آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه حمص
آموزش آشپزی
4/5 - (2 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه حمص یا نخود ـ ارده (با ترکیب ادویه جنوبی)

زهرا دهقان 04 مرداد 1397 5 دقیقه

حومص یا نخود ارده با مواد اولیه ثابت و ادویه‌های مختلفی تهیه می‏شود. این غذا را می‌توان به تنهایی یا همراه با نان پیتا، نان باگت و … میل کرد. با دنبال کردن طرز تهیه حمص حرفه ای می‌توانید یک غذای فست فودی خوشمزه تند و تیز با ادویه‌های جنوبی آماده کنید که قطعا تمام اعضای خانواده عاشق آن خواهند شد. بنابراین، با ما همراه باشید تا نگاهی به طرز تهیه حمص با کنسرو نخود یا خود نخود بیندازیم.

حمص

تعداد نفرات 3 نفر
زمان آماده سازی 20 دقیقه
زمان پخت غذا 15 دقیقه
میزان سختی متوسط

حمص اصیل، یک غذای مدیترانه‌ای

حمص لبنانی

حمص یک غذای مدیترانه‌ای‌ـ‌عربی است؛ شما می‌توانید سراغ این غذا را در لبنان یا حتی سوریه هم بگیرید. تلفظ دقیق نام این غذا” حمُّص” است، اما در فارسی گاهی به‌صورت «هوموس» هم نوشته می‌شود و همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، به آن «نخود ـ ارده» هم می‌گویند. حمص را به‌عنوان مزه و پیش‌غذا و حتی به‌صورت غذا مصرف می‌کنند.

مواد لازم برای طرز تهیه‌ی حمص یا نخود ـ ارده

مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه حمص (غذای لبنانی با نخود) به شرح زیر هستند:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
نخود پخته (یک قوطی کنسرو نخود) آبکشی و آبگیری شده یک و نیم پیمانه
ارده 3 قاشق غذاخوری
آبلیمو 3 قاشق غذاخوری
سیر له شده 1 حبه
نمک 2 تا 4 قاشق غذاخوری
روغن زیتون بکر و بودار به میزان لازم
سماغ، پاپریکا، جعفری ساطوری شده به میزان کافی

ماده‌‌ی اولیه‌ی اصلی در طرز تهیه حمص یا نخود ـ ارده (همان‌طور که از نام دوم پیداست) نخود است. اگر نگاهی به خواص نخود بیندازید، درمی‌یابید که این غذای مدیترانه‌ای را بیشتر می‌توان یک دارو محسوب کرد تا غذا. در نخود می‌توانید مقدار زیادی نشاسته، فسفر، مس، کلسیم، آهن، سدیم، اسیدآمینه‌های مختلف و البته ویتامین‌های B1 و B2 و A  پیدا کنید. با این اوصاف، اگر نخود را از وعده‌های غذایی خود حذف کرده‌اید، توصیه می‌کنیم در این کار تجدیدنظر کنید.

 طرز تهیه حمص معروف لبنانی

مراحل تهیه حمص

برای تهیه حمص، این مراحل را دنبال کنید:

  • مرحله اول: آبلیمو و ارده را در غذاساز یا مخلوط‌کن بریزید.
  • مرحله دوم: یکی دو قاشق غذاخوری آب به آن اضافه کرده و برای چند ثانیه آن‌ها را مخلوط کنید.
  • مرحله سوم: سیر و نمک را به نخود‌های پخته اضافه کرده و سپس آبلیمو و ارده را نیز به این مخلوط، بیفزایید.
  • مرحله چهارم: مخلوط‌کردن را تا نرم و پوره‌ای‌شدن مایه ادامه دهید.
  • مرحله پنجم: پوره‌ را با قاشق از جداره‌های مخلوط‌کن به‌سمت تیغه بتراشید و یکی‌دو بار دیگر روند مخلوط‌کردن را تکرار کنید.
  • مرحله ششم: وقتی مخلوط‌کن روشن است، قاشق‌قاشق آب را به مخلوط اضافه کنید. این کار را تا وقتی ادامه دهید تا نرمی و بافت مطابق میل‌تان شود. معمولاً ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری آب کفایت می‌کند. روی هم رفته این مایه باید چند دقیقه در مخلوط‌کن هم زده‌ شود.
  • مرحله هفتم: در این مرحله حمص را بچشید و مقدار نمک و آبلیموی آن را به‌ذائقه‌ی خود اصلاح کنید.
  • مرحله هشتم: حمص را در کاسه‌ای بریزید و برای سرو روی آن روغن زیتون ریخته و آن را تزئین کنید.

طرز تهیه این غذای لبنانی را برای شما توضیح دادیم و پیشنهاد می‌کنیم که بعد از این مطلب، طرز تهیه فلافل خانگی را نیز مطالعه کنید.

طرز تهیه حمص با کشک

اضافه کردن کمی کشک به این غذای لبنانی فوق العاده بوده و اگر نگاهی به روش‌های مختلف در طرز تهیه حمص عربی بیندازید، فرمول با کشک آن را نیز خواهید یافت.

طرز تهیه حمص ریحان

در حمص ریحان از یک قاشق غذاخوری ریحان ساطوری شده استفاده کرده و در ضمن برای تزئین نیز پس از آماده شدن این پیش غذا، چند برگ ریحان روی آن بگذارید. ریحان باعث می‌شود که این غذا عطر و بوی خوبی گرفته و فوق العاده خوش طعم باشد.

طرز تهیه حمص رژیمی

اگر می‌خواهید حمص رژیمی در منزل تهیه کنید، ارده را از مواد اولیه کنار گذاشته و حتما از زیره سبز نیز در فرمول ادویه‌های آن استفاده کنید. به این شکل حمص رژیمی شده و کالری کمتری نیز خواهد داشت.

طرز تهیه حمص با ماست

در طرز تهیه حمص با ماست، باید با دنبال کردن مراحلی که در بالا گفته شد، مقداری ماست چکیده پرچرب نیز به مخلوط اضافه کنید. دقت داشته باشید که یک یا حداکثر دو قاشق غذاخوری ماست چکیده کفایت کرده و نباید مقدار آن بیش از این شده و طعم ماست غالب شود.

این نکات را در دستور پخت حمص جدی بگیرید

نکات تهیه حمص

نکات بسیار مهم در خوراک حمص که باید حتما در نظر داشته باشید، مطابق زیر هستند:

  • برای پخت نخود خشک، از شب قبل نخودها را در آب بخیسانید. نخودها را مقداری بیش از حد معمول بپزید که حسابی نرم شوند. برای تهیه‌ی حمص نرم و خامه‌ای پخت بیشتر نخودها حیاتی‌است.
  • اگر فرصت نکردید شب قبل نخودها را بخیسانید، آن‌ها را چند بار بجوشانید. حتماً بعد از هر بار جوشاندن آب آن را عوض کنید.
  • برای رسیدن به نتیجه‌ی بهتر پوست نخودها را بگیرد. برای این کار قبل از آن که نخودها را از روی شعله بردارید با سرعت و شدت نخودها را هم بزنید که پوست اکثرشان جدا شود و سپس آن‌ها آبکشی و آبگیری کنید. البته، لازم نیست پوست تک تک نخود‌ها را جدا کنید. این کار بیشتر به ذائقه‌تان بستگی دارد.
  • بسیاری از افراد در طرز تهیه حمص یا نخود ـ ارده از کنسرو نخود استفاده می‌کنند،‌ اما تفاوت استفاده از نخود تازه با نخود کنسروشده از زمین تا آسمان است؛ بااین‌همه اگر وقت یا حوصله‌ی کافی ندارید، می‌توانید از نخود کنسروشده استفاده کنید.
  • اگر از کنسرو نخود استفاده می‌کنید، قبل از اضافه‌کردن آن‌ها به مخلوط‌کن بگذارید برای پنج تا ۱۰ دقیقه قل بزنند که حسابی پخته و نرم شوند.

درست کردن حمص لبنانی

  • اگر از طعم سیر خوش‌تان نمی‌آید، می‌توانید سیر را بپزید و سپس آن را با نمک، فلفل و روغن کنجد مخلوط کنید
  • می‌توانید به‌جای آب شیر از آبی استفاده کنید که نخود را در آن پخته‌اید و آن را به مخلوط‌کن اضافه کنید.
  • به‌جای آب می‌توانید از ماست نیز برای نرم و لطیف‌کردن این غذا استفاده کنید.
  • در بعضی از دستورهای تهیه، روغن زیتون را هنگام مخلوط‌کردن به حمص اضافه می‌کنند.
  • برای تزئین می‌توانید از زیتون استفاده کنید.

نکات تهیه حموص را با هم شمردیم و در پایان این مطلب، پیشنهاد می‌کنیم که طرز تهیه بورانی بادمجان با ماست را نیز مطالعه کنید و این غذای خوشمزه را در کنار حمص روی میز بچینید.

با تهیه حمص مهمان سفره های لبنان شوید…

در این مطلب نگاهی به نحوه درست کردن حمص لبنانی انداختیم و دیدیم که باید از چه مواد اولیه‌ای برای آن استفاده شود. حال، اگر زمان و فرصت کافی برای تهیه حمص نخود یا هر نوع غذای دیگری را ندارید، می‌توانید از اسنپ فود کمک بگیری. به این منظور، لازم است وارد صفحه سفارش انلاین غذا اسنپ فود شوید و موارد دلخواه خود را آنلاین سفارش دهید. 

اشتراک:
زهرا دهقان- 507 مقالات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود