6 دمنوش مناسب تهوع که حال بدتان را حسابی عوض می کنند!

دمنوش عسل و لیمو برای تهوع
5/5 - (2 امتیاز)

حالت تهوع به تنهایی یک بیماری نیست، بلکه نشانه هشداری است که خبر از ناراحتی و اعتراض معده و دستگاه گوارش می‌دهد! در چنین حالتی، یکی از ساده‌ترین و کم‌خطرترین درمان‌ها، استفاده از یک دمنوش مناسب تهوع است. گاهی این روش، کاملا حال بد شما را از بین می‌برد و گاهی، یک تسکین موقت است که همه این‌ها بستگی به علت بروز حالت تهوع دارد.

برای مثال؛ یک بانوی باردار، باید دوره حمل خود را با وجود تهوع صبحگاهی موقت، طی کند و یا مراحل شیمی درمانی با وجود تمام عوارض ناخوشایند آن باید تکمیل شوند. حالا تصور کنید که در چنین شرایطی، یک دمنوش گرم معطر به کمک شما بیاید و آنقدر در عطر و طعم آن غرق شوید که به کلی حال بد خود را فراموش کنید! بنابراین اگر می‌خواهید با بهترین دمنوش های گیاهی حالت تهوع، بهتر آشنا شوید، در این مطلب از اسنپ فود، همراه ما باشید.

دمنوش عسل و لیمو

بهترین دمنوش برای حالت تهوع؛ ترکیب عسل و لیمو است. مطالعات مختلف نشان می‌دهد که حتی بو کردن رایحه لیمو به تنهایی، در تسکین حالت تهوع موثر است و در صورتی که عسل هم به آن اضافه شود، حالت اسیدی لیموترش، به تعادل می‌رسد. به علاوه، عسل ضد‌باکتری است و اگر حالت تهوع، ریشه در عفونت‌های داخلی بدن داشته باشد، در رفع آن‌ها بسیار موثر عمل می‌کند. در ادامه، مواد لازم و طرز تهیه دمنوش لیمو و عسل را با هم می‌خوانیم:

مواد لازم برای تهیه دمنوش ترکیبی عسل و لیمو

برای تهیه دمنوش برای رفع حالت تهوع، دمنوش ترکیبی عسل و لیمو مواد لازم را طبق جدول زیر آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آب لیموترش تازه 2 قاشق چایخوری
عسل 2 قاشق چایخوری
آب جوش 1 فنجان

مراحل طرز تهیه دمنوش عسل و لیمو

تهیه دمنوش حالت تهوع بسیار ساده و شامل مراحل زیر است:

  • مرحله اول: آب جوش را داخل فنجانی مناسب ریخته و کمی صبر کنید تا از حرارت اولیه بیفتد.
  • مرحله دوم: عسل و آب لیموترش را داخل فنجان ریخته و خوب با هم ترکیب کرده و جرعه جرعه میل کنید.

به همین سادگی، یک داروی گیاهی برای حالت تهوع آماده کرده‌اید که می‌توان آن را یک درمان سریع حالت تهوع به صورت خانگی دانست.

دمنوش بابونه

دمنوش بابونه

دمنوش بابونه، آرامش بخش و تسکین دهنده.

گیاه بابونه، ضد اسپاسم و آرام‌بخش است. معده را تسکین می‌دهد و در درمان حالاتی مانند سوء‌هاضمه، استفراغ و گاز معده موثر است. مطالعات نشان می‌دهند که مصرف عصاره بابونه، حالت تهوع و دفعات استفراغ در افراد تحت شیمی درمانی را کاهش می‌دهد. همچنین بعضی مطالعات صورت گرفته روی زنان باردار هم موید این مطلب است که تاثیر عصاره بابونه در کاهش حالت تهوع بارداری، بیشتر از زنجبیل است. هر چند که در صورت ابتلا به هر گونه بیماری یا در شرایط بارداری، مشورت با پزشک اولویت دارد و باید دمنوش‌های گیاهی را طبق نظر او مصرف کنید. در ادامه، مواد لازم و طرز تهیه دمنوش بابونه آمده است:

مواد لازم برای تهیه دمنوش بابونه

مواد لازم را طبق جدول زیر آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گل‌های بابونه خشک 2 قاشق غذاخوری (معادل 2 گرم)
آب گرم 1فنجان

مراحل طرز تهیه دمنوش بابونه

برای تهیه دمنوش بابونه کافیست گل‌های خشک بابونه را درون آب داغ ریخته و حدود 5 تا 10 دقیقه درب لیوان دمنوش‌خوری را بگذارید تا دم کشیده و آماده مصرف شود.

طرز تهیه چای بابونه را بخوانید تا اطلاعات بیشتری درباره خواص ارزشمند این دمنوش ضد تهوع به دست آورید.

دمنوش نعنا

دمنوش نعنا برای تهوع

یک دمنوش خوش طعم و خوش عطر برای درمان حالت تهوع

چه دمنوشی برای حالت تهوع خوبه؟ نعناع بهترین گزینه برای پاسخ به این سوال است. مهم‌ترین تاثیر گیاه نعنا در رفع حالت تهوع، به وجود ماده‌ای به نام منتول در عصاره آن وابسته است. این ماده، ماهیچه‌های صاف دستگاه گوارش را آرام و منبسط می‌کند. در نتیجه، نه تنها در رفع حالت تهوع موثر است، بلکه بسیاری از ناراحتی‌های سیستم گوارش، مانند دردهای شکمی، گاز معده و به طوری کلی، علائم سوء‌هاضمه را تسکین می‌دهد. برای تاثیر بیشتر، این دمنوش را با معده خالی مصرف کنید و شاهد درمان سریع حالت تهوع خود باشید. در ادامه، مواد لازم و طرز تهیه دمنوش نعنا برای رفع حالت تهوع آمده است:

مواد لازم برای تهیه دمنوش نعنا

در صورت استفاده از نعنای تازه، یک چهارم ظرفیت فنجان را با برگ‌های تازه نعنا پر کنید و دقت داشته باشید که اگر برگ‌ها را خرد کنید، عطر و طعم بیشتری آزاد می‌کنند. برای تهیه دمنوش مناسب حالت تهوع، دمنوش نعناع مواد زیر را آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
نعنای خشک 2 قاشق چایخوری
آب داغ 1 فنجان
عسل و لیموترش مقداری در صورت تمایل

مراحل طرز تهیه دمنوش نعنا

برای تهیه این دمنوش ضد تهوع، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرحله اول: نعنای خشک را داخل 1 فنجان آب داغ بریزید و حدود 5 دقیقه درب ظرف را بپوشانید تا دم بکشد.
  • مرحله دوم: در صورت تمایل دمنوش را با چند قطره لیموترش، طعم‌دار کرده و با مقداری عسل شیرین کنید و جرعه جرعه بنوشید.

نکته: برای درمان حالت تهوع از آیس تی تازه نعنا هم می‌توانید استفاده کنید. در این حالت کافیست پس از انجام مراحل فوق، فنجان چای نعنا را 1 ساعت داخل یخچال قرار دهید تا حس خنک‌کنندگی نعنا را تجربه کنید.

اگر می‌خواهید درباره گیاه نعنا و فواید آن بیشتر بدانید، خواندن مطلب چای نعنا را از دست ندهید.

دمنوش زنجبیل

دمنوش زنجبیل

تاثیرات دمنوش زنجبیل بر رفع حالت تهوع غیر قابل انکار است.

درمان حالت تهوع با دمنوش زنجبیل، سابقه‌ای طولانی دارد و طی این سال‌ها، مطالعات مختلف نشان داده است که زنجبیل در رفع تهوع ناشی از ماشین گرفتگی، بارداری، اعمال جراحی و شیمی درمانی، تاثیر غیر‌قابل انکاری دارد. این گیاه مفید، ضد اسپاسم است؛ اسید معده را کاهش می‌دهد و با افزایش ترشح بزاق و شیره‌های گوارشی، می‌تواند در تسکین حالت تهوع موثر باشد. برای درمان سریع حالت تهوع با زنجبیل می‌توانید تکه‌ای از ریشه آن را پوست گرفته و به شکل قرص، قورت دهید و یا اینکه مطابق آنچه در ادامه می‌آید عمل کرده و دمنوش زنجبیل درست کنید:

مواد لازم برای تهیه دمنوش زنجبیل

ریشه زنجبیل تازه، قوی‌تر از پودر آن است، اما در صورت در دسترس نبودن آن، از پودر این گیاه هم می‌توانید برای تهیه دمنوش ضد حالت تهوع استفاده کنید. مواد لازم را طبق جدول زیر آماده کنید

مواد لازم مقدار مورد نیاز
ریشه زنجبیل تازه 1 تکه
آب جوش 1 فنجان

مراحل طرز تهیه دمنوش زنجبیل

طرز تهیه چای زنجبیل برای حالت تهوع شامل مراحل زیر است:

  • مرحله اول: ابتدا پوست زنجبیل را بگیرید و سپس، آن را رنده کنید.
  • مرحله دوم: رنده زنجبیل را در 1 فنجان آب جوش ریخته، درب فنجان را بگذارید و بین 10 تا 20 دقیقه صبر کنید تا دمنوش دم بکشد.

نکته: هر چقدر زمان دم کشیدن طولانی‌تر باشد، دمنوش شما عطر و طعم قوی‌تری خواهد داشت.

دمنوش رازیانه

رازیانه دمنوش برای تهوع

دمنوش رازیانه برای زنان باردار مضر است.

گیاه رازیانه، سرعت هضم را بالا می‌برد و می‌تواند در رفع یبوست، اسهال، نفخ معده و گرفتگی عضلات آن موثر باشد. به طور کلی، رازیانه یا بادیان، از سلامت سیستم گوارش حمایت کرده و معده را تقویت می‌کند. بر اساس برخی مطالعات، مصرف 30 میلی گرم از آن پیش از قاعدگی، حالت تهوع و ضعف ناشی از قاعدگی را کاهش می‌دهد. در ادامه، مواد لازم و طرز تهیه این دمنوش برای استفراغ آمده است:

مواد لازم برای تهیه دمنوش رازیانه

مواد لازم برای تهیه دمنوش رازیانه به شرح جدول زیر است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
دانه‌های رازیانه 1 قاشق چایخوری
آب جوش 1 فنجان

مراحل طرز تهیه دمنوش رازیانه

برای تهیه دمنوش رازیانه کافیست دانه‌های رازیانه را داخل فنجان آب جوش ریخته و 10 دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. حالا دمنوش را از صافی عبور داده و میل کنید.

نکته: دقت کنید که مصرف رازیانه می‌تواند آلرژی را باشد و محتوای استروژنیک آن برای زنان باردار و شیرده و بیماران حساس به استروژن، مضر است.

دمنوش شیرین بیان

دمنوش شیرین بیان برای تهوع

دمنوش شیرین بیان، یک درمان سریع برای حالت تهوع

شاید مزه تلخ این گیاه چندان برایتان خوشایند نباشد، اما باید بدانید که فلاونوئیدهای گلابرون و گلابریدین در ریشه شیرین بیان، به عنوان مسکن‌های طبیعی، معده را آرام می‌کنند؛ سوزش سر دل را از بین می‌برند و حالت تهوع را کاهش می‌دهند. به علاوه، برخی مطالعات انجام گرفته روی عصاره شیرین بیان نشان می‌دهد که این عصاره می‌تواند به عنوان یک ماده طبیعی، تاثیر چشمگیری در بهبود زخم‌های معده داشته باشد. در ادامه، مواد لازم و طرز تهیه دمنوش شیرین بیان را با هم می‌بینیم:

مواد لازم برای تهیه دمنوش شیرین بیان

برای تهیه دمنوش شیرین بیان، بهترین دمنوش برای حالت تهوع و دل درد مواد زیر را آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
پودر شیرین بیان 1 قاشق چایخوری
آب جوش 1 فنجان

مراحل طرز تهیه دمنوش شیرین بیان

برای درمان حالت تهوع با دمنوش شیرین بیان، به صورت زیر عمل کنید:

  • مرحله اول: آب جوش را داخل فنجانی مناسب بریزید و کمی صبر کنید تا به حرارتی حدود 80 درجه سانتیگراد برسد.
  • مرحله دوم: پودر شیرین بیان را داخل فنجان ریخته، درب آن را بگذارید و حدود 10 دقیقه صبر کنید تا دم بکشد.

نکته: دقت کنید که زیاده‌روی در مصرف دمنوش شیرین بیان می‌تواند، فشار خون را بالا ببرید. بنابراین، به صورت طولانی مدت و یا بیشتر از 1 تا 2 فنجان از آن را در طول روز مصرف نکنید.

نکته: افراد دچار بیماری‌های زمینه‌ای و زنان باردار باید پیش از مصرف دمنوش شیرین بیان، حتما با پزشک خود مشورت کنند.

با دمنوش های ضد تهوع، با حالت تهوع خداحافظی خواهید کرد

6 مورد از مناسب‌ترین دمنوش‌های خانگی برای رفع حالت تهوع را با هم دیدیم.حالت تهوع دلایل زیادی دارد اما اگر معده شما در هضم غذا مشکلاتی دارد با استفاده از این دمنوش‌ها می‌توانید هضم راحت‌تری داشته باشید. اگر برای تهیه مواد اولیه این دمنوش‌ها، دچار مشکل شده‌اید، اصلا نگران نباشید و مثل همیشه، به اسنپ فود اعتماد کنید. ما  در کنارتان هستیم تا تمام سفارش‌های شما را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دستتان برسانیم. بنابراین، وارد صفحه عطاری آنلاین شوید و هر چیزی را که مد نظر دارید سفارش دهید تا خیلی زود، طعم دمنوش مورد نظرتان را بچشید و حالتان بهتر شود.

نظرات کاربران