طرز تهیه کوکو لوبیا سبز با تمام نکات و جزئیات

طرز تهیه کوکو لوبیا سبز
2/5 - (1 امتیاز)

کوکوی لوبیا سبز را با نام کوکوی مجلسی تبریز هم می‌شناسند. طرز تهیه کوکو لوبیا سبز کار دشواری نیست؛ فقط کافی است برای تهیه آن پس از شستن و خرد کردن لوبیا سبز، سیب‌زمینی و پیاز، هرکدام از این مواد را به‌صورت جداگانه در تابه تفت دهید و سپس با تخم‌مرغ و ادویه و نمک مخلوط کنید. برای قوام مواد کوکو، کمی هم آرد در آن بریزید و دو طرف کوکو را در تابه با مقداری روغن سرخ کنید.

در ادامه جدول مشخصات غذایی کوکو لوبیا سبز را با هم می‌بینیم:

کوکو لوبیا سبز

تعداد نفرات 4 تا 6 نفر
زمان آماده‌سازی بین 30 دقیقه تا 1 ساعت
زمان پخت غذا کمتر از 30 دقیقه
میزان سختی کم

طرز تهیه کوکو لوبیا سبز

اگر طعم لوبیا سبز را دوست دارید، اما درست کردن لوبیا پلو برایتان تکراری شده است، این کوکوی خوشمزه و پرخاصیت را امتحان کنید. کوکوی لوبیا سبز علاوه بر طعم خوب، ظاهر شکیلی دارد و می‌تواند گزینه‌ای عالی برای سرو غذای سبک گیاهی در مهمانی‌ها باشد؛ البته در طرز تهیه آن از گوشت هم می‌توان استفاده کرد. در ادامه مواد لازم و مراحل طرز تهیه کوکو لوبیا سبز به روش سنتی را با هم می‌بینیم:

عکس کوکو لوبیا سبز

مواد لازم برای تهیه کوکوی لوبیا سبز

مواد اولیه برای درست کردن کوکوی لوبیا سبز به‌صورت جدول زیر است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
لوبیا سبز 500 گرم
پیاز درشت 1 عدد
سیب‌زمینی درشت 1 عدد
تخم‌مرغ 4 عدد
آرد 1 قاشق غذاخوری
روغن به مقدار لازم
نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

مراحل دستور پخت کوکو لوبیا سبز با سیب زمینی

طرز تهیه کوکوی لوبیا سبز مجلسی به‌صورت مراحل زیر است:

  • مرحله اول: ابتدا لوبیا سبز را خوب بشویید و داخل آبکش بریزید تا آب اضافی آن خارج شود. سپس لوبیا سبزها را به اندازه‌های کوچک و یک‌دست خرد کنید و با یک لیوان آب بپزید.
  • مرحله دوم: سیب‌زمینی را بشویید و پوست بگیرید. سپس آن را به‌صورت نگینی و کوچک خرد کنید و دوباره زیر آب بگیرید تا نشاسته اضافی آن خارج شود.
  • مرحله سوم: پس از اینکه آب سیب‌زمینی کاملا خارج شد، آن را داخل تابه‌ای مناسب با مقداری روغن سرخ کنید و کنار بگذارید.
  • مرحله چهارم: حالا پیاز را هم بشویید، پوست بگیرید و به‌صورت نگینی خرد کنید. سپس پیاز خرد‌شده را در همان تابه تفت دهید تا سبک و طلایی شود.
  • مرحله پنجم: در ادامه طرز تهیه کوکو لوبیا سبز با سیب‌زمینی، تخم‌مرغ‌ها را در ظرفی دیگر بشکنید و همراه با افزودن مقداری نمک، فلفل و زردچوبه کمی هم بزنید.
  • مرحله ششم: حالا مواد سرخ‌شده قبلی یعنی لوبیا سبز، پیاز و سیب‌زمینی را به تخم‌مرغ‌ها اضافه کنید و خوب هم بزنید. درنهایت آرد را هم به تدریج اضافه کنید تا در مواد کوکو حل شود.
  • مرحله هفتم: تابه‌ای مناسب را روی حرارت قرار دهید و داخل آن مقداری روغن بریزید. حالا مایه کوکو لوبیا سبز را داخل تابه بریزید و اجازه دهید یک طرف آن کاملا سرخ شود.
  • مرحله هشتم: وقتی یک سمت کوکو به‌طور کامل پخت، آن را برگردانید تا طرف دیگر هم کاملا برشته شود. کوکو را برش بزنید یا به‌صورت درسته در ظرفی مناسب سرو کنید.

طرز تهیه کوکوی لوبیا سبز با گوشت

در این رسپی به غیر از مواد اولیه جدول بالا، باید از مقداری مرغ یا گوشت چرخ‌کرده هم استفاده کنید. در این صورت مراحل زیر را دنبال کنید:

طرز تهیه کوکوی لوبیا سبز با گوشت
  • مرحله اول: لوبیا سبز، سیب‌زمینی و پیاز را بشویید. لوبیا سبزها را آبکش کنید و پس از خارج شدن آب اضافی، آنها را به قطعات کوچک‌تر خرد کنید.
  • مرحله دوم: لوبیا سبزهای خرد‌شده را در تابه‌ای همراه با مقداری روغن تفت دهید. در همین فاصله سیب‌زمینی و پیاز را هم به‌صورت نگینی خرد کنید.
  • مرحله سوم: سیب‌زمینی نگینی را هم بعد از لوبیا سبز تفت دهید. سپس پیاز را در تابه بریزید و پس از آن‌که سبک و طلایی شد، گوشت چرخ‌کرده را اضافه کنید. مقداری هم ادویه در تابه بریزید.
  • مرحله چهارم: تخم‌مرغ‌ها را در ظرفی دیگر بشکنید و مقداری ادویه و نمک به آن بزنید. سپس بقیه مواد کوکو را به تخم‌مرغ اضافه کنید و به‌تدریج مقداری هم آرد داخل مایه کوکو بریزید.
  • مرحله پنجم: حالا مایه کوکو را داخل تابه‌ای بریزید که قبلا با روغن چرب شده است. در این مرحله درب تابه را بگذارید. وقتی یک سمت کوکو پخت، آن را برگردانید تا سمت دیگر هم برشته شود.

نکات و فوت و فن‌های تهیه کوکو لوبیا سبز

برای طبخ کوکوی لوبیا سبز تبریزی به‌صورت حرفه‌ای، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • هنگام سرخ کردن مایه کوکو می‌توانید از قالب استفاده کنید تا کوکو لوبیا سبز شما فرم مجلسی داشته باشد.
  • حتما در هنگام طبخ کوکو لوبیا سبز، درب تابه را ببندید تا کوکوی شما پف کند و کاملا مغزپخت شود. همچنین حرارت زیر تابه هم باید ملایم باشد.
  • در صورت تمایل می‌توانید شبیه طرز تهیه کوکو کدو حلوایی، به مواد کوکوی لوبیا سبز یک عدد هویج هم اضافه کنید. در این صورت هویج را آب‌پز و خرد کنید. سپس مثل بقیه مواد به‌صورت جداگانه تفت دهید و در مایه کوکو بریزید.
  • برای تهیه کوکو لوبیا سبز رژیمی، فقط از لوبیا سبز، تخم‌مرغ و پیاز استفاده کنید و سیب‌زمینی را حذف کنید. رنده کردن یک حبه سیر در مایه این کوکو، عطر و طعم آن را به‌مراتب بهتر می‌کند.
  • کوکو لوبیا سبز با گوشت چرخ‌کرده یا مرغ هم بسیار لذیذ است؛ اما زمان پخت طولانی‌تری دارد.
نکات و فوت و فن‌های تهیه کوکو لوبیا سبز
  • طرز تهیه کوکو لوبیا سبز با گوشت را در بالا گفتیم. اما در صورت استفاده از مرغ، باید مرغ را همراه با پیاز و مقداری ادویه به‌صورت جداگانه بپزید. سپس آن را به‌صورت ریش‌ریش با پیاز تفت دهید و داخل مایه کوکو بریزید. یعنی برخلاف طرز تهیه کوکو سیب زمینی با مرغ، در این دستور نیازی به چرخ کردن مرغ نیست.
  • در صورت تمایل می‌توانید سبزیجاتی مثل آویشن و پونه کوهی هم به مواد کوکوی لوبیا سبز اضافه کنید. این سبزیجات به تعادل طبع این غذا کمک می‌کنند و عطر و بوی بهتری به آن می‌بخشند.

اگر در طرز تهیه انواع کوکو به‌دنبال تجربه‌های هیجان‌انگیز و جدید هستید، پیشنهاد می‌کنیم که طرز تهیه اسنک کوکو سبزی را هم حتما ببینید.

اصول نگهداری از کوکو لوبیا سبز

کوکوی لوبیا سبز بدون گوشت ماندگاری بیشتری دارد؛ اما به‌هر‌حال این کوکو تخم‌مرغ دارد و حتما باید داخل ظروف درب‌دار در یخچال نگهداری شود. سعی کنید باقیمانده کوکو را در مدت زمان کمتر از یک هفته مصرف کنید.

جلوگیری از خراب شدن کوکو لوبیا سبز

رنگ و لعاب ظاهری غذا را بررسی کنید و در صورت ندیدن موارد مشکوک مانند بوی تند، بافت لزج و… باقیمانده کوکو را در تابه‌ای مناسب با حرارت ملایم مجددا گرم و سرو کنید. البته برای این منظور می‌توانید از فر هم کمک بگیرید.

بهترین جایگزین ها در طرز تهیه کوکوی لوبیا سبز

اگر سیر رنده‌شده در کوکوی لوبیا سبز را دوست ندارید، از پودر سیر استفاده کنید. همچنین می‌توانید به‌جای خرد کردن مواد کوکو به‌شکل نگینی، آن‌ها را به‌صورت درشت رنده کنید.

خواص لوبیا سبز

لوبیا سبز سرشار از فیبر است. به همین دلیل مصرف آن برای بهبود عملکرد روده‌ها و دستگاه گوارش توصیه می‌شود. به‌علاوه این سبزی کم‌کالری مقادیر فراوانی از ویتامین‌های A، K و C را در خود جای داده است. لوبیا سبز دیورتیک طبیعی است و به سم‌زدایی بدن کمک می‌کند. ضمن این‌که از خواص جالب آن می‌توان به درمان ناباروری اشاره کرد. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که لوبیا سبز نفاخ است؛ اما استفاده از آن در کنار ادویه‌هایی مثل زیره، فلفل، خردل، زنجبیل و موادی مثل نمک، آویشن و روغن زیتون، این ویژگی را کاهش می‌دهد.

خواص لوبیا سبز

کوکو لوبیا سبز را حتما امتحان کنید…

همان‌طور که دیدید، طرز تهیه کوکو لوبیا سبز کار دشواری نیست و پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را تهیه کنید. البته، اگر احساس می‌کنید همه اعضای خانواده این کوکو را دوست ندارند، می‌توانید غذای دلخواه آن‌ها را از سفارش آنلاین غذا اسنپ فود سفارش دهید. با این کار، وقت خود را روی درست کردن یک کوکو جدید و جذاب می‌گذارید و با سفارش دیگر غذاهای خوشمزه، همه‌ی اعضا خانواده را خوشحال می‌کنید.

سوالات متداول

چطور کوکوی لوبیا سبز را سرخ کنیم؟

برای این منظور مایه کوکو را در تابه‌ای چرب‌شده بریزید و آن را روی حرارت ملایم بگذارید. درب تابه هم حتما باید بسته باشد تا کوکو پف کند.

کوکو لوبیا سبز با مرغ چطور تهیه می‌شود؟

در این رسپی مرغ را به‌صورت جداگانه آب‌پز کنید. سپس آن را به‌صورت ریش‌ریش با پیاز تفت دهید و با بقیه مواد مایه کوکو لوبیا سبز مخلوط کنید.

مواد کوکو لوبیا سبز رژیمی چیست؟

این کوکو شامل لوبیا سبز، پیاز، سیر، تخم‌مرغ و مقداری ادویه و نمک است.

نظرات کاربران