طرز تهیه کوکو نخود فرنگی خوش طعم و مجلسی

طرز تهیه کوکو نخود فرنگی
دسته بندی: آموزش آشپزی
5/5 - (1 امتیاز)

اصالت کوکوی نخود فرنگی مربوط به استان گیلان است و در دسته غذاهای سبک و فوری قرار می‌گیرد. در طرز تهیه کوکو نخود فرنگی ، ابتدا نخودفرنگی‌ها را با مقداری آب و نمک بپزید. سپس پیاز و سیب‌زمینی رنده‌شده را با سیر له‌شده ترکیب کنید. پس از مخلوط کردن این ترکیب با تخم‌مرغ و ادویه‌ها، نخودفرنگی و شوید خشک را هم در مواد کوکو بریزید. درنهایت مایه کوکو را در روغن داغ سرخ کنید.

در ادامه جدول مشخصات غذایی کوکو نخود فرنگی را با هم می‌بینیم:

کوکو نخود فرنگی

تعداد نفرات 4 تا 5 نفر
زمان آماده‌سازی حدود 15 دقیقه
زمان پخت غذا کمتر از 30 دقیقه
میزان سختی کم

طرز تهیه کوکو نخود فرنگی

دستور پخت کوکوی نخود فرنگی هم مثل طرز تهیه کوکوی اسفناج ساده است. با مقداری نخودفرنگی و موادی که تقریبا همیشه در آشپزخانه یافت می‌شوند، می‌توانید این کوکوی خوش‌طعم را به‌عنوان وعده غذایی کامل یا پیش‌غذا و حتی افطاری ماه رمضان تهیه کنید. خبر خوب دیگر این است که کوکو نخود فرنگی غذایی عالی و پرخاصیت برای گیاهخواران به‌شمار می‌آید. در ادامه مواد لازم و مراحل دستور پخت آن را با هم می‌بینیم:

عکس کوکو نخود فرنگی

مواد لازم برای تهیه کوکوی نخود فرنگی

مواد اولیه برای تهیه کوکو نخود فرنگی به‌صورت زیر است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
نخود سبز 500 گرم
پیاز 1 عدد
سیر 3 حبه
سیب‌زمینی متوسط 2 عدد
تخم‌مرغ 5 عدد
شوید خشک 2 قاشق غذاخوری
زعفران دم‌کرده 1 قاشق چای‌خوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
روغن سرخ‌کردنی به مقدار لازم

دستور پخت کوکو نخود فرنگی

مثل زمان لازم برای طرز تهیه کوکوی اشپل گیلانی، کوکوی نخود فرنگی هم در کمتر از نیم ساعت آماده می‌شود. فقط کافی است برای درست کردن آن مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرحله اول: ابتدا نخود سبز را با 2 لیوان آب و کمی نمک در قابلمه‌ای مناسب بریزید و روی حرارت متوسط بپزید. درب قابلمه را در طول پخت باز بگذارید تا رنگ نخود سبزها تیره نشود.
  • مرحله دوم: بعد از پخت نخود سبزها آنها را آبکش کنید و کنار بگذارید. سپس سیب‌زمینی و پیاز را بشویید، پوست بگیرید و رنده کنید.
  • مرحله سوم: آب اضافی سیب‌زمینی و پیاز رنده‌شده را بگیرید. بعد سیرها را هم بشویید، پوست بگیرید، له کنید و در مخلوط سیب‌زمینی و پیاز بریزید.
  • مرحله چهارم: تخم‌مرغ‌ها را در کاسه‌ای دیگر بشکنید و کمی با چنگال بزنید تا از حالت لختگی خارج شوند. سپس نمک و بقیه ادویه‌ها را هم داخل تخم‌مرغ بریزید و مواد را هم بزنید.
  • مرحله پنجم: درنهایت نخود سبز پخته‌شده و شوید خشک را هم به بقیه مواد کوکو اضافه کنید و خوب هم بزنید تا ترکیب یک‌دستی ایجاد شود.
  • مرحله ششم: حالا تابه‌ای نچسب را روی حرارت قرار دهید و داخل آن مقداری روغن بریزید تا داغ شود.
  • مرحله هفتم: می‌توانید مثل طرز تهیه کوکو پیازچه، تمام مواد را به‌صورت یک‌دست داخل تابه بریزید و یا آنها را قالب بزنید و هر دو طرف کوکوها را سرخ کنید.

کوکوی نخود فرنگی خوشمزه و جذاب شما به همین سادگی آماده است و می‌توانید آن را با مخلفات دلخواه تزئین کنید و سر سفره بیاورید.

نکات مهم در تهیه کوکوی نخود فرنگی

برای پخت کوکو نخود فرنگی خوشمزه و حرفه‌ای، نکات زیر را هم در نظر داشته باشید:

  • شما می‌توانید مثل طرز تهیه کوکو تره فرنگی، در دستور کوکوی نخود فرنگی هم پیاز را حذف و فقط از سیر استفاده کنید.
  • در بعضی رسپی‌های این کوکو به‌جای رنده کردن پیاز، آن را به‌صورت نگینی خرد می‌کنند. اما دقت کنید که پیاز حتما باید به‌صورت خیلی ریز نگینی شود.
  • روش دیگر برای طبخ کوکو نخود فرنگی این است که همه مواد کوکو به غیر از تخم‌مرغ و ادویه‌ها را داخل چرخ‌گوشت بریزید و کاملا با هم میکس کنید. در این صورت کوکو بافتی کاملا یک‌دست خواهد داشت.
  • جالب است بدانید که در طرز تهیه کوکو نخود فرنگی می‌توان از گوشت چرخ‌کرده هم استفاده کرد. در این صورت به ‌ازاء 2 لیوان نخود فرنگی، یک لیوان گوشت چرخ‌کرده و یک عدد سیب‌زمینی، پیاز و تخم‌مرغ کافی است. در این دستور بعد از پخت نخود فرنگی، تمام مواد را در غذاساز میکس و در روغن سرخ کنید.
نکات مهم در تهیه کوکوی نخود فرنگی
  • شما می‌توانید به‌جای چرخ یا میکس‌کردن نخود فرنگی‎ها، آن‌ها را بپزید و به‌صورت درسته داخل ترکیب کوکو استفاده کنید.
  • در صورت استفاده از گوشت در ترکیب کوکوی نخود فرنگی، مواد کوکو را به مدت نیم ساعت داخل یخچال استراحت دهید.
  • اگر احساس کردید مایه کوکو شل است و قوام لازم را ندارد، مقداری آرد سفید به آن اضافه کنید.
  • برای طرز تهیه کوکو نخود فرنگی رژیمی، سیب‌زمینی را حذف کنید و به‌جای آن از چاشنی‌ها و سبزیجاتی مثل فلفل چیلی، نعنا، گشنیز و لیموترش استفاده کنید.

اصول نگهداری از کوکو نخود فرنگی

کوکو نخود فرنگی حاوی تخم‌مرغ است، به همین دلیل باید هرچه زودتر باقیمانده آن را مصرف کنید. دقت کنید که کوکوهای باقیمانده حتما باید داخل ظروف درب‌دار (ترجیحا شیشه‌ای) داخل یخچال نگهداری شوند.

روش جلوگیری از خراب شدن کوکو نخود فرنگی

از قرار دادن باقیمانده کوکوهای نخود فرنگی در مکان‌های گرم یا مرطوب خودداری کنید، زیرا چنین شرایطی کوکوی نخود فرنگی را خراب می‌کند. حتما پیش از استفاده و گرم کردن مجدد کوکوها، رنگ و لعاب ظاهری غذا را مورد بررسی قرار دهید و در صورت مواجه شدن با مواردی مثل بوی تند یا بافت لزج و غیر‌متعارف، از مصرف باقیمانده غذا خودداری کنید.

روش جلوگیری از خراب شدن کوکو نخود فرنگی

بهترین جایگزین ها در طرز تهیه کوکو نخود فرنگی

برخلاف طرز تهیه کوکو گردو گیلانی که در آن از انواع سبزیجات معطر استفاده می‌شود، تنها سبزی مورد استفاده در تهیه کوکو نخود فرنگی معمولی، شوید خشک است که می‌توانید به‌جای آن از سبزی شوید تازه هم استفاده کنید. البته در بعضی رسپی‌ها به‌جای سبزی شوید از جعفری خرد‌شده استفاده می‌شود که آن هم طعم فوق‌العاده‌ای به این کوکو می‌دهد. همچنین شما می‌توانید به‌جای نخود فرنگی پخته‌شده از نخود فرنگی خام میکس‌شده استفاده کنید.

خواص نخود فرنگی

آیا می‌دانید که نخود فرنگی قند خون شما را کنترل می‌کند و سطح کلسترول بد خون را پایین می‌آورد؟ نخود سبز یا همان نخود فرنگی یکی از بهترین پروتئین‌های گیاهی است که مقادیر فراوانی آهن و فیبر را در خود جای داده است. این ماده غذایی با‌ارزش به خانواده حبوبات تعلق دارد و می‌توانید در مواردی مثل کاهش وزن، درمان کبد چرب و بهبود گوارش روی خواص آن حساب ویژه‌ای باز کنید. مصرف نخود فرنگی برای مادران باردار هم بسیار مفید است و با ویتامین B9 و اسید فولیک خود به سلامت بیشتر مادر و جنین کمک می‌کند.

خواص نخود فرنگی

کوکوی نخود فرنگی؛ انتخاب افراد خاص پسند

همان‌طور که دیدید، طرز تهیه کوکو نخود فرنگی بسیار ساده است و خیلی راحت پیش می‌رود. پس پیشنهاد می‌کنیم آن را تهیه کرده و از طعم خوب کوکو لذت ببرید. با‌ این ‎وجود، اگر حوصله یا وقت کافی برای آشپزی ندارید، روی اسنپ فود حساب کنید. سفارش آنلاین غذا امکان اینترنتی امن و راحتی است که می‌توانید با آن انواع غذاها و نوشیدنی‌های مورد علاقه خود را به‌صورت اینترنتی سفارش دهید و در کمترین زمان ممکن درب منزل خود تحویل بگیرید. مطمئن باشید تجربه خرید از اسنپ فود برایتان تجربه‌ای جذاب و به‌یادماندنی خواهد بود.

سوالات متداول

ادویه‌ها و چاشنی‌های اصلی کوکوی نخود فرنگی چیست؟

در طرز تهیه این کوکو باید از نمک، فلفل سیاه و زردچوبه استفاده کنید. استفاده از زعفران و ادویه‌هایی مثل زیره یا پودر کاری نیز اختیاری است.

در طرز تهیه کوکو نخود فرنگی از چه سبزی‌هایی استفاده می‌شود؟

معمولا برای پخت کوکوی نخود فرنگی فقط از شوید استفاده می‌شود که می‌توان آن را به‌صورت خشک یا تازه به کار‌ برد. البته در بعضی رسپی‌ها، جعفری را جایگزین شوید می‌کنند.

نظرات کاربران