آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • صبحانه سالم برای مدرسه
    لیست صبحانه سالم برای دانش آموزان شهریور 26, 1403
  • غذا با گوشت چرخ کرده
    لیست انواع غذاها با گوشت چرخ کرده شهریور 26, 1403
  • طرز تهیه گراتن بادمجان
    طرز تهیه گراتن بادمجان شهریور 25, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه ته چین کشمش پلو
آموزش آشپزی
5/5 - (2 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه ته چین کشمش پلو گرگانی به روش محلی

مینا اسماعیل بیگی 11 اسفند 1401 6 دقیقه

در میان انواع ته چین ساده ، ته چین کشمش طرفداران زیادی دارد. این غذا را  به طور معمول در گرگان با  لپه تهیه می‌کنند. این ته چین هم برای دورهمی‌های دوستانه و هم مهمانی‌های رسمی، لذیذ و پرطرفدار است. ضمن اینکه به طور معمول آن را با گوشت مرغ آماده می‌کنند. ما در این مطلب قصد داریم تا با هم ته چین کشمش پلو گرگانی را به شما آموزش دهیم. البته ناگفته نماند که اگر حبوبات برای شما اذیت کننده هستند می‌توانید فقط از ته چین مرغ و کشمش استفاده کنید، اما به صورت سنتی این غذا با لپه تهیه می‌شود.

ته چین کشمش گرگانی

زمان آماده سازی 45 دقیقه
زمان پخت غذا 90 دقیقه
میزان سختی متوسط
100 گرم ته چین کشمش گرگانی 435 کیلو کالری

ته چین کشمش پلو گرگانی و لپه

ته چین کشمش پلو گرگانی و لپه

تهیه ته چین کشمش درست مانند طرز تهیه ته چین گوشت است و فقط در مواد ترکیبی با آن تفاوت دارد. نکته مهم در این طرز تهیه آن است که سعی کنید برنج را کمی زنده‌تر بردارید تا پلوی شما خمیر نشود. در این طرز تهیه جز این نکته، فاکتور دیگری وجود ندارد که قابل یادآوری کردن باشد. در ادامه این مطلب با طرز تهیه مرحله به مرحله این غذا با شما خواهیم بود.

مواد اولیه برای ته چین کشمش خوشمزه

مواد اولیه در تهیه این غذا در ادامه آمده است. البته در صورت تمایل می‌توانید لپه را از ترکیب این غذا حذف کنید.

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
برنج 3 پیمانه
مرغ 400 گرم
پیاز 1 عدد
روغن به میزان لازم
زعفران دم کرده 5 قاشق غذاخوری
کشمش پلویی نصف پیمانه
نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به میزان لازم
ماست چکیده 1 پیمانه
لپه 1 پیمانه
زرده تخم مرغ 3 عدد

طرز تهیه ته چین کشمش و لپه به روش محلی

طرز تهیه ته چین کشمش و لپه به روش محلی

در ادامه قصد داریم تا تهیه ته چین کشمش پلو گرگانی را مانند طرز تهیه ته چین بادمجان برای شما شرح دهیم. نکته مهمی که باید مجددا به آن اشاره کرد این است که این ته چین به شکل سنتی با لپه تهیه می‌شود، اما می‌توانید لپه را از این طرز تهیه حذف کنید.

  • مرحله اول: در قدم اول از طرز تهیه ته چین کشمش ساده ابتدا باید لپه‌ها را از شب قبل خیس کرده باشید. در مدت زمان خیس شدن لپه‌ها نیز بهتر است که آب آن‌ها را طی چند مرحله تخلیه کنید.
  • مرحله دوم: حالا لپه‌ها را آبکش کنید و آن‌ها را در ظرف دیگری بریزید. آب لپه‌ها نیز باید دور ریخته شود.
  • مرحله سوم: حالا نوبت به آماده‌سازی مرغ‌ها است. پس مرغ‌ها را به همراه 3 پیمانه آب و کمی زردچوبه در یک قابلمه ریخته و آن را بر روی حرارت ملایم قرار دهید. سپس درب قابلمه را ببندید تا مرغ‌ها به خوبی پخته شوند.
  • مرحله چهارم: در گام بعدی از طرز تهیه این غذای محلی گرگان حالا به سراغ پیاز رفته و آن را به چهار قطعه قاچ کنید. سپس درون قابلمه مرغ ریخته و مجدداً درب قابلمه را ببندید.
  • مرحله پنجم: بعد از مدت زمان تقریبی ۳۰ دقیقه مرغ شما پخته شده و آماده است. اما قبل از آن زمانی که آب شروع به جوشیدن کرد شما باید کف‌های سفید رنگی را که بر روی سطح آب ایجاد می‌شوند جدا کرده و دور بریزید.
  • مرحله ششم: حالا گوشت مرغ شما کاملا پخته شده و آماده است. لپه را نیز به همراه 2 پیمانه آب در یک قابلمه ریخته و آن را نیز بر روی حرارت قرار دهید. درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید که لپه شما در مدت زمان ۴۰ دقیقه الی ۵۰ دقیقه به خوبی پخته و مغز پخت شود.
  • مرحله هفتم: در گام بعد از طرز تهیه این غذای سنتی گرگان حالا برنج را به همراه کمی آب گرم یا ولرم و نمک در یک کاسه ریخته و آن را خیس کنید. مدت زمانی که برای خیساندن برنج در نظر گرفته می‌شود به نوع و همچنین مرغوب بودن برنج شما بستگی دارد. اما در حالت کلی ۳۰ دقیقه زمان کافی است تا برنج شما در آب گرم و نمک خیس بخورد.
  • مرحله هفتم: در مرحله بعد وقتی که مرغ شما به طور کامل پخته شد، حالا آن را از روی حرارت برداشته و آب مرغ را از مرغ‌ها جدا کنید. اجازه بدهید که مرغ‌ها کاملا خنک شوند و سپس آن‌ها را ریش ریش کنید.
  • مرحله هشتم: حالا به سراغ قابلمه لپه بروید. لپه شما به طور کامل پخته شده است. آن را نیز آبکش کرده و در کناری قرار دهید.
  • مرجله نهم: سپس کشمش‌ها را آماده کنید و در یک تابه دیگر آن‌ها را تفت بدهید. برای این کار کافی است که تابه را بر روی حرارت قرار داده و درون آن کمی روغن بریزید. بعد از داغ شدن روغن، کشمش‌ها را به تابه اضافه کنید و مدام هم بزنید.
  • مرحله دهم: کشمش‌ها بعد از مدت زمان ۵ دقیقه الی ۱۰ دقیقه تفت خورده و خوشرنگ خواهند شد. حالا آن‌ها را از تابه خارج کرده و در کناری قرار دهید.
  • مرحله یازدهم: در ادامه این طرز تهیه حالا یک قابلمه با حجم مناسب انتخاب کنید و آن را تا نیمه پر از آب کرده و بر روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید تا آب درون قابلمه به جوش آید.
  • مرحله دوازدهم: در مرحله بعد از طرز تهیه ته چین کشمش به روش آسان ، برنج‌های خیس خورده را درون آب جوش بریزید. تقریباً ۱۰ دقیقه الی ۱۲ دقیقه زمان کافی است تا برنج شما نرم و مغز آن دندان گیر شود. سپس برنج را آبکش کنید.
  • مرحله سیزدهم: در ادامه نوبت به ماست می‌رسد. ماست را به همراه زعفران دم کرده و زرده‌های تخم مرغ در یک کاسه مناسب بریزید. به این ترکیب زردچوبه و فلفل سیاه و نمک اضافه کنید و مواد را خوب با هم مخلوط کنید.
  • مرحله چهاردهم: حالا در مرحله بعد برنج آبکش شده را درون کاسه مواد ترکیبی از ماست و تخم مرغ و ادویه ریخته و مجدداً تمام مواد را با هم مخلوط کنید. برنج شما باید با این مواد به خوبی ترکیب شده و کاملا یکدست شود.
  • مرحله پانزدهم: بعد از آن یک قابلمه مناسب انتخاب کرده و کف آن را چرب کنید. سپس نصفی از مخلوط ماست، زعفران، زرده تخم مرغ و برنج را کف قابلمه بریزید و با یک قاشق یا کفگیر خوب فشرده کنید.
  • مرحله شانزدهم: بعد از آن گوشت مرغ پخته شده و ریش ریش شده را به همراه کشمش تفت داده شده و لپه‌های پخته شده بر روی سطح برنج ریخته و بقیه برنج را نیز بر روی آن‌ها بریزید. مجدداً سطح برنج خود را خوب فشرده کنید.
  • مرحله هفدهم: حالا حرارت را ملایم کرده و حتی الامکان قابلمه را بر روی شعله پخش کن قرار دهید. بعد از آن درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا ته چین شما در مدت زمان حداکثری ۴۵ دقیقه تا نهایتاً یک ساعت دم کشیده و آماده سرو شود. این ته چین را به سلیقه خود با پیاز داغ، کشمش و کمی گردوی خرد شده تزئین کرده و نوش جان کنید.

تهیه این ته چین به پایان رسید و پیشنهاد می‌کنیم که اگر به انواع ته چین علاقه دارید، ته چین اسفناج را نیز در سایت مطالعه کنید.

نکات طلایی برای تهیه ته چین کشمش خوشمزه

نکات طلایی برای تهیه ته چین کشمش خوشمزه

این نکات به شما کمک می‌کنند تا در ته چین کشمش پلو گرگانی و لپه مشکلی نداشته باشید.

  • خیس کردن لپه به دو علت انجام می‌شود. مورد اول گرفته شدن نفخ آن و مورد دوم نرم شدن و پخت سریع‌تر لپه‌ها.
  • باز هم تکرار می‌کنیم که شما می‌توانید لپه را از این طرز تهیه حذف کنید، اما این غذای سنتی گرگان را رسما با لپه و کشمش تهیه می‌کنند.
  • این غذا طبع سردی دارد پس بهتر است در صورت تمایل از زعفران بیشتری استفاده کنید.
  • بهتر است که ماست مورد استفاده در این غذا چکیده و ترش مزه باشد.

ته چین کشمش گرگانی با طعمی فراموش نشدنی

در این مطلب تهیه ته چین کشمش پلو گرگانی را برای شما شرح دادیم. این غذای لذیذ را می‌توانید درست همانند ته چین مرغ ساده یا ته چین گوشت و بادمجان آماده کنید. همانطور که می‌دانید ته چین‌ها انواع و اقسام مختلفی دارند که با گوشت، حبوبات و سبزیجات آماده می‌شوند. این غذا هم یک غذای مجلسی برای مهمانی‌های رسمی و هم یک غذای لذیذ و پرطرفدار برای دورهمی‌های دوستانه است.

در پایان این مطلب، پیشنهاد می‌کنیم که اگر وقت تهیه غذاهای گرگانی را نداشتید، از اسنپ فود گرگان کمک بگیرید. به این منظور، اگر ساکن یا مسافر گرگان باشید، غذای خود را سفارش می‌دهید و درب منزل یا محل کار تحویل می‌گیرید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2716 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود