زولبیا بامیه رژیمی، پای ثابت سفره های افطاری

زولبیا بامیه رژیمی

زولبیا و بامیه از خوشمزه‌ترین و خاطره انگیزترین شیرینی‌های سنتی ایرانی به شمار می‌آیند. به واقع ما ایرانیان نمی‌توانیم ماه رمضان را بدون این دو شیرینی خوشمزه و خوش خوراک، تصور کنیم. فروش و مصرف زولبیا و بامیه در ماه رمضان در ایران بسیار بالا بوده و معمولا فروش زیادی نیز دارد. اما مصرف این دو شیرینی خوشمزه می‌تواند به دلیل قند بسیار بالا و نیز استفاده از نشاسته و روغن بسیار پرکالری باشد و باید حتما به این موضوع توجه داشته باشید. اگر علاقه مند به یادگیری طرز تهیه زولبیا و بامیه رژیمی هستید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

زولبیا بامیه رژیمی

تعداد نفرات 10 نفر
زمان آماده سازی 20 دقیقه
زمان پخت 60 دقیقه
میزان سختی سخت

چرا زولبیا بامیه رژیمی ترجیح داده می‌شود؟

مصرف بیش از حد زولبیا و بامیه به دلیل کالری بالا، قند زیاد و چربی فراوان برای افراد دارای فشار خون و به خصوص دیابت بسیار مضر است. افراد عادی که هیچ گونه بیماری زمینه‌ای نیز ندارند، بهتر است در مصرف زولبیا و بامیه افراط نکنند. به علاوه استفاده از روغن‌های بی‌کیفیت برای سرخ کردن این دو شیرینی که معمولاً در دفعات زیاد نیز از آن استفاده می‌شود، بر مضرات آن اضافه می‌کند. شما می‌توانید برای وعده‌های رمضانی خود از طرز تهیه حلوای ویفری نیز استفاده کرده و این شیرینی خوشمزه را برای سحری یا افطار تهیه کنید.

یک راه خلاقانه و سالم برای اینکه هم از طعم زولبیا و بامیه لذت ببرید و هم از مضرات آن در امان باشید، این است که خودتان آستین‌ها را بالا بزنید و این شیرینی‌ها را به صورت کم شیرین در خانه درست کنید. در ادامه با ما با طرز تهیه زولبیا بامیه رژیمی همراه باشید.

زولبیا رژیمی

زولبیا رژیمی

زولبیا به دلیل وجود نشاسته و شکر و روغن یکی از پرکالری‌ترین شیرینی‌های سرخ شده ایرانی‌ها به شمار می‌رود. این شیرینی محبوب، کالری بسیار بالایی دارد و جزئی جدانشدنی از سفره‌های افطار ما ایرانی‌ها محسوب می‌شود. اما این شیرینی را می‌توانید به صورت سالم‌تر و با روغن باکیفیت و همچنین رژیمی در منزل درست کنید.

در این مدل از زولبیا به جای استفاده از نشاسته که کالری بیشتری دارد، از مقدار کمتری آرد گندم استفاده شده است. همچنین شما اگر می‌خواهید در فرایند تهیه این شیرینی، میزان کالری را باز هم پایین‌تر بیاورید، می‌توانید از میزان شکر در این دستور تا جایی که ذائقه شما اجازه می‌دهد، کم کنید.

مواد لازم برای تهیه زولبیای رژیمی

مواد اولیه لازم برای تهیه این شیرینی رژیمی، به شرح زیر هستند:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد گندم 1.5 پیمانه
شکر 2 پیمانه
آب 1 پیمانه
بکینگ پودر نصف قاشق چایخوری
زعفران به مقدار کافی
روغن برای سرخ کردن به مقدار کافی
خلال و یا پودر پسته و بادام برای تزئین به مقدار کافی

دستور تهیه زولبیای رژیمی با آرد

برای تهیه زولبیا بامیه رژیمی، این مراحل را در نظر داشته باشید:

  • مرحله اول: ابتدا بهتر است شربت زولبیا را آماده کنید. برای این منظور آب و شکری که در دستور داشتیم را با هم مخلوط کرده و روی حرارت بگذارید تا شکر به خوبی و کامل در آب حل شود. حالا نوبت آماده کردن خمیر زولبیا است. برای این منظور اول آرد گندم را الک کنید و با بیکینگ پودر و زعفران دم کرده غلیظ به خوبی هم زده و مخلوط کنید.
  • مرحله دوم: در مرحله بعدی لازم است که میزان کمی آب را کم‌کم به مخلوط آرد اضافه کنید تا به شکل خمیر دربیاید. در نظر داشته باشید که غلظت خمیر شما نباید زیاد از حد زیاد یا کم باشد و لازم است که به راحتی از قیف بیرون بیاید. مقدار زیادی روغن را در تابه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود. میزان روغن باید به حدی باشد که زولبیاهای ما در آن شناور شود. خمیر را در قیف بریزید. در حالی که قیف را فشار می‌دهید، دست خود را به صورت دورانی در بالای تابه حرکت دهید تا زولبیاها به شکل مدور دربیایند.
  • مرحله سوم: دو طرف زولبیاها را به خوبی سرخ کنید و سپس آن‌ها را از روغن خارج کرده و در توری قرار دهید تا روغن اضافی آن‌ها به خوبی گرفته شود. زولبیاهای سرخ شده را برای نیم ساعت در شربت قرار دهید و پس از آن باز هم درون توری قرار دهید تا شیره اضافی از آن خارج شود. حالا زولبیاهای شما آماده است. می‌توانید آن‌ها را با خلال و یا پودر پسته و بادام تزئین کنید.

بامیه رژیمی

بامیه رژیمی

در این بامیه رژیمی، نشاسته حذف شده و میزان شکر آن نیز کمی کمتر شده است. همچنین برای رژیمی‌تر شدن و سالم‌تر شدن این شیرینی‌ها در طرز تهیه زولبیا بامیه رژیمی، می‌توانید شکر را حذف و به جای آن در شهد از میزان دلخواهی عسل استفاده کنید.

مواد لازم برای بامیه رژیمی

مواد لازم اولیه به شرح زیر هستند:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد یک لیوان و نیم برای شهد و یک لیوان برای خمیر
شکر دو لیوان
آب یک لیوان
تخم مرغ 3 عدد
کره 25 گرم
زعفران برای شهد به میزان لازم
گلاب نصف پیمانه
آبلیمو یک قاشق چایخوری
بکینگ پودر یک چهارم قاشق چایخوری

مراحل تهیه بامیه رژیمی

اما ببینیم که برای تهیه بامیه به صورت رژیمی، باید چه مراحلی را طی کنید:

  • مرحله اول: برای شهد ابتدا باید آب و شکر را مخلوط کرده و روی حرارت قرار دهید. پس از حل شدن شکر، شعله را خاموش کرده و زعفران و آبلیمو و گلاب را اضافه کنید. برای خمیر، اول لازم است که آب را جواشنده و کره را به آن اضافه کنید. پس از آن نوبت به اضافه کردن بکینگ پودر به آرد می‌رسد و باید در این مرحله آرد را اضافه کرده و خوب هم بزنید تا یک خمیر یکدست و سفت از آن حاصل شود.
  • مرحله دوم: پس از سرد شدن خمیر، تخم مرغ‌ها را اضافه کرده تا مخلوط شود. برای براق شدن بامیه یک قاشق از شهد را نیز به مواد اضافه کنید. خمیر را در قیف و ماسوره ریخته و به صورت دایره‌ای یا بیضی سرخ کنید. پس از خارج شدن روغن اضافی، بامیه‌ها را به مدت 3 دقیقه در شهد ریخته و شهد اضافی را در توری از آن جدا کنید. حالا بامیه رژیمی شما آماده است.

زولبیا رژیمی شیرازی

زولبیا بامیه شیرازی

این مدل از زولبیای رژیمی که مربوط به شهر شیراز است، به زولبیای بدون نشاسته نیز معروف بوده و پخت آن نیز کمی با طرز تهیه زولبیا بامیه رژیمی متفاوت است. به این زولبیا، زولبیای فانوسی نیز گفته می‌شود.

مواد لازم زولبیای شیرازی

مواد اولیه‌ای که برای تهیه این نوع زولبیا نیاز دارید، به شرح زیر هستند:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد 1.5 لیوان
کره یک سوم پیمانه
نمک نصف قاشق چایخوری
شیرخشک 2 قاشق غذاخوری
گلاب 2 قاشق غذاخوری
آب و روغن به میزان کافی

مواد لازم برای تهیه شهد زولبیای شیرازی

همین طور برای آماده کردن شهد، مواد زیر را اضافه کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
شکر 4 لیوان
آب 2 لیوان
گلاب 4/1 پیمانه
آبلیمو 1 قاشق چایخوری
گلوکز 2 قاشق غذاخوری
پودر هل 1 قاشق چایخوری

دستور تهیه زولبیای شیرازی

برای تهیه این شیرینی شیرازی، مراحل زیر را با دقت در پی هم طی کنید:

  • مرحله اول: برای تهیه شهد، آب و شکر را روی حرارت گذاشته و پس از حل شدن شکر و کمی غلیظ شدن شعله را خاموش کرده و بقیه مواد شهد را به آن اضافه کنید. گلوکز باعث براق شدن شیرینی می‌شود و از خشک شدن آن جلوگیری خواهد کرد.
  • مرحله دوم: برای خمیر آرد، پودر شیر خشک، نمک، گلاب و کره را مخلوط کرده، با قاشق به این مخلوط کم کم آب اضافه کنید و هم بزنید تا خمیر جمع شود. پس از آن به خمیر برای مدت 2 ساعت استراحت دهید.
  • مرحله سوم: خمیر را به ضخامت ۲ تا 3 میلی‌متر باز کرده و از آن یک مستطیل برش دهید. با چاقو یا پیتزابر، برش‌هایی از بالا تا پایین و نزدیک به هم روی خمیر ایجاد کنید. برش‌ها را از 3 سانتی متری بالای خمیر شروع و تا پایین ادامه دهید. سپس بالا و پایین خمیر را فشار دادهتا به هم متصل شود و خمیر را در روغن داغ سرخ کنید. سپس در شهد ولرم بریزید و پس از چند دقیقه از شهد خارج کرده و در ظرف مناسب قرار دهید.

زولبیا رژیمی با شاه دانه

زولبیا بامیه با شاه دانه

در این مدل از زولبیا، از شاه دانه در داخل مواد خمیر استفاده می‌شوید که ظاهر زیبا و شیک به زولبیا می‌دهد.

مواد لازم برای تهیه خمیر

مواد زیر را برای تهیه خمیر مورد نظر خود، از قبل به اندازه‌های زیر آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
نشاسته 120 گرم
ماست کم چرب 120 گرم
آرد 1 قاشق چایخوری
روغن مایع 20 گرم
گلاب 1 قاشق غذاخوری
بکینگ پودر نصف قاشق چایخوری
زعفران دم کرده دو قاشق غذاخوری
شاه دانه یا سیاه دانه به میزان کافی

مواد لازم برای تهیه شهد

همین طور برای تهیه شهد لازم، این مواد را آماده نمایید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آب یک سوم لیوان
شکر یک لیوان سرخالی
گلاب 2 قاشق غذاخوری
آبلیمو نصف قاشق چایخوری
هل چند دانه
زعفران به میزان کافی
گلوکز نصف قاشق غذاخوری

مراحل تهیه زولبیا رژیمی با شاه دانه

مراحل زیر را برای تهیه این شیرینی خوشمزه، در نظر داشته باشید:

  • مرحله اول: اول ماست و نشاسته را با هم مخلوط کرده تا نشاسته کمی در ماست حل شود. بعد آرد را هم به این مخلوط اضافه کرده و کمی با همزن هم بزنید. روغن، گلاب، زعفران و بیکینگ پودر را هم اضافه کنید. در آخر شاه دانه را هم به خمیر اضافه کرده و به خوبی هم بزنید.
  • مرحله دوم: غلظت مواد در این مرحله باید مانند سس باشد. روغن را داغ کرده و از مواد با ماسوره یا ظرف سس در روغن داغ به صورت دورانی ریخته تا سرخ شود. برای آماده کردن شهد، آب و شکر و گلاب را روی حرارت بگذارید. دقت داشته باشید که در این مرحله قرار نیست مواد هم زده شوند. تنها منتظر بمانید تا کف کرده و بالا بیاید.
  • مرحله سوم: پس از آن حرارت را پایین آورده و کمی دیگر بجوشانید و در آخر زعفران و هل و گلوکز را اضافه کرده و شعله را خاموش کنید. برای این مدل از زولبیا، بهتر است شهد کمی داغ باشد و زولبیاها را در شهد بریزید و پس از چند دقیقه از آن خارج کرده و شهد اضافی را با گذاشتن در یک توری بگیرید. زولبیای زیبای شاه دانه‌ای شما آماده است.

خوشمزه، شیرین و رژیمی

زولبیا و بامیه یکی از خوشمزه‌ترین و پرکالری‌ترین شیرینی‌های سنتی ایران هستند. اما نمی‌توان به راحتی از طعم دلچسب و نوستالژیک آن‌ها گذشت. اگر رژیم دارید و یا با استفاده از روغن‌های ناسالم قنادی‌ها مشکل دارید، به راحتی می‌توانید با استفاده از دستورهای رژیمی، در منزل این دو شیرینی خوشمزه را درست کنید. البته شما این فرصت را نیز دارید که با سفارش آنلاین شیرینی از اسنپ فود، این شیرینی‌های خوشمزه را از بهترین قنادی‌های نزدیک به محل خود به صورت اینترنتی خریداری کنید.

نظرات کاربران

طنین طوسی زاده
07.خرداد.1402

سلام وای همیشه منتظرم ماه رمضون بشه مامانم زولبیا بامیه رژیمی درست کنه خیلی خوشمزه هستش زولبیا بیشتر دوست دارم فکر کنم دستور درست کردن شما خوشمزه بشه حتمی به مامانم نشون میدم

    snappfoodadmin
    07.خرداد.1402

    سلام گلم زولبیا بامیه رژیمی در هر ماه و ساعت میشه استفاده کرد خوشحال میشم از دستور سایت ما یک بار امتحان کنید مزه زولبیا بامیه متفاوت بچشید

طهمورث
07.خرداد.1402

سلام زولبیای شیرازی را از کجا میتونم انللاین خرید کنم مرسی

بهناز بهروزی فر
07.خرداد.1402

سلام اصلا این زولبیا و بامیه از کجا امده چقدر هم شیرین اه

    snappfoodadmin
    07.خرداد.1402

    سلام تاریخ زولبیا را تا سال ۱۴۵۰ میلادی در هندوستان پی‌گیری کرده‌اند.تاریخ ناصری به زولبیا اشاره شده که به عنوان هدیه نزد ناصرالدین شاه نیز آورده شده‌است. نمی‌توان زمان مشخصی برای پیدایش زولبیا بامیه اعلام کرد و تنها منبع آن، تجارب و گفته‌های استادان قدیمی این حرفه است. حتی برخی از استادان قدیمی، زولبیا و بامیه را مربوط به زمان شاه عباس می‌دانند.

بنفشه حیدری
07.خرداد.1402

سلام اگر در زولبیا رژیمی بجای ارد گندم ارد برنج بزنیم عب داره

    snappfoodadmin
    07.خرداد.1402

    سلام بهتر در زولبیا رژیمی ارد گندم بریزم خوشمزه تر میشه

bebodi
07.خرداد.1402

سلام من یادم رفت برای شهد زولبیا رژیمی یا شاه دانه ابلیمو بزنم ولی خوشمزه شده

    snappfoodadmin
    07.خرداد.1402

    سلام زولبیا رژیم همجوره خوشمزه هستش

شیروین
07.خرداد.1402

سلام برای شهد زولبیا رژیمی جوهر لیمو رو بهش اضافه می‌کنیم. با اضافه کردن جوش شیرین آب کف می‌کنه و جوششی توی آب ایجاد می‌شه. جایی ابلیمو اینارو میزنم

    snappfoodadmin
    07.خرداد.1402

    سلام این هم روشی برای درست کردن شهد زولبیا رژمی هستش

امنه
07.خرداد.1402

سلام من بامیه و زولیبا با عسل درست میکنم خیلی خوب میشه

    snappfoodadmin
    07.خرداد.1402

    سلام موفق باشید زولبیا و بامیه با هر شیرینی خوش مزه میشه

آرینا
07.خرداد.1402

سلام من میخوام تعدادی زولبیا و بامیه بخرم و ارسال به همدان کنم جایی هست که بدونید خوشمزه درست میکنه و ارسال هم میکنه

    snappfoodadmin
    07.خرداد.1402

    سلام شما میتونید از طریق اسنپ فود زولبیا و بامیه تهیه کنید و ادرس مدنظربدیhttps://snappfood.ir/service/confectionery?page=0&section=SERVICES&superType=3

بابک بیات
07.خرداد.1402

سلام ممنون از آموزش زولبیا و بامیه مخصوصا که من زولبیا با شاه دانه دوست دارم

    snappfoodadmin
    07.خرداد.1402

    سلام خواهش میکنم خوبه که اموزش های زولبیا رژیمی و زولبیا شاه دانه وبامیه مورد پسندتون بوده

منصوری فر
10.خرداد.1402

سلام میدونی از چی این سایت خوشم میاد همه چیز اموزش دقیق گذاشته دیگه لازم نیست برای طرز تهیه کیک شیرینی و کیک و انواع نوشیدنی ها و انواع مربا وانواع غذاهای محلی و سنتی هی از این سایت به اون سایت بشی کافی https://blog.snappfood.ir/ باز کنی زیر آموزشها و طرز تهیه همه چیز ببینی مرسی

    snappfoodadmin
    10.خرداد.1402

    سلام ممنون از کامنت گذاشتنتون خوشحالیم که ما را پیگیری میکنید و آموزشها و طرز تهیه ها مورد پسندتون قرار گرفته بله اموزش ها طرز تهیه همه خوراکی ها ببینید https://blog.snappfood.ir/

asamanii
22.مهر.1402

زولبیا بامیه رژیمی مگه داریم تا جایی ک یادم همش
چاق کننده بود از بس شیرین هستش

    snappfoodadmin
    24.مهر.1402

    سلام زولبیا به دلیل وجود نشاسته و شکر و روغن یکی از پرکالری‌ترین شیرینی‌های محبوب هر ایرانی است و حتی با آرد گندم هم درست بشه
    باز ب علت داشتن کالری و شیرینی سیر کننده است و مصرف کننده میل به غذا پیدا نمی کند در نتیجه از اضافه وزن جلوگیری می کند
    البته باید دقت کنید که افراط در خوردن این شیرینی و دیگر شیرینیجات کار درستی نیست