آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه شیر سویا
آموزش آشپزی
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

طرز تهیه شیر سویا + نکات تهیه شیر گیاهی پرخاصیت

مینا اسماعیل بیگی 11 بهمن 1401 6 دقیقه

یکی از انواع شیر‌های گیاهی و پرخاصیت، شیر سویا است که از له و مخلوط کردن لوبیای سویا با آب و صاف کردن مایع به دست آمده تهیه می‎شود. یکی از دلایل استفاده از شیر سویا، بدون لاکتوز بودن آن است (لاکتوز قند طبیعی موجود در شیر است که خیلی‌ها به آن حساسیت دارند). شیر سویا تجاری ممکن است در مقایسه با شیر گاو گران باشد؛ از همین رو ما قصد داریم در این مطلب طرز تهیه شیر سویا خانگی که به ‌راحتی و تنها با چند ماده اولیه تهیه می‌شود را به شما آموزش دهیم. مزه شیر سویا را شاید بچه‌ها دوست نداشته باشند؛ ولی با ترکیب کردن آن با انواع آبمیوه می‌توانید یک نوشیدنی خوشمزه و سالم را به کودک‌تان بدهید.

شیر سویا
تعداد نفرات 2 نفر
زمان آماده سازی 15 دقیقه
زمان پخت 30 دقیقه
درجه سختی متوسط
میزان کالری در یک وعده 100 کالری

شیر سویا وگانشیر سویا وگان

طرز تهیه شیر سویا وگان، یک روش بسیار خوشمزه و مقرون به صرفه برای لذت بردن از خوردن روزانه‌ شیر غیرلبنی است. در واقع این شیر گیاهی با مواد غنی پر شده و یک نوشیدنی بسیار عالی برای کار، مدرسه یا هر زمان دیگری است. درست کردن شیر سویا به اندازه سایر شیرهای گیاهی، ساده نیست (به عنوان مثال برای طرز تهیه شیر بادام خانگی ، باید فقط بادام را با آب مخلوط کنید) اما باز هم راحت است و علاوه بر آن، ارزان‌تر از شیرهای دیگر است.

مواد لازم برای شیر سویا

علاوه بر موادی که در جدول زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم، شما برای درست کردن این شیر مقوی و خوشمزه به وسایلی مانند ظرف صافی، پارچه یا کیسه پنیر، قابلمه بزرگ و مخلوط کن یا غذاساز احتیاج دارید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
لوبیای سویا خشک 1 پیمانه یا 160 گرم
آب 6 تا 8 پیمانه معادل 1.5 الی 2 لیتر
شکر در صورت تمایل به میزان لازم
نمک برای طعم دادن مقداری
وانیل، دارچین، خرما یا طعم دهنده مورد علاقه (در صورت تمایل) به میزان لازم

مراحل طرز تهیه شیر سویا با سویا خشک

حالا اگر دانه‌های سویا را خریدید و آب هم به میزان کافی در دسترس داشتید، با ما به بخش بعدی بیایید تا طرز تهیه شیر سویا خانگی را به صورت مرحله به مرحله و با تمام جزئیات به شما آموزش دهیم:

  • مرحله اول: لوبیای سویا را داخل یک کاسه بزرگ بریزید و چند بار بشورید. پس از اینکه مطمئن شدید، لوبیا‌ها تمیز شده‌اند، کاسه را پر از آب کنید و اجازه دهید تا به مدت یک شب خیس بخورد. در این فاصله بهتر است یکی دو بار آب لوبیا را عوض کنید و در صورتی که لوبیا آب را جذب کرده بود، آب بیشتری به آن اضافه کنید.
  • مرحله دوم: حجم لوبیا‌ها روز بعد باید دو برابر یا بیشتر شده و در حدی نرم شده باشند که به راحتی با انگشت نصف شوند؛ در غیر این صورت باید مدت بیشتری در آب خیس بخورند. اگر لوبیای شما شرایط گفته شده را داشت، آب آن را دور ریخته و کاملا شستشو دهید. اگر می‌خواهید که پوست لوبیاها را جدا کنید، لوبیا خیس شده را به یک کاسه بزرگ‌تر ریخته و با آب آن را پر کنید. دانه‌های لوبیا را همان‌طور که در آب هستند، بین دو کف دست خود گذاشته و دست‌های‌تان را به هم بمالید. بدین شکل، بخش زیادی از پوسته‌ها جدا خواهند شد و به‌ راحتی می‌توانید آن‌ها را از روی آب جمع کنید. این باعث می‌شود که پوسته‌ها از بین بروند بنابراین این کار را تا زمانی که تمام پوسته‌ها جدا شوند، ادامه دهید.
  • مرحله سوم: در این مرحله پوسته‌ها را دور ریخته و لوبیاها را جدا کنید. ۱ پیمانه سویای خیس خورده را در مخلوط کن بریزید و سپس ۲ یا ۳ پیمانه آب اضافه کنید. درب آن را بگذارید و حدود ۳ تا ۵ دقیقه مخلوط کنید تا لوبیاها کاملا خرد شوند. در این مرحله، شکل مایع موجود در مخلوط‌کن تغییر خواهد کرد و یک ماده سفید و رقیق، به جا می‌ماند. اصلا عجله نکنید و تا زمانی که دیگر صدای دانه‌های کوچک را از مخلوط‌کن نشنیدید، به کار خود ادامه دهید.مراحل طرز تهیه شیر سویا
  • مرحله چهارم: یک پارچه نخی تمیز را روی ظرفی بزرگ قرار دهید و سپس مخلوط سویا را داخل آن بریزید. برای یک تا دو دقیقه اجازه دهید آب آن خارج شود، سپس با دست انتهای پارچه را جمع کرده و محکم فشار دهید تا زمانی که تمام مایع خارج شود. پس از چند دقیقه، تنها تفاله‌های سویا در کیسه باقی می‌مانند که آن‌ها را هم با دست، کاملا فشار دهید تا همه شیر سویای موجود در آن‌ها، خارج شود.
  • مرحله پنجم: تفاله‌ای که داخل پارچه باقی می‌ماند، اوکارا نامیده می‌شود که سرشار از مواد معذی مخصوصاً پروتئین است. اوکارا را دوباره در مخلوط کن ریخته، مقداری آب روی آن بریزید و پس از مخلوط شدن، این مراحل را تکرار کنید تا اینکه تمام سویا فرآوری شده و تحت فشار قرار داده شده، مخلوط شود.
  • مرحله ششم: یک قابلمه بزرگ را روی حرارت متوسط قرار دهید و شیر سویا را داخل آن بریزید. وقتی شیر به جوش آمد، مرتب آن را هم بزنید و مواظب باشید که سر نرود. شیر سویا تقریبا بیست دقیقه الی نیم ساعت، باید بپزد تا از حالت خامی خارج شده و کمی غلیظ‌‌تر شود. با رسیدن به غلظت مورد نظر، نمک و طعم ‌دهنده‌ها و شیرین‌ کننده‌ها را اضافه کنید. حرارت را کم کنید و اجازه دهید تا چند دقیقه دیگر پخته شود. سپس حرارت را خاموش کنید و قبل از استفاده از آن، شیر را خنک کنید. لایه‌ نازکی که پس از سرد شدن بر روی آن ایجاد می‌شود را دور بریزید.
  • مرحله هفتم: هنگامی که شیر سویا به دمای اتاق رسید، می‌توانید آن را داخل ظرف مورد نظرتان بریزید و داخل یخچال نگهداری کنید. همچنین شما می‌توانید مواد دیگر مثل وانیل یا خرما را در این مرحله اضافه کنید و اگر لازم است، در مخلوط کن بریزید تا یکدست شود.

نکات مربوط به شیر سویا که باید بدانید

در ادامه این مطلب، پیشنهاد می‌کنیم نکات زیر را در رابطه با طرز تهیه شیر سویا مطالعه کنید:نکات مربوط به شیر سویا

  1. باتوجه به ذائقه خود، می‌توانید آب کمتر یا بیشتری به شیر سویا اضافه کنید. با وجود این باید بدانید که شیر سویا نسبت به دیگر شیرهای گیاهی غلیظ‌تر است و غلظت نسبتا زیاد آن، کاملا طبیعی است.
  2. برای فشردن مواد و جدا کردن مایع سویا می‌توان از پارچه پنیر یا موسلین استفاده کرد.
  3. اوکارای باقی مانده از شیر سویا را می‌توانید ذخیره و خشک کرده و بعدا در آشپزی برای غذاهای سرخ شده نظیر انواع برگر استفاده کنید.
  4. شیر سویا را می‌توانید تا 4 روز در یخچال نگه‌داری کرده و از آن استفاده کنید. اگر سه روز از درست کردن شیر سویا گذشته است، آن را پیش از استفاده بو کنید تا مطمئن شوید که ترش نشده باشد. اگر بوی بدی داشت، نباید آن را مصرف کنید.
  5. افزودن نمک و شکر به این شیر گیاهی کاملا اختیاری است و می‌توانید در صورت تمایل مقدار بسیار کمی نمک یا مقدار کمی شکر، به شیر سویای خود اضافه نمایید.
  6. حتما در هنگام پخت، شیر سویا را مدام هم بزنید؛ زیرا زود ته می‌گیرد و طعم بدی به شیر سویا می‌دهد.
  7. می توانید برای تسریع فرآیند تهیه شیر سویا، از پودر‌های نیمه آماده لوبیا سویا استفاده کنید که نیاز به خیساندن و پوست گرفتن ندارد.
  8. شیر سویا خانگی را می‌توان برای 3 الی 6 ماه در فریزر نگه داشت؛ با این وجود، بافت شیر سویا ممکن است تغییر کند، اما مواد مغذی درون آن بدون تغییر باقی خواهند ماند.
  9. شما می‌توانید در مراحل آخر و پس از کم‌شدن دمای شیر، مقداری مخمر به آن افزوده و ماست گیاهی درست کنید.
  10. می‌توانید از شیر سویا برای درست کردن اسموتی، قهوه، دسر، شیر شکلات و… استفاده کنید.
  11. فردی که به محصولات سویا حساسیت دارد، باید از نوشیدن شیر سویا خودداری کند؛ زیرا شیر سویا می‌تواند واکنش‌های آلرژیک ایجاد کند.

شیر سویا، شیر گیاهی غلیظ و پرخاصیت…

طرز تهیه شیر سویا بسیار راحت است و همانطور که ملاحظه کردید، می‌توانید به آسانی آن را در منزل و برای اعضای خانواده تهیه کنید. این نوشیدنی خوش طعم، سالم و بدون لاکتوز امروزه در سراسر جهان مورد استقبال قرار گرفته است و به یکی از محبوب‌ترین شیرهای گیاهی تبدیل شده است.

اگر وگان باشید، این شیر گزینه مناسبی برای شما است. همچنین، اگر رژیم گیاهخواری داشته باشید، احتمالا به خوردن غذاهای گیاهی علاقه دارید که پیشنهاد می‌کنیم به این منظور، به صفحه سفارش آنلاین غذای گیاهی سر بزنید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود