خواص ترخون؛ اژدهای محافظ سلامتی!

ترخون بوی بسیاری خوشایندی دارد.
3.7/5 - (4 امتیاز)

مردمان سرزمین‌های شمالی و سردسیر اروپا و آمریکا که ترخون را به دنیا معرفی کردند، نام آن را دراکون گذاشتند؛ همان کلمه‌ای که با دراکولا نیز هم‌ریشه است!

گذاشتن نام اژدها یا مار بزرگ بر روی این گیاه هم به جهت ظاهر خاص آن است و هم به جهت اثرات شگفت‌انگیزی که دارد، و آن را به اژدهای محافظ سلامتی تبدیل کرده است!

ترخون بوی بسیاری خوشایندی دارد.

ترخون با بو و طعم خاص و جذاب خود، یک سبزی سراسر خاصیت است!

 

با ما همراه باشید تا با بررسی مهم‌ترین خواص ترخون، مهم‌ترین نکات را درباره آن برای شما بازگو کنیم.

خواص ترخون

همان‌طور که در ادامه خواهیم دید، ترخون از بسیاری مواد مفید برای بدن، شامل انواع ویتامین‌های ضروری برای بدن، همچنین مواد آلی و معدنی ضروری بهره برده است و همین موضوع باعث شده تا مصرف کردن آن برای حفظ سلامت ارگان‌های مختلفی ضروری باشد. پیش بررسی تفصیلی خواص ترخون، نگاهی به جدول ارزش غذایی و مواد مغذی موجود در این سبزی خوش‌عطر داشته باشید:

ارزش غذایی و مواد آلی:

انرژی کل 295 کیلوکالری
کربوهیدرات 50.22 گرم
پروتئین 22.77 گرم
چربی کل 7.24 گرم
کلسترول 0 میلی‌گرم
فیبر خوراکی 7.4 گرم

ویتامین‌ها:

فولات (B9) 274 میکروگرم
نیاسین (B3) 8.950 میلی‌گرم
ویتامین B6 2.410 میلی‌گرم
ریبوفلاوین (B2) 1.339 میلی‌گرم
تیامین (B1) 0.251 میلی‌گرم
ویتامینA 4200 یکای جهانی
ویتامینC 50.0 میلی‌گرم

مواد معدنی:

سدیم 62 میلی‌گرم
پتاسیم 3020 میلی‌گرم
کلسیم 1139 میلی‌گرم
مس 0.677 میلی‌گرم
آهن 32.30 میلی‌گرم
منیزیم 347 میلی‌گرم
منگنز 7.967 میلی‌گرم
روی 3.90 میلی‌گرم

ما ایرانی‌ها ترخون را در اغلب اوقات به صورت خام و در ترکیب با سایر سبزیجات در کنار غذا میل می‌کنیم، اما این گیاه با بهره‌مندی از بوی فوق‌العاده خوش و همچنین طعم خاص، می‌تواند به صورت خشک‌شده و به عنوان ادویه در غذاهای مختلف به کار رود؛ همچنین می‌توان شکل تازه آن را در کنار سایر سبزیجات در غذاها یا سس‌های مختلف طبخ کرد و از خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند شد.

خواص ترخون را می‌توان از طریق دمنوش‌های مختلفی که می‌توان با آن درست کرد نیز دریافت نمود؛ به هر حال به شما پیشنهاد می‌دهیم مقادیر بیشتری از این ماده را در برنامه هفتگی خود جای دهید، چراکه خواصی بی‌نظیر برای پوست و مو، دستگاه گوارشی، استخوان‌ها و دندان‌ها، دیابت، فشار خون، چشم‌ها و حتی برای لاغری شما دارد و می‌تواند در چربی‌‌سوزی به شما کمک کند.

با ما همراه باشید تا مهم‌ترین خواص این گیاه منحصر به فرد را بررسی کنیم.

خواص ترخون برای معده

خواص ترخون برای معده فراوان است و دلایل مختلفی را می‌توان برای این موضوع برشمرد. یکی از مهم‌ترین آن‌ها اما خواص تسکین‌دهنده و ضدالتهابی ترخون است که می‌تواند دردهای معده شما را تا حد زیادی کم کند. اگر ترخون را به صورت خام در کنار غذا و یا به صورت پخته در داخل آن مصرف کنید، می‌توانید از خواص بی‌نظیر آن برای معده خود بهره بگیرید.

ترخون برای مشکلات گوارشی مفید است.

خوردن ترخون می‌تواند بسیاری از مشکلات گوارشی شما را بهبود دهد.

 

همان‌طور که در بخش بعدی نیز خواهید دید، ترخون می‌تواند نقشی اساسی در بهبود عملکرد کل دستگاه گوارشی ایفا کند. از همین جهت است که در طب سنتی ما، ترخون را برای رفع سوء هاضمه، افزایش اشتها و رفع ناراحتی معده به کار می‌برده‌اند.

ترخون در لاغری نیز می‌تواند نقش‌های مهمی ایفا کند! اگر جدول بالا را نگاه کرده باشید می‌دانید مقادیر فیبر خوراکی در ترخون بسیار بالاست. زیاد بودن فیبر خوراکی در یک گیاه به معنای آن است که نوش جان کردن آن می‌تواند احساس سیری پایداری در افراد ایجاد کند و بدین ترتیب، احساس‌های ترغیب‌کننده برای خوردن غذاهای چرب یا میان‌وعده‌های قندی را تا حد زیادی کاهش دهد. از همین رو در لاغری اثرگذار خواهد بود. ترب نیز یک ماده عالی برای رژیم‌های لاغری است! می‌توانید اثرات آن را در خواص ترب مطالعه کنید.

خواص ترخون برای کبد

خواص ترخون برای کبد نیز قابل‌توجه است: کارکرد اصلی ترخون در این زمینه، تحریک کبد برای ترشح صفرا است. صفرا یکی از ماده‌های بسیار ضروری برای دستگاه گوارشی و انجام صحیح تمامی کارها در انواع ارگان‌هایی است که به هضم، جذب و دفع غذاها ارتباط دارند. ترخون از معدود خوراکی‌هایی است که می‌تواند چنین اثری بر کبد بگذارد و از همین رو لازم است آن را در برنامه هفتگی خوراکی‌های خود قرار دهید.

خوردن ترخون و در نتیجه ترشح صفرای بیشتر، در بلند مدت باعث می‌شود بسیاری از مشکلات گوارشی شما کاهش یابد: از سوء هاضمه گرفته تا سندروم روده تحریک‌پذیر و انواع ناراحتی‌های معده. یک نکته مهم دیگر نیز درباره ترخون وجود دارد و آن وجود مقادیر بالای پتاسیم در آن است. پتاسیم یکی از مواد ضروری برای حفظ عملکرد سالم در کبد بوده و از این جهت نیز ترخون به حفظ سلامت کبد شما کمک خواهد کرد.

خواص ترخون برای رحم

از جمله خواص ترخون در طب اسلامی اثر شل‌کنندگی آن برای عضلات رحم است. این موضوع باعث شده تا از قدیم ترخون را به عنوان یکی از داروهای تحریک قاعدگی به کار ببرند. بنابراین اگر مشکل قاعدگی دارید، می‌توانید ترخون را به عنوان یکی از گزینه‌های پیش روی خود برای تحریک قاعدگی در نظر داشته باشید. ترخون برخلاف گیاهان دیگری همچون پونه، اثر فوق‌قدرتمندی بر شل کردن عضلات رحم ندارد و یک داروی ملایم‌تر برای این کار به حساب می‌آید.

خواص ترخون برای رحم باعث شده تا مصرف آن برای خانم‌های باردار دارای محدودیت‌هایی باشد. به خانم‌های باردار پیشنهاد جدی می‌شود که پیش از مصرف ترخون، با پزشک خود در این باره مشورت کنند. از دیگر خواص ترخون می‌توان به توانایی آن در افزایش باروری خانم‌ها اشاره کرد.

خواص ترخون برای فشار خون

خواص ترخون برای فشار خون به دلیل وجود مواد فیتوشیمیایی در آن است. این مواد چند عملکرد متفاوت دارند که در مجموع باعث می‌شوند فشار خون پایین بیاید. برای مثال این مواد از تشکیل رسوب در عروق جلوگیری می‌کنند؛ بدین ترتیب هم فشار خون را کاهش می‌دهند و هم ریسک سکته قلبی و گرفتگی عروق را به طور چشمگیری پایین می‌آورند. این موضوع حتی درباره مغز و سکته مغزی نیز صدق می‌کند. در این زمینه به شما پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به خواص کلم بروکلی نیز داشته باشید.

تلخون را می‌توان به شکل‌های مختلفی مصرف کرد.

ترخون را می‌توانید به شکل خام، پخته، خشک، دمنوش، روغن و.. مصرف کنید!

 

اگر فشار خون معمول شما پایین‌تر از حد نرمال است، به شما پیشنهاد می‌کنیم ترخون را با احتیاط بیشتری مصرف کنید؛ مخصوصاً شکل‌های دمنوش و عرق آن را. مصرف ترخون می‌تواند فشار خون شما را پایین‌تر ببرد و این موضوع در برخی موارد می‌تواند منجر به مشکلات جدی شود. بنابراین اگر فشار پایینی دارید، مقادیر کمتری ترخون مصرف کنید.

خواص ترخون برای سرماخوردگی

خواص ترخون برای سرماخوردگی بسیار زیاد است؛ به گونه‌ای که می‌توان آن را یکی از خوراک‌هایی نام برد که اثری فوق‌العاده بر سرماخوردگی دارند. پیش از هرچیز این موضوع به سبب وجود مقادیر زیاد ویتامین C در آن است. این ویتامین به بدن شما کمک می‌کند پادتن بیشتری در مقابله با انواع میکروب‌ها و ویروس‌ها تولید کند و بدین ترتیب نقشی اساسی در تقویت سیستم ایمنی بدن ایفا خواهد کرد.

از سوی دیگر بهره‌مندی آن از انواع آنتی اکسیدان‌ها آن هم در مقادیر زیاد، ترخون را به یک سلاح قدرتمند در برابر سرماخوردگی تبدیل کرده است. اما توانایی ترخون در مبارزه با این بیماری به اینجا ختم نمی‌شود! این گیاه از خواص ضدباکتریایی قوی برخوردار بوده که به آن اجازه می‌دهد توانایی زیادی در مقابله با انواع بیماری‌های تنفسی داشته باشد. بنابراین اگر سرما خوردید، مصرف ترخون را فراموش نکنید!

خواص ترخون برای دیابت

پیش از خواندن بخش خواص ترخون برای دیابت، از شما خواهش می‌کنیم که اگر به هر نوعی از دیابت مبتلا هستید، هر نوع از مواد غذایی که بر قند خون اثرگذار هستند، از جمله ترخون، را به شرط تأیید پزشک خود مصرف کنید. خوردن این دسته از خوراکی‌ها بدون مشورت با پزشک می‌تواند به عواقب ناخوشایندی منجر شود.

ترخون به دو دلیل بر دیابت اثرگذار است: برخورداری از مقادیر بالای پتاسیم و همچنین برخورداری از فیبر خوراکی و پلی‌فنل‌ها، بازهم در مقادیر زیاد. پتاسیم یکی از مواد ضروری در تنظیم قند خون است. پلی‌فنل‌ها و فیبر رژیمی نیز باعث می‌شوند گلوکز به طور مساوی بین تمامی ارگان‌ها پخش شود و از تجمیع آن‌ها در برخی ارگان‌ها جلوگیری می‌کنند.

خواص ترخون برای کودکان

خواص ترخون برای کودکان فراوان است؛ به شرطی که آن را در مقادیر کم مصرف کنند. مصرف مقادیر بالای ترخون، یا استفاده از عصاره‌های آن، نظیر عرق ترخون یا روغن ترخون، برای کودکان بسیار خطرناک بوده و اثرات سمی برای آن‌ها دارد. بنابراین آن را تنها به عنوان ادویه در غذاها، یا به صورت خام یا پخته در کنار غذا و در مقادیر پایین به کودکان خود بدهید.

ترخون هم از لحاظ بهره‌مندی از خواص ضدعفونی‌کننده و هم از لحاظ اشتهابخشی می‌تواند به کودکان شما کمک کند. اضافه کردن آن به غذاهایی که دارای گوشت و مرغ هستند باعث می‌شود کودکانتان اقبال بیشتری به غذا پیدا کنند و همچنین هضم این شکل از غذا‌ها نیز برایشان آسان‌تر خواهد شد. از سوی دیگر ترخون یک ضدعفونی‌کننده برای معده و روده کودکان نیز هست.

خواص دمنوش ترخون

خواص دمنوش ترخون بسیار متنوع است؛ اما در مجموع تفاوت چندانی با خواص ترخون تازه ندارد. در ضمن، ‌در طول بخش‌های قبلی اشاره‌هایی به خواص این دمنوش پرخاصیت کردیم که در اینجا مهم‌ترین آن‌ها را بازگو می‌کنیم. باید دانست خواص ترخون در طب اسلامی نیز بر این موارد تأکید می‌کنند:

دمنوش ترخون برای کاهش فشار خون بسیار مفید است و افراد مبتلا به فشار خون می‌توانند بهره‌های زیادی از آن ببرند. همچنین خوردن این دمنوش پس از وعده‌های غذایی سنگین، به هضم آسان‌تر غذاها کمک خواهد کرد و دردهای گوارشی شما را تسکین خواهد داد. دمنوش ترخون همچنین در پاکسازی کبد و تحریک ترشح صفرا تأثیرات چشمگیری دارد. این دمنوش همچنین برای آرامش اعصاب نیز فایده‌هایی خواهد داشت.

خواص ترخون و مرزه

ترخون و مرزه شباهت ظاهری بسیاری به هم دارند؛ اما خواص آن‌ها متفاوت است. از جمله تفاوت‌ها در خواص ترخون و مرزه می‌توان به این موارد اشاره کرد: طبع ترخون خیلی گرم و البته خشک است؛ در حالی که مرزه هم در گرمی و هم در خشکی بسیار معتدل‌تر از ترخون است. اثرات ضدنفخ، ضد اسهال و ضد استفراغ مرزه بسیار قوی‌تر از ترخون است و همچنین گفته می‌شود مرزه تمایل جنسی را افزایش می‌دهد؛ در حالی که ترخون با افت فشار خون، بر اغلب افراد اثری برعکس دارد.

خواص بومادران و ترخون

بومادران اما گیاهی است که در دمنوش‌های بسیاری در کنار ترخون قرار می‌گیرد. از جمله خواص بومادران و ترخون می‌توان به این موارد (اضافه بر خواص دمنوش ترخون که در بالا گفته شد) اشاره کرد:

ترخون به غذا طعم شگفت‌انگیزی می‌دهد.

اضافه کردن ترخون به غذاهای مختلف می‌تواند تجربه‌هایی جدید از مزه‌ها را به شما بدهد!

خواص ضدالتهاب و تسکین‌بخشی این دمنوش بسیار بیشتر از دمنوش ترخون است؛ همچنین اثر آن بر قاعدگی بسیار قدرتمندتر بوده و از همین رو مادران باردار به هیچ عنوان نباید این ترکیب را مصرف کنند. از دیگر خواص آن می‌توان به تقویت معده و رفع نفخ اشاره کرد که سرو کردن آن بعد از وعده‌های غذایی را بسیار پرفایده می‌سازد. این دمنوش همچنین اثراتی قوی در کاهش قند و فشار خون دارد و از این لحاظ نیز باید با احتیاط مصرف شود.

مضرات ترخون

مضرات ترخون زیاد نیستند اما باید به آن‌ها توجه داشت:

۱. مادران باردار هر شکلی از ترخون را باید با احتیاط و با مشورت پزشک مصرف کنند.

۲. مصرف روغن و عرق ترخون برای کودکان ممنوع است؛ چراکه می‌تواند اثرات سمی برای آن‌ها داشته باشد.

۳. افراد دچار قند و فشار پایین باید با احتیاط این ماده را بخورند.

۴. طبع ترخون بسیار گرم است و از همین رو مصرف آن برای گرم‌مزاجان مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

ترخون بخورید تا سالم بمانید!

در این مقاله مهم‌ترین نکات را درباره فایده‌ها، ضررها و شیوه‌های مصرف ترخون برای شما بازگو کردیم و امیدواریم این شما نیز از چتر محافظتی این اژدهای قدرتمند بهره بگیرید! اگر تجربه‌ای درباره پخت غذا یا میان‌وعده‌های خلاقانه با این سبزی خوش‌عطر دارید، آن را با ما و دوستان خود به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

ناهید کالیفر
22.خرداد.1402

سلام من افت قند میگیرم باز میتونم سبزی ترخون برای معده بخورم ؟

    snappfoodadmin
    22.خرداد.1402

    سلام از خواص ترخون میشه به تقویت معده و رفع نفخ اشاره کرد که سرو کردن آن بعد از وعده‌های غذایی را بسیار پرفایده می‌سازد. این دمنوش همچنین اثراتی قوی در کاهش قند و فشار خون دارد و از این لحاظ نیز باید با احتیاط مصرف شود.

سارین تالابی
22.خرداد.1402

سلام واقعا ترخون برای قاعدگی خوبه برم عطاری بخرم مشکلی در استفادش پیش نمیاد؟

    snappfoodadmin
    22.خرداد.1402

    سلام دمنوش ها برای استفاده و درمان هر مشکلی تا حدی ماثر هستند و بهتر برای درمان هر بیماری قبل از مصرف هر دمنوشی با پزشک مشورت کنیم اما از جمله خواص ترخون در طب اسلامی اثر شل‌کنندگی آن برای عضلات رحم است. این موضوع باعث شده تا از قدیم ترخون را به عنوان یکی از داروهای تحریک قاعدگی به کار ببرند. بنابراین اگر مشکل قاعدگی دارید، می‌توانید ترخون را به عنوان یکی از گزینه‌های پیش روی خود برای تحریک قاعدگی در نظر داشته باشید

فربد خافانی
22.خرداد.1402

چرا دمنوش ترخون و خود سبزی ترخون که این همه خاصیت داره نباید خانم باردار میل کنه

    snappfoodadmin
    22.خرداد.1402

    سلام درسته ترخون خواص زیادی داره اما زیادروی در خوردن هرگونه دمنوش برای همه مضرارتی هم به همراه داره بانوان باردار نباید از دمنوش ها و سبزی های مثل ترخون استفاده چون ترخون قاعده اور و شل کنده رحم هستش و احتمالا سقط جنین میاورد از این رو به بانوان باردار مصرف دمنوش ها پیشنهاد نمیشه مگر تحد نظر پزشک متخصص باشه

مهرسا جودی
22.خرداد.1402

سلام ظاهر ترخون و مزره شبیه هم هستش سبزی فروشی گفته بودم مرزه بده بیچاره ترخون گذاشته بود منم نگاه نکرده بودم رفتم خونه مامانم گفت اینکه مرزه هستش برو ترخون هم بگیر این همه شبیه به هستند خواصشون یکی هستش ؟

    snappfoodadmin
    22.خرداد.1402

    سلام ترخون و مرزه شباهت ظاهری بسیاری به هم دارند؛ اما خواص آن‌ها متفاوت است. از جمله تفاوت‌ها در خواص ترخون و مرزه می‌توان به این موارد اشاره کرد: طبع ترخون خیلی گرم و البته خشک است؛ در حالی که مرزه هم در گرمی و هم در خشکی بسیار معتدل‌تر از ترخون است. اثرات ضدنفخ، ضد اسهال و ضد استفراغ مرزه بسیار قوی‌تر از ترخون است و همچنین گفته می‌شود مرزه تمایل جنسی را افزایش می‌دهد؛ در حالی که ترخون با افت فشار خون، بر اغلب افراد اثری برعکس دارد

محمدجوادسوجودیفر
22.خرداد.1402

برای لاغری عطاری بهم عرق ترخون و دمنوش ترخون پیشنهاد داده اما میترسم استفاده کنم

    snappfoodadmin
    22.خرداد.1402

    سلام با مشورت دمنوش و عرق ترخون استفاده کنید زیاد بودن فیبر خوراکی در یک گیاه به معنای آن است که نوش جان کردن آن می‌تواند احساس سیری پایداری در افراد ایجاد کند و بدین ترتیب، احساس‌های ترغیب‌کننده برای خوردن غذاهای چرب یا میان‌وعده‌های قندی را تا حد زیادی کاهش دهد. از همین رو در لاغری اثرگذار خواهد بود

aida lakanie
22.مهر.1402

سلام ترخون برای کودکان خواص داره
میشه به اش ترخون به بچه بدیم

    snappfoodadmin
    26.مهر.1402

    سلام ترخون برای کودکان و بچه ها فایده دارد اما باید در نظر داشته باشید که حتمی باید در مصرف آن دقت کرد و خیلی کم آن را در غذاهای گوشتی و مرغ و خورشتی
    اضافه کنید تاکید میکنیم که از مصرف زیاد این سبزی خودئاری کنید چون باعث سم در بدن کودک می شود اما خواص ترخون ضدعفونی‌کننده برای معده و روده کودکان و
    هم از لحاظ اشتهابخشی می‌تواند به کودکان کمک کند.تنها به عنوان ادویه در غذاها، یا به صورت خام یا پخته در کنار غذا و در مقادیر پایین به کودکان خود بدهید.