آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • مزاج چیست؟ آشنایی با اخلاط چهارگانه شهریور 23, 1403
  • تشخیص عسل طبیعی از تقلبی
    راه های تشخیص عسل طبیعی از تقلبی شهریور 23, 1403
  • تشخیص روغن خراطین اصل از تقلبی
    تشخیص روغن خراطین اصل از تقلبی شهریور 22, 1403
صفحه پیدا نشد!
پودر ژلاتین
عطاری
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

پودر ژلاتین چیست؟

مینا اسماعیل بیگی 22 مرداد 1403 5 دقیقه

ممکن است تاکنون پودر ژلاتین نخریده باشید یا حتی درباره آن چیز زیادی ندانید؛ اما بدون شک بارها در ترکیب مواد غذایی مختلف مانند دسر و ژله‌های خوشمزه، ژلاتین را میل کرده‌اید. وجود ژلاتین برای تهیه بسیاری از مواد غذایی ضروری است و درضمن ارزش غذایی آن‌ها را نیز افزایش می‌دهد. احتمالا اکنون این سوال برای شما به وجود می‌آید که پودر ژلاتین چیست و چگونه تهیه می‌شود. در ادامه این مطلب از مجله اسنپ فود قصد داریم تا به این سوال پاسخ دهیم و موارد استفاده و خواص پودر ژلاتین را نیز معرفی کنیم؛ پس تا انتها همراه ما باشید.

ژلاتین چیست؟

ژلاتین یک پروتئین طبیعی است که در صنایع گوشت تولید می‌شود. این ماده از کلاژن خام مشتق شده و ۱۸ آمینواسید مختلف دارد. برخلاف چیزی که شاید شما تصور کنید، ژلاتین یک ماده افزودنی نیست؛ بلکه ماده‌ای طبیعی و خوراکی است که از پوست، غضروف یا استخوان گاو و خوک تهیه می‌شود.

فرایند تولید این ماده در سراسر دنیا، به شدت تحت نظارت قرار دارد و به همین دلیل، سلامت آن تایید شده است. در این فرایند، پروتئین فیبری موجود در ماهیچه، استخوان و پوست، استخراج شده و سپس به ژلاتین تبدیل می‌شود. ژلاتین فاقد کلسترول و هیچ‌گونه مواد حساسیت‌زا است و می‌توان بدون مشکل آن را مصرف کرد.

موارد استفاده از پودر ژلاتین

اکنون به این سوال می‌رسیم که از پودر ژلاتین چه استفاده‌ای می‌شود؟ این پودر برای تهیه مواد غذایی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع، از پودر ژلاتین قنادی برای تهیه مواد غذایی زیر استفاده می‌شود:

  • تهیه انواع ژله مانند ژله میوه‌ای، ژله‌های رنگی و ژله‌های معطر
  • تهیه پودینگ مانند پودینگ شکلاتی، پودینگ کرم و پودینگ میوه‌ای
  • تهیه شیرینی‌های خانگی مانند دسرهای سنتی، بیسکویت، کیک و کلوچه

جالب است بدانید که علاوه بر کاربرد غذایی، در صنایع مختلف مانند ساخت دارو و تولید محصولات آرایشی بهداشتی نیز از پودر ژلاتین مرغوب استفاده می‌کنند. دامنه کاربرد غیرخوراکی پودر ژلاتین به شرح زیر است:

  • تهیه روغن موتور و قرص‌های روغن ماشین
  • ساخت برخی از داروها مانند تولید قرص‌های دارویی و کپسول‌های مستحکم
  • داروهای تقویت سلامت استخوان‌ها
  • تولید محصولات آرایشی و بهداشتی مانند کرم‌های ضد چروک، ماسک‌های صورت و شامپوهای حالت‌دهنده
  • تولید محصولات مراقبتی سلامت پوست، مو و ناخن

خواص پودر ژلاتین برای سلامتی

حال که می‌دانید پودر ژلاتین چیست و چه انواعی دارد، باید با خواص این ماده غذایی نیز آشنا شوید. شناخت این خواص، شما را به مصرف پودر ژلاتین تشویق می‌کند.

۱. تقویت استخوان‌ها

درباره خواص پودر ژلاتین برای تقویت استخوان‌ها باید مطالعات دقیق‌تری انجام شود؛ اما به طور کلی، بین دریافت آمینواسید و تقویت بافت‌های استخوانی، ارتباطی منطقی وجود دارد و ژلاتین نیز یکی از منابع آمینواسید است. از سوی دیگر، در ترکیب ژلاتین، ماده‌ای به نام لیزین دیده می‌شود که این ماده، جذب کلسیم در بدن را افزایش می‌دهد. کلسیم یکی از مواد معدنی اصلی در ترکیب استخوان‌ها است که کمبود آن موجب کاهش تراکم بافت‌های استخوانی می‌شود.

۲. مراقبت از پوست

از پودر ژلاتین قنادی در تهیه دسر و ژله‌ها استفاده می‌کنند؛ اما این ماده در تولید لوازم بهداشتی و مراقبتی پوست نیز کاربرد دارد. کلاژن موجود در ژلاتین، به شادابی پوست و حفظ خاصیت ارتجاعی آن کمک می‌کند. با افزایش سن، میزان تولید کلاژن در بدن کاهش می‌یابد و علت شل شدن، افتادگی پوست و ایجاد چین و چروک‌های مختلف نیز همین است. مصرف ژلاتین، با افزایش کلاژن پوست، از چین و چروک‌های ناشی از بالا رفتن سن جلوگیری خواهد کرد.

۳. حفظ و ترمیم بافت‌های بدن

از دیگر خواص پودر ژلاتین می‌توان به تقویت بافت‌ها و ترمیم آن‌ها در بدن اشاره کرد. پروتئین یکی از منابع غذایی مهم است که باید از طریق غذا تامین شود؛ چراکه بدن قادر به ساخت بسیاری از آمینواسیدها نیست. وجود پروتئین به حفظ و تقویت بافت‌های بدن کمک می‌کند و همچنین در ترمیم بافت‌های آسیب دیده نقش مهمی دارد. ژلاتین نیز حاوی پروتئین طبیعی است و به همین دلیل به تقویت بافت‌ها کمک می‌کند.

۴. کمک به هضم غذا

در ترکیب ژلاتین، ماده‌ای به نام اسید گلوتامیک وجود دارد که بدن آن را به گلوتامین تبدیل می‌کند. گلوتامین در تولید پوشش مخاطی سالم معده موثر است و هضم غذا در معده را آسان‌تر خواهد کرد. با توجه به اینکه پودر ژلاتین عمدتا برای تهیه دسرها استفاده می‌شود، این خاصیت آن برای هضم غذا، تاثیر بیشتری خواهد داشت.

۵. بهبود عملکرد مغز

مصرف ژلاتین احتمالا به تقویت حافظه، افزایش تمرکز و ارتقا فعالیت‌های مغز کمک می‌کند. ژلاتین حاوی ماده‌ای به نام آمینواسید گلیسین است که این ماده می‌تواند فعالیت مغز را ارتقا دهد. البته درباره تاثیر ژلاتین بر فعالیت‌های مغزی و کمک به تقویت حافظه باید مطالعات بیشتری انجام شود.

۶. بهبود کیفیت خواب

همان‌طور که گفته شد، اسیدآمینه گلیسین، در ترکیب ژلاتین وجود دارد و همین ماده موجب می‌شود تا ژلاتین با بهبود فعالیت و عملکرد مغز، کیفیت خواب را ارتقا دهد. البته با وجود این تاثیر ژلاتین برای بهبود کیفیت خواب، متخصصان مصرف این ماده را به طور خاص، برای درمان اختلالات خواب و بهبود کیفیت آن توصیه نمی‌کنند.

۷. کاهش وزن

ژلاتین یک منبع پروتئینی است که کالری کمی دارد و به همین دلیل می‌تواند یک ماده غذایی مفید در رژیم‌های لاغری باشد. مصرف مواد پروتئینی از پرخوری بیهوده نیز جلوگیری کرده و موجب احساس سیری می‌شوند. البته ژلاتین در تهیه برخی از غذاها و مواد خوراکی شیرین و پرکالری مانند شیرینی و شکلات مورد استفاده قرار می‌گیرد و این مواد غذایی را نمی‌توان برای لاغری مناسب دانست!

انواع پودر ژلاتین

انواع پودر ژلاتین

ژلاتین را می‌توان به دو دسته کلی پودر ژلاتین و ژلاتین ورقه‌ای تقسیم‌بندی کرد. شما می‌توانید این دو نوع ژلاتین را از فروشگاه‌های مواد غذایی تهیه کنید. انواع مختلفی از پودر ژلاتین قنادی نیز وجود دارد که هر یک از آن‌ها برای تهیه دسر و شیرینی‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. از انواع پودر ژلاتین مرغوب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پودر ژلاتین بدون طعم و رنگ: تهیه انواع ژله، پودینگ و شیرینی‌های خانگی
  • پودر ژلاتین شفاف: تهیه ژله و پودینگ‌های شفاف
  • پودر ژلاتین معطر: تهیه ژله‌های معطر و پودینگ‌های میوه‌ای
  • پودر ژلاتین محلول: تهیه ژله‌های شفاف و پودینگ‌های میوه‌ای (ابتدا در آب حل می‌شود.)
  • پودر ژلاتین تیره: تهیه سوپ‌های گوشتی و سس‌های غلیظ

پودر ژلاتین از کجا بخرم؟

پودر ژلاتین از کجا بخرم؟

حال که می‌دانید پودر ژلاتین چیست و با خواص، انواع و دامنه کاربرد آن آشنا هستید، احتمالا قصد دارید تا این محصول را خریداری کرده و از آن استفاده کنید. فروشگاه‌های مختلف انواع پودر ژلاتین قنادی را عرضه می‌کنند و شما می‌توانید پس از مراجعه به آن‌ها، محصول موردنظر خود را تهیه کنید؛ اما امکان خرید این پودر از فروشگاه‌های آنلاین نیز وجود دارد. با خرید آنلاین، دیگری نیاز به خروج از منزل و سر زدن به فروشگاه‌های مختلف نخواهید داشت.

البته برخی فروشگاه‌ها پودر ژلاتین تقلبی و بی کیفیت ارائه می‌کنند و به همین دلیل، نکته مهم برای خرید نوع مرغوب این پودر، مراجعه به فروشگاه‌های اینترنتی معتبر است. در عطاری آنلاین اسنپ فود می‌توانید ژلاتین ورقه‌ای و پودر ژلاتین اصل و باکیفیت را سفارش دهید و پس از مدت کوتاهی، آن را درب منزل تحویل بگیرید. اسنپ فود، خیال شما را برای تهیه ژلاتین باکیفیت راحت می‌کند!

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2714 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود