دمنوش لیمو عمانی برای شب های بلند زمستان 

دمنوش لیمو عمانی
4/5 - (1 امتیاز)

دمنوش لیمو عمانی طبع خنکی دارد و برخی از افراد تصور می‌کنند که مصرف روزانه آن بلامانع است. اما واقعیت این است که دمنوش‌ها خاصیت درمانی دارند و استفاده روزانه آن‌ها کار درستی نیست. این دمنوش‌ها با اینکه منشا گیاهی دارند نباید آن‌ها را هر روز استفاده کرد. چون بدون شک مضرات و مشکلات فراوانی را برای شما ایجاد می‌کنند. چای لیمو عمانی در بیشتر کشورهای عرب نشین مثل عربستان، عمان، کویت و غیره از نوشیدنی‌های پرطرفدار محسوب می‌شود. ما هم در ادامه قصد داریم تا شما را با خواص این دمنوش معطر و پرطرفدار آشنا کنیم.

لیمو عمانی

لیمو عمانی یک ادویه ترش مزه است که از خشک کردن لیمو تهیه می‌شود. کاربردهای فراوانی دارد، از پخت و پز غذا گرفته تا تهیه نوشیدنی‌ها و دمنوش‌ها از لیمو عمانی استفاده می‌کنند. پودر آن را نیز به راحتی می‌توانید به غذاهای خود اضافه کرده و طعم لیمو را به دست آورید. تهیه لیمو عمانی به روش سنتی و معمول آن اینگونه است که لیموها را بر روی یک پارچه تمیز و در زیر نور مستقیم آفتاب پهن می‌کنند. لیموها خشک می‌شوند و در نهایت لیمو عمانی به دست می‌آید.

البته لیمو عمانی را می‌توان به صورت صنعتی نیز خریداری کرد. اما خاصیت‌های لیمو عمانی خانگی از نوع صنعتی آن بیشتر است. در لیمو عمانی ترکیب‌هایی مانند فلاونوئیدها، آنتی اکسیدان‌ها، املاح، ویتامین C، اسید سیتریک، پکتین وجود دارد. اما نکته جالب اینجاست که لیموعمانی مملو از پتاسیم و کلسیم است. همچنین از جمله خاصیت‌های معروف و مشهور آن این است که در رفع عطش نافع بوده ولی اگر آن را با چای ترکیب کنید خاصیتش تغییر خواهد کرد. از خواص لیمو عمانی در چای می‌توان به بهبود و درمان بیماری‌های گلو درد، نقرس و سرماخوردگی اشاره کرد. ضمن اینکه لیمو عمانی و چای یک ترکیب میکرو کش به حساب می‌آیند.

دمنوش لیمو عمانی و خاصیت هاش

دمنوش لیمو عمانی و خاصیت هاش

دمنوش لیمو عمانی از بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری می‌کند.

این دمنوش مانند دمنوش آویشن خاصیت‌های فراوانی دارد و اگر با مواد دیگر ترکیب شود می‌تواند کاربردهای متفاوتی داشته باشد. برای مثال اگر این دمنوش را با گل گاوزبان ترکیب کنید چربی خون و فشار خون شما کاهش پیدا می‌کند. همچنین گرفتگی عروق را نیز درمان خواهد کرد. اگر بیماری خاصی ندارید می‌توانید لیمو عمانی را با شکر، نبات یا عسل نوش جان کنید. همچنین لیمو عمانی اگر به صورت دمنوش مورد استفاده قرار بگیرد می‌تواند مشکلات معده، یبوست، دیابت و کم خونی را نیز درمان کند و باعث تقویت گلبول‌های سفید خون شما باشد.

خواص لیموعمانی همینجا به پایان نرسیده و می‌توان به نکات زیر نیز اشاره کرد؛ لیموعمانی ادرار آور، ضد تب، ضدعفونی کننده مجاری ادرار و کلیه‌ها، اشتهاآور، پاکسازی کننده خون و تصفیه کننده خون نیز هست ضمن اینکه استفراغ و تهوع را بهبود بخشیده و فشار خون شما را نیز تنظیم می‌کند. در ادامه به اختصار فواید لیمو عمانی را برای شما توضیح خواهیم داد.

لیمو عمانی و پتاسیم

دمنوش لیمو عمانی سرشار از پتاسیم است و به همین دلیل دوست قلب شما محسوب می‌شود. پتاسیم مهم‌ترین فاکتوری است که باعث تنظیم شدن و تقویت پمپاژ خون شما می‌شود و عملکرد قلب را بهبود می‌بخشد. ضمن اینکه دمنوش لیمو خشک می‌تواند فشار خون و کلسترول شما را نیز تنظیم کند.

خاصیت ضد سرطانی

همچنین لیمو عمانی به صورت طبیعی یک آنتی بیوتیک است به همین دلیل دمنوش لیموعمانی برای سرماخوردگی استفاده می‌شود. همچنین استفاده کردن از آن به صورت دمنوش خاصیت‌های ضد سرطانی آن را افزایش می‌دهد. دمنوش گیاهی لیمو عمانی کمک می‌کند بدن شما از تقسیم سلولی سلول‌های سرطانی جلوگیری کند و به عبارتی این تقسیم سازی متوقف شود. همچنین دمنوش لیمو مانع از ایجاد تغییر در DNA شما خواهد شد.

بهبود عملکرد گوارش

در ادامه بد نیست بدانید که دمنوش لیمو عمانی یکی از بهبود دهنده‌های سیستم گوارش شما نیز محسوب می‌شود. چای لیمو عمانی برای معده ترکیباتی دارد که معده را تقویت کرده و زخم‌های معده را نیز بهبود می‌بخشد. به همین دلیل استفاده از این دمنوش برای افرادی که مشکلات گوارشی و معده دارند هیچ مانعی ندارد. ضمن اینکه این دمنوش اشتها‌آور است و مشکلات معده را به راحتی حل می‌کند.

محافظت از کبد

ویتامین C که در این دمنوش و لیمو عمانی وجود دارد برای درمان کبد چرب کافیست و با حضور پررنگ آنتی اکسیدان، یه خوبی از بدن شما محافظت می‌کند.

سم زدا بودن لیمو عمانی

خواص چای لیمو عمانی پایان ناپذیر است. این دمنوش گیاهی از افزایش ترشحات و ایجاد صفراهای قلیایی جلوگیری کرده و اگر معده و کبد گرمی داشته باشید حرارت را از آن‌ها می‌گیرد. حتی این دمنوش را یک سم زدای کبد می‌دانند که اسید اوریک بدن را دفع کرده و اسهال و یبوست را درمان می‌کند.

لیمو عمانی برای تقویت استخوان ها

لیمو عمانی برای تقویت استخوان ها

این دمنوش منبع خوبی برای دریافت ویتامین دی است.

بد نیست بدانید که لیموعمانی غنی از ویتامین D است و برای تقویت کردن دندان‌ها،عضلات و استخوان‌ها یک ماده پرفایده به حساب می‌آید. ضمن اینکه از بروز پوکی استخوان نیز جلوگیری خواهد کرد.

مبارزی قوی در مقابل عفونت ها

لیمو عمانی ویتامین C فراوانی دارد و دمنوش آن، با ویتامین C خود سیستم ایمنی شما را تقویت کرده و از ورود ویروس‌ها و عفونت‌ها به بدن شما جلوگیری می‌کند. دمنوش لیمو عمانی با نبات برای سرماخوردگی یکی از پرطرفدارترین دمنوش‌ها برای سرماخوردگی محسوب می‌شود.

لیمو عمانی برای درمان غلظت خون

همچنین لیمو عمانی با ترکیباتی که دارد غلظت خون را کاهش داده و خون را تصفیه می‌کند. اگر غلظت خون بالایی دارید با استفاده از این دمنوش به سلامتی خود کمک کنید.

لیمو عمانی و ماداران باردار

در نهایت باید بدانید که استفاده از دمنوش لیمو عمانی در بارداری مانعی ندارد. اما توصیه می‌کنیم که برای به وجود نیامدن عارضه‌های خاص و خطرناک حتما این دمنوش را زیر نظر پزشک متخصص و به اندازه مصرف کنید.

عوارض جانبی و خطرناک دمنوش لیمو عمانی

همانطور که گفتیم دمنوش‌ لیمو خشک حکم دارو را دارند و نباید بیش از اندازه مورد استفاده قرار بگیرند. از جمله عوارضی که ممکن است با استفاده بیش از حد این دمنوش با آن روبه‌رو باشید در ادامه آمده است:

  • همه ما می‌دانیم که ویتامین C جذب آهن را در بدن شما بالا می‌برد. در ابتدای این مطلب اشاره کردیم که این دمنوش سرشار از ویتامین C است. اگر شما به صورت مداوم از این دمنوش استفاده کنید سطح آهن خون شما افزایش یافته و این افزایش یافتن آهن در بدن صورت خوشی ندارد و حتی می‌تواند خطرناک نیز باشد. در موارد حاد افزایش آهن در بدن موجب آسیب رساندن به اندام‌ها و ارگان‌های داخلی بدن خواهد شد.
  • دومین عارضه استفاده بیش از حد از این دمنوش، تکرر ادرار و دفع آب بدن است. شما با استفاده از این دمنوش بیش از اندازه خروجی ادرار خواهید داشت و به سرعت بدن شما با کم ‌آبی روبه‌رو می‌شود. حتی ممکن است سدیم و الکترولیت‌ها نیز به همراه ادرار شما دفع شوند.

طرز تهیه چای یا دمنوش لیمو عمانی

طرز تهیه چای یا دمنوش لیمو عمانی

دمنوش لیموعمانی باعث ازدیاد آهن در خون می‌شود

دمنوش معطر و دوست داشتنی لیموعمانی در تمام جهان پرطرفدار است و در کنار خواص متعدد درمانی، به شدت برای سلامتی شما مفید خواهد بود. این دمنوش طعم ترشی دارد و رایحه آن دیوانه کننده است. بد نیست بدانید که این دمنوش طبع سرد و خشکی داشته و توصیه می‌کنیم که برای ایجاد تعادل حتما این دمنوش را با شیرین کننده‌هایی مانند عسل یا گیاهانی که طبع گرمی دارند ترکیب کنید.

اگر شما هم از دوستداران دمنوش‌ها هستید با مراجعه به صفحه معرفی انواع دمنوش می‌توانید با دمنوش‌های خوشمزه و مفید و طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید.

 مواد لازم برای تهیه دمنوش

برای طرز تهیه چای لیمو عمانی کافیست لیموهای تازه را به ورق‌های نازک برش زده  و سپس آن‌ها را بر روی یک پارچه تمیز، خصوصاً در مقابل آفتاب تابستان بگذارید. بعد از گذشت یک هفته شما در نهایت لیمو عمانی‌های پرخاصیت و خانگی خوشرنگ و معطری خواهد داشت. همچنین، شما می‌توانید لیموها را از عطاری آنلاین یا به صورت حضوری نیز خریداری کنید.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
لیمو عمانی 3 یا 4 پر
آب 2 پیمانه
زعفران به میزان لازم
شکر با عسل به میزان دلخواه

مراحل تهیه دمنوش پرخاصیت لیمو عمانی

برای تهیه این دمنوش باید مراحل زیر را دنبال کنید. بعد از انجام این مراحل، شما یک لیوان دمنوش پرخاصیت و مفید خواهید داشت.

  • مرحله اول: برای تهیه دمنوش لیمو عمانی نیز از همین لیموهای خانگی استفاده کنید و آن‌ها را با آب جوش، شکر یا عسل و زعفران ترکیب کنید. دستور تهیه این دمنوش نیز به این صورت است که کتری خود را پر از آب کرده و بر روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید.
  • مرحله دوم: حالا ورقه‌های لیمو عمانی را در قوری بریزید و آب جوش را به آن‌ها اضافه کنید. درب قوری را ببندید و آن را بر روی حرارت غیر مستقیم یا حرارت بخار آب کتری پر از آب جوش قرار دهید.
  • مرحله سوم: تقریبا ۱۵ دقیقه الی ۲۰ دقیقه کافی است تا دمنوش شما دم کشیده و آماده شود. این دمنوش طعم ترشی دارد.

شما می‌توانید آن را با شوید، گل گاوزبان، زنجبیل و دارچین ترکیب کنید. ترکیب کردن لیمو عمانی با هر کدام از این ادویه‌ها و گل‌ها و سبزیجات درمانی خاصیتی متفاوت به آن‌ها می‌دهد. در نهایت می‌توانید این دمنوش را با عسل یا نبات شیرین کرده و نوش جان کنید. دقت کنید که بهتر است هسته‌های لیمو را بگیرید تا طعم تلخی به شما ندهد.

راستی تا یادمان نرفته به این مورد هم اشاره کنیم که اگر طعم زنجبیل در دمنوش را دوست دارید، می‌توانید مطلب دمنوش زنجبیل را نیز مطالعه کنید.

لیمو عمانی و دمنوش آن، حلال تمام مشکلات

در این مطلب برای شما گفتیم که دمنوش لیمو عمانی چطور تهیه می‌‌شود و در کل چطور می‌توان لیمو عمانی را در منزل به سادگی آماده کرد. همانطور که در ابتدای مطلب نیز اشاره کردیم دمنوش‌ها خاصیت دارویی دارند، پس سعی کنید که به صورت مداوم از آنها استفاده نکنید. استفاده بیش از حد از دمنوش‌های گیاهی با اینکه بی‌ضرر هستند و ردپایی از مواد شیمیایی در آنها وجود ندارد همچنان خطرناک است.

همچنین، فراموش نکنید که اگر از داروهای رقیق کننده خون، داروهای قلبی، داروهای بیماران دیابتی و کنترل کننده چربی و کلسترول استفاده می‌کنید، حتما با پزشک متخصص در مورد استفاده از دمنوش‌های گیاهی مانند این دمنوش، مشورت کنید. برخی از دمنوش‌ها با داروهای شیمیایی تداخل دارند و برخی دیگر اثرات آن‌ها را تشدید می‌کنند.

نظرات کاربران

سایه حلالی
21.خرداد.1402

سلام برای گلودرد شدیدم از چای و لیموعمانی استفاده کردم بهتر شدم مرسی از سایت خوبتون که چای هندی ماسالا و چای زیره معروفی کردید خیلی برای من مفید بودن

    snappfoodadmin
    22.خرداد.1402

    سلام خواهش میکنیم باعث افتخاره که مطالب سایت برای شما مفید هستند لیمو عمانی فلاونوئیدها، آنتی اکسیدان‌ها، املاح، ویتامین C، اسید سیتریک، پکتین دارد و ترکیب چای و لیمو عمانی کمک می‌کند تا گلو درد، نقرس و سرماخوردگی شما درمان شود. ضمن اینکه لیمو عمانی و چای یک ترکیب میکرو کش به حساب می‌آیند.

romina falahipor
21.خرداد.1402

سلام ممنون از سایت خوبتون خسته نباشید چه جالب نمیدونستم لیمو عمانی دمنوش داره از فردا دمنوش لیمو عمانی هر روز میخورم

    snappfoodadmin
    22.خرداد.1402

    سلام خواهش میکنیم ممنون مطلب های لیمو عمانی مطالعهه کردید این نکته را فراموش نکنید که نباید دمنوش لیمه عمانی را هروز استفاده کرد حفظ تعادل در مصرف هر دمنوش واجب هستش

سنا سبحانی
21.خرداد.1402

سلام مطلب های قشنگی درباره لیموعمانی گفتید انقدر اطلاعات درمورد لیمو عمانی نداشتم