آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • آسان ترین روش تهیه عدسی
    طرز تهیه عدسی خوشمزه و لعابدار شهریور 29, 1403
  • روش تکثیر آگلونما و آموزش قلمه زدن
    تکثیر آگلونما و آموزش 3 روش اصلی شهریور 28, 1403
  • کالباس چیست
    کالباس چیست؟ شهریور 28, 1403
صفحه پیدا نشد!
آموزش آشپزی
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

کال کباب رشتی؛ غذای خوشمزه شمالی

مینا اسماعیل بیگی 24 اسفند 1402 5 دقیقه

شمال ایران، این خطه سرسبز با اهالی و مردمان مهربان و خون‌گرمش دارای اصالت و فرهنگی عمیق است که به‌وضوح در تنوع و طعم دلچسب غذاهای آن نیز قابل ‌لمس است.

شهرها و روستاهای این بخش از کشورمان هر یک برای خود یک یا چند نوع غذای اصیل و سنتی دارد که همه هم خوشمزه و لذیذ هستند. یکی از بهترین غذاهای سنتی شمال کشور، کال کباب رشتی است.

 

کال کباب رشتی، یک غذای سنتی شمالی

این غذای دلچسب و خوش‌عطر در کنار طعم بی‌نظیرش، ارزش غذایی بسیار بالایی نیز دارد به همین دلیل امروز از میان انواع غذاهای شمالی، طرز تهیه کال کباب را به شما آموزش خواهیم داد.

طرز تهیه نازخاتون گیلانی را نیز برای علاقه‌مندان به غذاهای شمالی در یکی دیگر از مقاله‌های بلاگ اسنپ فود منتشر کردیم. اگر شما نیز از علاقه‌مندان به غذاهای شمالی هستید، این آموزش می‌تواند برایتان جالب باشد.

کال کباب رشتی؛ غذای خوشمزه شمالی

کال کباب رشتی، خوراک بادمجانی با طعمی دودی و عطری دلپذیر و از جمله غذاهای محبوب شمال ایران است. این غذا با بادمجان کبابی، گردو، سبزیجات معطر و چاشنی‌های مخصوص تهیه می‌شود و طعمی دلچسب و باورنکردنی دارد.

چه برای شما که عاشق غذاهای شمالی هستید و چه برای آن دسته از افرادی که همیشه به دنبال تجربه کردن طعم‌ها و مزه‌های جدید هستند، کال کباب یک غذای متفاوت و لذیذ است که از خوردن آن، سیر نخواهید شد.

سفره‌ای کامل و اشتهاآور با کال کباب رشتی

این غذا طعمی شبیه به میرزاقاسمی، اما دلچسب‌تر دارد. گفتیم میرزاقاسمی! اگر می‌خواهید طرز تهیه میرزا قاسمی را به سبک اصیل شمالی یاد بگیرید، حتماً از بلاگ اسنپ فود دیدن کنید.

 

 

موادی که برای تهیه کال کباب رشتی نیاز دارید، عبارت‌اند از:

بادمجان 6 عدد متوسط
گردو 100 گرم
سیر 6 حبه
آبغوره 4 قاشق غذاخوری
نعناع خشک 1 قاشق غذاخوری
چوچاق (در صورت تمایل) 1 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

 

میزان کالری در هر 100 گرم 150 کالری
زمان لازم برای آماده‌سازی 30 دقیقه
زمان لازم برای پخت 30 دقیقه
تعداد نفرات 4 نفر
درجه سختی آسان

 

طرز تهیه کال کباب رشتی

کال کباب رشتی، بافتی خمیری و طعمی ترش و ملایم دارد. گردو و سیر، طعمی قوی به این غذا می‌بخشند و سبزیجات معطر، عطر و بوی آن را دل‌انگیزتر می‌کنند. کال کباب را می‌توانید به‌عنوان غذای اصلی یا پیش‌غذا با نان، کته یا چلو سرو کنید.

از انواع دیگر غذاهای شمالی، پلا کباب و گمج کباب رشتی  هستند که طعم و عطر بی‌نظیری دارند. طرز تهیه پلا کباب  و گمج کباب در بلاگ اسنپ فود منتشر شده‌اند. می‌توانید این دو را در خانه برای خود و مهمانان خود درست کنید.

 

مواد لازم برای تهیه کال کباب رشتی

مرحله اول: اولین قدم برای درست‌کردن کال کباب، آماده‌سازی بادمجان‌ها است. ابتدا بادمجان‌ها را بشویید و برای کباب‌کردن آماده کنید.

برای کباب‌کردن بادمجان می‌توانید از دو روش دودی و بدون دود استفاده کنید. برای کباب‌کردن بادمجان‌ها به روش دودی، آن‌ها را مستقیماً روی شعله گاز یا منقل زغالی قرار دهید تا پوست آن‌ها تیره شود، پف کند و عطرش آزاد شود.

برای کباب‌کردن بادمجان‌ها به روش غیر دودی باید آن‌ها را در سینی فر بچینید و در دمای 200 درجه سانتی‌گراد به مدت 30 الی 40 دقیقه بپزید تا نرم شوند.

مرحله دوم: پس از کباب‌کردن بادمجان‌ها باید پوست آن‌ها را جدا کنید. برای این کار صبر کنید تا بادمجان‌های کبابی خنک شوند و بعد از خنک‌شدن، پوست‌شان را به ‌دقت جدا کنید. اطمینان حاصل کنید که پوست را از همه قسمت‌های سوخته جدا کرده باشید.

 

عطر و طعم غذای اصیل شمالی در کال کباب رشتی

مرحله سوم: بعد از گرفتن پوست بادمجان‌های کبابی باید مواد دیگر غذا را آماده کنید. اول سیرها را پاک ‌کرده و به‌ صورت ریز خرد کنید. سبزیجات معطر مانند گشنیز و جعفری را به‌ خوبی بشویید و خرد نمایید. مغز گردوها را نیز جدا کرده و در آسیاب خرد کنید.

مرحله چهارم: در مرحله بعدی بادمجان‌های کبابی و پوست‌ کنده را در یک قابلمه بریزید و سیر، سبزیجات معطر، نمک، فلفل سیاه، گردو و آبغوره را به بادمجان‌ها بیفزایید.

مواد را با استفاده از گوشت‌کوب برقی یا مخلوط‌کن، کامل با هم میکس کنید تا یکدست شوند.

مرحله پنجم: در نهایت نوبت به پخت کال کباب می‌رسد. مخلوط مواد را به مدت 10 تا 15 دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید تا کمی غلیظ شود. به همین سادگی شما یک غذای خوشمزه و لذیذ برای یک روز بارانی بهاری درست کردید.

غذا را در بشقاب بریزید و با مغز گردو، نعناع و چوچاق تزیین کنید.

فوت کوزه‌گری

اگر می‌خواهید مثل یک آشپز حرفه‌ای شمالی، کال کباب رشتی را درست کنید به نکات زیر توجه کنید.

  • برای پخت کال کباب رشتی از بادمجان‌های قلمی و متوسط استفاده کنید.
  • بادمجان‌های گوشتی و بدون دانه طعم بهتری به غذا می‌دهند.
  • قبل از کباب‌ کردن، حتماً بادمجان‌ها را با چنگال چند سوراخ کنید تا حین کباب ‌شدن نترکند.

 

کال کباب گیلانی، غذایی لذیذ و دلچسب

  • برای این که کال کباب بافت یکدست و لطیفی داشته باشد از گوشت‌کوب برقی یا مخلوط‌کن برای ترکیب‌ کردن مواد استفاده کنید.
  • برای این که کال کباب مزه بهتری داشته باشد می‌توانید از کمی رب انار یا رب آلبالو برای ترش و مزه‌دار کردن آن استفاده نمایید.
  • گردو نقش مهمی در طعم‌دار شدن کال کباب دارد. برای این کال کباب طعم قوی‌تری داشته باشد بهتر است از گردوی بو داده شده در ترکیب آن استفاده کنید.

در آخر…

آشپزی شمالی، دنیایی از طعم‌ها و عطرهای دل‌انگیز است. کال کباب رشتی، یک غذای اصیل و سنتی متعلق به مردمان شمال کشور است که طرز تهیه آن را در این مقاله آموزش دادیم.

 

کال کباب رشتی، یک غذای ساده و خوشمزه

این غذا را می‌توان با چند قلم مواد اولیه ساده و بدون هیچ مهارتی در کم‌ترین زمان در خانه درست کرد. امیدواریم از این دستور پخت لذت برده باشید. واویشکا نیز از بهترین و خاص‌ترین غذاهای شمالی است که به روش‌های متنوعی درست می‌شود. در یکی دیگر از مقالات بلاگ اسنپ فود انواع طرز تهیه واویشکا را آموزش داده‌ایم، پیشنهاد می‌دهیم، آن را نیز مطالعه بفرمایید.

 

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2719 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود