آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
دمنوش شوید
انواع نوشیدنی ها
2.5/5 - (6 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه دمنوش شوید با کالری بسیار کم

مینا اسماعیل بیگی 13 اسفند 1401 5 دقیقه

شوید طعمی بی‌نظیر را در غذاهای شما ایجاد می‌کند. این گیاه حاوی بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی بوده و برای افرادی که به طب سنتی علاقه دارند، مفید است. در این مطلب می‌خواهیم به روش‌های درست کردن دمنوش شوید بپردازیم و در نهایت با خواص آن آشنا شویم.

دمنوش دارویی شوید
تعداد نفرات 1 نفر
زمان آماده سازی 15 دقیقه
میزان سختی کم

دمنوش شوید

طرز تهیه دمنوش شوید

دمنوش شوید به متعادل شدن هورمون‌های بدن کمک می‌کند

این دمنوش ترکیبی از مواد معدنی و ویتامین‌های مختلف مانند A و C است. در هر 100 گرم از این گیاه، شاهد 43 درصد ویتامین A و 40 درصد ویتامین C خواهید بود. به جز این بسیاری از مواد معدنی مورد نیاز بدن مانند کلسیم، آهن، منیزیم و فولات نیز در این گیاه وجود دارد. همین ترکیبات باعث شده تا از دمنوش آن به عنوان یک نوشیدنی مخصوص پیشگیری و درمان بیپماری‌های محتلف استفاده شود. با خواص دمنوش شوید آشنا شدیم در ادامه با مضرات شوید و طریقه مصرف شوید آشنا خواهیم شد.

مواد لازم برای تهیه دمنوش

مواد زیر ترکیبات مورد نیاز برای درست کردن این دمنوش گیاهی، دم کرده شوید است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
شوید خشک یا تازه 1 قاشق غذاخوری
آب 1 لیوان
عسل به میزان لازم

مراحل طرز تهیه دمنوش شوید

برای تهیه دمنوش شوید خشک یا تازه مراحل زیر را انجام دهید:

  • مرحله اول: شوید را شسته و در اندازه دلخواه خرد کنید.
  • مرحله دوم: آب را در یک قوری ریخته و اجازه دهید تا به نقظه جوش برسد.
  • مرحله سوم: شوید را به آب جوش اضافه کرده و به مدت 10 دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید تا دم بکشد.
  • مرحله چهارم: اکنون دمنوش شما آماده است، کافی است آن را از صافی رد کنید و در صورت تمایل با انواع شیرین کننده‌های طبیعی میل کنید.

خواص چای شوید

دمنوش شوید برای چی خوبه ؟ همانند دمنوش رازیانه ، فواید دارویی و درمانی دمنوش شوید هم بسیار است که در میان آنها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

سلامت و جوانسازی پوست

از جمله ویتامین‌های موجود در شوید می‌توانیم به ویتامین C اشاره کنیم. همچنین مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان نیز درون آن دیده می‌شود. با این وجود می‌توانیم نقش آن را در افزایش تولید کلاژن و به دنبال آن بیشتر شدن خاصیت ارتجاعی پوست بدانیم. این ویژگی باعث می‌شود به مرور چین و چروک‌های پوست شما از بین برود.

سلامت مو

برای افرادی که دچار شپش موی سر شده‌اند مصرف شوید توصیه می‌شود. در این گیاه خواص ضدمیکروبی و ضد قارچی وجود دارد که این موجودات را از بین خواهد برد.

کاهش وزن

از کاربردها و خواص شوید می‌توانیم به تاثیر آن در لاغری نیز اشاره کنیم. مصرف دمنوش شوید برای لاغری باعث می‌شود تا اشتهای شما به میزان زیادی کمتر شده و در نتیجه آن وزنتان کم شود.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

دمنوش شوید یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌های مربوط به دستگاه گوارش است. از دمنوش این گیاه می‌توانید در بهبود درد معده، دل درد، بهبود هضم غذا و سلامت دستگاه گوارش استفاده کنید.

به جز این برای افرادی که دچار کولیک یا اسهال هستند، مصرف دمنوش شوید بسیار مفید است. این نوشیدنی باعث می‌شود تا عفونت‌های قارچی روده و اسهال درمان شود. اگر از علاقه‌مندان به نوشیدنی‌های گیاهی هستید از طرز تهیه دمنوش به لیمو نیز استقبال خواهید کرد.

نوزدان و کودکان

خواص چای شوید

این دمنوش به دلیل داشتن خاصیت ضد درد بودن عضلات رحم را آرام می‌کند.

از دیگر خواص شوید دم کرده می‌توانیم به تاثیر آن در سلامت کودکان و نوزادان اشاره کنیم. این نوشیدنی باعث می‌شود تا برای درمان مشکلات مربوط به دستگاه گوارش مفید باشد. همچنین در صورتی که فرزند شما دچار بیش فعالی باشد، در بهبود تمرکز او می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند.

سلامتی دهان و دندان

در میان ترکیبات موجود در چای شوید، می‌توانیم مقادیر بالایی از کلسیم را هم ببینیم. این ویژگی باعث می‌شود تا در تقویت دندان‌ها مفید بوده و باکتری‌های موجود در دهان را از بین ببرد و از بوی بد دهان شما جلوگیری کند. به علاوه به دلیل داشتن مقادیر بالای آنتی اکسیدان در این چای، دندان و لثه‌ها تقویت خواهند شد.

آرام بخشی گیاهی

از جمله ترکیبات دیگری که در چای شوید می‌توانیم به فلانوئیدها و ویتامین B موجود در آن اشاره کنیم، که در نهایت باعث می‌شود تا ترشح هورمون‎های شادی در بدن بیشتر شده و به کمتر شدن استرس، اضطراب و افسردگی کمک می‌کند. به جز این موارد از چای شوید به عنوان یک داروی گیاهی در درمان بیخوابی استفاده می‌شود.

جلوگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا

وجود آنتی اکسیدان و ویتامین C  در ترکیبات چای شوید، باعث شده تا برای درمان بیماری‌های ویروسی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی نیز از آن استفاده شود. در این مواقع شما می‌توانید به راحتی درد گلو را به وسیله چای شوید کاهش دهید و علائم سینوزیت و گرفتگی بینی را برطرف کنید.

تعادل هورمون‌ها و قاعدگی منظم

دمنوش شوید برای پریودی نیز مفید است. این چای، یک دمنوش مناسب برای تعادل هورمون‌ها در خانم‌ها و در نهایت قاعدگی منظم است. همچنین این نوشیدنی عضلات رحم را آرام کرده و در نتیجه درد ناشی از انقباضات را کم می‌کند. به جز این دمنوش شوید باعث افزایش شیر مادران خواهد شد.

تنظیم کلسترول خون

جوشانده شوید به دلیل داشتن مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان به عنوان یک داروی مفید برای کاهش دادن کلسترول خون به شما کمک می‌کند. به علاوه مصرف منظم چای شوید خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش خواهد داد.

تنظیم قند خون

خاصیت بعدی در چای شوید، تنظیم میزان انسولین خون است و از این جهت در دسته نوشیدنی‌های مفید برای افراد مبتلا به دیابت قرار می‌گیرد.

کمک به عملکرد کبد

از دیگر خواص دمنوش شوید خشک می‌توان به تاثیر این چای در عملکرد کبد اشاره کنیم. در داخل این دمنوش دیورتیک دیده می‌شود که در پاکسازی و سم زدایی کبد موثر است. اگر در معرض ابتلا به بیماری کبد چرب هستید، قرار دادن این چای در رژیم غذایی‌ خود را فراموش نکنید.

عوارض و مضرات دمنوش شوید

عوارض و مضرات دمنوش شوید

تنظیم کلسترول خون با دمنوش شوید.

این دمنوش گیاهی در کنار فواید زیادی که برای بدن دارد، اگر بیش از حد مجاز خود مصرف شود، عوارضی را به همراه خواهد داشت. توارض شوید خشک از قرار زیر است:

  • ایجاد حساسیت: برخی از افراد ممکن است به شوید حساسیت داشته باشند. به همین علت نباید از دمنوش آن نیز مصرف کنند. برخی آلرژی‌ها بسیار خطرناک هستند و حتی ممکن است باعث سرطان شوند. پس این موضوع را جدی بگیرید.
  • تشدید بیماری افسردگی: اگر سابقه بیماری افسردگی دارید و یا از داروهای حاوی لیتیم استفاده میکنید، از خوردن دم نوش شوید اجتناب کنید. زیرا این گیاه اثر عکس روی این دارو دارد و این بیماری را تشدید خواهد کرد.
  • سقط جنین: 
  • از خوردن دمنوش شوید در بارداری یا شیردهی خودداری کنید. زیرا خطراتی چون سقط جنین را به همراه خواهد داشت.

دمنوش شوید، نوشیدنی با خواص فراوان

در این مطلب طرز تهیه دمنوش شوید، خاصیت شوید دم کرده و عوارض این گیاه را گفتیم. شوید همانطور که گفته شد، علاوه بر مصرف خوراکی در غذاهای مختلف، به عنوان یک گیاه دارویی نیز شناخته می‌شود و برای درمان بیماری‌های مختلف کاربرد دارد. این گیاه را از هر مکانی همچون بخش سفارش آنلاین دمنوش اسنپ فود نیز می‌توان تهیه کرد. فقط کافی است مقداری از شوید خشک یا تازه را تهیه کرده و آن را به همراه آب و عسل دم کنید. به این شکل، می‌توانید از خواص این گیاه فوق‌العاده بهره‌مند شوید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود