قهوه ساز کمکس چیست؟ + خواص قهوه کمکس

کمکس چیست؟
به این مقاله امتیاز دهید

اگر می‌پرسید که کمکس چیست؟ باید بگوییم که کمکس ابزاری برای دم آوری قهوه است، اما به قهوه‌ای که توسط این ابزار تهیه می‌شود نیز به اصطلاح کمکس می‌گویند. این نوع قهوه که جز قهوه‌های دمی محسوب می‌شود، طرفداران بسیاری دارد و نسبت به اسپرسو بسیار رقیق تر بوده و طعم متعادل تری دارد. در این مطلب قصد داریم که طرز تهیه قهوه کمکس را به شما عزیزان آموزش دهیم. بنابراین اگر به این قهوه علاقه‌مند هستید و برای اولین بار است که قصد دارید آن را تهیه کنید، تا انتهای این مطلب را مطالعه نمایید.

قهوه کمکس

تعداد نفرات 2 نفر
زمان آماده سازی 5 دقیقه
زمان تهیه 5 دقیقه
میزان سختی متوسط

قهوه ساز کمکس چیست؟

قهوه ساز کمکس چیست؟

برای تهیه قهوه به ابزارهای مختلفی نیاز است که یکی از محبوب‌ترین این ابزارها، کمکس است. این ابزار در ابتدا در کشور آلمان تولید شد؛ لذا می‌توانیم آن را زاده این کشور بنامیم. شیمیدانی آلمانی این دستگاه را برای اولین بار تولید کرده و تا به امروز مورد استقبال بسیاری از دوستداران قهوه قرار گرفته است. استفاده از کمکس برای دم آوری قهوه سبب می‌شود که همه خواص قهوه حفظ گردد. همچنین بر خلاف دستگاه اسپرسوساز که گاهی سبب سوختن قهوه می شود، کمکس می‌تواند قهوه‌ای تازه، خوشمزه، با کافئین بالا و بدون سوختگی آماده کند.

تهیه قهوه کمکس

تهیه قهوه کمکس

برای آن که طرز تهیه قهوه کمکس را شرح دهیم، باید دستگاه کمکس و فیلتر کاغذی مخصوص آن را آماده کنید. این دو را می‌توان به راحتی از فروشگاه‌های مخصوص قهوه تهیه کرد. همچنین برای تهیه این قهوه نیاز به یک کتل یا همان قوری دارید. زمان لازم برای تهیه این قهوه نیز 5 دقیقه است. بنابراین خیلی راحت و در زمان کوتاه می‌توان آن را تهیه و نوش جان کرد. در ادامه مواد لازم برای تهیه قهوه کمکس مناسب یک نفر آورده شده است. بنابراین در صورتی که مایل بودید آن را برای افراد بیشتری تهیه کنید، مقدار مواد اولیه را به همین نسبت تغییر دهید.

مواد لازم برای تهیه قهوه کمکس

مواد لازم برای تهیه قهوه کمکس، به شرح زیر هستند:

  • کمکس
  • فیلتر کاغذی کمکس
  • پودر قهوه 1 قاشق سوپ خوری پر

مراحل طرز تهیه قهوه کمکس

به سوال کمکس چیست؟ پاسخ دادیم و حالا به سراغ تهیه قهوه آن می‌رویم. برای درست کردن کمکس ابتدا باید فیلتر را به حالت قیف درست کرده و آن را داخل دهانه کمکس قرار دهید. سپس کمی آب داغ داخل آن بچرخانید تا کاغد خیس شود و قهوه طعم کاغذ نگیرد. این کار باعث گرم شدن کمکس نیز می‌شود. در ادامه آموزش تهیه قهوه کمکس مرحله به مرحله آورده شده است.

  • مرحله اول: همانطور که پیش‌تر اشاره شد ابتدا باید فیلتر کاغذی را درون دهانه کمکس قرار دهید و کمی آن را با آب داغ گرم کنید. توجه داشته باشید که این مرحله بسیار مهم بوده و تاثیر زیادی در طعم قهوه دارد؛ پس نباید از آن به سادگی عبور کنید.
  • مرحله دوم: در مرحله دوم نوبت به اضافه کردن پودر قهوه می‌رسد. توجه داشته باشید که پودر قهوه‌ای که برای کمکس استفاده می‌شود، باید مناسب با این وسیله آسیاب شده باشد. بد نیست بدانید که اندازه دانه‌های قهوه مناسب کمکس از فرنچ پرس کمی ریزتر است.
  • مرحله سوم: در ادامه به اندازه هر نفر یا در واقع 150 میلی لیتر آب یک قاشق سر پر سوپ خوری پودر قهوه اضافه کنید. مقدار قهوه نیز برای هر نفر می تواند از 14 تا 25 گرم متغیر باشد.
  • مرحله چهارم: پس از آن که قهوه را اضافه کردید، نوبت به آب می‌رسد. لازم به ذکر است که دمای آب در طرز تهیه قهوه کمکس بسیار اهمیت دارد. آب نباید جوش یا جوشیده باشد. دمای لازم برای تهیه این قهوه 90 تا 93 درجه است. بنابراین در ادامه آب را به حالت دورانی و دایره مانند به داخل کمکس اضافه کنید. برای آن که بتوانید قهوه خوشمزه‌ای دم کنید، لازم است که در ابتدا مقداری آب بریزید تا قهوه خیس شود. همچنین توجه داشته باشید که این کار را باید آرام آرام انجام دهید و آب باید کم‌کم وارد کمکس شود.
  • مرحله پنجم: حال که تمام آب را اضافه کردید، باید 3 الی 4 دقیقه صبر کنید تا عصاره‌گیری کامل انجام شود.
  • مرحله ششم: پس از آن که تمام آب به همراه عصاره قهوه در محفظه پایینی کمکس جمع شد، فیلتر کاغذی را به همراه تفاله‌ها بردارید. به همین راحتی قهوه کمکس شما آماده است.

تفاوت قهوه کمکس با سایر قهوه های دمی

تفاوت قهوه کمکس با سایر قهوه های دمی

یک سوال مهم که در ارتباط با انواع قهوه‌های دمی مطرح می‌شود، آن است که تفاوت آن‌ها با یکدیگر در چیست؟ همانطور که می‌دانید ابزارهایی که برای دم آوری قهوه مورد استفاده قرار می‌گیرند، متفاوت هستند. به طور مثال: کمکس، فرنچ پرس، V60 و … از ابزارهایی هستند که برای دم کردن قهوه می‌توان از آن‌ها استفاده نمود.

قهوه‌های مختلف نیز متناسب با ابزار دم آوری به کار رفته، تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند از جمله غلظت، مقدار کافئین و طعم. قهوه کمکس از باقی قهوه‌های دمی رقیق‌تر بوده و طعم متعادل‌تری دارد. در واقع می‌توان تفاوت قهوه‌ها را با مثالی از غلظت چای توضیح داد. چای پر رنگ و چای کم رنگ مثال‌هایی هستند که می‌توان قهوه کمکس و به طور مثال فرنچ پرس را به آن نسبت داد. قهوه کمکس به چای کم رنگ بسیار شبیه است، البته این به آن معنی نیست که مقدار کافئین پایین‌تری دارد.

از سوی دیگر طرز تهیه انواع قهوه لته با قهوه کمکس متفاوت است. در قهوه لته که بر پایه اسپرسو است، از شیر و فوم شیر نیز استفاده می‎شود.

خواص قهوه کمکس

خواص قهوه کمکس

اگر پاسخ سوال کمکس چیست؟ برایتان روشن شده است، بد نیست کمی هم درباره خواص قهوه بدانید.  قهوه خواص بسیاری برای بدن دارد. در واقع افزودن این نوشیدنی به برنامه غذایی می‌تواند برای بدن بسیار سودمند باشد، البته در صورتی که در مصرف آن اعتدال رعایت شود. مصرف بیش از اندازه قهوه می‌تواند عوارضی از جمله بی‌خوابی، بی‌قراری و عدم تمرکز داشته باشد. در ادامه به برخی از خواص قهوه می‌پردازیم.

افزایش متابولیسم

کافئین موجود در قهوه کمکس، سبب افزایش متابولیسم بدن می‌شود. این بدان معناست که می‌تواند در هضم غذا کمک کرده و دفع چربی را سرعت ببخشد. یکی از دلایلی که باعث شده تا قهوه به عنوان یک چربی‌سوز مطرح باشد نیز همین موضوع است. افزایش متابولیسم بدن به طور کلی باعث چربی سوزی شده و ممکن است در طولانی مدت سبب لاغری شود.

غنی از مواد معدنی

اگر فکر می‌کنید قهوه فقط یک نوشیدنی ساده است، در اشتباه هستید. در واقع یک فنجان قهوه بسیاری از مواد دیگر مانند ویتامین B2 ، B3 و B5 ، منگنز، پتاسیم و منیزیم را دارا بوده که همگی تاثیرات بسیار مفیدی را بر سلامت عمومی بدن ما خواهند داشت.

منبع غنی آنتی اکسیدان

طبق جدیدترین تحقیقات، قهوه مملو از آنتی اکسیدان‌ها است. موادی که می‌توانند روند پیری سلولی را کند کنند.

مقابله در برابر سرطان

مقابله در برابر سرطان

قهوه خطر ابتلا به سرطان را نیز در افراد کاهش می‌دهد. سرطان یکی از بیماری‌‌ها است که بالاترین تعداد مرگ و میر را در سراسر جهان دارد. با توجه به تحقیقات انجام شده قهوه در برابر دو نوع سرطان یعنی سرطان کبد و دیگری سرطان روده بزرگ از اشخاص محافظت می‌کند.

مقابله با دیابت نوع 2

دیابت نوع 2 یکی از بیماری‌های شایع است که در حال حاضر میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده است. این بیماری با افزایش سطح قند خون ناشی از مقاومت به انسولین یا کاهش توانایی در ترشح انسولین ایجاد می‌شود. با توجه به آزمایش‌ها و گزارشات ارائه شده خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در افرادی که قهوه می‌نوشند به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

کمکس و یک قهوه خوشمزه

به سوال کمکس چیست؟ پاسخ دادیم و همانطور که خواندید طرز تهیه قهوه کمکس بسیار راحت بوده و با داشتن ابزار کمکس و فیلتر آن می‌توانید در زمانی کوتاه آن را تهیه و آماده کنید. همچنین دانه قهوه خواص بسیاری دارد که شما می‌توانید به راحتی با تهیه یک قهوه دمی، از خواص آن بهره مند شوید. به شما پیشنهاد می‌کنیم نوشیدن منظم قهوه را در برنامه غذایی خود بگنجانید تا علاوه بر طعم آن، از خواص آن نیز بهره‌مند شوید.

تهیه قهوه می‌تواند فرایندی بسیار لذتبخش باشد؛ به خصوص که روند تهیه آن را بلد باشید. اما اگر به هر دلیلی امکان درست کردن یک قهوه خوشمزه را ندارید، می‌توانید با سفارش انلاین از کافه از نوشیدن آن به همان اندازه لذت ببرید.

نظرات کاربران