آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • آسان ترین روش تهیه عدسی
    طرز تهیه عدسی خوشمزه و لعابدار شهریور 29, 1403
  • روش تکثیر آگلونما و آموزش قلمه زدن
    تکثیر آگلونما و آموزش 3 روش اصلی شهریور 28, 1403
  • کالباس چیست
    کالباس چیست؟ شهریور 28, 1403
صفحه پیدا نشد!
ژامبون چیست؟
پروتئین
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

ژامبون چیست؟

مینا اسماعیل بیگی 28 شهریور 1403 5 دقیقه

امروزه میزان مصرف فرآورده‌های پروتئینی که با ترکیب گوشت حیوانات و دیگر افزودنی‌ها تهیه می‌شوند، بیشتر از قبل شده است. ژامبون هم نمونه‌ای از همین محصولات به‌حساب می‌آید که در کشورهای خارجی با استفاده از گوشت ران خوک و در ایران به دلیل غیرمجاز بودن مصرف گوشت خوک، با گوشت حیوانات دیگر تهیه می‌شود. این گوشت‌ها پس از طی مراحل خاص در کارخانه‌ها و ترکیب با افزودنی‌های طعم‌دهنده و موادی که باعث افزایش ماندگاری ژامبون می‌شوند، درنهایت به‌صورت بسته‌بندی‌هایی با وزن‌های مختلف در بازار به فروش می‌رسند.

حال که متوجه شدیم ژامبون چیست ، در ادامه قصد داریم تا به ویژگی‌ها و انواع مختلف آن بپردازیم و شما را با این فرآورده خوشمزه و پرطرفدار بیشتر آشنا کنیم؛ با ما همراه باشید.

میزان کالری و ارزش غذایی ژامبون

میزان کالری و ارزش غذایی ژامبون

ژامبون همانند بیکن در میان غذاهای پرکالری قرار می‌گیرد و برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، انتخاب مناسبی نخواهد بود. کالری این محصول بین 100 تا 150 کیلو است که این مقدار در مدل‌های دودی و طعم‌دار، بیشتر هم می‌شود؛ زیرا در ترکیبات آن‌ها چربی و افزودنی‌های دیگر نیز به‌کار می‌روند.

البته از نظر ارزش غذایی، ژامبون‌ها را می‌توانیم منبع غنی پروتئین و دیگر مواد مغذی بدانیم. همچنین ترکیباتی مانند ویتامین‌های گروه B، فسفر، زینک و مواد معدنی دیگر نیز در آن وجود دارند.

انواع ژامبون کدامند؟

انواع ژامبون

در ابتدا به این سوال که ژامبون چیست پاسخ دادیم و حال به سراغ انواع آن می‌رویم. در این رابطه باید گفت که ژامبون‌ها را می‌توان بر اساس ویژگی‌های مختلف مثل طعم و افزودنی، نوع گوشتی که برای تولید آن‌ها استفاده شده و حتی وجود یا عدم وجود موادی مانند قارچ و… در دسته‌بندی‌های مختلف قرار داد. در ادامه به معرفی چند نوع متداول این محصولات خواهیم پرداخت:

1. ژامبون گوشت

ژامبون گوشت

در پاسخ سوال ژامبون گوشت چیست ، باید گفت که این ژامبون با استفاده از گوشت ران گوسفند یا گوساله تهیه و درنهایت با طعم‌دهنده‌های مختلف مزه‌دار می‌شود. ژامبون گوشت برای تهیه انواع غذاهای فست‌فودی، پیتزا و سالاد به‌کار می‌رود و هم نمونه‌های دودی و هم ساده آن در بازار موجود هستند.

2. ژامبون خشک

ژامبون خشک

نمونه دیگری از انواع ژامبون متعلق به کشور لهستان است که با نام ژامبون خشک در بازار به فروش می‌رسد. در این مدل ژامبون بین 60 تا 80درصد گوشت وجود دارد که این مقدار نسبت به دیگر انواع ژامبون کمتر است. تفاوت دیگر ژامبون خشک را می‌توانیم در میزان چربی پایین‌تر آن نسبت به بقیه مدل‌ها بدانیم. برای تولید آن نیز از سینه مرغ، گوشت گاو یا ترکیب بوقلمون و گوساله استفاده می‌شود.

3. ژامبون مرغ

ژامبون مرغ

نوع دیگری از انواع ژامبون‌ها با استفاده از گوشت مرغ تهیه می‌شود. از آنجایی که قیمت این مدل نسبت به دیگر نمونه‌ها پایین‌تر است، محبوبیت بیشتری دارد و در نتیجه از محصولات پرفروش بازار به‌حساب می‌آید. ژامبون مرغ که گاهی با قارچ هم ترکیب می‌شود، برای کسانی که گوشت قرمز مصرف نمی‌کنند، مناسب است. طرز تهیه ژامبون مرغ را می توانید از بلاگ اسنپ فود بخوانید.

4. ژامبون پپرونی

ژامبون پپرونی

یک مدل دیگر از انواع ژامبون‌ها، مدل پپرونی آن است. این محصول طعم بسیار تند و دودی دارد و هم برای تهیه ساندویچ و هم پیتزا مورد استفاده قرار می‌گیرد. ژامبون پپرونی معمولا با استفاده از گوشت قرمز تهیه می‌شود. پیش از این پیشنهاد می کنیم بلاگ پپرونی چیست را از مجله ما بخوانید.

انواع پرطرفدار ژامبون طعم‌دار در بازار

ژامبون‌ها در بازار هم به‌صورت ساده و هم با طعم‌های مختلف به فروش می‌رسند. به‌طور مثال در بافت ژامبون پسته‌ای، دانه‌های پسته خردشده قرار گرفته‌اند و برخی از آن‌ها نیز با قارچ ترکیب می‌شوند. نوع دیگری از ژامبون‌ها نیز موجود هستند که به مواد سوخاری آغشته‌اند و برای سرو باید آن‌ها را سرخ کنید. درنهایت مدل‌هایی با طعم دودی را در بازار می‌بینیم که در فرایند تولید آن‌ها مرحله اضافه‌تری برای دودی شدن انجام می‌گیرد. با وجود این میزان از تنوع، هرکسی بسته به سلیقه خود می‌تواند نوع خاصی را انتخاب کند و آن‌ها را در وعده‌های غذایی خود جای دهد.

فرق ژامبون با کالباس

بعد از پاسخ سوال ژامبون چیست و انواع آن کدامند، می‌خواهیم تفاوت کالباس و ژامبون را بیان کنیم. در این رابطه باید گفت که ژامبون و کالباس هر دو فرآورده‌های پروتئینی هستند، اما تفاوت‌هایی هم بین آن‌ها وجود دارد. برای مثال کالباس با استفاده از گوشت چرخ‌کرده و دیگر افزودنی‌ها تهیه می‌شود؛ اما برای درست کردن ژامبون معمولا تکه‌های کامل گوشت به‌کار می‌روند.

البته برای تهیه کالباس از موادی مانند سیر، خلال پسته یا بادام و زیتون نیز استفاده می‌شود؛ درحالی‌که تولید ژامبون به‌صورت ساده و دودی است. از ژامبون‌ها می‌توان برای مناسبت‌های مختلف و جشن‌ها استفاده کرد؛ اما کالباس محصولی برای استفاده‌های روزمره و خودمانی است. این نکته را هم در نظر بگیرید که بر اساس نظر متخصصان تغذیه، ژامبون نسبت به کالباس سالم‌تر است و ارزش غذایی بالاتری دارد.

مضرات ژامبون

مضرات ژامبون

درست است که ژامبون از پرطرفدارترین فرآورده‌های پروتئینی در بازار است، اما باز هم باید در مصرف آن تعادل را حفظ کنید. کالری و چربی که در این محصولات وجود دارد، ممکن است باعث بروز مشکلات جدی در فرد شود. البته ژامبون مرغ نسبت به گوشت سالم‌تر است؛ اما باز هم نمی‌تواند به‌عنوان غذای متداول و معمول در رژیم غذایی قرار بگیرد.

موضوع بعدی درباره این محصولات، نیترات و نیتریت‌هایی است که برای افزایش طول عمر به آن‌ها اضافه می‌شود. اگر این مواد به میزان زیادی وارد بدن شوند، احتمالا سلامت فرد را به خطر می‌اندازند و باعث بروز مشکلات گوارشی، بیماری‌های قلبی، افزایش فشار خون و گاهی انواع خاص سرطان خواهند شد.

قیمت ژامبون در بازار

قیمت فروآورده‌های پروتئینی با توجه به نوعی که دارند و درصد گوشتی که برای تولید آن‌ها به‌کار رفته، متفاوت است. همچنین قیمت انواع ژامبون‌ هم با یکدیگر فرق می‌کند. به‌طور مثال ژامبون مرغ ارزان‌تر از مدل‌هایی است که با استفاده از گوشت تهیه می‌شوند؛ البته اگر افزودنی‌هایی مانند پسته در آن‌ها به‌کار رود یا این محصولات از نوع خاص مانند پپرونی یا دودی باشند، قیمت بیشتری خواهند داشت.

خرید انواع ژامبون از اسنپ فود…

در این مطلب متوجه شدیم که ژامبون چیست و با انواع آن آشنا شدیم. حال، پیشنهاد ما این است که انواع ژامبون یا کالباس را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید تا خیالتان از بابت کیفیت و استاندارد بودن محصول راحت باشد. به این منظور، می‌توانید خرید خود را از قسمت سفارش آنلاین پروتئین اسنپ فود سفارش دهید تا ضمن اطمینان خاطر از کیفیت محصولات، زحمت خرید حضوری را نیز کاهش دهید. با مراجعه به فروشگاه‌های اسنپ فود، محصول موردنظر خود را خریداری کرده و آن را درب منزل تحویل می‌گیرید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2719 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود