آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • درمان عروس هلندی افسرده
    درمان افسردگی عروس هلندی شهریور 17, 1403
  • طرز تهیه رولت مرغ
    طرز تهیه رولت مرغ مجلسی شهریور 17, 1403
  • مرغ پرتقالی
    طرز تهیه مرغ پرتقالی شهریور 17, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه شیرینی لندو
انواع کیک و شیرینی
3.2/5 - (4 امتیاز)
بدون نظر

با طرز تهیه شیرینی لندو ، مهمان لحظه‌های شاد بلوچستان شوید…

مینا اسماعیل بیگی 09 فروردین 1403 7 دقیقه
۴ نفر
مناسب برای
غذای اصلی
نوع
متوسط
سطح
30 دقیقه
زمان آماده سازی
30 دقیقه
پخت

سیستان و بلوچستان سوغات و جاذبه‌های زیادی دارد که یکی از جالب‌ترین آن‌ها شیرینی لندو چابهار است. در طرز تهیه شیرینی لندو ، باید ابتدا گندم را به مدت ۲ ساعت خیس کرده و سپس پهن کنید. هسته‌های خرما را جدا کرده و با گوشت‌کوب له کنید. گندم را در تابه تفت دهید و سپس با خرمای له شده مخلوط کنید. کنجد را نیز در تابه برشته کرده و به ترکیب خرما و گندم بیفزایید. ترکیب را داخل یک کیسه ریخته و به مدت ۱۲ ساعت روی آن یک جسم سنگین بگذارید. پس از این مدت، شیرینی را با دست به صورت گرد شکل دهید.

پس از خواندن این مقاله اگر کسی از شما سوال بپرسد که شیرینی لندو سوغات کجاست؟ نه تنها جواب آن را می‌دانید؛ بلکه طرز تهیه شیرینی لندو را نیز به خوبی یاد گرفته‌اید. تهیه شیرینی لندو به روش سنتی زابلی احتمالا شما را شگفت‌زده کرده و به همراه همیشگی سفره‌های شما تبدیل می‌شود؛ پس با دستور شیرینی لندو همراه ما باشید.

شیرینی لندو
تعداد نفرات ۴ نفر
زمان آماده‌سازی در حدود ۱۲ ساعت
زمان پخت ۳۰ دقیقه
میزان سختی متوسط
کالری شیرینی لندو در هر ۱۰۰ گرم ۵۶۰ کیلوکالری

طرز تهیه شیرینی لندو

ابتدا باید به این سوال پاسخ دهیم که شیرینی لندو چیست؟ لندو که از ترکیب خرما، گندم و کنجد تهیه می‌شود، یک شیرینی خوشمزه و محلی است که ارزش غذایی بالایی دارد. شايد وقتی برای اولین بار عکس شیرینی لندو را می‌بینید تصور نکنید که با یک خوراکی جذاب روبرو هستید؛ اما این شیرینی بر خلاف ظاهر ساده خود، بسیار خوشمزه است.عکس لندو

حال به این سوال می‌رسیم که شیرینی لندو متعلق به کدام استان کشورمان می‌باشد؟ شيريني لندو از جمله شیرینی های سیستان و بلوچستان است و سوغات شهرهای زابل و چابهار محسوب می‌شود. این شیرینی را گاهی اوقات با اسم غذای لندو نیز می‌نامند، چراکه منبعی از مواد مغذی مختلف است.

مواد لازم برای شیرینی لندو

برای درست کردن شیرینی لندو سیستان و بلوچستان، در اولین گام باید مواد اولیه زیر را آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
خرما ۵۰۰ گرم
دانه گندم ۶۰۰ گرم
کنجد حدود نصف پیمانه
آب به مقدار لازم

مراحل تهیه شیرینی لندو

حال که می‌دانید لندو شیرینی کجاست یا لندو غذای کجاست، وقت آن است که دست به کار شده و این شیرینی سنتی و خوشمزه را مطابق مراحل زیر آماده کنید:

مراحل طرز تهیه شیرینی لندو

  • مرحله اول: در اولین مرحله از طرز تهیه این سوغات سیستان، گندم را در یک کاسه آب بریزید و اجازه دهید به مدت ۲ ساعت خیس بخورد. در این حین چند مرتبه آب گندم‌ها را عوض کنید تا از بو گرفتن گندم‌ها جلوگیری شود.
  • مرحله دوم: گندم‌ها را آبکش کرده و روی یک پارچه تمیز پهن کنید تا در عین اینکه مرطوب بمانند، آب آن‌ها گرفته شود.
  • مرحله سوم: هسته‌های خرما را جدا کنید، آن‌ها را در یک ظرف مناسب بریزید و با گوشت‌کوب به خوبی له کنید. البته برای این کار می‌توانید از وسایل برقی مانند گوشت‌کوب برقی نیز استفاده کنید.
  • مرحله چهارم: یک ماهیتابه بزرگ را بر روی شعله قرار دهید تا به خوبی گرم شود. گندم‌ها را در ماهیتابه بریزید و تفت دهید تا برشته شده و رنگ‌ آن‌ها کمی تغییر کند. سپس بلافاصله گندم‌های برشته شده را در ظرف دیگری با خرما کوبیده شده مخلوط کنید.
  • مرحله پنجم: کنجدها را مانند گندم‌ها در ماهیتابه ریخته و برشته کنید. دقت داشته باشید که کنجد در مقایسه با گندم برای پخت به زمان کم‌تری نیاز دارد و ممکن است سریع بسوزد.
  • مرحله ششم: کنجد را نیز به ترکیب گندم و خرما اضافه کرده و مخلوط کنید.
  • مرحله هفتم: مخلوط به دست آمده را داخل یک کیسه ریخته و یک وسیله یا بار سنگین را بر روی ترکیب مواد قرار دهید. این بار سنگین باید به مدت ۱۲ ساعت بر روی خرما بماند.
  • مرحله هشتم: بعد از برداشتن وزنه، شیرینی‌ها را به شکل دلخواه دربیاورید که به طور معمول توپی شکل می‌کنند.

تنوع در پخت شیرینی لندو

پس از آشنایی با پاسخ سوال شیرینی لندو متعلق به کدام استان است و طرز تهیه این شیرینی، بهتر است تا نگاهی به دیگر روش‌های پخت لندو داشته باشیم.

اکثر اوقات وقتی عکس شیرینی لندو را می‌بینید، مشاهده می‌کنید که آن‌ها به صورت توپی درست شده‌اند؛ اما می‌توانید این شیرینی را به روش‌های متنوعی تهیه کنید. مثلا می‌توانید پس از اینکه بار سنگین را از روی شیرینی برداشتید، آن‌ها را به صورت لوزی ببرید. یک روش دیگر هم این است که شیرینی را به همراه نان بستنی مانند حلوا مصرف کنید.

علاوه بر کنجد اگر تمایل داشته باشید می‌توانید گردو یا فندق خرد شده را به ترکیب خرما و گندم اضافه کنید. همچنین برای تزیین این شیرینی، می‌توانید پودر پسته یا گل محمدی را به کار ببرید.

ممکن است این موارد در طرز تهیه شیرینی لندو اصیل وجود نداشته باشد؛ اما همیشه ایجاد تنوع باعث می‌شود تا هر بار از خوردن آن بیشتر لذت ببریم.

نکات مهم در طرز تهیه شیرینی لندو

در طرز تهیه این شیرینی سیستان و بلوچستان، نکات زیر را مدنظر قرار دهید تا یک شیرینی حرفه‌ای داشته باشید:

  • برای درست کردن شیرینی لندو می‌توانید پوست‌های خرما را نیز بگیرید. البته این کار زمان‌بر است؛ اما بافت نهایی شیرینی را بسیار نرم‌تر و خوشمزه‌تر می‌کند.
  • وزنه روی شیرینی را می‌توانید بیش از ۱۲ ساعت و حتی به مدت یک روز کامل، روی شیرینی قرار دهید.
  • می‌توانید این شیرینی سیستانی را با نوشیدنی محبوب سیستان و بلوچستان یعنی شیرچای میل کنید.

نکات مهم در طرز تهیه شیرینی لندو

  • سعی کنید وزن وسیله‌ای که برای سنگینی روی شیرینی لندو زابلی قرار می‌دهید، به طور یکسان پخش شود. برای این کار یک سینی روی شیرینی بگذارید و سپس وزنه را روی سینی قرار دهید.
  • در طرز تهیه شیرینی لندو می‌توانید از انواع مختلف خرمای در دسترس خود استفاده کنید؛ اما بهتر است که خرما رطوبت زیادی نداشته باشد تا در نهایت شیرینی با بافت منسجم ایجاد شود.

روش نگهداری شیرینی لندو

پس از آشنایی با طرز تهیه لندو زابل، اکنون این سوال پیش می‌آید که شیرینی لندو را چگونه نگهداری کنیم؟ ابتدا باید بدانید که خرما لندو را می‌توانید مدت زمان زیادی نگهداری کنید، فقط باید شیرینی در ظرف در بسته نگهداری شود. پس از چیدن شیرینی‌ها در یک ظرف درب‌دار، آن را داخل یخچال قرار دهید.

جلوگیری از خراب شدن شیرینی لندو

لندو شیرینی با بافت نرم است، پس برای جلوگیری از خراب شدن و تغییر بافت شیرینی، دقت داشته باشید که درب ظرف آن باز نماند. همچنین این شیرینی را برای مدت طولانی در خارج از یخچال نگهداری نکنید.

تاریخچه شیرینی لندو

بعد از این سوال مهم که شیرینی لندو سوغات کجاست، این مسئله مطرح می‌شود که شیرینی لندو در سیستان و بلوچستان چه قدمتی دارد و چه مواقعی استفاده می‌شود؟ قدمت شیرینی لندو به صدها سال قبل باز می‌گردد؛ به طوری که تاریخ دقیقی از اولین پخت این شیرینی در سیستان و بلوچستان وجود ندارد.

شیرینی لندو را به طور معمول در سیستان و بلوچستان زمان عید نوروز و مهمانی‌ها مصرف می‌کنند. علاوه بر این، به دلیل طبع گرم لندو، این شیرینی برای زمان‌های سرد سال و به ویژه فصل زمستان بسیار مناسب است. حال شما علاوه بر پاسخ این سوال که شیرینی لندو متعلق به کجاست؛ با قدمت آن نیز آشنا هستید.

خواص شیرینی لندو

خرما جزو مواد اصلی دستور شیرینی لندو است. این خوراکی خوشمزه و فوق العاده مقوی با خواص شگفت انگیزی که دارد باعث می‌شود تا شیرینی لندو به روش سنتی زابلی یک میان وعده عالی برای مواقع مختلف باشد.خواص شیرینی لندو

از خواص شیرینی لندو می‌توان به تنظیم سطح کلسترول خون، تقویت استخوان‌ها، تامین انرژی بدن، جلوگیری از ریزش مو، کاهش سطح رادیکال‌های آزاد بدن، تنظیم فعالیت دستگاه گوارش، درمان کم‌خونی و… اشاره کرد.

می‌توانید لندو (شیرینی) را برای میان‌وعده فرزندان خود در مدرسه تهیه کنید. همچنین می‌توانید این شیرینی را برای مصرف روزانه در کنار چای میل کنید. طرز تهیه شیرینی لندو سیستانی بسیار ساده است و تنها به کمی زمان و صبر نیاز دارد.

شیرینی لندو را همراه چه چیزی میل کنیم؟‌

اگرچه می‌توانید شیرینی لندو را به صورت خالی میل کنید، اما هر شیرینی همراه با یک نوشیدنی بسیار جذاب‌تر خواهد بود. حال که طرز تهیه شیرینی لندو را یاد گرفته‌اید، می‌توانید این شیرینی را همراه با چای سیاه میل کنید؛ اما پیشنهاد ما همراه کردن این شیرینی با شیر چای سنتی سیستان و بلوچستان است.

برای درست کردن شیر چای، ابتدا شیر و هل را بجوشانید و سپس چای خشک را به آن اضافه کنید. بعد از آنکه چای دم کشید، آن را از صافی رد کنید.

شیرینی‌های معروف‌تری هم هستند که احتمالا تا به حال اسم آن‌ها را شنیده باشید. شیرینی پادرازی هم از همین موارد است. می‌توانید طرز تهیه شیرینی پادرازی را در بلاگ اسنپ فود بخوانید و آن را نیز در کنار یک فنجان نوشیدنی میل کنید.

سفارش آنلاین شیرینی با اسنپ فود

در این مطلب از مجله اسنپ فود طرز تهیه شیرینی لندو سیستانی را به همراه نکات آن آموزش دادیم. حال شما پاسخ این سوال را می‌دانید که شیرینی لندو مال کدام استان است؟ تجربه طعم‌ شیرینی‌های مختلف سراسر ایران جذابیت‌های خاص خود را دارد. برای شروع ما پیشنهاد می‌کنیم به سمت خوزستان بروید و حلوا قبیت دزفول را تجربه کنید یا این شیرینی را در منزل تهیه کرده و از طعم آن لذت ببرید.

علاوه بر درست کردن شیرینی‌های مختلف در منزل، امکان سفارش آن‌ها از طریق اسنپ فود نیز وجود دارد. با این روش تنها با چند کلیک در سایت یا اپلیکیشن اسنپ فود، سفارش آنلاین شیرینی به سادگی انجام می‌شود و می‌توانید شیرینی‌های موردنظر خود را درب منزل تحویل بگیرید.

شما در طرز تهیه خرما لندو چه نکات دیگری را رعایت می‌کنید؟ لطفا نظرات خود را درباره دستور تهیه این شیرینی، با ما و دیگر کاربران اسنپ فود به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

شیرینی لندو از سوغاتی های کدام استان است؟

در پاسخ به این سوال که شیرینی لندو برای کجاست؛ باید استان سیستان و بلوچستان را معرفی کنیم.

برای درست کردن شیرینی لندو از چه مواد اولیه‌ای استفاده می‌شود؟

مواد اولیه موردنیاز در طرز تهیه شیرینی لندو شامل خرما، دانه گندم، کنجد و آب است.

برای نرم‌تر شدن بافت شیرینی لندو چه کنیم؟

اگر قصد دارید تا شیرینی شما بافت نرم‌تر و یک‌دست‌تری داشته باشد، پوست خرما را پیش از له کردن بگیرید؛ البته این کار زمان بیشتری از شما می‌گیرد.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2711 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود