طرز تهیه کوکو عدس به 2 روش آسان و فوری

طرز تهیه کوکو عدس
5/5 - (1 امتیاز)

اگر به دنبال رسپی ساده، به‌صرفه و مقوی هستید، حتما کوکوی عدس را امتحان کنید. این کوکو هم با سیب‌زمینی و هم بدون آن قابل‌طبخ است. در طرز تهیه کوکو عدس ، عدس خیسانده‌شده را با مقداری آب و نمک بپزید. سپس آن را بکوبید و با بقیه مواد کوکو عدس شامل تخم‌مرغ، پیاز رنده‌شده، رب گوجه، جعفری خرد‌شده و ادویه‌های لازم مخلوط کنید. مایه کوکو را به شکل دلخواه در روغن سرخ و سرو کنید. در صورت استفاده از سیب‌زمینی هم باید سیب‌زمینی‌های خام یا آب‌پز را به‌صورت رنده‌شده با بقیه مواد کوکو مخلوط کنید.

در ادامه جدول مشخصات غذایی کوکو عدس را با هم می‌بینیم:

کوکو عدس

تعداد نفرات 3 نفر
زمان آماده‌سازی 1 ساعت
زمان پخت غذا 20 دقیقه
میزان سختی کم
میزان کالری در هر 100 گرم 60 کالری

طرز تهیه کوکو عدس پخته

عدس یکی از حبوبات پرخاصیت و پرکاربرد در آشپزی ایرانی است و اگر از طرز تهیه انواع عدس پلو با شوید بگذریم، غذاهای دلچسب دیگری هم می‌توان با آن تهیه کرد. کوکو عدس یکی از این غذاهای جذاب و سبک است که هم طرز تهیه آسانی دارد و هم بسیار خوش‌طعم است.

عکس کوکو عدس

مواد لازم برای تهیه کوکوی عدس

تهیه کوکو عدس هم مانند طرز تهیه کوکو تره فرنگی، کاملا مقرون‌به‌صرفه است. مواد اولیه آن شامل موارد زیر هستند:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
عدس 1 پیمانه
تخم‌مرغ 3 عدد
پیاز 1 عدد
پودر سیر (اختیاری) به مقدار لازم
جعفری خردشده 1 قاشق غذاخوری
رب گوجه‌فرنگی 1 قاشق غذاخوری
آرد سوخاری در صورت نیاز به مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
روغن سرخ‌کردنی به مقدار لازم

دستور پخت کوکو عدس

طرز تهیه کوکو عدس خانگی بدون سیب‌زمینی، شامل مراحل زیر است:

  • مرحله اول: عدس را از چند ساعت قبل با مقداری آب بخیسانید تا نفخ آن گرفته شود. بهتر است در طول مدت خیساندن، چند بار آب عدس را عوض کنید.
  • مرحله دوم: پس از گذشت زمان کافی، عدس را داخل قابلمه‌ای مناسب بریزید و مقداری آب و نمک به آن اضافه کنید. قابلمه را روی شعله گاز قرار دهید و 30 تا 45 دقیقه زمان دهید تا عدس بپزد.
  • مرحله سوم: پس از پخت عدس، آن را داخل آبکش بریزید و کنار بگذارید تا آب اضافی آن خارج شود.
  • مرحله چهارم: پیاز را بشویید، پوست بگیرید و رنده کنید. سپس مثل طرز تهیه کوکو گردو، آب اضافی پیاز را بگیرید و آن را با تخم‌مرغ، رب گوجه‌فرنگی، پودر سیر، سبزی جعفری و بقیه ادویه‌ها مخلوط کنید.
  • مرحله پنجم: حالا عدس را در ظرفی دیگر خوب بکوبید و له کنید. عدس کوبیده‌شده را به مایه کوکوی عدس بیفزایید و خوب همه مواد را هم بزنید تا ترکیب یک‌دستی ایجاد شود.

نکته: اگر احساس کردید مایه کوکو عدس بیش از اندازه شل است، به تدریج کمی آرد سوخاری به مایه کوکو اضافه کنید.

  • مرحله ششم: حالا تابه‌ای نچسب را روی حرارت قرار دهید و داخل آن مقداری روغن بریزید. وقتی روغن داغ شد، دست خود را خیس کنید و از مایه کوکو به اندازه یک نارنگی بردارید.
  • مرحله هفتم: مایه کوکو را در دستتان به حالت گرد و تخت درآورید و به آرامی در روغن بیندازید. دقت کنید که این کوکو حاوی رب گوجه است و به همین دلیل حرارت زیر آن باید حتما ملایم باشد.
  • مرحله هشتم: زمانی که یک سمت کوکوها پخت، آن‌ها را به آرامی برگردانید تا سمت دیگر هم برشته شود. ضمنا حرارت ملایم کمک می‌کند که کوکوها کاملا به حالت مغزپخت دربیایند.
  • مرحله نهم: درنهایت کوکوها را روی دستمال حوله‌ای قرار دهید تا روغن اضافی آن‌ها گرفته شود. سپس آنها را در ظرفی مناسب بکشید و با مخلفات دلخواه تزئین کنید.

طرز تهیه کوکو عدس با سیب زمینی

در صورت استفاده از سیب‌زمینی در کوکوی عدس، فیبر فراوان موجود در این ماده غذایی در کنار فیبر عدس قرار می‌گیرد و از سلامت معده و دستگاه گوارش شما حمایت می‌کند. طرز تهیه کوکو عدس با سیب زمینی هم مثل رسپی قبل بسیار ساده است؛ تنها کافی است با مواد اولیه زیر و مراحلی که در ادامه می‌آید، پیش بروید:

طرز تهیه کوکو عدس با سیب زمینی

مواد لازم برای تهیه کوکو عدس با سیب زمینی

با مقدار مواد زیر می‌توانید به اندازه 3 نفر کوکوی عدس تهیه کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
عدس 1 پیمانه
تخم‌مرغ 1 عدد
سیب‌زمینی بزرگ 3 عدد
پیاز 1 عدد
سیر (اختیاری) 1 حبه
آرد سوخاری 1 قاشق غذاخوری
پودر تخم گشنیز (اختیاری) به مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
روغن سرخ‌کردنی به مقدار لازم

مراحل تهیه کوکو عدس با سیب زمینی

اگر خواستید کوکو عدس را با سیب‌زمینی درست کنید، مطابق دستور زیر پیش بروید:

  • مرحله اول: مثل دستور قبل عدس‌ها را از چند ساعت قبل بخیسانید. سپس آنها را با مقداری آب و نمک روی حرارت متوسط بپزید و آبکش کنید.
  • مرحله دوم: سیب‌زمینی‌ها و پیاز را بشویید و پوست بگیرید. پس از رنده کردن آنها، آب اضافی‌شان را جدا کنید.
  • مرحله سوم: در این مرحله، تمام مواد کوکو را با هم ترکیب کنید تا مخلوط یک‌دستی ایجاد شود.

نکته: اگر مایه کوکو عدس انسجام لازم را نداشت، به تدریج مقداری آرد سوخاری هم به آن بیفزایید.

  • مرحله چهارم: درنهایت مایه کوکو را به شکل‌های دلخواه دربیاورید و هر دو طرف آن‌ها را در تابه‌ای مناسب با حرارت کم و مقداری روغن سرخ کنید.

نکات مهم در طرز تهیه کوکو عدس

هر غذایی همچون عدسی ، کوکو عدس و … نکات تهیه مخصوص به خود را دارد و اگر به این نکات توجه کنید، غذای شما فوق العاده خواهد شد. به این منظور، در ادامه فوت و فن‌های تهیه کوکو عدس آمده است:

  • در تهیه کوکو عدس، عدس‌ها را به اندازه‌ای بپزید که پوست آن‌ها جدا نشود و آب عدس هم کاملا کشیده شود.
  • در صورت تمایل می‌توانید مثل طرز تهیه سالاد عدس، در مواد کوکوی عدس هم مقداری سبزیجات معطر مثل نعنا به کار ببرید.
  • طرز تهیه کوکو عدس با سبزی فرقی با رسپی‌های قبلی ندارد، اما در صورت استفاده از سبزی مرزه یا ترخون، در مقدار استفاده از این سبزیجات زیاده‌روی نکنید تا کوکوی شما تلخ نشود.
  • طرز تهیه کوکو عدس رژیمی هم شبیه طرز تهیه کوکوی عدس بدون سیب‌زمینی است؛ با این تفاوت که باید برای پخت کوکوها از روغن زیتون استفاده کنید.
نکات مهم در طرز تهیه کوکو عدس
  • در بعضی رسپی‌های کوکو عدس با سیب‌زمینی، پس از آب‌پز کردن سیب‌زمینی، آن را رنده درشت می‌کنند. البته در این حالت باید سیب‌زمینی را کمی سفت‌تر از حالت معمول از روی حرارت برداشت.
  • می‌توان در طرز تهیه کوکو عدس با سیب زمینی، علاوه بر ادویه‌های گفته‌شده، از مقداری پودر دارچین و زنجبیل هم استفاده کرد. این ادویه‌های گرم، طبع سرد عدس و سیب‌زمینی را تعدیل می‌کنند.
  • اگر خواستید در تهیه کوکو عدس با سیب‌زمینی، سیب‌زمینی را پوره کنید، از غذاساز یا آسیاب استفاده نکنید، زیرا در این صورت سیب‌زمینی حالت لاستیکی پیدا می‌کند که مطلوب نیست.
  • از اضافه کردن تخم‌مرغ به عدسی که هنوز گرم است، خودداری کنید.

اصول نگهداری از کوکو عدس

کوکو عدس حاوی تخم‌مرغ است، پس ماندگاری بالایی ندارد. باقیمانده آن را در ظروفی درب‌دار بریزید و داخل یخچال قرار دهید. بهتر است باقیمانده این غذا را طی 3 یا 4 روز بعد مصرف کنید.

روش جلوگیری از خراب شدن کوکو عدس

برای گرم کردن مجدد کوکو عدس ابتدا ظاهر و بوی غذا را بررسی کنید. اگر مورد مشکوکی مثل تغییر رنگ در بافت کوکوها ندیدید، آن‌ها را داخل تابه‌ای مناسب بریزید و با حرارت ملایم گرم کنید یا چند دقیقه داخل فر بگذارید. توجه کنید که کوکوی عدس نباید در آشپزخانه به حال خود رها شود یا در مکان‌های گرم و مرطوب قرار گیرد.

بهترین جایگزین ها در تهیه کوکو عدس

شما می‌توانید در هنگام تهیه کوکو عدس، به‌جای پودر سیر از سیر رنده‌شده استفاده کنید یا بالعکس. همچنین می‌توانید مانند طرز تهیه کوکو لوبیا سبز، به‌جای آرد سوخاری آرد گندم به‌کار ببرید.

خواص عدس

عدس منبعی عالی از پروتئین، فیبر و ویتامین‌های گروه B است. مصرف این دانه با ‌ارزش گیاهی به پیشگیری از سرطان و اضافه وزن کمک می‌کند. همچنین عدس حاوی مقادیر فراوانی فولات است و به همین دلیل مصرف آن در دوران بارداری، هم برای سلامت مادر و هم برای سلامت جنین توصیه می‌شود. به‌علاوه عدس خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را نیز کاهش می‌دهد و به افراد دیابتی کمک می‌کند تا قند خون خود را بهتر کنترل کنند. پیشنهاد ما این است که مصرف غذاهایی مثل کوکو عدس و خورش عدس را در برنامه غذایی هفتگی خود بگنجانید تا از خواص بی‌نظیر این دانه گیاهی استفاده بیشتری ببرید.

خواص عدس

کوکو عدس، کوکو مقوی و خوشمزه…

نحوه درست کردن کوکو عدس را به صورت ساده و در 2 مدل مختلف برای شما گفتیم. پیشنهاد می‌کنیم این کوکو را تهیه کرده و در کنار خانواده میل کنید. البته، اگر فکر می‌کنید برخی از اعضای خانواده این کوکو را دوست ندارند، کوکو عدس را خودتان درست کرده و غذایی که آن‌ها دوست دارند را از سفارش انلاین غذا اسنپ فود سفارش دهید. با کمک اسنپ فود، تمامی اعضای خانواده راضی خواهند بود.

سوالات متداول

ادویه‌های کوکو عدس چیست؟

زردچوبه و فلفل سیاه از ادویه‌های ثابت این غذا هستند؛ علاوه بر آنها می‌توان از پودر سیر، پودر دارچین و پودر زنجبیل هم استفاده کرد.

تفاوت کوکو عدس رژیمی با کوکو عدس معمولی خانگی در چیست؟

برای تهیه کوکو عدس رژیمی باید سیب‌زمینی را حذف و از روغن زیتون برای سرخ کردن کوکوها استفاده کنید.

نظرات کاربران