آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • گل بابا آدم
    گل بابا آدم و نکات مهم نگهداری مهر 25, 1403
  • معرفی بهترین رستوران های مشهد به همراه آدرس، عکس و منو مهر 25, 1403
  • جلوگیری از ریزش موی گربه
    جلوگیری از ریزش موی گربه؛ دلایل و روش های درمان مهر 25, 1403
صفحه پیدا نشد!
کلروفیل چیست
دانستنی ها و راهنماها
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

کلروفیل چیست؟

مینا اسماعیل بیگی 09 مهر 1403 5 دقیقه

همه ما در دوران مدرسه با کلروفیل آشنا شده‌ایم و می‌دانیم که در بخش‌هایی از سلول گیاهان سبز، جلبک‌ها و برخی از جانداران دیگر وجود دارد. در گذشته، نقش اصلی کلروفیل را جذب نور و تبدیل آن به انرژی می‌دانستند؛ اما امروزه نمونه‌های خوراکی آن هم در بازار موجود هستند که اثرات مثبت خود را روی اندام‌های مختلف بدن می‌گذارند. در این مطلب می‌خواهیم بیشتر با این ماده آشنا شویم و ببینیم مهم‌ترین اثرات کلروفیل چیست ؟ و چگونه می‌توان از این فواید بهره‌مند شد؟

آنچه در این مقاله میخوانید

ارزش غذایی کلروفیل

ارزش غذایی کلروفیل

قبل از پرداختن به فواید کلروفیل بهتر است با ترکیباتی که در آن وجود دارد، آشنا شویم. کلروفیل خوراکی ، چربی، پروتئین یا کربوهیدرات زیادی ندارد؛ اما بر اساس مطالعات انجام‌شده، میزان کالری و برخی دیگر از ترکیبات موجود در 1 قاشق غذاخوری از این ماده (100 میلی‌گرم کلروفیل) به شکل زیر است:

  • کالری: ۱۵
  • کربوهیدرات: ۴ گرم
  • سدیم: ۵ میلی‌گرم
  • مس: ۴ میلی‌گرم

خواص کلروفیل چیست؟

خواص کلروفیل چیست؟

کلروفیل را می‌توان به شکل مکمل غذایی یا دارویی، پماد، مایع، قرص، قطره و… استفاده کرد. البته مقدار زیادی از آن با مصرف مواد خوراکی مثل سبزیجات مختلف وارد بدن می‌شود. کلروفیل روی تمام اندام‌های بدن موثر خواهد بود و این موضوع به دلیل ترکیباتی است که در آن وجود دارد. از جمله مزایای مصرف کلروفیل می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

خواص کلروفیل برای لاغری

یکی از اثرات کلروفیل روی بدن، کاهش وزن است و این موضوع با تحقیقات کاملا ثابت شده است. کلروفیل خاصیت چربی‌سوزی دارد؛ درنتیجه به مرور زمان باعث لاغری خواهد شد. همچنین با مصرف این ماده هورمونی در روده ترشح می‌شود که حس سیری را به مغز منتقل می‌کند.

خواص کلروفیل برای پوست

خواص کلروفیل برای پوست

کلروفیل خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و اثر خوبی روی سلامت بدن و بهبود مشکلات آن خواهد داشت. مصرف این ماده به هر شکلی که باشد، روند پیری پوست را کند می‌کند و به مرور زمان چین و چروک‌های آن را هم از بین می‌برد. کلروفیل به بهبود زخم و آکنه‌های روی پوست نیز کمک می‌کند. به همین دلایل است که بسیاری از برندهای آرایشی، آن را در لیست مواد اولیه محصولات مراقبت از پوست قرار داده‌اند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

کلروفیل به افزایش گلبول‌های سفید بدن کمک می‌کند. گلبول‌های سفید نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند. بنابراین برای فصولی از سال که بیماری‌های ویروسی شیوع پیدا می‌کنند، استفاده از کلروفیل می‌تواند انتخاب خوبی باشد. البته بهتر است این کار با مشورت پزشک انجام شود.

افزایش ضخامت و رشد مو

افزایش ضخامت و رشد مو با کلروفیل

کلروفیل نوشیدنی یا اشکال دیگر این ماده، اثرات خود را روی موها نیز می‌گذارند. در میان ترکیبات کلروفیل مقادیر زیادی منیزیم وجود دارد که موجب خون‌رسانی پوست سر و درنتیجه افزایش رشد آن می‌شود. این ماده ریزش موها را هم کمتر می‌کند و مانع سفید شدن زودهنگام آن‌ها خواهد شد.

جلوگیری از رشد باکتری‌ها

یکی دیگر از اثرات کلروفیل خوراکی، جلوگیری از رشد باکتری‌هاست. بنابراین، اگر در بدن شما باکتری‌هایی وجود داشته باشند که به ارگان‌های داخلی آن آسیب می‌زنند، این ماده رشد باکتری‌ها را کند یا متوقف خواهد کرد. اثر کلروفیل روی باکتری‌های مختلف آزمایش و کاملا تایید شده است.

کمک به گوارش غذا

با مصرف کلروفیل مایع می‌توانید به هضم بهتر غذا هم کمک کنید. کلروفیل باعث تولید باکتری‌های مفیدی می‌شود که در دستگاه گوارش شما وجود دارند و به هضم غذا کمک می‌کنند؛ درنتیجه، فرایند هضم و جذب به شکل بهتری انجام می‌شود.

افزایش سطح انرژی بدن

افزایش سطح انرژی بدن

مصرف کلروفیل می‌تواند سطح انرژی بدن را هم بالا ببرد. این ماده تولید گلبول‌های قرمز را بیشتر می‌کند و در پی این فرایند، اکسیژن بیشتری در بدن تولید می‌شود. با افزایش اکسیژن‌رسانی، انرژی بدن نیز بالاتر می‌رود و حسی از نشاط و سرحالی را خواهید داشت.

جلوگیری از کم خونی

یکی دیگر از اثرات کلروفیل، روی کم‌خونی است. این ماده باعث افزایش تعداد گلبول‌های قرمز می‌شود و کیفیت این سلول‌ها را هم بهتر می‌کند. درنتیجه شما با مشکلاتی مانند فقر آهن و کم‌خونی مواجه نخواهید شد. همچنین در صورتی‌که فردی دچار کم‌خونی باشد، مصرف کلروفیل به درمان سریع‌تر او کمک می‌کند.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش و جلوگیری از یبوست

کلروفیل و بهبود عملکرد دستگاه گوارش

یکی دیگر از اثرات کلروفیل روی عملکرد دستگاه گوارش است. این ماده باعث افزایش باکتری‌های هضم‌کننده موجود در روده می‌شود. همچنین به سموم می‌چسبد و اجازه نمی‌دهد که مشکل و آسیب جدی در این اندام ایجاد شود.

کمک به افراد مبتلا به بیماری‌های التهابی

در کلروفیل مقدار زیادی ترکیبات ضدالتهابی وجود دارد. بنابراین ورود آن به بدن هرگونه التهاب را در اندام‌های مختلف درمان می‌کند و درد و تورم را هم از بین خواهد برد. به همین دلیل، برخی از پزشکان به افرادی که دچار بیماری‌هایی مثل روماتوئید هستند، توصیه می‌کنند که این ماده را به‌کار ببرند.

پیشیگری از سرطان

کلروفیل موثر در پیشیگری از سرطان

کلروفیل نوعی آنتی‌اکسیدان بسیار قوی است. این ترکیبات نقش مهمی در جلوگیری از انواع سرطان‌ها دارند. آزمایشات انجام‌شده درباره کلروفیل نشان می‌دهند که این ماده تا حد زیادی احتمال ایجاد توده در روده بزرگ، کبد و پانکراس را کاهش می‌دهد.

از بین بردن بوی بد دهان

بوی بد دهان در برخی افراد مانند کسانی که بیماری‌هایی مثل تری متیل آمینوریا دارند، واقعا آزاردهنده است. مصرف کلروفیل این مشکل را تا حد زیادی حل می‌کند. اثر این ماده روی کاهش متیل‌آمین‌ها و مولکول‌های ایجادکننده بو است. به‌علاوه کسانی که به دلیل عملکرد نادرست دستگاه گوارش خود نیز دهانشان بوی بدی می‌دهد، می‌توانند با مصرف این ماده تا حد زیادی شدت آن را کم کنند. البته کلروفیل اثرات ضدمیکروبی هم دارد که به‌طور مستقیم روی سلامت دهان و جلوگیری از بوی بد تاثیر می‌گذارند.

جلوگری از سردرد و اکسیژن‌رسانی به مغز

اکسیژن‌رسانی به مغز با کلروفیل

یکی دیگر از اثرات مصرف کلروفیل، روی مغز است. این ماده باعث افزایش اکسیژن‌رسانی در مغز می‌شود و درنهایت عملکرد آن را بهبود می‌بخشد. بسیاری از سردردها به دلیل همین اکسیژن‌رسانی کم است که با مصرف کلروفیل می‌توان از بروز آن‌ها جلوگیری کرد.

کلام آخر

در این مطلب متوجه شدیم که کلروفیل چیست و چه اثراتی روی بدن دارد. موضوع مهمی که درباره مصرف این ماده وجود دارد، برای کسانی است که به بیماری خاصی دچار هستند یا به این ماده حساسیت دارند. این افراد باید حتما قبل از مصرف هر شکلی از کلروفیل با پزشک متخصص مشورت کنند.

در ضمن، اگر می‌خواهید این ماده را خریداری کنید تا این محصول بدون ناخالصی و افزودنی‌های اضافی به دستتان برسد، حنما سری به عطاری آنلاین اسنپ فود بزنید. راستی، آیا شما هم تا به‌حال از کلروفیل استفاده کرده‌اید؟ در این صورت تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2738 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود