آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • صبحانه سالم برای مدرسه
    لیست صبحانه سالم برای دانش آموزان شهریور 26, 1403
  • غذا با گوشت چرخ کرده
    لیست انواع غذاها با گوشت چرخ کرده شهریور 26, 1403
  • طرز تهیه گراتن بادمجان
    طرز تهیه گراتن بادمجان شهریور 25, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه کدو ترشک
آموزش آشپزی
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه کدو ترشک خوشمزه گرگان

مینا اسماعیل بیگی 11 اسفند 1401 5 دقیقه

طرز تهیه کدو ترشک (خورش کدو سبز) را حتما یاد بگیرید. ساکنان غربی استان گلستان معمولاً این غذا را در روزهای مختلف و خصوصا در زمان افطار تهیه می‌کنند. غذایی سریع و ساده که پخت راحتی دارد و البته طعم آن لذیذ و بی‌نظیر است. این غذای محلی گلستان یک غذای کاملاً سنتی است که مردمان شهرستان‌های بندرگز و کردکوی به شدت طرفدار آن هستند. مردمان محلی این مناطق معتقدند که در زمان افطار و در ماه مبارک رمضان این غذا را برای تنوع می‌توان تهیه کرد و البته آن را با نان سرو می‌کنند. ما در این مطلب قصد داریم تا طرز تهیه این غذا که از غذاهای محلی گرگان به حساب می‌آید را برای شما شرح دهیم.

کدو ترشک (خورش کدو سبز)

زمان آماده سازی 20 دقیقه
زمان پخت غذا 45 دقیقه
میزان سختی کم
100 گرم از خورش 139 کیلو کالری

کدو ترشک گرگانی

کدو ترشک گرگانی

تفاوتی ندارد که تصمیم دارید باسترمه پلو گرگان را آماده کنید یا خورش کدو ترشک گرگان ! در هر حال باید بدانید که غذاهای گرگانی تنوع زیادی دارند و در آنها به شدت از سبزیجات و حبوبات استفاده شده است. این خورش همانطور که در قسمت قبلی اشاره کردیم بسیار ساده است و سریع آماده می‌شود. خوشمزه و لذیذ است و شامل پیاز، سیر، گوجه فرنگی، کدو سبز، رب انار یا دانه انار و ادویه‌جات است. در ادامه با طرز تهیه مرحله به مرحله این غذا ما را همراهی کنید.

مواد اولیه برای تهیه خورش کدو سبز

مواد اولیه برای تهیه این خورشت خوشمزه گرگانی در ادامه آمده است:

مقدار مورد نیاز مواد اولیه
3 عدد پیاز
1 کیلو کدو
3 عدد گوجه فرنگی
1 حبه الی 2 حبه سیر
1 پیمانه دانه انار یا 1 قاشق غذاخوری رب انار دانه انار یا رب انار
به میزان لازم فلفل سیاه و نمک

طرز تهیه کدو ترشک گرگان خوشمزه

طرز تهیه کدو ترشک گرگان خوشمزه

در این قسمت به طرز تهیه سریع و راحت این غذای سنتی گرگان خواهیم پرداخت.

  • مرحله اول: در مرحله اول از طرز تهیه این غذای محلی گلستان ابتدا باید یک تابه آماده کرده و آن را بر روی حرارت قرار دهید. حالا درون آن کمی روغن بریزید و اجازه دهید که تابه و روغن شما به خوبی داغ شوند.
  • مرحله دوم: در مدت زمان گرم شدن تابه به سراغ پیاها رفته و آنها را پوست بگیرید و شستشو دهید. سپس آن‌ها را به صورت ریز و نگینی خرد کنید. وقتی که مطمئن شدید تابه و روغن شما به خوبی داغ شده است حالا باید پیازها را درون روغن بریزید و اجازه دهید که تفت خورده و سبک شوند.
  • مرحله سوم: بعد از اینکه پیازهای شما حسابی طلایی و سبک شدند حالا حبه‌های سیر را له کرده یا رنده کنید و در پیازهای سرخ شده بریزید. دقت کنید که اگر پیازها کاملاً سرخ و کرانچی شوند در بقیه روند پخت و پز غذا می‌سوزند. پس بهتر است قبل از سرخ شدن کامل پیازها، سیرها را به غذا اضافه کنید.
  • مرحله چهارم: حالا در ادامه این طرز تهیه به محض بلند شدن رایحه سیر و پیاز سرخ شده، کمی زردچوبه به آنها اضافه کنید و هم بزنید. عطر خامی زردچوبه باید کاملاً گرفته شود.
  • مرحله پنحم: بعد از آن به سراغ کدوها رفته و آنها را شستشو دهید. لازم نیست پوست کدوها را بگیرید. فقط آنها را با دقت بشویید. بعد از آن کدوها را نگینی خرد کرده و آماده کنید.
  • مرحله ششم: سپس یک تابه دیگر آماده کنید و کدوها را در تابه جداگانه بپزید. برای پخت کدوها کافی است که یک قاشق مرباخوری روغن اضافه کنید و درب تابه را ببندید. کدوها سریع پخته خواهند شد.
  • مرحله هفتم: بعد از پخته شدن کدوها، آن‌ها را به ترکیب سیر و پیاز و ادویه جات اضافه کرده و خوب هم بزنید. مجدداً حالا زیر تابه را کم کرده و در ادامه این طرز تهیه گوجه فرنگی‌ها را نیز نگینی خرد کنید.
  • مرحله هشتم: بعد از اینکه کدو پیاز و سیر شما به خوبی با هم ترکیب شدند، حالا گوجه فرنگی‌های خرد شده را به این غذا اضافه کنید. مجدداً درب قابلمه یا تابه خود را ببندید و اجازه دهید که این مواد تقریباً در مدت زمان ۱۵ الی ۲۰ دقیقه به خوبی با هم پخته و آب گوجه فرنگی با سایر مواد به خوبی ترکیب شود.
  • مرحله نهم: بعد از این مدت زمان باید نمک و فلفل سیاه را به این ترکیب اضافه کنید و در ادامه دانه‌های انار یا یا رب به انار را نیز با محتویات تابه خود ترکیب کنید. مواد را با هم مخلوط کرده و هم بزنید و اجازه بدهید که حداقل ۱۵ دقیقه دیگر تمام مواد با همدیگر جوش خورده و طعم و مزه یکدیگر را به خود بگیرند.
  • مرحله دهم: در پایان این مدت زمان حرارت را خاموش کرده، کدو ترشک خود را به ظرف سرو نهایی منتقل کنید و نوش جان کنید. همچنین برای تزیین این خورشت جذاب و لذیذ هم می‌توانید از نعنا داغ، پیاز داغ، سیر داغ و گردو استفاده کنید.

چند نکته طلایی برای تهیه خورش کدو ترشک

چند نکته طلایی برای تهیه خورش کدو ترشک

نکات طلایی همیشه شما را نجات می‌دهند و کمک می‌کنند که غذاهای سنتی و محلی شهرهای دیگر را با دقت یک کد بانوی اصیل و محلی همان شهر آماده کنید. در ادامه ما نکات مهمی را برای شما بازگو خواهیم کرد.

  • در انتهای این طرز تهیه شما می‌توانید خورشت خود را بکوبید و یا این غذا را کاملاً به صورت یک خورشت معمولی نوش جان کنید.
  • نکته بعد اینکه برخی از افراد عادت دارند که در این غذا فقط از گوجه فرنگی استفاده کنند و تمایلی به استفاده از انار یا رب انار ندارند.
  • همانطور که گفته شد اگر در فصل میوه انار نبودید به جای دانه‌های انار می‌توانید از رب انار استفاده کنید.
  • این خورش کدو سبز لذیذ باید به قدری بجوشد که در نهایت در زمان جا افتادن به روغن افتاده باشد.
  • یک طرز تهیه متفاوت دیگر نیز برای تهیه این خورش وجود دارد که در آن از عدس استفاده می‌شود. در این غذا عدس‌ها را پخته و سپس پوره می‌کنند. بعد از آن کدوهای خرد شده نگینی را به همراه سیر داغ سرخ کرده و با عدس ترکیب می‌کنند. بعد از اینکه ترکیب عدس، سیر و کدو به خوبی پخته شود و جا افتاد، به آن کشک اضافه کرده و نوش جان می‌کنند .
  • برخی از افراد نیز عادت دارند که به عنوان چاشنی نهایی کمی آب نارنج به این غذا اضافه کنند.
  • آب نارنج را می‌توانید به جای رب انار و دانه‌های انار یا در ترکیب با آنها در این غذا استفاده کنید.
  • در برخی از دستور تهیه‌ها از گوجه فرنگی استفاده نشده است.

خورشت کدو سبز یا ترشک، خورشت معروف گرگانی ها

در این مطلب طرز تهیه خورش کدو ترشک یا کدو سبز را با هم مرور کردیم. اگر به استان گلستان و خصوصا شهرهای غربی این خطه سفر کردید، حتما از این خورشت لذیذ و خوشمزه نوش جان کنید. البته فراموش نکنید که این خورشت مانند برخی از انواع آش محلی گرگان ، طبع سردی دارد. پس در خوردن آن احتیاط کنید یا آن را بیشتر با چاشنی آب نارنج استفاده کنید. این خورشت در برخی مناطق با کدو حلوایی نیز تهیه می‌شود.

در پایان، باید بگوییم که اگر ساکن یا مسافر گرگان باشید، می‌توانید از سفارش انلاین غذا گرگان استفاده کرده و غذاهای دلخواه خود را آنلاین سفارش دهید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2716 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود