آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
انواع نوشیدنی ها
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه دمنوش گیاهی گل نسترن به چند روش مختلف

مینا اسماعیل بیگی 13 اسفند 1401 5 دقیقه

گل نسترن درختچه‌ای با برگ‌های بزرگ و گلبرگ‌های رنگی است که در فصل پاییز میوه‌های قرمز رنگی از آن می‌روید. تمام قسمت‌های این گیاه قابل استفاده است و حتی از ریشه آن برای درمان زخم‌های ناشی از گاز گرفتگی سگ استفاده می‌کنند. در ادامه طرز تهیه چند نوع دمنوش گیاهی گل نسترن را به شما آموزش می‌دهیم تا آن را در منزل درست کنید و از خواص آن بهره‌مند شوید.

دمنوش گیاهی گل نسترن
تعداد نفرات 3 نفر
زمان آماده سازی ۱۰ تا ۱۵ دقیقه
میزان سختی کم

دمنوش گل نسترن

دمنوش گیاهی گل نسترن

دمنوش نسترن، نوشیدنی‌ای سرشاز از خواص درمانی.

دمنوش گل نسترن طبع گرم و خشکی دارد و سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است. از دیدگاه طب سنتی این دمنوش خواص دارویی دارد و ترکیبات آن به گونه‌ای است که می‌تواند به بهبود بسیاری از بیماری‌ها کمک کند.

مواد لازم برای طرز تهیه دمنوش گل نسترن

برای تهیه دمنوش گل نسترن، بهتر است از گل نسترن تازه استفاده کنید. اما اگر در دسترس نبود، مدل خشک آن نیز همان خاصیت را خواهد داشت. در ادامه طرز تهیه دمنوش گل نسترن و طریقه مصرف میوه گل نسترن را برایتان خواهیم گفت.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گل نسترن خشک شده ۲ قاشق غذاخوری
آب یک لیتر
عسل به دلخواه

مراحل طرز تهیه دمنوش گیاهی گل نسترن

برای تهیه چای گل نسترن مراحل زیر را انجام دهید:

  • مرحله اول: گل‌های نسترن خشک شده را در یک ظرف مناسب بریزید.
  • مرحله دوم: یک لیتر آب یخ را به نسترن‌ها اضافه کنید و روی حرارت متوسط قرار دهید.
  • مرحله سوم: ۱۰ دقیقه زمان لازم است تا گل نسترن و آب با یکدیگر بجوشند و دمنوش آماده شود.
  • مرحله چهارم: اکنون این نوشیدنی مفید را از صافی رد کرده و نوش جان کنید.
  • مرحله پنجم: برای طعم بهتر دمنوش  نسترن می‌توانید از شیرین کننده‌های طبیعی مانند عسل استفاده کنید.

دمنوش گیاهی میوه گل نسترن

طرز تهیه دمنوش گیاهی میوه گل نسترن

پچای نسترن، یک نوشیدنی خوش رنگ و جدید.

دمنوش گیاهی میوه گل نسترن یکی دیگر از فرآورده‌های این گیاه است که در طول روز می‌توان چند نوبت آن را مصرف کرد. برای تهیه این دمنوش به ۵۰ گرم میوه گل نسترن خشک یا تازه احتیاج دارید. میوه‌ها را به قطعات دلخواه خرد کرده و به مدت ۲ ساعت در داخل یک لیتر آب سرد خیس کنید. بعد از گذشت این زمان، ظرف را روی حرارت مناسب بگذارید. پس از رسیدن به نقطه جوش، به مدت ۵ دقیقه اجازه دهید تا میوه‌ها کمی پخته شوند.

اکنون دمنوش میوه گل نسترن شما آماده است. کافیست آن را ۱۵ دقیقه در دمای محیط قرار دهید و سپس از صافی رد کنید. این دمنوش همراه با عسل طعم بی نظیری خواهد داشت.  توجه داشته باشید که این نوشیدنی طبع بسیار گرمی دارد و افراد گرم مزاج باید با احتیاط آن را مصرف کنند.

طرز تهیه دمنوش میوه نسترن بسیار ساده است در ادامه خواص دمنوش میوه گل نسترن را شرح خواهیم داد.

دمنوش چهار گل

در کنار دمنوش نسترن کوهی، دمنوش چهارگل را نیز از یاد نبرید. این دمنوش با ترکیب چهار گل نسترن، محمدی، بهار نارنج و بیدمشک درست می‌شود و برای سم زدایی بدن و درمان سرماخوردگی بسیار مفید است. کافیست مقادیر مساوی از هر چهار گل را در یک ظرف مخلوط کنید و در داخل آب جوش بریزید تا به مدت ۱۵ دقیقه با حرارت ملایم دم بکشند. سپس این دمنوش را از صافی رد کرده و به همراه عسل میل کنید.

طرز تهیه این دمنوش خوشمزه به همین سادگی است و پیشنهاد می‌کنیم که اگر به دمنوش‌های گیاهی علاقه دارید، طرز تهیه دمنوش عناب را نیز مطالعه کنید.

عرق گل نسترن و خواص آن

عرق نسترن نیز از گل نسترن تهیه می‌شود و خواصی مشابه با دمنوش این گیاه را دارد. این عرق را می‌توانید به تنهایی یا به همراه آب و عسل میل کنید. اما توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد آن می‌تواند باعث ایجاد حساسیت‌های تنفسی، کم خوابی، سنگ کلیه، یبوست و بسیاری از بیماری‌های دیگر شود. از خواص این عرق به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

درمان بیماری های پوستی

عرق نسترن سرشار از آنتی اکسیدان است و می‌تواند سلول‌های آسیب دیده پوست را تا حدودی بازسازی کند. این عرق با خاصیت ضد پیری، پوست‌هایی که دچار آکنه، جای اسکار، چین و چروک‌های سطحی و… هستند را تا حدودی درمان می‌کند و پوستی صاف و یکدست ایجاد خواهد کرد.

پیشگیری از انواع سرطان

عرق گل نسترن و خواص آن

دمنوش گیاهی گل نسترن، پر از ویتامین و مواد معدنی است.

دمنوش نسترن بررای چی خوبه ؟ براساس تحقیقات به دست آمده، افرادی که از عرق نسترن استفاده می‌کنند، کمتر در معرض انواع سرطان هستند. زیرا این گیاه از تکثیر سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند و حتی تا حدودی آن‌ها را کاهش می‌دهد. بنابراین توصیه می‌شود از دم کرده گل نسترن و این عرق گیاهی در طول روز مصرف کنید.

پیشگیری از دیابت

مصرف مناسب عرق نسترن در طول روز، می‌تواند قند خون را تا حدودی کاهش دهد. بنابراین اگر دیابت دارید یا در معرض آن هستید، از مصرف این عرق گیاهی غافل نشوید. البته بهتر است این کار با مشورت پزشک صورت گیرد.

البته، اگر به دنبال کنترل دیابت با این دمنوش هستید، یادگیری طرز تهیه چای زغال اخته نیز می‌تواند برای شما مفید باشد. زیرا از چای زغال اخته نیز برای کنترل دیابت استفاده می‌شود. البته که خواص دمنوش میوه گل نسترن هنوز به پایان نرسیده و ادامه از خواص دمنوش گل نسترن قرمز نیز خواهیم گفت.

بهبود بیماری‌های گوارشی

گل نسترن ترکیباتی دارد که می‌تواند بیماری‌های مربوط به دستگاه گوارشی را که شامل انگل روده، نفخ، زخم‌ معده یا اسپاسم و دردهای ناشی از آن است را بهبود بخشد. عرق نسترن نیز همین خاصیت را دارد و می‌توانید آن را جایگزین دمنوش‌های این گیاه کنید.

کاهش کلسترل خون با دمنوش نسترن.

بهبود بیماری‌های قلبی و عروقی

عرق نسترن با کاهش کلسترل خون، می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های فشار خون که منجر به بیماری‌های قلبی و حتی سکته می‌شود را، تا حدودی کنترل کند. بنابراین اگر دارای این نوع بیماری‌ها هستید، حتما در طول روز از این گیاه را مصرف کنید.

خواص گل نسترن برای کرونا

گل نسترن به دلیل ویتامین و مواد معدنی زیادی که دارد، از زمان‌های قدیم برای درمان بسیاری از بیماری‌ها، به ویژه بیماری‌های مربوط به ریه و مجاری تنفسی، کاربرد داشت. این گیاه حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است. به همین علت در این روزها که همه ما درگیر کرونا هستیم، چای گل نسترن می‌تواند یک‌ داروی مناسب برای تقویت سیستم دفاعی بدن باشد. البته این گیاه کرونا را درمان نمی‌کند. بنابراین پس از ابتلا به این بیماری، ابتدا به پزشک مراجعه کرده و طبق دستور او از این گیاه مصرف کنید.

دمنوش گیاهی گل نسترن، یک نوشیدنی مفید برای همه

در این مقاله طرز تهیه دمنوش گل نسترن و فواید این گیاه خوش عطر را برایتان توضیح دادیم. گل نسترن که با نام گل رز وحشی نیز شناخته می‌شود، گیاهی چهار فصل است که در مناطق خاصی از کشور می‌روید. این گیاه همانطور که گفته شد، ارزش غذایی زیادی دارد و می‌تواند به پیشگیری و درمان برخی از بیماری‌ها کمک کند. گل نسترن را در طبیعت هم می‌توان پیدا کرد، اما قطعا کار آسانی نخواهد بود. بنابراین توصیه می‌شود برای تهیه این گیاه به عطاری‌ها مراجعه کنید. به این منظور، می‌توانید از عطاری آنلاین اسنپ فود نیز کمک بگیرید و گل نسترن را به شکل آنلاین سفارش دهید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود