طرز تهیه شیرینی لطیفه با طعمی جذاب و مجلسی

طرز تهیه شیرینی لطیفه
3/5 - (2 امتیاز)

در ایران خلاقیت مردم در پخت شیرینی باعث تهیه انواع شیرینی‌ها شده که یکی از آن‌ها شیرینی لطیفه است. در طرز تهیه شیرینی لطیفه ، ابتدا سفیده تخم مرغ را با همزن برقی هم بزنید تا سفید و پف‌دار شود و سپس شکر دانه ریز را با آن مخلوط کنید. در ظرفی جداگانه زرده تخم مرغ و وانیل را مخلوط کرده و سپس به ترکیب سفیده و شکر اضافه کنید. آرد، نشاسته ذرت و بیکینگ‌پودر را الک کرده و به دیگر مواد بیفزایید تا خمیر آماده شود. مواد را داخل قیف ریخته و روی سینی فر با کاغذ روغنی شکوفه بزنید. روی شیرینی‌ها پودر قند بریزید و در فر بپزید. در نهایت بین دو لایه شیرینی، خامه قنادی هم زده قرار دهید.

شیرینی لطیفه یکی از گزینه‌های جذاب در طرز تهیه انواع کیک و شیرینی است که در ادامه به آموزش تهیه آن به طور مفصل پرداخته‌ایم.

شیرینی لطیفه
تعداد نفرات ۵ نفر
زمان آماده‌سازی ۳۰ دقیقه
زمان پخت ۱۰ الی ۱۲ دقیقه
میزان سختی متوسط
مقدار کالری در هر ۱۰۰ گرم ۱۳۳ کیلوکالری

طرز تهیه شیرینی لطیفه

در طرز تهیه شیرینی لطیفه از دو تکه نان کوچک استفاده می‌شود که خامه را در آن قرار می‌دهند. البته دستور پخت شیرینی لطیفه به همین آسانی که فکر می‌کنید نیست. اسنپ فود آموزش شیرینی لطیفه را به شما ارائه می‌دهد.

دستور پخت شیرینی لطیفه

مواد لازم برای درست کردن شیرینی لطیفه

مواد اولیه مورد نیاز در طرز تهیه شیرینی لطیفه برای ۵ نفر را در جدول زیر معرفی کرده‌ایم. اگر قصد تهیه شیرینی لطیفه برای 10 نفر را دارید، میزان مواد اولیه را دو برابر کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
تخم‌مرغ ۵ عدد
آرد ۲۵۰ گرم
نشاسته ذرت نصف قاشق غذاخوری
شکر دانه ریز ۲۰۰ گرم
بیکینگ پودر ۴ قاشق چایخوری
وانیل یک چهارم قاشق چایخوری
پودر قند به مقدار لازم

دستور پخت شیرینی لطیفه

برای درست کردن شیرینی لطیفه خانگی مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرحله اول: برای طرز تهیه شیرینی لطیفه پفکی ابتدا کاغذ روغنی را روی سینی فر بگذارید و کمی آرد روی آن بریزید. سپس فر را با دمای ۱۴۰ تا ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم شود.
  • مرحله دوم: سفیده و زرده تخم‌مرغ را از هم جدا کنید و دقت داشته باشید که در سفیده تخم‌مرغ، حتی مقدار کمی زرده هم مخلوط نشود.
  • مرحله سوم: سفیده تخم‌مرغ را در ظرفی کاملا خشک و تمیز بریزید و آن را با همزن مخلوط کنید. سفیده تخم مرغ را تا جایی هم بزنید که از لختگی در آمده و پف کند.
  • مرحله چهارم: شکر دانه ریز را آرام آرام به سفیده تخم‌مرغ اضافه کنید و با همزن برقی و دور تند هم بزنید تا کاملاً سفت شود. دقت کنید که باید شکر کم کم به تخم‌مرغ اضافه شود، چراکه رعایت این نکته در پف کردن نهایی خمیر تاثیر زیادی دارد.
  • مرحله پنجم: زرده تخم‌مرغ را در ظرفی جداگانه با وانیل مخلوط کرده و سپس آن را به ترکیب سفیده و شکر بیفزایید. حالا مواد را هم بزنید تا بافت یک‌دستی ایجاد شود.
  • مرحله ششم: ترکیب آرد، نشاسته ذرت و بیکینگ‌پودر را مخلوط و الک کنید. سپس آن‌ها را آرام آرام به ترکیب قبلی اضافه کرده و با دور کند همزن برقی هم بزنید. هم زدن مواد را تا جایی ادامه دهید که بافت آن غلیظ شود. اگر غلظت مایه نهایی کافی نباشد، مخلوط در سینی فر انسجام کافی را نخواهد داشت. مخلوط را آرام آرام و به صورت دورانی هم بزنید تا همه مواد کاملاً با هم ترکیب شوند.
  • مرحله هفتم: مواد را درون قیفی با ماسوره ساده بریزید و آن را با فاصله روی سینی فر شکوفه بزنید. توجه کنید که برای هر عدد شیرینی لطیفه، هر دو شیرینی روی سینی یکی به حساب می‌آید؛ بنابراین تعداد شیرینی‌های روی سینی باید زوج باشد.
  • مرحله هشتم: روی تمام شیرینی‌ها پودر قند الک کنید و آن‌ها را به مدت ۱۰ تا ۱۲ دقیقه حرارت دهید. مدت زمان حرارت دیدن مایه شیرینی باید به مقداری باشد که شیرینی همچنان نرم بماند و رنگ آن نیز سفید و کمی مایل به طلایی باشد.
  • مرحله نهم: خامه قنادی هم زده و آماده را در قیف بریزید و دور یک دانه شیرینی را با خامه بپوشانید. سپس شیرینی دوم را روی آن قرار دهید و با پسته یا گردو تزیین کنید.

طرز تهیه شیرینی لطیفه گردویی

طعم شیرینی لطیفه گردویی به دلیل استفاده از گردو در مواد اولیه آن، بسیار دل‌چسب می‌شود. در ادامه دستور پخت شیرینی لطیفه بدون خامه با طعم گردویی را ارائه می‌دهیم.طرز تهیه شیرینی لطیفه گردویی

مواد لازم برای تهیه شیرینی لطیفه گردویی

در اولین گام از طرز تهیه کیک لطیفه گردویی مواد اولیه زیر را آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گردوی نگینی و ریز شده ۱ پیمانه (۲۲۰ گرم)
شکر دانه ریز دو سوم پیمانه (۱۲۰ گرم)
بیکینگ پودر یک چهارم قاشق چایخوری
وانیل یک هشتم قاشق چایخوری
تخم‌مرغ ۴ عدد

دستور پخت شیرینی لطیفه گردویی

طرز تهیه شیرینی لطیفه بدون نشاسته ذرت مطابق مراحل زیر است:

  • مرحله اول: ابتدا فر را با دمای ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا کاملا گرم شود.
  • مرحله دوم: تخم‌مرغ را با وانیل ترکیب کنید و آن‌ها را کامل هم بزنید تا مخلوط سفید و پف کرده‌ای به وجود آید.
  • مرحله سوم: شکر را کم کم و به آرامی به تخم مرغ اضافه کنید و ترکیب موجود را با هم‌زمان برقی به مدت ۲ دقیقه هم بزنید تا مخلوطی بی‌رنگ، سفت و کش‌دار به دست آید.
  • مرحله چهارم: بیکینگ‌پودر را به مخلوط بیفزایید و سپس آن را با همزن برقی هم بزنید.
  • مرحله پنجم: گردو را به صورت نگینی خرد کرده و داخل مواد بریزید. سپس با استفاده از قاشق مواد را هم بزنید تا گردو در تمامی قسمت‌ها پخش شود.
  • مرحله ششم: روی سینی فر کاغذ روغنی بگذارید و روی آن مقداری آرد بپاشید. مایه شیرینی را به صورت گرد و در اندازه کوچک روی سینی قرار دهید. دقت کنید که تعداد شیرینی‌های روی سینی زوج باشد و با فاصله از یکدیگر قرار بگیرند.
  • مرحله هفتم: سینی فر را به مدت ۱۰ تا ۱۲ دقیقه در فر قرار دهید. مدت زمانی که شیرینی در فر قرار دارد، باید به اندازه‌ای باشد که شیرینی سفید بوده یا مقداری نارنجی شود.

طرز تهیه شیرینی لطیفه رنگی

شیرینی لطیفه رنگی یا ماکارون هم از جمله انواع شیرینی لطیفه محسوب می‌شود که علاوه بر طعم خوب، ظاهر بسیار زیبایی دارد.عکس شیرینی لطیفه رنگی

مواد لازم برای تهیه شیرینی لطیفه رنگی

مواد زیر را آماده کرده و برای تهیه شیرینی لطیفه رنگی دست به کار شوید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
سفیده تخم‌مرغ ۲ عدد
پودر بادام ۱۲۰ گرم
پودر قند ۱۵۰ گرم
پودر پسته ۲ قاشق غذاخوری
پودر کاکائو ۲ قاشق غذاخوری
پودر نارگیل ۲ قاشق غذاخوری
وانیل به مقدار کم
رنگ مجاز خوراکی سبز، زرد و قرمز هرکدام به اندازه ۱۰ قطره
نمک به مقدار کم

دستور پخت شیرینی لطیفه رنگی

روش تهیه شیرینی رنگی لطیفه مطابق مراحل زیر است:

  • مرحله اول: ابتدا فر را با دمای ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم شود و سپس روی سینی فر، کاغذ روغنی قرار دهید.
  • مرحله دوم: سفیده تخم‌مرغ‌ها را در ظرفی خشک بریزید، مقداری نمک اضافه کرده و آن را با همزن برقی هم بزنید.
  • مرحله سوم: پودر قند را کم کم به سفیده تخم‌مرغ‌ها اضافه کرده و کاملا ترکیب کنید. مواد را تا جایی هم بزنید که ترکیبی سفت، پف کرده و کش‌دار به دست آید.
  • مرحله چهارم: پودر بادام، پودر پسته، وانیل و پودر نارگیل را نیز آرام آرام به مخلوط اضافه کرده و به خوبی هم بزنید.
  • مرحله پنجم: یکی از رنگ‌های مجاز خوراکی را انتخاب کرده و مقداری از آن به خمیر بیفزایید. اگر قصد دارید تا چند رنگ شیرینی لطیفه داشته باشید، خمیر را به چند بخش مساوی تقسیم کرده و هر بخش از خمیر را با یک رنگ مخلوط کنید.
  • مرحله ششم: مایه شیرینی را در قیف بریزید و روی سینی‌ها با فاصله قرار دهید. در ضمن تعداد شیرینی‌های رنگی نیز باید زوج باشد.
  • مرحله هفتم: شیرینی‌ها را به مدت ۱۰ تا ۱۲ دقیقه داخل فر بگذارید تا کمی نارنجی شود. دقت کنید که بافت این شیرینی‌ها نباید خشک باشد.
  • مرحله هشتم: برای آماده کردن خامه شیرینی لطیفه رنگی، خامه قنادی را بجوشانید و پودر کاکائو را به آن اضافه کنید. ترکیب خامه و پودر کاکائو را هم بزنید تا مخلوط یکدستی آماده شود. البته به جای پودر کاکائو، می‌توانید خامه قنادی را با رنگ خوراکی نیز مخلوط کنید.
  • مرحله نهم: خامه آماده شده را با قیف روی شیرینی بریزید و لایه دوم را روی آن قرار دهید.

طرز تهیه خامه قنادی برای شیرینی لطیفه

در طرز پخت لطیفه، کیفیت خامه قنادی اهمیت زیادی دارد. شما می‌توانید خامه قنادی را در منزل تهیه کنید که در این بخش به آموزش آن پرداخته‌ایم.

مواد اولیه خامه قنادی

برای درست کردن خامه قنادی ابتدا مواد اولیه زیر را تهیه کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
خامه صبحانه ۴۰۰ گرم
پودر قند ۸۰ گرم
وانیل یک قاشق چایخوری

دستور تهیه خامه قنادی

مطابق مراحل زیر خامه قنادی باکیفیت را در منزل تهیه کنید:

  • مرحله اول: خامه را در ظرفی بزرگ ریخته و با همزن برقی، به آرامی هم بزنید.
  • مرحله دوم: آب جدا شده از خامه را دور بریزید و آن را به مدت ۲۵ دقیقه در فریزر بگذارید.
  • مرحله سوم: پس از خارج کردن خامه از فریزر، پودر قند و وانیل را اضافه کنید. حالا مواد را با دور تند همزن، تا آنجا هم بزنید تا خامه فرم بگیرید؛ به گونه‌ای که از پشت قاشق به پایین نریزد.

فوت و فن شیرینی لطیفه

در طرز تهیه شیرینی لطیفه بدون فر یا با فر، نکات زیر را مدنظر قرار دهید تا نتیجه یک شیرینی خوشمزه و جذاب شود:

  • سفیده تخم مرغ را با دور تند همزن برقی و در یک جهت هم بزنید تا به خوبی پف کند.
  • زمانی که خمیر شیرینی لطیفه را از قیف داخل کاغذ روغنی می‌ریزید، قسمت بالایی یا همان نوک شیرینی تیز می‌شود که این موضوع نشان‌دهنده کیفیت مناسب خمیر شیرینی است.فوت و فن شیرینی لطیفه
  • پیش از پخت شیرینی‌ها در فر، مطمئن شوید که فر کاملا گرم باشد و در هنگام پخت نیز درب فر را باز نکنید.
  • پس از اضافه کردن زرده تخم مرغ و دیگر مواد به سفیده پف کرده، آن‌ها را به آرامی هم بزنید تا پف سفیده تخم مرغ از بین نرود.

روش نگهداری شیرینی لطیفه

پس از آشنایی با طرز درست کردن شیرینی لطیفه، اکنون این سوال پیش می‌آید که شیرینی لطیفه را چگونه نگهداری کنیم؟ لطیفه شیرینی با بافت نرم و لطیف است که به دلیل استفاده از خامه، باید آن را حتما در یخچال نگهداری کرد. پس از پخت، اجازه دهید تا شیرینی‌ها خنک شده و سپس داخل ظرفی درب‌دار بچینید و در یخچال بگذارید.

جلوگیری از خراب شدن شیرینی لطیفه

برای جلوگیری از خراب شدن این شیرینی، دقت کنید که شیرینی لطیفه خارج از یخچال باقی نماند، چراکه خامه آن اصطلاحا ترش می‌شود. همچنین توجه داشته باشید که بافت این شیرینی نرم و لطیف است، پس آن را با فشار داخل ظرف قرار ندهید.

با تهیه شیرینی لطیفه کام مهمانان را شیرین کنید

در این مطلب از مجله اسنپ فود به معرفی طرز تهیه لطیفه با ۳ روش مختلف پرداختیم و نکات و فوت و فن‌های آن را آموزش دادیم. شیرینی لطیفه از جمله انواع شیرینی خامه‌ای محسوب می‌شود و برای پذیرایی در مهمانی‌ها گزینه مناسبی است.

اگر وقت یا حوصله تهیه شیرینی لطیفه در خانه را ندارید، می‌توانید از اسنپ فود کمک بگیرید. با سرویس سفارش شیرینی می‌توانید شیرینی‌های موردنظر خود را سفارش داده و درب منزل تحویل بگیرید.

سوالات متداول

مواد اولیه موردنیاز در طرز تهیه شیرینی لطیفه چیست؟

برای درست کردن شیرینی لطیفه به تخم مرغ، آرد، نشاسته ذرت، شکر دانه ریز، وانیل و بیکینگ پودر نیاز دارید.

در تهیه شیرینی لطیفه از چه نوع خامه‌ای استفاده می‌شود؟

در روش تهیه شیرینی لطیفه به خامه قنادی نیاز دارید که این خامه را می‌توانید در منزل تهیه کنید یا به صورت آماده از مغازه‌های لوازم قنادی بخرید.

شیرینی لطیفه را چگونه تزیین کنیم؟

برای تزیین شیرینی لطیفه می‌توان از پودر پسته، پودر گردو و پودر قند استفاده کنید که انتخاب آن‌ها به سلیقه شما بستگی دارد.

سوالات متداول

چه موادی برای درست‌کردن شیرینی لطیفه لازم است؟

برای درست‌کردن شیرینی لطیفه نیاز به تخم‌مرغ، آرد، نشاستۀ ذرت، شکر، بیکینگ‌پودر و وانیل داریم.

ابتدا سفیده و زردۀ تخم‌مرغ را از هم جدا می‌کنیم. سفیده را با شکر خوب هم می‌زنیم، تا مخلوط کاملاً سفت شود. زردۀ را با وانیل مخلوط وبا مایه سفیدۀ ترکیب می‌کنیم. ترکیب الک شدهٔ آرد، نشاستۀ ذرت و بیکینگ‌پودر را به مایه اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم تا غلیظ شود. با استفاده از ماسورۀ ساده مایه را روی سینی فر می‌ریزیم. پودر قند را رو خمیر شیرینی می‌پاشیم. بعد از پخت، خامۀ قنادی هم زده را با قیف روی یک شیرینی ریخته، شیرینی دوم را روی آن قرار می‌دهیم.

برای تهیه شیرینی لطیفه گردویی نیاز به گردوی نگینی و ریز، شکر، بیکینگ‌پودر، وانیل و تخم‌مرغ داریم.

برای درست‌کردن شیرینی لطیفه بدون خامه تمام مراحل دستور اصلی را طی کرده و شیرینی را می‌پزیم و تنها به‌جای ریختن خامه میان دولایه شیرینی از کرم کارامل استفاده می‌کنیم.

ابتدا سفیدۀ تخم‌مرغ‌ها و نمک را مخلوط کرده، پودر قند را کم‌کم اضافه می‌کنیم. پودر بادام و رنگ‌های مجاز خوردنی را به ترکیب اضافه کرده و خوب هم می‌زنیم. مایۀ شیرینی را در قیف ریخته، بافاصله روی سینی‌ها قرار می‌دهیم. خامۀ قنادی را جوشانده و با شکلات خرد شده یا رنگ‌های مجاز ترکیب می‌کنیم. مایه را با قیف روی شیرینی آماده می‌ریزیم. شیرینی دوم را روی آن می‌گذاریم.