طرز تهیه انواع لاته (قهوه لته) به روش کافی شاپی

انواع لاته

با نوشیدن یک فنجان قهوه، کافئین لازم برای شروع یک روز پر کار تأمین می‌شود. برای برخی افراد قهوه، جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی است. شاید شما هم از دوستداران این نوشیدنی تلخ، اما دل‌نشین باشید، در این صورت حتما علاقه‌مند به یاد گرفتن روش‌های مختلف تهیه قهوه در منزل مانند طرز تهیه قهوه دمی خواهید بود. از میان ترکیب‌های متفاوت تهیه قهوه، قهوه لاته یا کافه لته از آن دسته ترکیب‌های دل‌چسبی است که هر شخصی را وسوسه می‌کند. در این مطلب به معرفی انواع لاته و طرز تهیه آن‌ها می‌پردازیم.

انواع لته

تعداد نفرات 2 نفر
زمان آماده‌سازی 5 دقیقه
زمان تهیه 10 دقیقه
میزان سختی کم

لاته چیست؟

لاته چیست؟

اول از همه بهتر است با مفهوم لاته (Latte) که لغتی ایتالیایی است، آشنا شویم. کافه لاته نوشیدنی محبوب در سراسر دنیاست که به شکل ترکیبی از اسپرسو و شیر داغ آماده می‌شود. با این حساب شاید برای شما سوال شود، تفاوت کاپوچینو با کافه لاته چیست؟ در حقیقت تفاوت این دو در نسبت قهوه به شیر است. در کاپوچینو این نسبت مساوی بوده، ولی در کافه لاته مقدار قهوه آن بیشتر است.

امروزه در اکثر کافه‌ها انواع لاته طرفداران زیادی دارد و معمولا با تزئین و ظاهر جذابی عرضه می‌شود. شما نیز می‌توانید در منزل و با استفاده از دستگاه اسپرسو یا بدون استفاده از دستگاه، لته مورد علاقه‌تان را تهیه کرده و از نوشیدن آن لذت ببرید. در واقع، به ترکیب هر نوع نوشیدنی با شیر داغ اصطلاحا لاته گفته می‌شود. به طور مثال ترکیب شیر داغ و قهوه، کافه لاته نام دارد و اگر از ترکیب چای با شیر لذت می‌برید، می‌توانید چای لاته را امتحان کنید.

طرز تهیه چای لاته

طرز تهیه چای لاته

اکثر افراد برای تهیه چای، از همان روش همیشگی دم کردن با آب جوش استفاده می‌کنند. اما جالب است بدانید که در برخی از کشورها، چای را در ترکیب با مواد دیگر ترجیح می‌دهند. چای لاته یک نوشیدنی آرام بخش و مفید است که البته طعمی متفاوت از چای معمولی داشته و به چای ماسالا بیشتر شباهت دارد.

در طرز تهیه چای لاته از ادویه‌های مختلفی استفاده می‌شود. به همین دلیل این نوع لته برای بدن فواید فراوانی دارد. فواید مهم چای لاته افزایش انرژی، تقویت سیستم گوارش، درمان تهوع و کمک به رفع سردرد هستند. وجود انواع مختلف ادویه‌جات در چای لاته سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد؛ بنابراین چای لته برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند مناسب خواهد بود.

مواد اولیه برای تهیه چای لاته آسان و خوشمزه

برای تهیه چای لته خوشمزه و خوش عطر به عنوان یکی از یکی از انواع لاته، به مواد زیر نیاز دارید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
چوب دارچین 2 عدد
هل 8 عدد
فلفل سیاه مقدار بسیار کم
رازیانه 1 برگ
بادیان ختایی یا بادیان رومی 1 برگ
زنجبیل 1 تکه کوچک
شیر 2 لیوان
چای کیسه‌ای 3 عدد
شکر به میزان کافی

دستور تهیه چای لاته

برای تهیه چای لاته به عنوان یکی از انواع لته ، این مراحل را دنبال کنید:

  • مرحله اول: ماهیتابه را روی حرارت ملایم قرار دهید. ادویه‌ها شامل چوب دارچین، فلفل سیاه، رازیانه، بادیان رومی و زنجبیل را داخل آن ریخته و کمی تفت دهید. سپس چای کیسه‌ای را به همراه ادویه‌های تفت خورده، به دو لیوان آب جوش اضافه کنید و منتظر بمانید تا دم بکشد.
  • مرحله دوم: در این فاصله، شکر و شیر را در شیر جوش ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید. پس از حل شدن کامل شکر داخل شیر، آن را از روی حرارت بردارید.
  • مرحله سوم: شیر و شکر را داخل ظرفی که درب داشته باشد بریزید. سپس ظرف را محکم تکان دهید. وقتی حجم شیر یک و نیم برابر شد (شیر کف کرد)، می‌توانید درب ظرف را باز کنید.
  • مرحله چهارم: چای دم کشیده را از صافی عبور داده و داخل فنجان مورد نظر بریزید.
  • مرحله پنجم: حالا شیر و شکر را به مواد فنجان بیفزایید.
  • مرحله ششم: کف شیر را به آرامی روی فنجان‌ها بریزید.
  • مرحله هفتم: در آخر، برای تزئین چایی لاته به عنوان یکی از انواع لاته ، می‌توانید از مقداری پودر دارچین استفاده کنید.

به همین راحتی چایی لاته شما آماده است. در تهیه این چایی از شیرین‌کننده‌ها به مقدار زیاد استفاده نکنید. شیرینی زیاد در چای لاته طعم اصلی ادویه‌ها را کاهش می‌دهد. در انتها، نوشیدن یک فنجان چای لته را در روزهای سرد زمستانی و پاییزی به شما پیشنهاد می‌کنیم.

طرز تهیه قهوه لته

طرز تهیه قهوه لته

قهوه لته یک نوشیدنی خوشمزه و از انواع لاته است. این نوشیدنی از قهوه اسپرسو دم کرده، طعم‌دهنده دلخواه و شیر تهیه می‌شود. مقدار شیر استفاده شده در قهوه لاته به ذائقه شما بستگی دارد. قهوه لته را می‌توانید با مقدار دلخواهی شیرین‌کننده مانند شکر یا عسل مخلوط کنید. میزان شکر در تهیه قهوه لته کاملا سلیقه‌ای است و بهترین قهوه لته طعمی غلیظ، بافتی نرم و رایحه‌ای عالی دارد.

مواد اولیه تهیه قهوه لته

برای درست کردن قهوه لته به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
اسپرسو یا قهوه یک سوم پیمانه
شیر 2 لیوان

در پاسخ به این سوال که قهوه مناسب برای کافه لاته چیه؟ باید گفت شما می‌توانید مطابق سلیقه خود از هر قهوه‌ای استفاده کنید اما معمولا قهوه‌های ترکیبی با درصد عربیکا بیشتر مانند قهوه پرفکت بِلند برای کافه لته مناسب‌تر خواهد بود.

طرز تهیه لاته بدون دستگاه با روشی آسان

بسیاری از ما ممکن است دستگاه اسپرسو در منزل نداشته باشیم و درست کردن یک کافه لاته کاری سخت و دشوار به نظر برسد. همچنین خرید یک دستگاه اسپرسوساز ممکن است مقرون به صرفه نبوده و یا فضای کافی برای نگهداری آن نداشته باشیم. با این دستور می‌توانید به آسانی یک قهوه لاته خانگی و خوشمزه تهیه کرده و از نوشیدن آن لذت ببرید. توجه داشته باشید در تهیه قهوه لته، قهوه و شیر به نسبت ۱ به ۳ ترکیب می‌شوند. طرز تهیه لاته با موکاپات و فرنچ پرس به شیوه زیر انجام می‌شود.

  • مرحله اول: در اولین مرحله برای تهیه قهوه لاته، قهوه را به صورت غلیظ دم کنید. بهترین مقدار برای تهیه اسپرسو یک سوم پیمانه است. برای این منظور می‌توانید از فرنچ پرس کمک بگیرید. اگر فرنچ پرس در منزل ندارید، پودر قهوه اسپرسو فوری مشکل شما را حل می‌کند.
  • مرحله دوم: در این مرحله باید کف شیر مناسب برای کافه لاته را تهیه کنید. شیر پرچرب را در ظرفی ریخته و روی حرارت قرار دهید. بهترین دما برای شیر ۶۰ درجه است. وقتی حباب‌های ظریف شیر را مشاهده کردید، ظرف را از روی حرارت بردارید.
  • مرحله سوم: حالا نوبت آن است که شیر را کف‌دار کنید. برای این منظور، شیر را در یک ظرف درب‌دار بریزید؛ به‌گونه‌ای که نصف ظرف با شیر پر شود. سپس درب ظرف را بسته و به شدت تکان دهید تا حجم آن دو برابر شده و کف کند.
  • مرحله چهارم: در ظرف را برداشته و آن را در ماکروویو قرار دهید. حدوداً پس از گذشت ۳۰ ثانیه کف بالای شیر ثابت می‌شود.
  • مرحله پنجم: قهوه‌ای که از قبل آماده کرده‌اید را در فنجان دلخواه بریزید. برای نوشیدن قهوه لاته بهتر است از فنجانی بزرگ با دهانه‌ای پهن استفاده کنید.
  • مرحله ششم: در این مرحله شیر گرم شده را در قهوه بریزید. با استفاده از یک قاشق مانع ورود فوم روی شیر به داخل قهوه شوید.
  • مرحله هفتم: حالا مقدار دلخواهی فوم شیر را با استفاده از یک قاشق روی قهوه لاته قرار دهید. اکنون قهوه لته خوش عطر شما آماده است؛ نوش جان!

طرز تهیه لاته در منزل با دستگاه اسپرسو

طرز تهیه لاته در منزل با دستگاه اسپرسو

اگر تصمیم دارید که لاته مخصوص خود را با دستگاه اسپرسو آماده کنید، این مراحل را در نظر داشته باشید:

  • مرحله اول: در مرحله اول مقدار کافی پودر قهوه را در پرتافیلتر اسپرسوساز بریزید.
  • مرحله دوم: سطح قهوه را به خوبی صاف کرده و تقریبا بکوبید تا در مرحله بعدی قهوه شما خوب به عمل بیاید. وقتی چراغ حالت آماده به کار اسپرسوساز روشن شد، فنجان قهوه را در زیر دستگاه قرار دهید.
  • مرحله سوم: مقدار مورد نظر شیر پرچرب را داخل پیچر بریزید. اگرچه این مقدار به ذائقه شما بستگی دارد، اما باید حد تعادل را در آن رعایت کنید تا طعم قهوه خوشمزه شود.
  • مرحله چهارم: سپس دستگاه را روی حالت بخار قرار دهید. پس از گرم شدن دستگاه دکمه بخار را بزنید. مدت کوتاهی صبر کنید تا حجم شیر دو برابر شود. دقت داشته باشید که در این مرحله، بخار بیش از حد برای شیر، طعم بدی به لاته می‌دهد.
  • مرحله پنجم: اسپرسو را داخل فنجان دلخواه ریخته و شیر بخار داده شده را به آن اضافه کنید.

طرز تهیه کافه لاته با دستگاه بسیار آسان بوده و به زمان کمی احتیاج دارد. به همین راحتی لته شما آماده است.

طرز تهیه لاته وانیلی

طرز تهیه لاته وانیلی

یکی دیگر از انواع لته ، لاته وانیلی است. این نوع لته با اضافه کردن عصاره وانیل تهیه شده و طعم فوق‌العاده‌ای دارد. لاته وانیلی (Vanilla Latte) بر پایه قهوه اسپرسو درست می‌شود و اغلب افراد به طعم این نوشیدنی علاقه‌مند خواهند شد.

مواد اولیه تهیه لاته وانیلی

برای درست کردن لاته های وانیلی خوشمزه به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
قهوه اسپرسو یک شات (یک چهارم فنجان)
شیر نصف فنجان
شربت وانیل 3 تا 4 قاشق غذاخوری
پودر کاکائو به میزان دلخواه
خامه زده شده به میزان دلخواه

برای درست کردن شربت وانیلی مواد اولیه زیر را آماده کنید.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
پودر وانیل ۱ قاشق غذاخوری
شکر ۱ فنجان
آب ۱ فنجان

دستور تهیه لاته وانیلی

برای درست کردن این نوشیدنی خوشمزه مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرحله اول: در ابتدا شربت وانیلی را تهیه کنید. برای این کار آب و شکر را داخل یک قابلمه بریزید و روی شعله قرار دهید. مواد داخل قابلمه را به مدت 2 تا 3 دقیقه هم بزنید تا شکر حل شده و شربت اندکی قوام پیدا کند. قابلمه را از روی شعله بردارید و وانیل را به آن اضافه کرده و هم بزنید تا مخلوط یک‌دستی ایجاد شود. شربت را در دمای محیط قرار دهید تا خنک شود.
  • مرحله دوم: یک شات اسپرسو به روش دلخواه خود تهیه کنید. می‌توانید از دستگاه اسپرسوساز، موکاپات یا فرنچ پرس استفاده نمایید.
  • مرحله سوم: شیر را گرم کنید و تا آنجا هم بزنید که کاملا کف کند.
  • مرحله چهارم: قهوه را داخل فنجان بریزید. شربت وانیلی تهیه شده را ابتدا مقدار کمی گرم کنید و سپس به قهوه بیافزایید. حالا کف شیر را اضافه نمایید.
  • مرحله پنجم: در صورت تمایل می‌توانید از مقداری خامه زده شده یا پودر کاکائو برای تزئین استفاده کنید.

طرز تهیه لاته کاراملی

طرز تهیه لاته کاراملی

لته کاراملی یکی دیگر از انواع لاته است که طعم فوق‌العاده‌ای دارد. شما می‌توانید این نوشیدنی را در منزل با همان طعم کافی شاپی تهیه کنید.

مواد اولیه تهیه لاته کاراملی

برای تهیه لاته های کاراملی خوش طعم به مواد اولیه زیر نیاز خواهید داشت:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
اسپرسو 2 شات
شیر فوم گرفته 1 پیمانه
سس کارامل (سیروپ کاراملی) 3 قاشق غذاخوری

دستور تهیه لاته کاراملی

  • مرحله اول: یک شات اسپرسو به روش دلخواه خود تهیه کنید.
  • مرحله دوم: شیر را داخل دستگاه، فرنچ پرس یا همزن برقی بریزید تا فوم بگیرد.
  • مرحله سوم: داخل یک لیوان بلوری، ابتدا سس کارامل بریزید و سپس مقداری شیر فوم گرفته روی آن اضافه کنید. اسپرسو را به آرامی روی شیر بیافزایید و به عنوان لایه آخر مابقی فوم شیر را اضافه نمایید.
  • مرحله چهارم: می‌توانید روی نوشیدنی را با استفاده از مقداری سس کارامل تزئین کنید.

طرز تهیه لاته آرت

طرز تهیه لاته آرت

حتما تا به حال با نقشه‌ها و طرح‌های زیبا بر روی فنجان لاته مواجه شده‌اید. لاته آرت شکل تزئینی است که با ریختن شیر روی شات اسپرسو شکل می‌گیرد. این هنر زیبا نیازمند ذوق و قریحه هنری است. البته با کمی مهارت و دقت، شما نیز می‌توانید در منزل، لاته خوشمزه خود را با طرح و نقش‌ونگار تزئین کنید.

خلق طرح‌های زیبا روی قهوه به علاقه و تمرین بسیاری نیاز دارد. برای تهیه لته آرت، یک تکنیک کلی وجود دارد. پس از کفی کردن شیر زمان کمی فرصت دارید تا طرح مورد نظرتان را روی لاته ایجاد کنید. برای این منظور بهتر است از یک فنجان یا ماگ با دهانه‌ای گشاد استفاده کنید. اسپرسو را داخل فنجان مورد نظر بریزید. دهانه پارچ را در فاصله ۶ تا ۱۰ سانتی‌متری فنجان قرار دهید. یک سوم شیر را داخل فنجان بریزید. جریان شیر را عقب و جلو ببرید تا رنگی روشن بر روی لته ایجاد شود.

برای تسلط بیشتر، فنجان را به سمت خود نگه دارید. با سرعتی ثابت این کار را ادامه دهید. سپس برای ایجاد طرح مورد نظر فاصله پارچ تا فنجان را کم کنید و طرح دلخواهتان را روی قهوه بیندازید. از این شیوه می‌توان برای طرح‌های بنیادی لاته مانند قلب و گل رز استفاده کرد. برای خلق طرح‌های زیبا می‌توانید از کلیپ‌های آموزشی متنوع کمک بگیرید.

قهوه لاته گانودرما

قهوه لاته گانودرما

آیا درباره قهوه لاته گانودرما اطلاعاتی دارید؟ امروزه نام گانودرما را بسیار می‌شنویم. گانودرما یک نوع قارچ دارویی ارزشمند است و ترکیبات موجود در گانودرما فواید گوناگونی دارد. قهوه لاته گانودرما یک نوشیدنی بی‌نظیر و از انواع لاته است. ترکیب قهوه، شیر و عصاره قارچ گانودرما، با خواص عالی خود برای سلامت بدن، فوق‌العاده مفید خواهد بود. به علاوه لازم به ذکر است که این نوشیدنی بدون لاکتوز بوده و برای افرادی که به لبنیات حساسیت دارند، نوشیدنی مناسبی محسوب می‌شود.

کافه لته گانودرما میزان کافئین کمتری داشته و برای افرادی که به دنبال کاهش مصرف قهوه هستند، بسیار مناسب محسوب می‌شود. همچنین از این نوشیدنی می‌توانید برای تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش کلسترول، افزایش انرژی، سم‌زدایی کبد و کلیه‌ها استفاده کنید. مطالعه بر روی این قارچ بی‌نظیر هم چنان ادامه دارد اما افراد کمی به قارچ گانودرما حساسیت دارند.

انواع لاته می‌تواند پاسخ‌گویی ذائقه‌های مختلف باشد!

در این مطلب به معرفی انواع لاته و طرز تهیه آن‌ها پرداختیم. شما می‌توانید مدل‌های مختلف لته را در منزل تهیه کنید. البته، در صورتی که هوس خوردن انواع لاته را کرده‌اید یا می‌خواهید از مهمانان خود با این نوشیدنی گرم و خوشمزه پذیرایی کنید اما وقت تهیه آن در منزل را ندارید، خدمات کافه آنلاین اسنپ فود در خدمت شماست. با سفارش انلاین کافه، انواع قهوه و چای لته را به صورت اینترنتی سفارش داده و در محل آدرس خود تحویل بگیرید.

حال، شما از نوشیدن چه نوع لته‌ای لذت می‌برید؟ آیا روش‌های دیگری برای تهیه این قهوه دلچسب و خوشمزه سراغ دارید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

doris
12.دی.1401

اخر تلفظش لته هست یا لاته ؟

hani
12.دی.1401

چایی و شیر نمیتونن ترکیب خوشمزه ای باشن…

    Snappfood
    12.دی.1401

    ممنونیم که کامنت گذاشتین دوست عزیز، به هرحال هر جامعه ای سلیقه خودش رو داره و این ترکیب در خیلی از کشور ها پرطرفداره. پیشنهاد میکنم این مطلب درباره کاپوچینو رو هم مطالعه کنید.
    https://blog.snappfood.ir/طرز-تهیه-کاپوچینو/

namazie183gorghan
03.مهر.1402

سلام به چه نوشیدنی لاته میگن گرم یا سرد

    snappfoodadmin
    05.مهر.1402

    سلام به ترکیب هر نوع نوشیدنی با شیر داغ اصطلاحا لاته گفته می‌شود لاته گرم هستش مثل ترکیب چای با شیر که چای لاته میگویند

خمالو
06.آبان.1402

سلام قهوه موکا گانودرما و قهوه لاته کافه خیلی خوسمزه هستند مهمونی ها راحت جواب میدن،درامد خوبی برای کافی شاپ ها داره