آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
خواص زالزالک
انواع میوه جات
5/5 - (2 امتیاز)
بدون نظر

خواص زالزالک، فواید و خاصیت های زالزالک برای مقابله با بیماری ها

مینا اسماعیل بیگی 11 بهمن 1401 6 دقیقه

خواص زالزالک در کنار ظاهر اشتها‌برانگیز و طعم ترش و شیرینش، واقعا وسوسه‌کننده است. این میوه های پاییزی زرد و قرمز، برخلاف ظاهر کوچک‌شان، دنیایی از خاصیت را در خود جای داده‌اند که یاد‌آور یکی دیگر از معجزات طبیعت است و به طور گسترده در طب سنتی از آن‌ها استفاده می‌شود.

بنابراین، اگر می‌خواهید درباره این میوه مفید پاییزی بیشتر بدانید با اسنپ فود همراه باشید تا علاوه بر مرور خواص زالزالک، با نحوه مصرف و مضرات آن هم آشنا شوید.

خواص زالزالکزالزالک برای تقویت بینایی

زالزالک میوه‌ای پاییزی با صدها گونه مختلف است که در آسیا، اروپا و آمریکای شمالی یافت می‌شود و در ایران با نام‌های دیگری مانند ولیک، کویج و خُفجه هم شناخته می‌شود. خواص درمانی این میوه آنقدر زیاد است که از آن به عنوان یک داروی گیاهی یاد می‌شود. این میوه در درمان امراض مختلفی مانند امراض قلبی، گوارشی، دیابت، فشار خون و… به کمک شما می‌آید و اثری معجزه‌آسا در بهبود این بیماری‌ها دارد که در ادامه، به چند نمونه از مهم‌ترین موارد اشاره می‌کنیم:

زالزالک برای تقویت بینایی

زالزالک حاوی ویتامین A است که نقشی کلیدی در بهبود دید و سلامتی چشم دارد. همچنین این میوه مفید از پیشرفت آب مروارید هم جلوگیری می‌کند.

زالزالک برای پیشگیری از سرطان

زالزالک یک منبع خوب از انواع آنتی اکسیدان‌های قدرتمند است. آنتی اکسیدان‌هایی که با رادیکال‌های آزاد بدن مقابله کرده و جلوی رشد سلول‌های سرطانی را می‌گیرند. به علاوه، این میوه، یک سم ‌زدای طبیعی خون است و در نتیجه، کل بدن را سم‌ زدایی می‌کند.

زالزالک برای بیماری های پوستی

اگر می‌خواهید از خواص زالزالک در درمان مشکلات پوستی بهره‌مند شوید، از آن به صورت موضعی استفاده کنید. ترکیبات طبیعی زالزالک، درمانی معجزه‌آسا برای اگزما و پسوریازیس است و خارش ناشی از درمان زخم‌ها را کمتر می‌کند.

زالزالک برای تنظیم سطح کلسترول و تری گلیسیرید

یکی دیگر از خواص زالزالک، تنظیم سطح چربی خون است. میزان متعادل کلسترول و تری گلیسیرید در جریان خون لازم است و مواد غذایی را به سراسر بدن می‌رسانند. به علاوه نقش مهمی در تولید هورمون‌های مورد نیاز بدن دارند.

تصلب شرایین یا گرفتگی رگ‌ها از نتایج عدم تعادل این دو نوع چربی در خون است و خبر خوب این است که زالزالک، چربی‌های خوب و بد خون را حد تعادل می‌رساند و به این ترتیب، مانع از بروز حملات قلبی و سکته می‌شود.

زالزالک و افسردگیزالزالک برای سلامت قلب

در گذشته از زالزالک به عنوان درمان دلشکستگی استفاده می‌شد و البته این خاصیت همچنان مورد توجه است، زیرا زالزالک، با تنظیم سطح هورمون‌ه و کاهش فشار خون، تنش‌ها و فشارهای روحی را برطرف می‌کند. این گیاه، در مقایسه با بقیه داروهای سنتی ضد اضطراب، عوارض جانبی کمتری دارد و اثر آرام‌بخش آن بسیار ملایم است.

با تمام این‌ها، در صورت استفاده از داروهای ضد افسردگی و اضطراب، داروهای خود را قطع نکنید و پیش از مصرف زالزالک، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

زالزالک برای سلامت قلب

خواص ضد‌ التهابی آنتی اکسیدان‌های زالزالک، مانع از لخته شدن خون در رگ‌ها می‌شود و منابع غنی فلانوئیدهای موجود در این میوه هم تاثیر قابل توجهی در سلامت قلب و عروق دارند. به علاوه، بعضی مطالعات نشان می‌دهند که مصرف زالزالک می‌توان نارسایی قلب در مراحل یک و دو را برطرف کند و در صورتی که تحت نظر پزشک، همراه با سایر داروهای نارسایی قلب مصرف شود، تاثیری دوبرابر خواهد داشت.

این میوه، ماهیچه‌های قلب را قوت می‌بخشد و با انبساط رگ‌ها و تسهیل روند خونرسانی به قلب، جلوی بروز درد قفسه سینه یا آنژین را می‌گیرد. همچنین مصرف زالزالک می‌تواند مشکلاتی مانند تنگی نفس و خستگی را برطرف کند و دم کرده گل این گیاه هم دمنوشی مفید برای بیماری‌های مزمن قلبی است.

زالزالک برای فشار خون بالا

مصرف چای زالزالک، یک راه طبیعی و کم هزینه برای پایین آوردن فشار خون است و بعضی مطالعات نشان می‌دهند که زالزالک، به صورت یک گشادکننده عروق عمل کرده و با شل کردن عروق خونی منقبض شده، فشار داخل رگ‌های خونی را کاهش می‌دهد.

زالزالک برای مو

عصاره زالزالک کوهی، به خاطر وجود مقادیر بالای پلی فنول‌ها، اندازه و تعداد فولیکول‌های مو را افزایش داده و محرکی طبیعی برای رشد بیشتر آن‌ها است. به علاوه، در درمان ریزش مو هم می‌توان از زالزالک استفاده کرد.

زالزالک و مشکلات گوارشی

زالزاک حاوی فیبر است و در بدن مانند یک پروبیوتیک عمل می‌کند. بنابراین، جلوی سوء‌هاضمه و یبوست را می‌گیرد و نفخ و حرکات روده را کنترل می‌کند. به علاوه، در درمان زخم معده هم موثر است  و ترکیبات ارگانیک آن، تاثیر مثبتی بر آنزیم‌های روده دارند و باعث بهبود گوارش می‌شوند.

در درمان عفونت‌های روده‌ای هم می‌توانید روی زالزالک حساب کنید، زیرا این میوه، حاوی ترکیباتی است که کرم‌های نواری روده را به طور کامل، پاکسازی می‌کند.

ماده تانن موجود در زالزالک، یک قابض طبیعی است و برای درمان اسهال‌های خونی و خونریزی‌ معده مفید است.

زالزالک و دیابتزالزالک و دیابت

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف مقدار کم زالزالک، می‌تواند در درمان دیابت و قند خون موثر باشد. به علاوه، زالزالک حاوی مواد ضد التهاب است و همان‌طور که می‌دانید، التهاب مزمن، با بسیاری از بیماری‌ها مانند دیابت نوع 2، آسم و حتی برخی سرطان‌ها، در ارتباط است. بنابراین، از این جنبه هم مصرف زالزالک، تاثیر مثبتی بر بهبود دیابت نوع 2 دارد.

زالزالک برای تناسب اندام

زالزالک یک میوه کم کالری و یک چربی سوز طبیعی است. به علاوه، متابولیسم بدن را بالا می‌برد و کمک می‌کند که در حین فعالیت‌های بدنی، کالری بیشتری بسوزانید. بنابراین، برای داشتن تناسب اندام، این میوه خوش‌طعم پاییزی را در سبد رژیم غذایی خود بگنجانید و ورزش را هم فراموش نکنید.

افزایش قدرت و انرژی بدن

انرژی و قدرت بدنی بالا، حاصل خونرسانی باکیفیت به تمام اعضا و بافت‌های داخلی بدن است. در این بین، زالزالک با انبساط رگ‌های خونی، روند گردش خون را بهبود می‌بخشد. در نتیجه، اکسیژن خون، به نحو صحیحی در کل بدن پراکنده شده و سوخت و ساز بدن تنظیم می‌شود و تمام این‌ها، سطح انرژی فرد را بالا می‌برد.

نحوه استفاده از زالزالک

برای مصرف زالزالک، راه‌های متنوعی وجود دارد که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • ساده‌ترین روش این است که زالزالک را به صورت خام مصرف کرده و از طعم ترش و شیرین آن لذت ببرید.
  • از ترکیب زالزالک و سرکه، یک ترشی خوشمزه پاییزی تهیه کرده و به عنوان یک چاشنی خوشمزه از آن استفاده کنید.
  • مربای زالزالک هم گزینه مناسبی برای یک صبحانه لذت‌بخش پاییزی است.
  • با گل‌ها، برگ‌ها و میوه خشک زالزالک، چای زالزالک تهیه کنید و از خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند شود.
  • می‌توانید از مکمل‌های آماده زالزالک که به صورت قرص، پودر یا شربت عرضه می‌شوند، استفاده کنید. اما دوز مصرف آن‌ها را در حد تعادل نگه دارید.

نکته: در حالت معمول و بدن داشتن بیماری‌های زمینه‌ای، دوز متعارف این گیاه بین 250 تا 500 میلی گرم است که در مجموع، 3 بار در روز مصرف می‌شود.

مضرات زالزالکمضرات زالزالک

مصرف انواع میوه جات ، در کنار تمام خواص و ویژگی‌های مفید آن‌ها، ممکن است مضراتی هم به دنبال داشته باشد و زالزالک هم از این قاعده، مستثنی نیست. در ادامه، به برخی نکات احتیاطی در مصرف زالزالک می‌پردازیم که توجه به آن‌ها ضروری است:

  • از مصرف همزمان زالزالک با داروهای فشار خون، قلب یا داروهای مربوط به دستگاه گوارش بپرهیزید و حتما در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.
  • زیاده‌روی در مصرف زالزالک می‌تواند عوارضی مانند سردرد، حالت تهوع، تپش قلب و خواب آلودگی را به دنبال داشته باشد.
  • بانوان باردار و شیرده، از مصرف زالزالک پرهیز کنند.
  • هسته میوه زالزالک، حاوی مواد سمی است و نباید مصرف شود.
  • مصرف زالزالک خام می‌تواند ناراحتی‌های گوارشی را به دنبال داشته باشد.

تجربه یک خرید عالی و بدون زحمت با خرید میوه آنلاین از اسنپ فود

مهم‌ترین خواص زالزالک را با هم خواندیم، اما فواید این میوه پاییزی به همین جا ختم نمی‌شود و شما می‌توانید در درمان مشکلات یائسگی، بی‌خوابی، پیشگیری از بیماری‌های کبدی و… هم روی این میوه کوچک و پرفایده، حساب کنید و اگر می‌خواهید که خیلی زود و بی دردسر آن را تهیه کنید، به سایت اسنپ فود و صفحه خرید میوه آنلاین سر بزنید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود