آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • صبحانه سالم برای مدرسه
    لیست صبحانه سالم برای دانش آموزان شهریور 26, 1403
  • غذا با گوشت چرخ کرده
    لیست انواع غذاها با گوشت چرخ کرده شهریور 26, 1403
  • طرز تهیه گراتن بادمجان
    طرز تهیه گراتن بادمجان شهریور 25, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه زرشک پلو
آموزش آشپزی
4/5 - (2 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ ساده خانگی

مینا اسماعیل بیگی 23 مرداد 1403 5 دقیقه

زرشک پلو با مرغ یک غذای جذاب و مجلسی است که طرفداران زیادی دارد. رنگ و لعاب خاص این غذا در کنار عطر و بوی گلاب و زعفران، واقعا اشتها‌آور است و هر کسی را پای سفره می‌کشاند. برای طرز تهیه زرشک پلو با مرغ، ابتدا مرغ را چند ساعت مزه‌دار کنید و برنج را با آب و نمک بخیسانید. در ادامه، مرغ مزه‌دار شده را با سیر، پیاز و رب تفت دهید و با اضافه کردن مقداری آب، نمک و ادویه، بگذارید تا بپزد. در این فاصله، زرشک خیس‌خورده را با کره و شکر تفت دهید و برنج را هم بعد از آبکش کردن، دم بگذارید. در نهایت، برنج را با مقداری مخلوط برنج زعفرانی و زرشک تزئین کنید و مرغ را در کنار آن قرار دهید.

در ادامه، جدول مشخصات غذایی زرشک پلو با مرغ را با هم می‌بینیم:

زرشک پلو با مرغ

تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی با در نظر گرفتن زمان مزه دار کردن مرغ، حدود 2 ساعت و 30 دقیقه
زمان پخت غذا حدود 2 ساعت
میزان سختی متوسط

مواد لازم برای تهیه زرشک پلو ساده با مرغ

مواد اولیه در طرز تهیه زرشک پلو با مرغ به ترتیب جدول زیر است:مواد لازم برای تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی

مواد لازم مقدار مورد نیاز
برنج ایرانی 4 پیمانه
ران یا سینه مرغ 4 تکه
پیاز 1 عدد
سیر 2 حبه
زرشک 1 پیمانه
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
آبلیمو 1 قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده 2 قاشق چایخوری
شکر 1 قاشق چایخوری
گلاب ½ قاشق چایخوری
کره 25 گرم
روغن به مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مرحله به مرحله

برای طرز تهیه زرشک پلو با مرغ ساده خانگی به ترتیب مراحل زیر عمل کنید:دستور پخت زرشک پلو با مرغ مرحله به مرحله

مرحله اول

ابتدا تکه‌های مرغ را با نمک، فلفل و زردچوبه مزه‌دار کنید. سپس آن‌ها را در ظرفی درب‌دار بریزید و حدود 2 ساعت در یخچال بگذارید. این کار، بوی زهم مرغ را می‌گیرد و باعث می‌شود که غذای خوشمزه‌تری داشته باشید.

مرحله دوم

برای شروع کار، برنج را بشویید و آن را با مقداری آب ولرم و نمک بخیسانید. زمان این کار بسته به نوع برنج بین ا تا 3 ساعت متغیر است. برای مثال، برنج ایرانی کهنه حداقل 3 ساعت باید خیسانده شود، اما یکی دو ساعت خیساندن برنج تازه کافی است.

مرحله سوم

پیاز را به صورت نگینی ریز خرد کنید و همراه با مقداری روغن در تابه‌ای مناسب تفت دهید. وقتی پیاز کمی سبک شد، سیرها را هم نگینی خرد کنید و در تابه بریزید.

مرحله چهارم

در ادامه دستور پخت زرشک پلو با مرغ ، کمی زردچوبه در مخلوط سیر و پیاز بریزید و همه مواد را کمی با هم تفت دهید. حالا تکه‌های مرغ مزه‌دار شده را اضافه کنید و صبر کنید تا تمام قسمت‌های مرغ کاملا سرخ شود.

مرحله پنجم

رب گوجه‌فرنگی را هم اضافه کنید و همراه بقیه مواد تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود. در ادامه، 3 لیوان آب در تابه بریزید و درب آن را بگذارید. توجه داشته باشید که حرارت تابه باید ملایم باشد.

مرحله ششم

حدود 1 ساعت و نیم زمان لازم است تا مرغ‌ها کاملا مغزپخت شوند. در این فاصله برنج و زرشک را آماده کنید. برای این کار، زرشک‌ها را حدود 30 دقیقه در ظرفی مناسب بخیسانید تا نرم شوند.

مرحله هفتم

قابلمه‌ای مناسب را تا 3/2 حجم آن از آب پر کرده و روی شعله زیاد قرار دهید تا آب بجوشد. در ادامه، مقداری روغن مایع و نمک به آب در حال جوش اضافه کنید. آب برنج را دور بریزید و برنج خیس خورده را به قابلمه اضافه کنید.

مرحله هشتم

حالا کمی برنج را هم بزنید تا دانه‌های آن به هم نچسبند. حدود 5 تا 10 دقیقه بعد، دانه‌های برنج را امتحان کنید؛ اگر مغز دانه‌ها سفت و اطراف آن‌ها نرم بود، زمان آبکش کردن برنج است.

مرحله نهم

ته‌دیگ مورد نظر خود را همراه با مقداری روغن کف قابلمه بگذارید و برنج آبکش شده را روی آن بریزید. درب قابلمه را ببندید و چند دقیقه اول صبر کنید تا برنج با حرارت بالای شعله بخار کند. سپس، حرارت را کم کنید و برنج را دم بگذارید.

مرحله دهم

زرشک را آبکشی کنید. حالا در تابه‌ای جداگانه، کره را با حرارت ملایم آب کنید و زرشک و شکر را در آن تفت دهید. دقت کنید که حرارت شعله، ملایم و زمان تفت دادن، کوتاه باشد تا زرشک‌ها نسوزند.

مرحله یازدهم

تا اینجای کار، مرغ‌ها هم دیگر پخته‌اند و خورش مرغ به روغن افتاده است. مقداری از زعفران دم‌کرده را با گلاب و آبلیمو به خورش اضافه کنید و اجازه دهید 15 دقیقه دیگر روی حرارت بماند تا مزه‌ها به خورد هم بروند.

مرحله دوازدهم

وقتی برنج دم کشید و خورش جا افتاد، مقداری برنج سفید را در ظرفی جداگانه بریزید و زرشک و بقیه زعفران را با آن مخلوط کنید. حالا برنج سفید را در دیسی مناسب بکشید و روی آن را با برنج زعفرانی و زرشک تزئین کنید. مرغ‌ها را هم به صورت دورچین یا در ظرفی جداگانه کنار برنج قرار دهید.

فوت و فن زرشک پلو با مرغ (نکات تکمیلی)

طرز تهیه زرشک پلو مجلسی با مرغ، ریزه‌کاری‌های زیادی دارد که عطر و طعم متفاوتی به غذای شما می‌دهند. مهم‌ترین نکته‌هایی که باید به آن‌ها توجه کنید، در ادامه آمده‌اند:فوت و فن زرشک پلو با مرغ

  • دقت کنید که حتما برای دم کردن زعفران از حرارت ملایم استفاده کنید تا عطر این ادویه حفظ شود.
  • خورش مرغ باید در نهایت کم آب و غلیظ باشد.
  • در بعضی رسپی‌ها، برای پخت مرغ از سبزیجات مختلف استفاده می‌شود که کاملا سلیقه‌ای است. برای مثال می‌توانید از فلفل دلمه‌ای، هویج، کرفس و.. استفاده کنید. البته بعضی افراد هم ترجیح می‌دهند مقداری آلوچه ترش داخل سس مرغ بریزند.
  • اگر می‌خواهید زرشک بعد از تفت دادن، رنگ زیبا و شفاف خود را حفظ کند، بلافاصله بعد از آب شدن شکر، حرارت را خاموش کنید.
  • شما می‌توانید در طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی، از مقداری خلال پسته هم استفاده کنید. برای این کار، هنگام سرو برنج، مقداری خلال پسته روی زرشک بریزید تا ظاهر جذاب‌تری پیدا کند.

زرشک پلو با مرغ اسنپ فود را هم امتحان کنید…

در بالا نحوه درست کردن زرشک پلو با مرغ را برای شما گفتیم. حال، اگر برای درست کردن این غذا فرصت کافی ندارید، از اسنپ فود کمک بگیرید. به این منظور، به بخش سفارش آنلاین غذا بروید و با خرید اینترنتی از این سایت، زرشک پلو را بدون هیچ زحمتی روی میز بچینید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2716 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود