آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
خواص هندوانه
خواص و فواید درمانی میوه ها
5/5 - (6 امتیاز)
6

آشنایی با تمامی خواص هندوانه!

مینا اسماعیل بیگی 19 فروردین 1402 8 دقیقه

هندوانه میوه مورد علاقه بسیاری از ما است، تا آنجا که برخی کشاورزان در سال‌های گذشته برای تنوع در ظاهر این میوه، آن را به شکل مربعی، هرمی و حتی صورت انسان در آورده‌اند. جالب است بدانید که نزدیک به 1200 نوع هندوانه در جهان کشت می‌شود که طعم آن‌ها به دلیل ماده‌ای که به این میوه رنگ می‌دهد با یکدیگر متفاوت خواهد بود. این میوه خوشمزه و باطراوت، سرشار از مواد مغذی بوده و خواص هندوانه برای سلامت انسان شامل موارد بسیاری است.

هندوانه از نظر محتوای آب بسیار غنی بوده و فرآیند هیدراتاسیون را به‌خوبی انجام می‌دهد. در واقع این ویژگی، هندوانه را به یک شاداب‌کننده عالی برای فصل تابستان تبدیل کرده است. هندوانه در لیست معرفی میوه های تابستان، جذاب ترین میوه های سال قرار دارد که طعم آن برای اغلب ما دوست‌داشتنی و محبوب است. در ادامه این مطلب خاصیت هندوانه برای سلامتی و مبارزه با بیماری را معرفی می‌کنیم.

ارزش غذایی هندوانه

ارزش غذایی هندوانه

بهتر است قبل از اینکه با خواص این میوه خوش آب و رنگ آشنا شویم، نگاهی به جدول ارزش غذایی آن بیاندازیم. هر 100 گرم هندوانه حاوی 30 کیلوکالری انرژی است. دیگر ترکیبات موجود در هندوانه در جدول زیر ارائه شده‌اند.

ماده تشکیل­‌دهنده مقدار ویتامین مقدار
پروتئین 61/0 گرم ویتامین B1 03/0 میلی‌گرم
کربوهیدرات 55/7 گرم ویتامین B2 02/0 میلی‌گرم
آب 45/91 گرم ویتامین B3 18/0 میلی‌گرم
چربی 15/0 گرم ویتامین B4 10/4 میلی‌گرم
فیبر 40/0 گرم ویتامین B5 22/0 میلی‌گرم
قند 20/6 گرم ویتامین B6 05/0 میلی‌گرم
منگنز 04/0 میلی‌گرم ویتامین B9 00/3 میکروگرم
منیزیم 00/10 میلی‌گرم ویتامین B12 00/0 میلی‌گرم
کلسیم 00/7 میلی‌گرم ویتامین C 10/8 میلی‌گرم
فسفر 00/11 میلی‌گرم ویتامین E 05/0 میلی‌گرم
سدیم 00/1 میلی‌گرم ویتامین K 10/0 میکروگرم
آهن 24/0 میلی‌گرم ویتامین A 00/28 میکروگرم
پتاسیم 00/112 میلی‌گرم ویتامین D 00/0 میلی‌گرم

خواص هندوانه برای سلامتی

خواص هندوانه برای سلامتی

هندوانه‌های بدون دانه، نتیجه هیبریداسیون و تغییرات ژنتیکی نیستند و دانه‌های سفیدرنگی که در برخی هندوانه‌ها پیداست، پوسته‌های خالی دانه بوده که خوردن آنها بی‌خطر است. جالب است بدانید که پوست هندوانه فواید زیادی برای سلامتی دارد؛ تا آنجا که مردم بعضی کشورها از آن برای تهیه ترشی و غذا بهره می‌برند. اکنون به سراغ لیست فواید هندوانه برای سلامت، زیبایی و زنان می‌رویم.

خاصیت هندوانه برای آبرسانی بدن

هندوانه حاوی 92 درصد آب بوده و کالری کمی دارد؛ به همین دلیل به آبرسانی بدن کمک شایانی کرده و در فصل تابستان یک میان‌وعده سالم به حساب می‌آید. همچنین آب هندوانه دارای الکترولیت است که به جلوگیری از گرمازدگی در فصل تابستان کمک می‌نماید. بنابراین، برای جلوگیری از گرمازدگی از خواص هندوانه برای آبرسانی به بدن غافل نشوید.

خواص هندوانه در پیشگیری از سرطان

رادیکال‌های آزاد در ایجاد برخی از سرطان‌ها نقش دارند. استرس اکسیداتیو ایجاد شده توسط این مولکول‌ها می‌تواند منجر به آسیب DNA شود. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در هندوانه مانند ویتامین C، به مبارزه با رادیکال‌های آزاد پرداخته و از ابتلا به سرطان پیشگیری می‌کنند. همچنین هندوانه منبع خوبی از لیکوپن بوده که رنگ قرمز هندوانه به دلیل وجود این ماده است و خطر ابتلا به انواع سرطان‌ مانند سرطان پروستات، ریه و معده را کاهش می‌دهد.

فواید هندوانه برای تنظیم قند خون

از دیگر فواید هندوانه می‌توان به برطرف کردن نوسانات قند خون اشاره کرد. باوجود آنکه این میوه، قند را به سیستم بدن تزریق نمی‌کند اما باعث تسکین و تقویت جوانه‌های چشایی شده و تغییری در کم و زیاد شدن میزان انسولین نخواهد داشت. بنابراین، می‌توانید از خواص هندوانه برای تنظیم قند خون بهره ببرید.

خواص هندوانه در سلامت قلب

هندوانه سرشار از آنتی‌اکسیدانی به نام لیکوپن بوده که برای سیستم قلبی و عروقی بسیار مهم است. علاوه برآن مصرف این میوه به جریان خون کمک کرده، فشار خون را بهبود می‌بخشد و در نتیجه برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی مفید واقع می‌شود.

خاصیت هندوانه برای تقویت سیستم ایمنی بدن

خاصیت هندوانه برای تقویت سیستم ایمنی بدن

خواص هندوانه برای تقویت سیستم ایمنی بدن را باید موردتوجه قرار دهید. هندوانه کاملا رسیده، حاوی ترکیباتی است که خواص ضدالتهابی دارند، بنابراین از گرم شدن بیش از حد بدن جلوگیری می‌کند. همچنین میزان اسیدیته را کاهش داده و با تحریک گلبول‌های سفید غیرفعال، باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن می‌شود. لوتئین و لیکوپن موجود در هندوانه به محافظت از بدن در برابر انواع آسیب‌ها و بیماری‌ها کمک می‌کنند. به‌عنوان مثال، این آنتی‌اکسیدان‌ها مغز و قلب را تقویت کرده و به‌طور بالقوه در برابر انواع خاصی از سرطان‌ها مقاومت ایجاد می‌کنند.

فواید هندوانه در سم‌زدایی بدن

از دیگر فواید هندوانه کمک به عملکرد صحیح کلیه، افزایش جریان ادرار و دفع مواد زائد از بدن است. بنابراین بدن ما را سم‌زدایی کرده و تمام مواد زائد را به شکل عرق و مدفوع به خارج از بدن هدایت می‌کند. این میوه به دلیل دفع آب و نمک اضافی، برای رفع مشکلات کلیوی و فشار خون بالا مفید است و باید خواص هندوانه در سم زدایی بدن را جدی بگیرید.

خواص هندوانه در سلامت چشم

بتاکاروتن موجود در هندوانه پس از ورود به بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. ویتامین A و آنتی‌اکسیدان‌ها برای سلامت چشم مفید بوده و قدرت مورد نیاز چشم برای عملکرد صحیح را فراهم می‌کنند. بنابراین مصرف هندوانه به‌طور غیرمستقیم به بهبود بینایی کمک می‌کند. از این‌رو خوردن هندوانه توسط متخصصان چشم در سراسر جهان، برای درمان مشکلات بینایی توصیه می‌شود.

خاصیت هندوانه در کاهش دردهای عضلانی

پتاسیم موجود در هندوانه یک الکترولیت طبیعی است. این امر به تنظیم عملکرد‌ ماهیچه‌‌ها مانند انقباض و انبساط آن‌ها کمک کرده و سلامت عضلات را تضمین می‌نماید. معمولا افراد مسن به دلیل ضعیف شدن مفاصل، با گرفتگی و دردهای عضلات مواجه می‌شوند که هندوانه در درمان این عارضه‌های عضلانی مفید است.

نوشیدن آب هندوانه بعد از تمرین شدید ورزشی به ورزشکاران کمک می‌کند تا از درد عضلانی نجات یابند. همچنین آب هندوانه می‌تواند جریان خون را تنظیم کرده و ضربان قلب را بالا نگه ‌دارد. در هندوانه، اسیدآمینه‌ای به نام سیترولین وجود دارد که به کاهش دردهای عضلانی کمک می‌کند. به همین دلیل، توصیه می‌شود که تمامی افراد به خصوص ورزشکاران خواص هندوانه در کاهش دردهای عضلانی را جدی بگیرند.

خواص هندوانه در کاهش کلسترول خون

مطالعات نشان می‌دهد که لیکوپن و سایر ویتامین‌ها مانند ویتامین A، C، B6 و مواد معدنی پتاسیم و منیزیم موجود در هندوانه برای سلامتی مفید بوده و این میوه می‌تواند به کاهش کلسترول خون کمک نماید. همچنین فیتواسترول‌ها ترکیبات گیاهی هستند که به مدیریت لیپوپروتئین (LDL)، همان چربی بد خون، کمک کرده و کاهش کلسترول خون را به دنبال دارند.

خواص هندوانه برای پوست

خواص هندوانه برای پوست

از خاصیت‌های هندوانه برای پوست، می‌توان به تولید کلاژن به دلیل وجود ویتامین C اشاره کرد. کلاژن برای ساختار سلولی و بهبود زخم‌ها به‌کار می‌رود. همچنین ویتامین C به ارتقای سطح سلامت پوست کمک کرده و کاهش خطر آسیب‌های مرتبط با افزایش سن را به دنبال دارد. علاوه برآن ویتامین A موجود در هندوانه باعث می‌شود پوست دچار خشکی نشده و پوسته‌پوسته به نظر نرسد.

خواص هندوانه در کاهش فشار خون

محققان دریافتند که آب هندوانه فشار خون را در افراد میانسال مبتلا به چاقی و بیماری فشار خون کاهش می‌دهد. در واقع ال‌-سیترولین و ال-آرژنین دو آنتی‌اکسیدان موجود در هندوانه، عملکرد رگ‌ها را بهبود می‌بخشند. همچنین با کاهش میزان LDL بدن، به جلوگیری از فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی و عروقی کمک می‌نمایند.

فواید هندوانه برای دستگاه گوارش

آب و فیبر موجود در هندوانه به جلوگیری از یبوست و حرکات منظم روده کمک می‌کنند. البته فیبر رژیمی، خود یک ویتامین یا ماده معدنی نیست، اما به هضم غذا کمک زیادی می‌کند. در واقع فیبر و آب، برای عملکرد بهتر دستگاه گوارش و حرکت منظم مواد دفعی در روده موثر هستند. به همین منظور، می‌توانید از خواص هندوانه برای دستگاه گوارش نیز بهره ببرید.

خواص هندوانه در پیشگیری از آسم

برخی از کارشناسان بر این باورند که رادیکال‌های آزاد در ایجاد آسم نقش مهمی دارند. از این‌رو وجود برخی آنتی‌اکسیدان‌ها در ریه‌، از جمله ویتامین C، ممکن است خطر ابتلا به آسم را کاهش دهد. البته مطالعات تایید نکرده‌اند که مصرف مکمل‌های ویتامین C می‌تواند به پیشگیری از آسم کمک کند، در نتیجه یک رژیم غذایی غنی از ویتامین C با خوردن هندوانه، قطعا موثرتر خواهد بود.

خاصیت هندوانه برای سیستم عصبی

خواص هندوانه برای سیستم عصبی مربوط به بهبود فرآیند حافظه و یادگیری است. در واقع کولین یکی دیگر از آنتی‌اکسیدان‌های موجود در هندوانه بوده که در انتقال پیام‌های عصبی و نیز رشد اولیه مغز موثر است. حتی کولین می‌تواند به کند کردن پیشرفت فرآیند زوال عقل، در بیماری آلزایمر کمک کند، البته شواهد کافی برای تایید این موضوع وجود ندارد.

خاصیت هندوانه در سلامت استخوان ها

خاصیت هندوانه در سلامت استخوان ها

خواص هندوانه در سلامت استخوان ها نیز قابل توجه است. این میوه به دلیل اینکه حاوی پتاسیم است، برای حفظ کلسیم ضروری بوده و به این ترتیب استخوان‌ها و مفاصل را قوی‌تر می‌کند. همچنین ویتامین A موجود در هندوانه برای تقویت استخوان و دندان سودمند است و از طرفی احتمال پوکی استخوان را نیز کاهش می‌دهد.

خواص هندوانه برای لاغری

کم کالری بودن این میوه به کاهش میزان چربی بدن کمک شایانی می‌کند. هندوانه سیترولین دارد که باعث کاهش تجمع چربی در سلول‌های چربی می‌شود. به‌طور کلی این میوه توسط مربیان و افراد علاقه‌مند به تناسب اندام به شدت توصیه می‌شود، زیرا احساس سیری در فرد ایجاد کرده و در رعایت کردن رژیم غذایی کمک می‌نماید. همچنین آب این میوه فعالیت‌های متابولیک را افزایش داده و در نتیجه به نوبه خود باعث تثبیت وزن فرد می‌شود.

خواص هندوانه برای زنان

کمبود کلسیم در دوران یائسگی منجر به پوکی استخوان می‌شود، باتوجه به اینکه هندوانه حاوی کلسیم است برای جلوگیری از تحلیل استخوانی و تقویت بافت آن مفید خواهد بود. همچنین مصرف هندوانه به تقویت و سلامت پوست و مو کمک کرده و برای زیبایی بیشتر خانم‌ها سودمند است.

از جمله خواص هندوانه برای خانم‌های باردار می‌توان به کاهش تورم، تسکین حالت تهوع صبحگاهی و نیز بهبود وضعیت پوست اشاره نمود. همچنین تحقیقات نشان می‌دهند که آنتی‌اکسیدان‌های لوتئین و لیکوپن به کاهش خطر زایمان زودرس و سایر عوارض بارداری نیز کمک می‌کنند.

خواص هندوانه برای مردان

به طور کلی خوردن هندوانه و آب هندوانه برای آقایان سودمند است. ترکیبات موجود در هندوانه برای تقویت قوای جنسی در آقایان مفید بوده و به بهبود رابطه جنسی کمک می‌کند. مصرف این میوه برای از بین بردن اختلالات نعوذ مفید است زیرا حاوی اسید سیترولین بوده که بر رگ‌های خونی اثرگذار خواهد بود. همچنین این میوه از بروز سرطان پروستات پیشگیری می‌کند.

خواص هندوانه برای ریه

مصرف هندوانه برای تقویت ریه‌ها و پاکسازی آن‌ها مفید خواهد بود و می‌تواند علائم بیماری‌های تنفسی مانند آسم را کاهش دهد. همچنین ترکیبات موجود در هندوانه برای بهبود عملکرد سیستم تنفسی کاربرد دارد. مصرف هندوانه را در رژیم غذایی خود جای دهید تا از خواص آن برای سیستم تنفسی بدن بهره‌مند شوید.

خواص هندوانه برای مو

خواص هندوانه برای مو

وجود ویتامین C، دیگر ویتامین‌ها و مواد معدنی در هندوانه موجب می‌شود تا خون‌رسانی به پوست کف سر افزایش یافته و بدین طریق اکسیژن و مواد غذایی بیشتری در اختیار فولیکول‌های مو قرار بگیرد. در نتیجه تارهای مو تقویت شده و از ریزش آن‌ها جلوگیری می‌شود. هندوانه یک آبرسانی طبیعی برای مو نیز محسوب می‌شود.

خواص این میوه تابستانی به پایان رسید و پیشنهاد می‌کنیم در کنار این مطلب، تمام خواص هلو، نقش اول میوه‌‌های تابستانی را اینجا بخوانید تا با خواص یکی دیگر از میوه‌های تابستانی آشنا شوید.

خطرات مصرف بیش از حد هندوانه

خطرات مصرف بیش از حد هندوانه

با وجود آنکه هندوانه فواید بسیاری زیادی برای بدن دارد، اما مصرف بیش از حد آن عوارضی را به دنبال خواهد داشت.

  • باتوجه به اینکه هندوانه قند فراوانی دارد، زیاده‌روی در خوردن این میوه، قند خون را افزایش می‌دهد.
  • مصرف هندوانه برای بیماران مبتلا به دیابت مضر خواهد بود.
  • خوردن زیاد هندوانه ممکن است منجر به برخی ناراحتی‌های گوارشی مانند اسهال یا نفخ شود.

حالا خاصیت هندوانه برای سلامتی و مبارزه با بیماری ها را می‌دانید

هرقدر هم که در تابستان زیر کولر بنشینید، باز هم عطش بدنتان باید رفع شود. شاید آب‌میوه‌ و شربت‌های مصنوعی با انواع و اقسام نگه‌دارنده‌‌ و شکر به ذهنتان خطور کرده باشد، اما در روزهای گرم، هیچ چیز به اندازه میوه‌های تازه برای بدن مفید نیستند. بله، در فصل تابستان هیچ چیز به اندازه یک میوه شیرین، خنک و آبدار مثل هندوانه نمی‌چسبد، اصلا به همین دلیل است که هندوانه به خنک‌کننده تابستانی شهرت دارد. بنابراین، هندوانه را مصرف کنید و از خواص آن که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم بهره ببرید.

در پایان، شما می‌توانید هندوانه را تازه، به‌صورت آب‌میوه یا اسموتی به‌عنوان یک میان‌وعده‌ سرد و خوشمزه میل کنید. بنابراین با خرید میوه آنلاین از اسنپ‌فود، خود و خانواده را سرحال بیاورید. گوارای وجود!

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(6 دیدگاه)

ساحل ضرقمی
10 مرداد 1402

خواص هندوانه برای ریه یعنی وقتی ریه درد و سرفه داریم اب هندوانه و میوه هندوانه بخوریم

  • snappfoodadmin
    10 مرداد 1402

    سلام یکی از خاصیت های هندوانه خواص هندوانه برای ریه است مصرف هندوانه برای تقویت ریه‌ها و پاکسازی آن‌ها مفید خواهد بود و می‌تواند علائم بیماری‌های تنفسی مانند آسم را کاهش دهد. ترکیبات موجود در هندوانه برای بهبود عملکرد سیستم تنفسی کاربرد دارد. مصرف هندوانه را در رژیم غذایی خود جای دهید تا از خواص آن برای سیستم تنفسی بدن بهره‌مند شوید.وقتی سیستم بدن تقویت شده باشد شما کمتر دچار بیماری های تنفسی می شوید

aviienn
10 مرداد 1402

هندوانه چطوری میتونه به تقویت مو کمک کنه و جدی خواص هندوانه برای مو درسته ؟

  • snappfoodadmin
    10 مرداد 1402

    سلام از خاصیت و خواص هندوانه برای مو قافل نشوید وجود ویتامین C، دیگر ویتامین‌ها و مواد معدنی در هندوانه موجب می‌شود تا خون‌رسانی به پوست کف سر افزایش یافته و بدین طریق اکسیژن و مواد غذایی بیشتری در اختیار فولیکول‌های مو قرار بگیرد. در نتیجه تارهای مو تقویت شده و از ریزش آن‌ها جلوگیری می‌شود. هندوانه یک آبرسانی طبیعی برای مو محسوب می‌شود.

حسام
10 مرداد 1402

خاصیت هندوانه در سلامت استخوان ها واقعا هندوانه برای استخوان ها خوب هستند عجبا غریبا

  • snappfoodadmin
    10 مرداد 1402

    سلام خواص هندوانه در سلامت استخوان ها نیز قابل توجه است.میوه هندوانه حاوی پتاسیم که برای حفظ کلسیم ضروری است و به این ترتیب استخوان‌ها و مفاصل را قوی‌تر می‌کند. ویتامین A موجود در هندوانه برای تقویت استخوان و دندان سودمند و اپوکی استخوان را نیز کاهش می‌دهد.

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود