خواص کیوی برای سلامتی + فواید کیوی برای سلامتی پوست و مو

خواص کیوی
5/5 - (4 امتیاز)

در ابتدا کیوی در کشور چین به‌صورت وحشی رشد می‌کرد، سپس در نیوزیلند و دیگر کشورها کشت شد. امروزه این میوه طرفداران زیادی در سراسر جهان دارد و به دلیل مزه و ظاهر زیبایش در تهیه انواع دسرها، کیک‌ها، شیرینی‌ها و موارد مشابه به‌کار می‌رود. اینکه آیا کیوی قند دارد یا نه آنقدرها مهم نیست، زیرا غنی از مواد مغذی مختلف بوده و کم‌کالری است؛ اما این همه ماجرا نیست. خواص کیوی آنقدر گسترده است که کاهش فشار خون، بهبود زخم‌ها، کمک به حفظ سلامت روده و موارد دیگر، تنها بخشی از فواید بی‌شمار آن هستند. در ادامه، درباره خواص این میوه ترش و خوشمزه بیشتر صحبت خواهیم کرد.

ارزش غذایی کیوی

ارزش غذایی کیوی

بهتر است قبل از اینکه با فواید کیوی آشنا شویم، نگاهی به جدول ارزش غذایی آن بیاندازیم. ارزش غذایی کیوی در هر 100 گرم در جدول زیر آمده است. در هر 100 گرم از این میوه 61 کیلوکالری انرژی وجود خواهد داشت.

ماده تشکیل­‌دهنده مقدار ویتامین مقدار
پروتئین 14/1 گرم ویتامین B1 03/0 میلی‌گرم
کربوهیدرات 66/14 گرم ویتامین B2 03/0 میلی‌گرم
آب 07/83 گرم ویتامین B3 34/0 میلی‌گرم
چربی 52/0 گرم ویتامین B4 80/7 میلی‌گرم
فیبر 00/3 گرم ویتامین B5 18/0 میلی‌گرم
قند 99/8 گرم ویتامین B6 06/0 میلی‌گرم
مس 13/0 میلی‌گرم ویتامین B9 00/25 میکروگرم
منیزیم 00/17 میلی‌گرم ویتامین B12 00/0 میلی‌گرم
کلسیم 00/34 میلی‌گرم ویتامین C 70/92 میلی‌گرم
پتاسیم 00/312 میلی‌گرم ویتامین E 46/1 میلی‌گرم
سدیم 00/3 میلی‌گرم ویتامین K 30/40 میکروگرم
آهن 31/0 میلی‌گرم ویتامین A 00/4 میکروگرم
روی 14/0 میلی‌گرم ویتامین D 00/0 میلی‌گرم

فواید و خواص کیوی برای سلامتی

فواید و خواص کیوی برای سلامتی

کیوی منبع خوبی از ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر بوده که به طرق زیر برای ما مفید هستند. بهتر است تا از خواص کیوی کال و سفت نیز غافل نشوید، چراکه برای سلامت بدن مانند کیوی رسیده مفید خواهد بود.

1. زیبایی و سلامتی پوست

ویتامین C موجود در کیوی به تولید کلاژن کمک می‌کند که یک عامل کلیدی در حفظ ساختار سلول‌ها و اندام‌های بدن مانند پوست است. این ویتامین توانایی بدن برای بهبود زخم‌ها را افزایش می‌دهد. خوردن کیوی می‌تواند به حمایت از ساختار پوست کمک کرده و آن را هیدراته و سالم نگه دارد. خواص ضدالتهابی و ویتامین C موجود در کیوی برای کسانی که با آکنه سر و کار دارند مفید است و تولید سموم در منافذ را تا حدود زیادی کاهش دهد.

بدین ترتیب از خواص کیوی برای پوست صورت می‌توان به افزایش قدرت کشسانی، آبرسانی و کاهش چین و چروک اشاره نمود. کیوی همچنین حاوی ویتامین E یا توکوفرول است. خواص آنتی‌اکسیدانی ویتامین E و توانایی آن در محافظت از پوست در برابر آسیب‌های خورشید، به جلوگیری از اختلالات پوستی کمک می‌نماید. خواص کیوی با عسل برای پوست موجب می‌شود تا برخی افراد از ماسک کیوی و عسل برای لطافت و روشنی بیشتر پوست استفاده کنند.

2. پیشگیری و درمان بیماری های قلبی

خواص کیوی برای قلب هم قابل توجه است. کیوی حاوی فیبر، پتاسیم و آنتی‌اکسیدان‌های فراوان است که منجر به کاهش فشار خون و پیشگیری از بیماری‌هایی مانند حمله قلبی و سکته می‌شود. پتاسیم موجود در کیوی رگ‌های خونی را باز کرده و به مدیریت فشار خون کمک شایانی می‌کند.

محتوای فیبر کیوی باعث می‌شود تا افراد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار گرفته و لیپوپروتئین با چگالی کم (کلسترول بد) به میزان کمتری تجمع یابد. علاوه برآن کیوی حاوی آنتی‌اکسیدان لوتئین بوده که به کاهش فشار خون کمک می‌کند. مصرف 2 تا 3 میوه کیوی در روز می‌تواند جایگزین آسپرین روزانه شده و به رقیق شدن خون و بهبود سلامت قلب کمک نماید.

3. پیشگیری از سنگ کلیه

پتاسیم موجود در کیوی می‌تواند به جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه کمک کرده و سلامت کلیه را تضمین نماید. به این ترتیب کیوی از عملکرد منظم دستگاه ادراری حفاظت و از اختلال در فرآیند سم‌زدایی و دفع مواد زائد پیشگیری می‌کند.

4. پیشگیری از انواع سرطان

پیشگیری از انواع سرطان

سطوح بالای رادیکال‌های آزاد در بدن می‌تواند منجر به ایجاد انواع مختلف سرطان‌ها شود. از فواید کیوی، وجود طیف وسیعی از آنتی‌اکسیدان‌ها بوده که آن را به منبع قابل اعتمادی برای حذف رادیکال‌های آزاد تبدیل کرده است. علاوه برآن افرادی که فیبر زیاد، به‌ویژه فیبر میوه‌ها و غلات را مصرف می‌کنند، نسبت به افرادی که فیبر کمی می‌خورند، کمتر در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ قرار می‌گیرند.

5. درمان یبوست

خواص کیوی برای یبوست نیز قابل توجه است. وقتی افراد سالم کیوی می‌خورند، روده کوچک آن‌ها بهتر می‌تواند آب را حفظ کند. این روند منجر می‌شود تا آب، جذب بدن شده و مدفوع با حرکات منظم روده به خارج از بدن هدایت شود. از این‌رو مصرف کیوی می‌تواند جایگزین طبیعی برای ملین‌های پزشکی بوده و کمک موثری برای افراد مبتلا به یبوست باشد.

6. داشتن اثرات ضد التهابی

از دیگر فواید کیوی وجود پروتئین‌های کیولین و کیسپر با خاصیت ضد‌التهابی است. از این‌رو مصرف منظم کیوی می‌تواند به مدیریت التهاب در روده انسان کمک کند. بروملین نیز آنزیمی است که در کیوی، آناناس و پاپایای سبز یافت می‌شود که پروتئین‌ها را تجزیه کرده و التهاب را درمان می‌کند.

با مصرف کیوی، بروملین در جریان خون آزاد شده و در آنجا بخش‌های التهابی را تجزیه می‌کند. کیوی همچنین التهاب مربوط به آرتریت را کاهش می‌دهد. از آنجایی که کیوی دارای غلظت بالایی از ویتامینC  است، در صورت مصرف منظم می‌تواند باعث بهبود التهاب شود.

7. مفید برای دوران حاملگی

کیوی حاوی فولات است که برای فرآیند تقسیم سلولی ضروری است. در دوران بارداری، پزشکان به زنان توصیه می‌کنند تا فولات بیشتری مصرف کنند، زیرا از جنین در برابر مشکلات رشدی مانند ناهنجاری‌های لوله عصبی محافظت می‌نماید. بنابراین خوردن کیوی در بارداری مفید خواهد بود.

8. حفظ سلامت استخوان‌ها

کیوی حاوی ویتامینK ، کلسیم و فسفر است که همه این مواد به سلامت استخوان‌ها کمک قابل توجهی می‌کنند. همچنین مصرف کافی ویتامین K ممکن است به پیشگیری از پوکی استخوان کمک نماید. یک کیوی 23 تا 30 درصد از نیاز روزانه یک فرد بزرگسال به ویتامین K را تامین می‌کند.

9. کنترل قند خون

کنترل قند خون

از خواص کیوی برای دیابتی‌‌ها تنظیم قند خون است. این میوه GI پایینی دارد، بدان معنا که محتوای فیبر بالای کیوی، جذب قند را در طول فرایند هضم کندتر می‌کند. در واقع فیبر کیوی وقتی خورده می‌شود، آب جذب کرده، به‌طوری که مانند ژل، متورم و غلیظ می‌شود.

همانطور که غذای شما هضم می‌شود، به قندهای کوچک‌تری تجزیه شده و این قندها آهسته‌تر در ژل حرکت می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود تا قند با سرعت کمتری وارد جریان خون شده و روند تحویل انرژی کندتر صورت پذیرد. همچنین خود کیوی قند دارد اما به مقدار کم، به گونه‌ای که در 100 گرم از این میوه 9 گرم قند یافت می‌شود.

10. کمک به بهبود آسم

وجود مقادیر بالای ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌ها در کیوی می‌تواند به کنترل علائم آسم کمک نماید. مطالعات در این زمینه نشان داده‌اند که عملکرد ریه در افرادی که به‌طور منظم کیوی مصرف می‌کنند بهبود می‌یابد.

11. بهبود فرآیند هضم

کیوی حاوی مقدار زیادی فیبر بوده که برای بهبود هضم مفید است. علاوه برآن کیوی حاوی آنزیمی اکتینیک است که می‌تواند به‌طور موثری پروتئین‌های روده را تجزیه کند. پس از خوردن یک وعده غذایی سنگین، توصیه می‌شود کیوی بخورید زیرا می‌تواند به تجزیه پروتئین‌های سخت گوشت و ماهی بپردازد که اغلب باعث نفخ می‌شوند. کیوی همچنین دارای اثر ملین ملایمی است که به بهبود عملکرد سیستم گوارشی کمک می‌کند.

12. داشتن خوابی بهتر

از خواص کیوی بهبود وضعیت خواب است. دانشمندان اظهار دارند که این مزیت ممکن است ناشی از محتوای غنی آنتی‌اکسیدانی و سروتونین موجود در آن باشد. بنابراین برای رفع بی‌خوابی و بهبود کیفیت خواب، مصرف کیوی به‌عنوان یک راه درمانی پیشنهاد می‌شود.

13. پشتیبانی از عملکرد سیستم ایمنی

پشتیبانی از عملکرد سیستم ایمنی

ویتامین C برای عملکرد سلولی مهم بوده و از سلول‌ها در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. همچنین این ویتامین مسئول رشد و ترمیم بافت‌ها بوده و از سیستم ایمنی حمایت می‌نماید. غلظت بالای ویتامین C در کیوی برای سیستم ایمنی بدن معجزه خواهد کرد. بنابراین با خوردن کیوی می‌توان به‌طور موثری از عفونت، سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری نمود. علاوه بر کیوی، پرتقال نیز خاصیت تقویت سیستم ایمنی بدن را دارد و پیشنهاد می‌کنیم به مطالعه همه چیز درباره خواص پرتقال بپردازید تا با خواص این میوه برای تقویت سیستم ایمنی آشنا شوید.

14. مفید برای سندرم روده تحریک‌پذیر

از دیگر فواید کیوی داشتن آنتی‌اکسیدان اکتینیدین است که پروتئین‌ها را در بدن تجزیه می‌کند. این آنتی‌اکسیدان به سیستم گوارشی کمک کرده و هضم پروتئین‌ها را میسر می‌سازد. همچنین می‌تواند برای کسانی که از سندرم روده تحریک‌پذیر رنج می‌برند مفید باشد.

15. کاهش آسیب به  DNA

استرس اکسیداتیو به دلیل عدم تعادل رادیکال‌های آزاد و آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن رخ می‌دهد. این فرآیند می‌تواند باعث شکستن شدن رشته مولکول DNA و آسیب به آن شود که در نهایت منجر به سرطان و بیماری‌های دیگر می‌شود. میوه کیوی حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که می‌تواند استرس اکسیداتیو را کاهش دهد. رشته‌های DNA در افرادی که کیوی مصرف می‌کنند، توانایی بهبود یافته‌ای برای ترمیم خود نشان می‌دهند. این بدان معناست که کیوی به پیشگیری از سرطان که ارتباط نزدیکی با آسیب DNA دارد، کمک می‌نماید.

16. جلوگیری از کاهش بینایی

کیوی می‌تواند از دژنراسیون ماکولا و از دست دادن بینایی جلوگیری نماید، زیرا این میوه حاوی زآگزانتین و لوتئین بوده که عملکردی مشابه آنتی‌اکسیدان‌ها دارند و به تشکیل ویتامین A، که یک ماده مغذی ضروری برای چشم است کمک می‌کنند. آن‌ها همچنین نور اضافی را که ممکن است به شبکیه چشم آسیب برساند جذب کرده و از چشم در برابر آب مروارید محافظت خواهند کرد. کیوی حاوی مقدار مناسبی مس است که از سیستم عصبی پشتیبانی کرده و منجر به عملکرد بهتر چشم‌ها می‌شود. لازم به ذکر است یکی از خواص لیمو شیرین و تاثیرات معجزه آسای آن برای سلامتی نیز کمک به بینایی بهتر است.

17. تاثیر کیوی در لاغری

تاثیر کیوی در لاغری

اگر به دنبال کاهش وزن هستید، کیوی یکی از بهترین میوه‌ها برای این کار است. این میوه در حالی‌که محتوای آب بالایی دارد، کالری کمی داشته و مقدار فیبر مناسبی دارد. این امر موجب می‌شود تا کیوی به‌عنوان یک میان‌وعده عالی شناخته شود. مقدار بالای ویتامین C در این میوه به کاهش وزن کمک می‌کند. در واقع این ویتامین نقش مهمی در متابولیسم یا سوخت و ساز چربی‌ها دارد.

علاوه برآن فیبر موجود در کیوی با افزایش احساس سیری و حمایت از دستگاه گوارش، باعث کاهش وزن می‌شود. در واقع از دیگر خواص کیوی در لاغری داشتن فیبر نامحلول و فیبر محلول است، که هر دوی این فیبرها به سلامت سیستم گوارشی کمک کرده و از پرخوری در هنگام رژیم غذایی جلوگیری می‌کند. علاوه بر کیوی، بهتر است با خواص شگفت انگیز لیمو ترش آشنا شوید ؛ چراکه این میوه نیز به لاغری کمک می‌کند.

18. تقویت موی سر

خواص کیوی برای مو را باید در نظر گرفت. کیوی به دلیل آنکه حاوی دو ویتامین C و E است، موجب تقویت تارهای مو شده و از ریزش مو جلوگیری می‌کند. مواد معدنی موجود در کیوی گردش خون در پوست سر را بهبود بخشیده و از این طریق منجر به تغذیه فولیکول‌های مو خواهند شد. از دیگر فواید مصرف کیوی کاهش سرعت از بین رفتن رنگدانه‌های مو و سفیدی آن است. همچنین ترکیبات موجود در روغن هسته کیوی از خشکی و شکنندگی تارهای مو جلوگیری می‌کنند.

خواص کیوی خونی

خواص کیوی خونی

بخشی از قسمت داخلی کیوی سرخ به رنگ قرمز است و این میوه دارای فواید بسیاری است. به‌طور کلی فیبر موجود در کیوی سرخ در مقایسه با دیگر انواع این میوه کمتر خواهد بود، در نتیجه می‌تواند برای تنظیم فعالیت دستگاه گوارش، درمان یبوست و کاهش اشتها و لاغری مفید باشد.

کیوی سرخ دارای گروهی از آنتی اکسیدان‌ها به نام آنتوسیانین است که به مبارزه با رادیکال‌های آزاد پرداخته و از بسیاری بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی، ریوی و کلیوی پیشگیری خواهد کرد. با مصرف کیوی سرخ، سیستم ایمنی قوی‌تری خواهید داشت که به مبارزه با عوامل بیماری‌زا می‌پردازد.

فواید و خواص درمانی کیوی را حتما در نظر بگیرید…

در این مطلب به معرفی فواید کیوی پرداختیم؛ به جرات می‌توان ادعا کرد خواص کیوی پا از حد معمول فراتر گذاشته و کیوی مانند دارویی شگفت‌انگیز برای بهبود وضعیت سلامت انسان عمل می‌کند. بنابراین، توصیه ما این است که کیوی را هر چه سریع‌تر از سفارش انلاین میوه خریداری کرده و از خواص آن بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

آشنایی با خاصیت و فواید کیوی برای سلامتی بدن ؟ خواص و فواید کیوی برا ی بدن چیست؟

کیوی منبع خوبی از ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر است که حتی نباید از خواص کیوی کال و سفت غافل شد،
چون مانند کیوی رسیده بارس سلامت بدن مفید است.خواص فواید کیوی : با کیوی به زیبایی و سلامتی پوست برسید. پیشگیری و درمان بیماری های قلبی،پیشگیری از سنگ کلیه،پیشگیری از انواع سرطان با مصرف کیوی،
درمان یبوست و حفظ سلامت استخوان‌ها با خوردن میوه کیوی ، آب کیوی و میوه کیووی مفید برای دوران حاملگی است.کنترل قند خون،کمک به بهبود آسم وجود مقادیر بالای ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌ها
در کیوی می‌تواند به کنترل علائم آسم کمک کند

ویتامین C برای عملکرد سلولی مهم بوده و از سلول‌ها در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.ویتامین c
مسئول رشد و ترمیم بافت‌ها بوده و از سیستم ایمنی حمایت می‌کند. غلظت بالای ویتامین C در کیوی
برای سیستم ایمنی بدن معجزه میکند.با خوردن کیوی می‌توان از عفونت، سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری کرد.
بجز کیوی، پرتقال نیز خاصیت تقویت سیستم ایمنی بدن را دارد.میل کردن میوه پرتقال برای تقویت سیستم
ایمنی بدن مفید است

کیوی می‌تواند از دژنراسیون ماکولا و از دست دادن بینایی جلوگیری کند، میوه کیوی حاوی زآگزانتین و
لوتئین بوده که عملکردی مشابه آنتی‌اکسیدان‌ها دارند و به تشکیل ویتامین A، که یک ماده مغذی
ضروری برای چشم است کمک می‌کنند. نور اضافی را که ممکن به شبکیه چشم آسیب برساند
جذب کرده و از چشم در برابر آب مروارید محافظت میکنند. کیوی مقدار مناسبی مس دارد که
از سیستم عصبی پشتیبانی کرده و منجر به عملکرد بهتر چشم‌ها می‌شود.

یکی از خاصیت های میوه کیوی خواص کیوی برای تقویت مو است .کیوی دو ویتامین C و E دارد، که موجب
تقویت تارهای مو شده و از ریزش مو جلوگیری می‌کنند. مواد معدنی موجود در کیوی گردش خون در
پوست سر را بهبود می دهد و منجر به تغذیه فولیکول‌های مو خواهند شد. از دیگر فواید مصرف کیوی
کاهش سرعت از بین رفتن رنگدانه‌های مو و سفیدی آن است. ترکیبات موجود در روغن هسته کیوی
از خشکی و شکنندگی تارهای مو جلوگیری می‌کنند.

چون فیبر موجود در کیوی سرخ در مقایسه با دیگر انواع میوه کیوی کمتر ،می‌تواند برای تنظیم فعالیت دستگاه گوارش،
درمان یبوست و کاهش اشتها و لاغری مفید باشد.کیوی سرخ دارای گروهی از آنتی اکسیدان‌ها به نام آنتوسیانین
که با رادیکال‌های آزاد مبارزه میکند و از بیماری‌های قلبی، ریوی و کلیوی پیشگیری میکند. با مصرف کیوی سرخ،
سیستم ایمنی قوی‌تری دارید که به مبارزه با عوامل بیماری‌زا می‌پردازد.

نظرات کاربران

noshiin niyazi
09.مرداد.1402

تقویت موی سر با خوردن کیوی باور نکردنی که میوه کیوی میتونه تارهای مو را تقویت کنه

    snappfoodadmin
    14.مرداد.1402

    سلام یکی از چندین فایده های میوه کیوی برای سلامت بدن تقویت موی سر است . خواص کیوی برای مو : کیوی حاوی دو ویتامین C و E است،
    موجب تقویت تارهای مو شده و از ریزش مو جلوگیری می‌کند. مواد معدنی موجود در کیوی گردش خون در پوست سر را بهبود بخشیده و از این طریق منجر
    به تغذیه فولیکول‌های مو خواهند شد. از دیگر فواید مصرف کیوی کاهش سرعت از بین رفتن رنگدانه‌های مو و سفیدی آن است. ترکیبات موجود در
    روغن هسته کیوی از خشکی و شکنندگی تارهای مو جلوگیری می‌کنند.از خاصیت کیوی در زیبایی و سلامتی پوست قافل نشوید
    ویتامین C موجود در کیوی به تولید کلاژن کمک می‌کند که یک عامل کلیدی در حفظ ساختار سلول‌ها و اندام‌های بدن مانند پوست است.
    این ویتامین توانایی بدن برای بهبود زخم‌ها را افزایش می‌دهد

نیکتا
09.مرداد.1402

خاصیت و فایده کیوی برای لاغری خیلی خوب بود کیوی خشک در اجیل روزانه دارم

    snappfoodadmin
    14.مرداد.1402

    سلام مقدار بالای ویتامین C در میوه کیوی به کاهش وزن کمک می‌کند.ویتامین Cنقش مهمی در متابولیسم یا سوخت و ساز چربی‌ها دارد.فیبر موجود در کیوی با
    افزایش احساس سیری و حمایت از دستگاه گوارش، باعث کاهش وزن می‌شود.خواص کیوی در لاغری داشتن فیبر نامحلول و فیبر محلول است، که هر دوی این فیبرها به
    سلامت سیستم گوارشی کمک کرده و از پرخوری در هنگام رژیم غذایی جلوگیری می‌کند. کیوی به کاهش بینایی هم کمک میکند کیوی می‌تواند از دژنراسیون ماکولا و
    از دست دادن بینایی جلوگیری نماید،میوه کیوی حاوی زآگزانتین و لوتئین بوده که عملکردی مشابه آنتی‌اکسیدان‌ها دارند و ب

mohse nranjie
14.مرداد.1402

سلام خواص و فایده کیوی خونی برای سلامت بدن چیه

    snappfoodadmin
    15.مرداد.1402

    سلام کیوی خونی برای سلامتی بدن مفید است خواص و خاصیت کیوی خونی : کیوی و کیوی خونی برای تنظیم فعالیت دستگاه گوارش، درمان یبوست و
    کاهش اشتها و لاغری مفید می باشد.کیوی سرخ آنتی اکسیدان‌های به نام آنتوسیانین دارد که به مبارزه با رادیکال‌های آزاد پرداخته و از
    بیماری‌های قلبی، ریوی و کلیوی پیشگیری خواهد کرد.با مصرف کیوی سرخ، سیستم ایمنی قوی‌تری خواهید داشت که به مبارزه با عوامل بیماری‌زا می‌پردازد.