از  خواص دوغ کفیر و مضرات استفاده از آن چه می­دانید؟

خواص دوغ کفیر
5/5 - (1 امتیاز)

اگر شما نیز تاکنون اسم دوغ کفیر را شنیده باشید، به دنبال پاسخ این سوال هستید که کفیر چیست؟ کفیر در اصل نوعی قارچ است که موجب نوعی فرایند تخمیر در شیر شده و ماحصل این تخمیر، تولید دوغ کفیر است. این دوغ خواص بسیاری دارد و ریشه آن مربوط به قفقاز است. در گذشته مردم قفقاز، سلامت و عمر طولانی خود را نتیجه استفاده از دوغ کفیر می‌­دانستند. در این مطلب به معرفی دوغ کفیر می­‌پردازیم و خواص و همچنین مضرات مصرف آن را بررسی می­ کنیم.

دوغ کفیر چیست؟

برای درست کردن دوغ کفیر، در شب شیر را روی قارچ کفیر می‌­ریزند و صبح دوغ را تحویل می­‌گیرند. این نوشیدنی خوشمزه سرشار از ویتامین­‌ها و مواد مغذی برای بدن است. همچنین حاوی باکتری­‌های زنده و مفیدی است که آن­ها را با نام ” پروبیوتیک ” می­‌شناسیم. دانشمندان راز سودمندی دوغ کفیر برای سیستم گوارش را وجود همین پروبیوتیک­‌ها می‌­دانند. این دوغ ترش و گازدار است، البته گاز آن طبیعی است و در اثر هضم قندهای شیر توسط باکتری‌­ها ایجاد می‌­شود. اگر شما نیز به انواع دوغ­ علاقه­‌مند هستید، طرز تهیه انواع دوغ گازدار و بدون گاز + خواص دوغ را مطالعه کنید.

قارچ کفیر

از قارچ کفیر در فرایند تولید دوغ کفیر استفاده می‌­شود که خواص فراوان دوغ کفیر، به دلیل وجود همین قارچ است. قارچ کفیر رنگ سفید تا کرمی و بافت ژله‌­ای دارد و چیزی شبیه به گل کلم یا مرجان­‌های دریایی است. این قارچ پس از هربار تولید دوغ کفیر، مجددا قابل استفاده خواهد بود و جالب است بدانید که در شرایط مطلوب طول عمر نامحدودی دارد و حتی در شرایط سخت نیز زنده می‌مانند، اما برای ادامه رشد به ایجاد شرایط مناسب نیاز دارد. بهترین دوغ کفیر از قارچ­‌های زنده تهیه می­‌شوند. حرارت بیش از 32 درجه سانتی­‌گراد تجزیه قارچ کفیر را به دنبال خواهد داشت.

خواص دوغ کفیرخواص قارچ کفیر

با وجود آنکه راز سلامت و طول عمر مردم قفقاز به دلیل مصرف دوغ کفیر افسانه ­ای بیش نیست، اما علم امروزی خواص بی‌شمار این نوشیدنی را به اثبات رسانده است، تا آنجا که مصرف دوغ کفیر پس از سال­‌ها به سبد غذایی خانواده­‌ها بازگشته است. در این بخش کلیه خواص دوغ کفیر را معرفی خواهیم کرد تا شما نیز به فکر جای دادن این نوشیدنی در رژیم غذایی خود بیوفتید.

خواص دوغ کفیر برای معده و بهبود فرایند گوارش

اغلب افراد ماست را به عنوان یک خوراکی سرشار از پروبیوتیک می­شناسند، اما جالب است بدانید که میزان پروبیوتیک­های موجود در دوغ کفیر بسیار بیشتر از ماست است. کفیر در حدود 61 سویه باکتری و مخمر دارد که عملکرد دستگاه گوارش را تنظیم می­کنند و به درمان مشکلاتی همچون اسهال و یبوست می­پردازند. همچنین این نوشیدنی سرشار از فیبر است که برای دستگاه گوارش ماده­ای حیاتی تلقی می­شود. مصرف کفیر می­تواند مشکلاتی همچون سندرم روده تحریک­پذیر و زخم‌های ناشی از عفونت هلیکوباکتر پیلوری را کاهش دهد.

خواص دوغ کفیر برای لاغری

به افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، مصرف دوغ کفیر پیشنهاد می­شود. اما این نوشیدنی چگونه به لاغری کمک می­کند؟ دوغ کفیر منبعی غنی از انواع پروتئین­هاست، به همین دلیل پس از خوردن آن کمتر احساس گرسنگی و تمایل به مصرف دیگر خوراکی­های پرکالری خواهید داشت. از سوی دیگر همانطور که گفتیم، دوغ کفیر حاوی پروبیوتیک است، این باکتری­های مفید سوخت و ساز بدن را افزایش داده و به کاهش وزن بدن کمک می­کنند.

خواص دوغ کفیر برای کودکانخواص دوغ کفیر برای کودکان

دوغ کفیر یک نوشیدنی گازدار است و می­‌تواند جایگزینی مناسب برای کودکانی باشد که به مصرف نوشیدنی­‌های گازدار اصرار دارند. دوغ کفیر حاوی ویتامین D و کلسیم است، درنتیجه رشد، استحکام استخوان­‌ها و دندان­‌ها را در کودکان و نوجوانان تضمین می‌­کند. همچنین ماده تریپتوفان برخی از این اسیدهای آمینه موجود در دوغ کفیر، باعث ایجاد احساس آرامش در کودکان مبتلا به پیش فعالی می‌شود.

خواص دوغ کفیر برای کبد و کلیه‌ها

دوغ کفیر حاوی ویتامین K، ویتامین B1 و B12 است، که وجود این ویتامین­‌ها عملکرد کبد و کلیه­‌ها را اصلاح می­‌کند. بر طبق تحقیقات مصرف دوغ کفیر می­‌تواند به درمان بیماری کبد چرب غیر الکلی کمک کند. پروبیوتیک­‌های موجود در دوغ کفیر به درمان سنگ کلیه و بیماری­‌های کبد کمک می‌­کنند.

خواص کفیر در پیشگیری از سرطان

بر طبق مطالعات عصاره کفیر موجب کاهش سلول­‌های سرطانی در بدن می­‌شود. پروبیوتیک­ها سلول‌های ایمنی بدن را تحریک کرده و از رشد توده‌­های سرطانی جلوگیری می­‌کنند. مطالعه‌­ای در سال 2015 تاثیر کفیر بر سرطان معده، خون، کولون، پستان و پوست را به اثبات رسانده است. مصرف دوغ کفیر می­‌تواند تکثير سلول­هاي حساس به استروژن سرطان پستان را متوقف کند.

تنظیم قند خون و چربی خون با دوغ کفیر

مصرف دوغ کفیر به تنظیم قند خون بدن کمک کرده و موجب ترشح انسولین می­‌شود و بدین طریق میزان قند خون در بیماران دیابتی را کنترل می­‌کند. اگر مبتلا به دیابت هستید و تصمیم دارید که برای کاهش میزان قند خون، دوغ کفیر مصرف کنید، ابتدا با پزشک مشورت نمایید. البته مصرف دوغ کفیر به افرادی که قند خون پایینی دارند توصیه نمی­‌شود. دوغ کفیر میزان تری گلیسیرید و کلسترول بد خون را کاهش می‌­دهد و از این طریق به مقابله با بیماری­‌های قلب و عروق می‌­پردازد.

خواص ضدباکتریایی دوغ کفیرخواص ضدباکتریایی دوغ کفیر

پروبیوتیک‌­های موجود در دوغ کفیر از رشد باکتری­‌های مضر و عوامل ایجاد عفونت جلوگیری می­‌کند و ابتلا به بیماری­‌های سالمونلا، هلیکوباکتر پیلوری و غیره را کاهش می‌­دهد. پس می‌­توان گفت که مصرف دوغ کفیر سیستم ایمنی بدن را در مقابل عوامل بیماری‌­زای باکتریایی تقویت می‌­کند.

دوغ کفیر، ضد پوکی استخوان

پوکی استخوان در اثر تحلیل بافت استخوانی اتفاق می‌­افتد که عارضه‌­ای خطرناک به ویژه در افراد مسن است. وجود کلسیم به استحکام استخوان­‌ها کمک می‌کند. بر طبق مطالعات مصرف کفیر، جذب کلسیم توسط استخوان‌­ها را افزایش می‌­دهد. دوغ کفیر سرشار از کلسیم بوده و از طرف دیگر حاوی ویتامین K2 است که در متابولیسم کلسیم نقش اساسی دارد.

خواص ضد التهابی کفیر

التهاب مزمن، پاسخ ناخواسته و سریع بدن در مقابل برخی عوامل است که برای بدن مضر خواهد بود. ترکیبات موجود در کفیر فعالیت پروتئین­‌هایی که موجب پاسخ ایمنی سریع می‌­شوند را کاهش داده و به کمتر شدن علائم التهاب مزمن کمک می‌­کند. در نتیجه مصرف دوغ کفیر در کاهش پاسخ‌های التهابی مربوط به آلرژی و آسم موثر است.

مضرات و ملاحظات مصرف دوغ کفیرمضرات و ملاحظات مصرف دوغ کفیر

با وجود آنکه دوغ کفیر نوشیدنی مفید است اما در مصرف آن باید برخی نکات را رعایت نمود:

  • استفاده زیاد از کفیر می­‌تواند در دراز مدت موجب تغییر رنگدانه‌­های دندان و حتی سایش و خوردگی بافت دندان شود.
  • خانم‌­های باردار و افراد مبتلا به بیماری‌­های خاص، قبل از مصرف کفیر باید از پزشک راهنمایی بگیرند.
  • این نوشیدنی به دلیل وجود باکتری‌های فعال برای کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، مناسب نیست.
  • برخی افراد در ابتدای مصرف دوغ کفیر ممکن است دچار علائمی همچون نفخ، دل درد یا یبوست شوند که این علائم ماندگار نیست. اما در صورتی که این مشکلات از بین نرفت، مصرف دوغ کفیر را متوقف کرده و به پزشک مراجعه کنید.
  • دوغ کفیر را باید از جای مطمئن تهیه کرد تا از بهداشتی بودن آن اطمینان حاصل شود.
  • افراد مبتلا به دیابت باید دقت داشته باشید که دوغ کفیر بدون قند بخورند و قبل از آن با پزشک مشورت کنند.
  • در صورتی که به شیر و فراورده‌­های لبنی حساسیت دارید، از مصرف دوغ کفیر خودداری کنید.

نظر شما درباره دوغ کفیر چیست؟

در این مطلب خواص و مضرات دوغ کفیر را به همراه کلیه نکات آن بیان کردیم. پیشنهاد می‌کنیم که حتما این دوغ را تهیه کنید و از طعم آن لذت ببرید. البته، اگر تمایل دارید تا دوغ را در کنار غذا برای مهمانانتان سرو کنید، می‌توانید از اسنپ فود کمک بگیرید. به این منظور، لازم است به قسمت سفارش آنلاین غذا بروید و غذا و نوشیدنی ذلخواه خود را سفارش دهید.

نظرات کاربران