آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
ترشی آلبالو
تهیه انواع ترشی و شور
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

طرز تهیه ترشی آلبالو به 4 روش مختلف

مینا اسماعیل بیگی 04 آذر 1402 8 دقیقه

روش‌های مختلفی برای تهیه ترشی آلبالو وجود دارد. می‌توانید آلبالوها را به‌صورت خام با سرکه و بقیه مخلفات داخل شیشه ریخته و چند روز صبر کنید تا ترشی برسد. همچنین می‌توانید مواد ترشی البالو را کمی بپزید و سپس داخل ظرف ترشی بریزید. اگر به ‌دنبال طرز تهیه ترشی آلبالو با دستور کلاسیک آن هستید، از سرکه استفاده کنید و در غیر این صورت، چاشنی‌هایی مثل رب انار و آب انار هم وجود دارند. به‌هر‌حال، این ترشی خوشمزه، سفره غذای شما را به‌خوبی کامل می‌کند و رنگ و لعاب اشتهابرانگیزی به آن می‌دهد. در ادامه، جدول مشخصات غذایی را با هم می‌بینیم:

ترشی آلبالو

تعداد نفرات 5 نفر
زمان آماده سازی 45 دقیقه
میزان سختی متوسط

طرز تهیه ترشی آلبالو با سرکه

یکی از ساده‌ترین روش‌های تهیه ترشی البالو، دستورالعمل زیر است. در این روش، با ساده‌ترین مواد اولیه می‌توانید یک ترشی خوشمزه و خوش‌رنگ داشته باشید. با‌این‌حال، اگر خواهان طعم متفاوت‌تری بودید، اضافه کردن مقداری ادویه ترشی هم بلامانع است. در ادامه مواد لازم و دستور تهیه این ترشی را با هم می‌خوانیم:

عکس ترشی آلبالو با سرکه

مواد لازم برای تهیه ترشی آلبالو

مواد اولیه ترشی آلبالو با سرکه را مطابق جدول زیر آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آلبالو 1 کیلوگرم
سرکه سفید یا قرمز به مقدار لازم
شکر 2 قاشق غذاخوری
نمک 1 قاشق غذاخوری

مراحل تهیه ترشی آلبالو

برای تهیه ترشی آلبالوی خانگی سریع ، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرحله اول: ابتدا آلبالوها را خوب بشویید. سپس دم آن‌ها را جدا کرده و روی یک پارچه تمیز پهن کنید تا کاملاً خشک شوند.
  • مرحله دوم: در ادامه آلبالوهای خشک شده را داخل ظرفی تمیز و شیشه‌ای بریزید.
  • مرحله سوم: حالا نمک و شکر را روی آلبالوها ریخته و سرکه را اضافه کنید.
  • مرحله چهارم: مقدار سرکه باید به اندازه‌ای باشد که کاملاً روی آلبالوها را بپوشاند. در ادامه کار، درب ظرف ترشی را ببندید و کمی آن را تکان دهید تا نمک و شکر کاملاً با سرکه مخلوط شوند.
  • مرحله پنجم: در نهایت، ظرف ترشی البالو را در مکانی خشک و خنک قرار دهید. بعد از 3 تا 10 روز، ترشی خوشمزه شما آماده است و می‌توانید آن را در کنار انواع غذاهای خوشمزه سرو کنید. نوش جان

طرز تهیه ترشی آلبالو با سرکه و تخم گشنیز

در طرز تهیه این مدل ترشی، از چاشنی‌های بیشتری استفاده می‌شود. به‌علاوه، روش کار هم کمی متفاوت‌تر و مفصل‌تر از حالت قبل است. به‌ازای 1 کیلو آلبالو، به 1 لیوان آب و 3 لیوان سرکه نیاز دارید. در ادامه، مراحل تهیه این ترشی به صورت کامل آمده است:

طرز تهیه ترشی آلبالو با سرکه و تخم گشنیز

  • مرحله اول: ابتدا سرکه را همراه با 1 لیوان آب داخل قابلمه‌ای مناسب ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید. دقت کنید که مقدار سرکه باید متناسب با مقدار آلبالو باشد.
  • مرحله دوم: 1 قاشق غذاخوری شکر و 1 قاشق غذاخوری نمک را به ترکیب آب و سرکه اضافه کنید. صبر کنید تا مواد به جوش آید.
  • مرحله سوم: پس از 2 دقیقه قل زدن، شعله را خاموش کنید و صبر کنید تا مخلوط آب و سرکه کاملاً خنک شود. در همین فاصله به سراغ آماده کردن آلبالوها بروید.
  • مرحله چهارم: مثل روش قبل، آلبالوها را شسته و دم آن‌ها را جدا کنید. سپس آن‌ها را پهن کنید تا کاملاً خشک شوند.
  • مرحله پنجم: در ادامه کار، آلبالوها را به صورت لایه‌ای با تخم گشنیز و برگ نعنا، داخل ظرفی شیشه‌ای بریزید. به ازای 1 کیلوگرم آلبالو به نصف قاشق چایخوری تخم گشنیز و 8 عدد برگ نعنا نیاز دارید.
  • مرحله ششم: مخلوط آب و سرکه خنک شده را روی آلبالوها بریزید. دقت کنید که سطح سرکه، حداقل به میزان یک بند انگشت بالاتر از سطح مواد ترشی باشد.
  • مرحله هفتم: درب شیشه را محکم ببندید و آن را به مدت 2 روز در دمای محیط قرار دهید. پس از این مدت، ترشی را داخل یخچال بگذارید.

بعد از گذشت 2 هفته، ترشی آماده مصرف است. جالب است بدانید که این ترشی ماندگاری بالایی دارد و اگر بعد از هر بار مصرف، درب شیشه را محکم ببندید، تا 2 سال در محیط یخچال، سالم و باکیفیت می‌ماند.

طرز تهیه ترشی البالو با رب انار

در این روش می‌توانید از آلبالوی تازه یا خشک شده استفاده کنید. این ترشی که به آن ترشک آلبالو هم می‌گویند، طعمی ملس دارد و با مواد اولیه ساده‌ای تهیه می‌شود. در ادامه، مراحل تهیه این ترشی را با هم می‌خوانیم:

طرز تهیه ترشی البالو با رب انار

  • مرحله اول: ابتدا مثل روش‌های قبل، آلبالوها را شسته و دم آن‌ها را بگیرید. سپس آن‌ها را داخل یک آبکش قرار داده یا روی پارچه‌ای پهن کنید تا کاملاً خشک شوند.
  • مرحله دوم: آلبالوها را به صورت لایه لایه با مقداری نمک داخل قابلمه‌ای مناسب بریزید. چند ساعت بعد، آلبالوها آب می‌اندازند.
  • مرحله سوم: قابلمه حاوی آلبالو را روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید. 20 دقیقه زمان لازم است تا آلبالوها کاملاً بپزند. در طول این مدت با کفگیر، کف روی آلبالوها را بگیرید تا ترشی کپک نزند.
  • مرحله چهارم: در این مرحله، گلپر را همراه با مقداری رب انار به قابلمه اضافه کنید. حدود 10 دقیقه بعد ترشی آماده است و می‌توانید حرارت را خاموش کنید.

همان‌طور که دیدید، در این ترشی از سرکه استفاده نمی‌شود، بنابراین ماندگاری کمتری دارد و بهتر است آن را به مقدار مصرف چند روز آماده کنید. به‌علاوه می‌توانید رب انار را با مقداری آب داغ و نبات مخلوط کرده و به آلبالوها اضافه کنید تا طعم ترش آن کمتر شود.

طرز تهیه ترشی آلبالو با آب انار

در این دستور هم از سرکه استفاده نمی‌شود و در صورت تمایل می‌توانید به‌جای آب انار از رب انار رقیق‌شده استفاده کنید. در ادامه، مراحل کامل طرز تهیه ترشی آلبالو بدون سرکه با آب انار را با هم می‌خوانیم:

طرز تهیه ترشی آلبالو با آب انار

  • مرحله اول: 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون را داخل تابه‌ای مناسب ریخته و روی حرارت قرار دهید. در ادامه، 2 عدد پیاز متوسط خلالی شده را داخل روغن بریزید.
  • مرحله دوم: سپس، 1 قاشق غذاخوری سیر له شده و 1 قاشق غذاخوری پودر زنجبیل را به آن اضافه کنید.
  • مرحله سوم: 5 دقیقه صبر کنید تا تمام مواد نرم شوند. سپس، 4/1 قاشق غذاخوری پودر دارچین را هم اضافه کنید و 20 ثانیه همه مواد را تفت دهید.
  • مرحله چهارم: حالا آلبالوهای شسته شده و خشک کرده را داخل قابلمه بریزید. سپس، نصف فنجان آب انار و 4/3 قاشق غذاخوری شکر را هم به آلبالوها اضافه کرده و صبر کنید تا همه مواد با هم بجوشند.
  • مرحله پنجم: در ادامه، حرارت شعله را کم کنید و درب ظرف را بردارید. 30 دقیقه زمان دهید تا مواد ترشی به آرامی با هم بپزند و مزه‌ها به خورد هم بروند. در نهایت نمک ترشی را اندازه کنید.
  • مرحله ششم: پس از آنکه ترشی در دمای محیط سرد شد، آن را داخل شیشه‌هایی مناسب ریخته و داخل یخچال بگذارید.

فوت و فن های طرز تهیه ترشی آلبالو خوشمزه

همان‌طور که دیدید، طرز تهیه ترشی خوش رنگ آلبالو چندان سخت نیست، اما نکات و جزئیاتی وجود دارند که تأثیری مستقیم در نتیجه کار خواهند داشت. برای مثال به این موارد دقت کنید:

فوت و فن های طرز تهیه ترشی آلبالو خوشمزه

  • برای تهیه یک ترشی البالو خوشمزه می‌توان از سرکه انگور قرمز یا سفید استفاده کرد. البته ترشی آلبالو با سرکه سیب هم طرفداران خاص خود را دارد.
  • سرکه انگور قرمز طعم تند و تیزی به ترشی می‌دهد و سرکه سفید طعم ملایم‌تری ایجاد می‌کند.
  • اگر با ترشی زیاد سرکه مشکل دارید، می‌توانید با استفاده از مقداری آب جوشیده، غلظت سرکه را کمتر کنید.
  • برخی ترجیح می‌دهند هسته آلبالوها را جدا کنند. البته توصیه می‌کنیم که از این کار صرف‌‌نظر کنید تا هم ظاهر زیبای ترشی حفظ شود و هم طعم بهتری داشته باشد.
  • پس از تمام شدن ترشی آلبالو، می‌توان از آب ترشی به عنوان چاشنی انواع سس‌ها استفاده کرد.
  • بهتر است این ترشی را در فصل تابستان و با آلبالوهای تازه درست کنید. هرچند که تهیه ترشی آلبالو با آلبالو یخ زده هم امکان‌پذیر است.
  • برای تهیه ترشی آلبالو ملس می‌توان از رب انار ملس استفاده کرد. البته طرز تهیه ترشی آلبالو با شکر هم مزه ملسی به آلبالوها می‌دهد و تند و تیزی سرکه را می‌گیرد.
  • برای رسیدن به طعمی بهتر، شیشه‌های حاوی ترشی را داخل قابلمه‌ای پر از آب سرد قرار داده و به مدت 30 دقیقه حرارت دهید.

اصول نگهداری بهتر از ترشی آلبالو چیست؟

ترشی آلبالو را در یخچال نگهداری کرده و از باز کردن درب آن حداقل به مدت 3 روز خودداری کنید. به‌علاوه، حتماً ترشی را داخل یک ظرف شیشه‌ای درب‌دار بریزید.

چطور از کپک زدن ترشی آلبالو جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از کپک زدن این ترشی، نکات زیر را رعایت کنید:

  • خیس بودن آلبالوها یا ظرف ترشی باعث کپک زدن و خراب شدن ترشی می‌شود. لذا از خشک بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید.
  • درب ترشی باید کاملاً بسته باشد. نفوذ هوا به داخل ظرف باعث کپک زدن ترشی خواهد شد.
  • برای جلوگیری از نفوذ هوا به داخل ظرف ترشی، یک کیسه نایلونی را روی دهانه شیشه قرار داده و درب ظرف را محکم ببندید.
  • استریل کردن ظرف ترشی، یعنی جوشاندن آن‌ها به مدت 20 تا 30 دقیقه داخل آب جوش، مانع از کپک زدن ترشی خواهد شد.

جایگزین ها در طرز تهیه ترشی آلبالو

در تهیه این ترشی می‌توان به‌جای شکر از نبات استفاده کرد. در این صورت، نبات را با سرکه جوشانده و پس از سرد شدن، به آلبالوها اضافه کنید. دقت داشته باشید که میزان شکر در این ترشی به ذائقه شما بستگی دارد و به همین ترتیب، میزان نبات را هم می‌توان تنظیم کرد.

خواص آلبالو و ترشی آن

آلبالو میوه‌ای کم کالری بوده و در عین حال، فیبر، مواد معدنی و ویتامین‌های زیادی دارد. همچنین این میوه تابستانی سرشار از انواع آنتی اکسیدان‌ها مانند بتاکاروتن و کولین است. هرچند که میوه‌های تازه خواص بیشتری دارند، با این حال، درست کردن ترشی البالو هم می‌تواند ترفند خوبی برای حفظ خواص این میوه و مصرف آن در طول سال باشد. با مصرف ترشی البالو فشار خون شما کاهش می‌یابد. به‌علاوه، مصرف این ترشی به کاهش دردهای عضلانی ناشی از ورزش هم کمک می‌کند.

خواص آلبالو و ترشی آن

با ترشی خوش آب و رنگ آلبالو، سفره غذای خود را رنگین کنید…

نحوه تهیه ترشی خوش رنگ آلبالو را به طور کامل و به چند روش برای شما توضیح دادیم. پیشنهاد می‌کنیم یکی از روش‌ها را انتخاب کرده و این ترشی را برای خانواده خود تهیه کنید. البته، اگر قصد تهیه ترشی را دارید اما آلبالو در دسترستان نیست، از اسنپ فود کمک بگیرید. شما می‌توانید این میوه را از قسمت سفارش آنلاین میوه اسنپ فود سفارش داده و آن را درب منزل تحویل بگیرید. با این روش، آلبالوها در سریع‌ترین زمان ممکن به محل آدرس ارسال شده و می‌توانید هر چه زودتر ترشی را آماده کنید.

با ترشی خوش آب و رنگ آلبالو، سفره غذای خود را رنگین کنید...

سوالات متداول

ادویه ترشی آلبالو چیست؟

برای ایجاد یک طعم قوی‌تر می‌توان از فلفل، تخم گشنیز و گلپر استفاده کرد. هرچند که در بعضی دستور تهیه‌ها، ادویه‌هایی مانند دارچین و زنجبیل هم استفاده می‌شوند.

میزان ماندگاری ترشی آلبالو چقدر است؟

در صورت رعایت درست اصول تهیه و نگهداری، می‌توان این ترشی را به مدت 2 سال داخل یخچال نگهداری کرد.

برای تهیه ترشی آلبالو از چه سرکه‌ای استفاده کنیم؟

باید از سرکه انگور قرمز یا سفید و همچنین سرکه سیب استفاده کنید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود