخل یخچال قرار دهید و 2 هفته صبر کنید تا ترشی چنبر رنده شده شما آماده مصرف شود.

طرز تهیه ترشی خیار چنبر با تمر هندی

چاشنی‌های این دستور، رب انار، گلپر و تمبر هندی هستند که باید با خیار چنبر، سرکه و آب جوشیده و نمک مخلوط شوند.

برای تهیه ترشی به این روش، خیار چنبرها را خرد کنید و لابه لای آن‌ها مقداری نمک بریزید تا آب اضافه آن‌ها گرفته شود. در ظرفی دیگر، تمبر هندی را با آب و سرکه نرم کنید و بعد از گذراندن از صافی، به آن نمک، گلپر و رب انار اضافه کنید. خیار چنبرها را داخل این مایع بریزید و در ظرفی شیشه‌ای برای یک الی 2 هفته در یخچال بگذارید تا ترشی برسد و آماده مصرف شود. مزه غالب ترشی خیار چنبر با این روش، مزه گلپر است.

طرز تهیه ترشی خیار چنبر با پودر انبه

این ترشی علاوه بر خیار چنبر، سیر، فلفل تند، سرکه و نمک، به مقداری روغن زیتون، تمر هندی و پودر انبه هم نیاز دارد تا بتوانید طعم متفاوتی را ایجاد کنید. ضمنا افزودن مقداری تخم گشنیز و سیاه دانه هم طعم و عطر این ترشی سنتی را بهتر خواهد کرد.

طرز تهیه ترشی خیار چنبر با این روش به شرح زیر است:

تمر هندی را در مقداری آب بخیسانید و آن را از صافی رد کنید. خیار چنبرها را هم حلقه حلقه کرده و کنار بگذارید. سیر را با فلفل و سیاه دانه و تخم گشنیز بکوبید و با تمر هندی صاف شده، خیارهای حلقه‌ای، سرکه، پودر انبه و مقداری نمک در ظرفی مناسب ریخته و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. البته این ترکیب نباید زیاد جوش بخورد. در مرحله آخر، روغن زیتون را اضافه کرده و حرارت را خاموش کنید و بگذارید مواد ترشی سرد شود. سپس آن را داخل ظرفی شیشه‌ای ریخته و در یخچال قرار دهید.

ترشی خیار چنبر و شوید

ترشی خیار چنبر با شوید

این ترشی با خیار بوته‌ای، کیفیت و طعم بهتری دارد و شبیه طرز تهیه خیار شور درست می‌شود. اما در صورت استفاده از خیار چنبر هم دستور تهیه آن تفاوت چندانی ندارد و کافیست در مواد اولیه این ترشی که در ابتدای مقاله آمد، سبزیجات معطر را با مقداری شوید تازه جایگزین کنید و هنگام پر کردن ظرف ترشی، از شوید‌های خرد شده، لابه لای خیار چنبر و باقی مواد، قرار دهید.

طرز تهیه ترشی خیار چنبر شکم پر

اگر ترشی خیار چنبر را به صورت شکم پر درست کنید، می‌توانید از آن به عنوان یک دورچین خوشمزه و خوش‌عطر و بو در سینی غذاها استفاده کنید.

مانند دستورهای قبل، خیار چنبر، سرکه، فلفل، سیر و نمک، اجزای ثابت این ترش هستند که لازم است به آن مقداری هویج، سبزیجات معطر و ادویه‌های ترشی مثل نعنا، جعفری، مرزه و… اضافه کنید. خیار چنبرها را بشویید و خشک کنید و داخل آن‌ها را با یک قاشق کوچک خالی کنید. ترکیبی از سبزیجات معطر، هویج نگینی، فلفل سبز و سیر خرد شده درست کنید و ادویه‌جات و نمک آن را اندازه کنید. دقت داشته باشید که تمام مواد حتما خشک باشند. سپس شکم خیارها را با این مخلوط پر کرده و آن‌ها را در ظرفی مناسب بچینید و با سرکه روی آن‌ها را بپوشانید. ظرف را دو هفته در یخچال بگذارید تا ترشی شکم پر خوشمزه شما آماده شود. در این دستور می‌توانید از سبزیجات خشک هم استفاده کنید. اگر در هنگام مصرف، خیارها را به صورت حلقه‌ای برش بزنید، ظاهر ترشی شما بسیار جذاب‌تر خواهد بود. نوش جان

طرز تهیه ترشی لیته خیار چنبر

در این روش علاوه بر مواد همیشگی این ترشی، باید در کنار خیار چنبر، مقداری هویج و مغز کرفس با برگ هم آماده کنید.

برای تهیه لیته خیار چنبر، هویج و خیار را به صورت ریز رنده کرده و با فلفل و سیر و کرفس ریز شده مخلوط کنید. اگر می‌خواهید لیته یکدست‌تری داشته باشید، این کار را با بلندر انجام دهید. در نهایت، سرکه، ادویه‌جات، نمک و سبزیجات معطر تازه یا خشک را به مخلوط خیار چنبر اضافه کرده و ظرف آن را در یخچال بگذارید. مزیت مهم طرز تهیه ترشی خیار چنبر به این روش این است که این ترشی بلافاصله قابل مصرف است و نیازی به جا افتادن ندارد.

ترشی خیار چنبر را همین حالا مزه کنید…

اگر اجرای طرز تهیه ترشی پیاز قرمز ، ترشی فلفل کبابی یا روش‌های مختلف طرز تهیه ترشی خیار چنبر که در این مطلب خواندید، برای شما دشوار است، چرا این ترشی‌های خوشمزه را از اسنپ فود سفارش نمی‌دهید؟! شما می‌توانید در کمترین زمان ممکن و با چند کلیک ساده، انواع مختلف ترشی‌های ساده و مخلوط اشتها‌آور را درب منزل خود تحویل بگیرید. پس منتظر چه هستید؟! همین الان از طریق سفارش آنلاین غذا در اسنپ فود اقدام کنید و لحظات خوشی را برای خود و عزیزانتان رقم بزنید.

نظرات کاربران

sareh kourdi
22.آبان.1402

طرز تهیه ترشی لیته خیار چنبر راحتر یا طرز درست کردن ترشی خیار چنبر با تمر هندی راحتر هستش نمیخوام خیلی هم گرون دربیاد

    snappfoodadmin
    27.آبان.1402

    سلام طرز تهیه ترشی خیار چنبر با تمر هندی
    رب انار، گلپر و تمبر هندی هستند که باید با خیار چنبر، سرکه و آب جوشیده و نمک مخلوط شوند.سبزی معطر ترشی خیار چنبر می‌تواند ترکیبی از نعنا، ریحان،
    مرزه، شوید و ترخون باشداز انواع سبزیجات معطر محلی مانند خالواش یا چوچاق هم استفاده کنیدریختن چند برگ تازه کرفس،
    عطر ترشی را بیشتر و بهتر می‌کند.درست کردن ترشی لیته خیار چنبر هر دو قیمت مناسب هستند و مراحل آماده سازی سختی ندارند

saman
05.آذر.1402

سلام چند نوع ترشی خیار چنبر داریم

    snappfoodadmin
    13.آذر.1402

    سلام ترشی خیار چنبر با تمر هندی و ترشی خیار چنبر با پودر انبه
    ترشی خیار چنبر و شوید و طرز تهیه ترشی خیار چنبر شکم پر و طرز تهیه ترشی لیته خیار چنبر
    که همه را می توانید آماده از اسنپ فود خرید کنید https://snappfood.ir/