آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • آگلونما و راهنمای کامل نگهداری
    آگلونما و راهنمای کامل نگهداری و پرورش شهریور 27, 1403
  • چند بار در روز به گربه غذا بدهیم
    چند بار در روز به گربه غذا بدهیم شهریور 27, 1403
  • پپرونی چیست
    پپرونی چیست؟ شهریور 27, 1403
صفحه پیدا نشد!
رفع سردی مرغ
نکات و ترفندها
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

چگونه سردی مرغ را بگیریم؟

مینا اسماعیل بیگی 22 شهریور 1403 3 دقیقه

اغلب گوشت‌هایی که در رژیم غذایی ما به‌کار می‌روند، طبعی گرم دارند؛ اما این موضوع درباره گوشت مرغ فرق می‌کند. مرغ با توجه به نوع و شرایط پرورش، طبع متفاوتی دارد و حتی بخش‌های مختلف بدن آن نیز از نظر میزان گرمی و سردی با هم فرق می‌کنند. به همین دلیل است که بسیاری از سرآشپزان معروف و متخصصان تغذیه پیشنهاد می‌کنند که هنگام پخت غذا از ترکیبات مصلح مرغ استفاده شود. در این مطلب می‌خواهیم نکاتی را با شما در میان بگذاریم که می‌توانید با استفاده از آن‌ها طبع مرغ مصرفی خود را معتدل کنید.

گوشت مرغ چه طبعی دارد؟

طبع گوشت مرغ

پاسخ به این پرسش تنها در یک جمله خلاصه نمی‌شود؛ زیرا عوامل مختلفی در سرد یا گرم بودن گوشت مرغ تاثیر می‌گذارند. برای مثال طبع مرغ خانگی یا محلی، گرم و تر است؛ در صورتی‌که مرغ‌های ماشینی و کارخانه‌ای، طبع سرد و تر دارند. این تفاوت در طبع گوشت‌های مرغ به دلیل نوع مواد غذایی، تحرک داشتن یا نداشتن و نکات دیگری است که‌ این پرندگان در طول زندگی خود با آن‌ها روبه‌رو بوده‌اند. از طرفی چاق یا لاغر بودن مرغ نیز در طبع نهایی آن تاثیرگذار است.

موضوع دیگری که درباره طبع گوشت مرغ باید بدانید، این است که بخش‌های مختلف مرغ، طبع‌های متفاوتی دارند. به‌طور مثال بال، گردن و دل مرغ دارای طبع گرم و بقیه قسمت‌ها به نسبت سردتر هستند.

مصلح مرغ چیست؟

مصلح مرغ

افراد سردمزاج باید به نوع غذایی که مصرف می‌کنند، توجه ویژه‌ای داشته باشند. مرغ که بیشترین میزان مصرف را در بین انواع گوشت دارد، به‌طور طبیعی دارای طبع سردی است و در افرادی که مزاج سرد دارند، باعث ناراحتی‌هایی مانند قلنج، درد شکم و… می‌شود. برای جلوگیری از بروز این مشکلات می‌توان از انواع مصلح مرغ مانند ادویه‌جات گرم استفاده کرد. در اینجا می‌توانید لیستی از این ترکیبات را ببینید:

آویشن

آویشن گیاهی معطر است که به‌عنوان مصلح در پخت مرغ به‌کار می‌رود. آویشن حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و خواص ضدباکتریایی است و به بهبود هضم و طعم غذا کمک می‌کند.

زعفران

زعفران یکی از گران‌ترین ادویه‌هاست که به مرغ رنگ و عطر خاصی می‌بخشد و مصلح آن نیز محسوب می‌شود.

زنجبیل

زنجبیل با تندی و گرمی که دارد، به مرغ طعمی خاص می‌دهد. این ادویه به هضم غذا هم کمک می‌کند و دارای خواص ضدالتهابی و ضدمیكروبی است.

سیر

سیر یکی از مصلح‌های معروف به‌شمار می‌آید که عطر و طعمی قوی به مرغ می‌بخشد. این ماده غذایی خواص آنتی‌بیوتیکی هم دارد و تقویت سیستم ایمنی بدن را به دنبال خواهد داشت. در ادامه می توانید بیشتر با خواص سیر آشنا شوید.

ترخون

به جز تعدیل طبع مرغ، به بهبود هضم و کاهش نفخ نیز کمک می‌کند. پیشنهاد می کنیم بلاگ خواص ترخون را از مجله اسنپ فود مطالعه کنید.

مرزه

مرزه نیز با عطر و طعم خاص خود در لیست مصلح‌های مرغ قرار می‌گیرد.

اضافه کردن این ادویه‌ها هنگام طبخ مرغ، رطوبت و سردی طبیعی آن را کاهش می‌دهد و مانع تاثیر این سردی روی بدن می‌شود.

مضرات طبع سرد مرغ

مضرات طبع سرد مرغ

ممکن است برخی افراد به سرد یا گرم بودن گوشت مرغ توجهی نداشته باشند و آن را با شیوه‌های معمول مصرف کنند؛ اما طبع سرد، گاهی اثرات بدی بر بدن می‌گذارد. برای مثال افرادی که به میزان زیادی از گوشت مرغ بدون مصلح استفاده می‌کنند، ممکن است با مشکلاتی مانند اسهال، کمبود انرژی و درد مفاصل روبه‌رو شوند. به‌علاوه، اگر این افراد مزاج سرد داشته باشند، دچار بی‌حالی، خواب‌آلودگی و ورم می‌شوند. هضم مواد غذایی در این افراد به‌‌طور طبیعی کندتر است؛ بنابراین درنهایت منجر به دل‌درد و دل‌پیچه خواهد شد.

همچنین، استفاده بی‌رویه از مواد غذایی با طبع سرد می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های عصبی مانند MS را افزایش دهد. کبد چرب نیز یکی دیگر از عوارض مصرف زیاد غذاهای سرد به‌شمار می‌آید؛ زیرا طبیعت کبد گرم است و این عدم تعادل می‌تواند آسیب‌زا باشد.

مرغ را با مصلح آن مصرف کنید…

برای برطرف کردن سردی مرغ و افزایش ارزش غذایی آن، انتخاب مرغ‌های محلی به جای مرغ‌های ماشینی می‌تواند گزینه هوشمندانه‌ای باشد. مرغ‌های محلی به دلیل عدم استفاده از هورمون‌ها و مواد شیمیایی در هنگام رشد، سالم‌تر و باکیفیت‌تر هستند و همان‌طور که گفته شد، طبع آن‌ها هم گرم است. البته در صورت انتخاب مرغ‌های ماشینی نیز با اضافه کردن انواع مصلح مرغ مانند زنجبیل، زعفران، سیر و آویشن در حین طبخ، می‌توانید طبع سرد آن را متعادل کنید.

راستی، شما مرغ را با چه مصلح‌هایی طبخ می‌کنید؟ نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2717 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود