آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه باقلوا لبنانی
آموزش آشپزی
4.4/5 - (11 امتیاز)
11

صفر تا 100 طرز تهیه باقلوا لبنانی + تصاویر

زهرا دهقان 07 بهمن 1400 6 دقیقه

در این مطلب قرار است طرز تهیه باقلوا لبنانی به روش اصیل را در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین هر آموزشی که تا به حال دیده را کنار بگذارید و برای آشنایی با روش پخت اصلی این شیرینی آماده شوید. شاید جالب باشد که یک دسر لبنانی را از کیلومترها دورتر از این کشور امتحان کنیم. آن هم باقلوا که یک شیرینی فوق العاده خوشمزه و پرطرفداری است. این دسر در خود لبنان در مراسمات افطاری، جشن‌های بزرگ و دورهمی های خانوادگی استفاده می‌شود. پس بیایید ببینیم درست کردن آن چگونه است.

باقلوا لبنانی

تعداد نفرات 5 نفر
زمان آماده سازی 20 دقیقه
زمان پخت 45 دقیقه
میزان سختی سخت

تاریخچه تهیه باقلوا

تاریخچه باقلوا لبنانی

باقلوا یک دسر پرطرفدار است که ریشه آن به خاورمیانه و زمان تمدن آشوری بر می‌گردد. جایی که در ابتدا لایه‌های خمیر نازک را با آجیل خرد شده و عسل طبخ می‌کردند. بعد از آشوری‌ها، این یونانی‌ها بودند که با تهیه خمیر فیلو، ساخت این دسر را گسترده‌تر کردند. این خمیر هم نازک‌تر و هم سبک‌تر از نمونه‌های اولیه بود.

با این حال شاید بتوان گفت خوشمزه‌ترین نوع باقلوایی که امروزه می‌شناسیم، نمونه ای است که به لطف امپراتوری عثمانی و به خصوص ترکیه تهیه شد. با گذشت زمان و در طول قرن‌های متمادی، بسیاری از کشورها از این دسر خوشمزه استفاده کردند که البته با توجه به منطقه دستورالعمل‌های پخت متفاوتی پیدا کرد.

اگرچه دستور کلی تقریبا یک چیز است، اما در جزئیات کار تفاوت‌هایی وجود دارد. به طور کلی ماده اصلی تمامی این شیرینی‌های جذاب را خمیر فیلو، آجیل خرد شده و شربت تشکیل می‎‌دهد. امروزه ده‌ها نمونه باقلوا به عنوان شیرینی‌های عربی در لبنان تهیه و استفاده می‌شود که یکی از مشهورترین آن‌ها همین باقلوا لبنانی است.

باقلوا لبنانی شیرین و خوشمزه

برای تهیه باقلوا لبنانی باید مواد لازم که در جدول زیر آمده را به میزان گفته شده تهیه کرده و مراحل زیر را انجام دهید. با دنبال کردن این دستور پخت باقلوا شما ترد و مشابه باقلواهای لبنانی اصل می‌شود.

مواد اولیه باقلوا لبنانی

مواد لازم برای تهیه خمیر باقلوا به شرح زیر هستند:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
خمیر فیلو 1 بسته
گردوی خرد شده 1 فنجان
پسته خرد شده 3/1 فنجان
اسانس شکوفه پرتقال 7 قطره
کره ذوب شده به میزان کافی
شکر 2 قاشق چایخوری
گلاب به میزان کافی (اختیاری)
پودر جوز هندی، میخک و هل آسیاب شده به مقداری کم (اختیاری)

مواد لازم برای تهیه شربت باقلوا

برای تهیه شربت باقلوا نیز باید مواد اولیه زیر را آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
شکر 1 فنجان
آب 4/3 فنجان
آب لیمو 2/1 قاشق چایخوری
آب شکوفه پرتقال 2 قاشق چایخوری

نکته مهم: می‌توانید به جای گردو از پسته به تنهایی یا بادام زمینی با آجیل مورد علاقه خود استفاده کنید، اما دستور اصلی آن با گردو خواهد بود.

طرز تهیه خمیر باقلوا لبنانی

طرز تهیه خمیر باقلوا لبنانی

برای طرز تهيه باقلوا با خمير يوفكا، این مراحل را دنبال کنید:

  • مرحله اول: برای تهیه مواد میانی باقلوا، باید گردوی خرد شده و ترکیب آجیل مورد علاقه به همراه دو قاشق شکر مخلوط کنید. پس از آن چند قطره اسانس شکوفه پرتقال را به ترکیب اضافه کنید. در مواقعی که به این اسانس دسترسی نداشته باشید، می‌توانید از 1 قاشق چایخوری آب شکوفه تازه استفاده کنید.
  • مرحله دوم: حالا نوبت چرب کردن سینی فر است. می‌توانید این کار را با روغن هم انجام دهید. ولی بهتر است از کره ذوب شده استفاده کنید. با استفاده از برس مخصوص این کار را انجام دهید. حالا نوبت پهن کردن ورقه های خمیر فیلو می‌رسد. هر ورقه‌ای که می‌گذارید را باید به کره آغشته کنید. برای ابتدا و انتهای کار باید سه ورقه خمیر یا بیشتر را بر اساس ذائقه خود روی هم قرار دهید.
  • مرحله سوم: در مرحله بعد نوبت اضافه کردن پودر آجیل است. می‌توانید از چاشنی‌های اختیاری که گفتیم هم بین ترکیب استفاده کنید. روی هر ورقه حدود 3 قاشق چایخوری از پودر گردوی خرد شده و پسته بریزید. پس از آن می‌توانید مقدار کمی گلاب را روی مواد میانی اسپری کنید. سپس یک لایه خمیر فیلو چرب شده با کره را روی ترکیب میانی قرار دهید.
  • مرحله چهارم: چیدمان مواد و خمیر را تا ضخامت مناسب ادامه دهید. پس از آن خمیر را به اشکال لوزی یا چهارگوش برش بزنید. در انتها کره ذوب شده را با برس روی لایه رویی خمیر بکشید.
  • مرحله پنجم: فر را از یک ربع پیش با دمای 200 درجه سانتی گراد گرم کنید. حالا سینی باقلوا را در طبقه میانی فر برای مدت زمان 30 دقیقه قرار دهید. توجه داشته باشید که باید پخت این شیرینی را تا جایی ادامه دهید که روی خمیر باقلوا برشته و به رنگ طلایی یا قهوه‌ای روشن در آید.

نحوه تهیه شربت باقلوا لبنانی

بهتر است در خلال پخت باقلوا، شربت مخصوص آن را تهیه کنید. برای درست کردن شربت باقلوا لبنانی 1 فنجان شکر را در 4/3 لیوان آب مخلوط کنید و روی حرارت متوسط قرار دهید. هم زدن شربت را تا زمان جوشیدن مایع ادامه دهید. پس از آن کمی آبلیمو به آن اضافه کنید.

در ادامه حرارت زیر شربت را کاهش دهید و اجازه دهید مخلوط مورد نظر روی شعله کم بین 10 تا 15 دقیقه بپزد. در آخر قبل از خاموش کردن، آب شکوفه پرتقال یا اسانس آن را اضافه کرده و شعله را خاموش کنید. برخی این شربت را به صورت داغ و برخی هم به شکل خنک شده روی باقلوا می‌ریزند.

نکات مهم هنگام پختن باقلوا لبنانی

با رعایت کردن نکات زیر، می‌توانید طرز تهیه باقلوا لبنانی رشته ای را به بهترین شکل پیاده سازی کنید:

  • در دستور اصلی تهیه شربت باقلوا، برای تهیه شربت به رنگ قهوه‌ای تیره، به جای شکر سفید از شکر قهوه‌ای استفاده می‌شود.
  • هنگام پهن کردن خمیرها کمی از لبه آن جمع کنید تا گوشه‌های قالب پوشانده شود.
  • می‌توانید به جای خرد کرد آجیل آن‌ها را آسیاب کنید. اما دقت داشته باشید که گردو را نباید خیلی چرخ کنید تا به روغن بیفتد.
  • به هیچ وجه از پسته خام برای تهیه باقلوا استفاده نکنید. دستور اصلی آن با پسته بو داده است.
  • اگر احساس می‌کنید که باقلوا زمان پخت خود را سپری کرده، می‌توانید برای برشته کردن روی شیرینی از گریل فر استفاده کنید.
  • بعد از پخت باقلوا و در حالی که هنوز داغ است، بلافاصله چند قاشق غذاخوری شربت داغ را روی تمام رول‌ها بریزید و بگذارید خمیر آن را جذب کند. برای تزئین روی هر تکه باقلوا کمی پسته بپاشید و قبل از سرو بگذارید 45-60 دقیقه استراحت کند.
  • باقلوا را می‌توان در دمای اتاق (در ظرفی که درب دار) به مدت 2-3 هفته نگهداری کرد. نگهداری در فضای باز می‌تواند باعث خشک شدن این شیرینی شود.

ارزش غذایی باقلوا لبنانی

ارزش غذایی باقلوا لبنانی

میزان انرژی موجود در یک وعده باقلوا حدود 250 کالری خواهد بود. چربی کل این ماده حدود 18 گرم است که بیشتر آن را چربی‌های اشباع شده تشکیل می‌دهند. میزان کلسترول باقلوا لبنانی حدود 27 میلی گرم، سدیم 6 میلی گرم، پتاسیم 86 میلی گرم، پروتئین 2.5 گرم و کربوهیدرات 21 گرم است. سایر ارزش غذایی این شیرینی دوست داشتنی شامل موارد زیر می‌شود.

  • ویتامین A 1/8 میلی گرم
  • ویتامین B12 3/0 میلی گرم
  • ویتامین B6 7/5 میلی گرم
  • ویتامین C  7/0 میلی گرم
  • ویتامین E 3/3 میلی گرم
  • کلسیم 8 میلی گرم
  • مس 5 میلی گرم
  • فولات 0 میلی گرم
  • آهن 8 میلی گرم
  • منیزیم 3 میلی گرم
  • منگنز 8 میلی گرم
  • نیاسین 3 میلی گرم
  • اسید پانتوتنیک 9 میلی گرم
  • فسفر 5 میلی گرم
  • ریبوفلاوین 7 میلی گرم
  • سلنیوم 3 میلی گرم
  • تیامین 4 میلی گرم
  • فلز روی 7 میلی گرم

سفارش باقلوا لبنانی از اسنپ فود

باقلوا یکی از شیرینی‌های سنتی و مناسبتی کشورهای مختلف دنیا خصوصا مناطق عرب و ترک نشین است. البته این دسر در کشور ما هم طرفداران خاص خود را دارد، هر چند که دستور پخت آن دارای تفاوت‌هایی است. در این نوشتار طرز تهیه باقلوا لبنانی را گام به گام و طبق دستورالعمل بومی این کشور برای استفاده شما بررسی کردیم. حتما پختن این شیرینی‌های کوچک و خوشمزه را در خانه امتحان کنید. به جز آن پیشنهاد می‌کنیم که با سفارش آنلاین شیرینی از اسنپ فود، به راحتی این شیرینی خوشمزه و جذاب را به صورت اینترنتی سفارش دهید.

اشتراک:
زهرا دهقان- 507 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(11 دیدگاه)

amirdelmardi
05 آذر 1402

سلام باقلوا لبنانی خیلی خوبه ارزش غذایی هم داره؟! با طرز تهیه شربت باقلوا لبنانی آشنا شدم خیلی جالب بود مرسی

  • snappfoodadmin
    05 آذر 1402

    سلام وقتتون بخیر نحوه تهیه شربت باقلوا لبنانی را کامل توضیح داده ایم و ارزش غذایی باقلوا : میزان انرژی موجود در یک وعده باقلوا حدود 250 کالری خواهد بود. چربی کل این ماده حدود 18 گرم است که بیشتر آن را چربی‌های اشباع شده تشکیل می‌دهند.میزان کلسترول باقلوا لبنانی حدود 27 میلی گرم،سدیم 6 میلی گرم، پتاسیم 86 میلی گرم، پروتئین 2.5 گرم و کربوهیدرات 21 گرم.ویتامین A 1/8 میلی گرم و ویتامین B12 3/0 میلی گرم و ویتامین B6 7/5 میلی گرم و کلسیم 8 میلی گرمآهن 8 میلی گرمفسفر 5 میلی گرم و فلز روی 7 میلی گرم و دیگر مواد معدنی مورد نیاز بدن را نیز دارد

jamshidyan
14 آبان 1402

سلام جایی دیگ آموزش باقلوا لبانی دیده بودم بار اول نتونستم خمیر این شیرینی درست کنم بعد آموزش اینجا رو دیدم دوباره سعی کردم درست کنم خیلی خمیر و باقلوا خوشمزه خوبی شده بود مرسی

سفیه طاهرنیا
19 خرداد 1402

سلام باقلوا لبنانی من خیلی چرب شده بود گردو ریز شده داخلش ریختم بچه ها دوست ندارن گردو داخل بالقوا زیر دندان هاشون بیاد

  • snappfoodadmin
    19 خرداد 1402

    سلام برای درست کردن باقلوا لبنایی میتونید به جای خرد کرد آجیل آن‌ها را آسیاب کنید. اما دقت داشته باشید که گردو را نباید خیلی چرخ کنید تا به روغن بیفتد چون باعث چربی در باقلوا میشه

رحیم چراغانی
19 خرداد 1402

سلام حالا این اسانس شکوفه پرتقال از کجا پیدا کنیم که بخوایم باقلوا لبنایی درست کنم

  • snappfoodadmin
    19 خرداد 1402

    سلام میتونید اسانس شکوفه پرتقال از اعطاری ها و قنادی ها و مغازه های که وسایل قنادی میفروشن بخرید البته میتونید برای درست کردن باقلوا لبنایی از اسانس های میوه های دیگه هم استفاده کنید که کاملا ذائقه ی و سلیقه ای هستش

sooraya fatemi
19 خرداد 1402

سلام باقلوا لبنایی چه جالب توضیح دادید مرسی ترغیب شدم درست کنم

  • snappfoodadmin
    19 خرداد 1402

    سلام خوشحال میشیم که باقلوا لبنایی درست کنید و از میل کردنش کنار چای لذت ببرید میتونید انواع چای و انواع دمنوش را ببیند https://blog.snappfood.ir/category/%d9%86%d9%88%d8%b4%db%8c%d8%af%d9%86%db%8c-%d9%87%d8%a7/hot-drink/making-herbal-list/ https://blog.snappfood.ir/category/%d9%86%d9%88%d8%b4%db%8c%d8%af%d9%86%db%8c-%d9%87%d8%a7/hot-drink/list-making-tea/

غلام مرتضی
19 خرداد 1402

سلام باقلوا لبنایی چطور میشه سفارش داد دو کیلو میخوام

  • snappfoodadmin
    19 خرداد 1402

    سلام ما بلاگ اسنپ فود هستیم با اموزش و معروفی باقلوا و انواع خوراکی ها در خدمتون هستیم میتونید باقلوا لبنایی و همچنین انواع شیرینی و کیک های دیگر را در اسنپ فود خرید انلاین کنید https://snappfood.ir/

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود