آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • گل بابا آدم
    گل بابا آدم و نکات مهم نگهداری مهر 25, 1403
  • معرفی بهترین رستوران های مشهد به همراه آدرس، عکس و منو مهر 25, 1403
  • جلوگیری از ریزش موی گربه
    جلوگیری از ریزش موی گربه؛ دلایل و روش های درمان مهر 25, 1403
صفحه پیدا نشد!
ماهی کیلکا چیست؟
پروتئین
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

خواص ماهی کیلکا به همراه ارزش غذایی

مینا اسماعیل بیگی 08 مهر 1403 6 دقیقه

آیا می‌دانید که کیفیت پروتئین موجود در ماهی کیلکا با گوشت قرمز برابری می‌کند؟ و آیا می‌دانید که ضریب جذب پروتئین ماهی در بدن، برابر 96 درصد است؟ البته خواص ماهی کیلکا به همین جا ختم نمی‌شود و می‌توان به هضم سریع چربی‌های مفید این ماهی و وجود انواع ویتامین‌های مهم و ضروری در آن هم اشاره کرد. مجموعه این ویژگی‌ها، ماهی کیلکا را به یک منبع ارزشمند غذایی تبدیل کرده است که تهیه آن از نظر اقتصادی هم کاملا به‌صرفه است. با اسنپ فود همراه باشید تا با هم خواص بزرگ این ماهی کوچک را مرور کنیم.

ماهی کیلکا چیست ؟

ماهی کیلکا

ماهی کیلکا یک ماهی ریز جثه با ارزش غذایی بسیار بالا است. بیشتر وزن این ماهی را آب و پروتئین تشکیل می‌دهند و زیستگاه اصلی آن در دریای خزر است. این ماهی کوچک در عمق 6 تا 30 متری آب زندگی می‌کند و میانگین طول عمر آن به 5 سال می‌رسد. کیلکا گونه‌های مختلفی به نام‌های کیلکای معمولی، چشم درشت و انچووی دارد و جالب است بدانید که این ماهی‌ها برای حفاظت از خود به صورت آرایش یک ماهی بزرگ در دریا حرکت می‌کنند.

ارزش غذایی ماهی کیلکا

ارزش غذایی ماهی کیلکا

ماهی کیلکا از انواع ماهی شمال، منبعی غنی از انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و چربی‌های غیر‌اشباع است. این ماهی با همه‌ی کوچکی، ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. طرز تهیه ماهی کیلکا به‌ دلیل میزان کالری پایین، یک انتخاب ایده‌آل در رژیم‌های کم کالری محسوب می‌شود. در ادامه، جدول ارزش غذایی ماهی کلیکا را با هم می‌بینیم:

مواد مغذی مقدار در هر 100 گرم
انرژی 157 کیلوکالری
چربی مفید 6.5 گرم
پروتئین 24 گرم
کربوهیدرات 0 گرم
اسیدهای چرب امگا 3 1.4 گرم
اسیدهای چرب امگا 6 0.14 گرم
فیبر 0 گرم
ویتامین A تأمین‌کننده 2 درصد از نیاز روزانه بدن
ویتامین B1 تأمین‌کننده 9 درصد از نیاز روزانه بدن
ویتامین B2 تأمین‌کننده 23 درصد از نیاز روزانه بدن
ویتامین B3 تأمین‌کننده 26 درصد از نیاز روزانه بدن
ویتامین B5 تأمین‌کننده 15 درصد از نیاز روزانه بدن
ویتامین B6 تأمین‌کننده 21 درصد از نیاز روزانه بدن
ویتامین B12 تأمین‌کننده 548 درصد از نیاز روزانه بدن
ویتامین C تأمین‌کننده 1 درصد از نیاز روزانه بدن
ویتامین D تأمین‌کننده 15 درصد از نیاز روزانه بدن
ویتامین E تأمین‌کننده 5 درصد از نیاز روزانه بدن
آهن تأمین‌کننده 8 درصد از نیاز روزانه بدن
کلسیم تأمین‌کننده 6 درصد از نیاز روزانه بدن
سدیم تأمین‌کننده 5 درصد از نیاز روزانه بدن
پتاسیم تأمین‌کننده 9 درصد از نیاز روزانه بدن
روی تأمین‌کننده 12 درصد از نیاز روزانه بدن
مس تأمین‌کننده 13 درصد از نیاز روزانه بدن
فولات تأمین‌کننده 3 درصد از نیاز روزانه بدن
سلنیوم تأمین‌کننده 85 درصد از نیاز روزانه بدن
کولین تأمین‌کننده 15 درصد از نیاز روزانه بدن
فسفر تأمین کننده 24 درصد از نیاز روزانه بدن
منگنز تأمین‌کننده 2 درصد از نیاز روزانه بدن
منیزیم تأمین‌کننده 10 درصد از نیاز روزانه بدن

طبع ماهی کیلکا

طبع ماهی کیلکا

از نظر طب سنتی، طبع ماهی کیلکا سرد و تر است. بنابراین، بهتر است که افراد بلغمی در رژیم غذایی ضد بلغم ، این ماهی را با مصلحاتی مانند زنجبیل و گلپر میل کنند تا طبع آن تعدیل شود. پیش از این پیشنهاد می کنیم از روش های جذاب مزه دار کردن ماهی هم استفاده کنید.

خواص ماهی کیلکا

ماهی کیلکا خواص فراوانی برای سلامتی دارد. بنابراین با انتخاب آن، علاوه بر مصرف یک وعده غذای خوش‌طعم دریایی، از مزایای فراوانی برای سلامتی هم برخوردار خواهید شد. در ادامه، مهم‌ترین خواص ماهی کیلکا را با هم مرور می‌کنیم:

تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

احساس ضعف و خستگی، درد استخوان‌ها، پایین بودن سیستم ایمنی بدن و ابتلای مکرر به بیماری‌های عفونی، همگی می‌توانند نشانه‌هایی از کمبود ویتامین D در بدن باشند، اما بدن به‌ تنهایی قادر به تولید این ویتامین نیست و برای تأمین آن باید از نور خورشید یا منابع و مکمل‌های غذایی کمک بگیرید. خبر خوب این که ماهی کیلکا، یکی از بهترین منابع این ویتامین است و شما می‌توانید با مصرف یک وعده 100 گرمی از این ماهی لذیذ، به راحتی 15 درصد از نیاز روزانه بدن خود به ویتامین D را تأمین کنید.

تقویت استخوان ها و دندان ها

تقویت استخوان ها و دندان ها با ماهی کیلکا

ماهی کیلکا، یک ماهی کوچک استخوان‌ساز است. همین اندازه که سر و دم ماهی را بگیرید و محتویات شکم آن را خالی کنید، کافی است و نیازی به جدا کردن تیغه‌ها و استخوان‌های ریز این ماهی نخواهد بود. این استخوان‌ها هنگام پخت، حالت تردتری پیدا می‌کنند و به راحتی زیر دندان خرد می‌شوند. مصرف کیلکا با پوست و استخوان، حاوی کلسیم فراوانی است و زمینه ابتلا به پوکی استخوان را از بین می‌برد. همچنین باعث استحکام دندان‌ها نیز می‌شود. بنابراین، مصرف آن برای خانم‌های باردار و کسانی که در دوره یائسگی یا بلوغ به سر می‌برند، بسیار مفید است.

خواص آنتی اکسیدانی

ماهی کیلکا حاوی ماده معدنی ارزشمندی به نام سلنیوم است که با ایجاد خواص آنتی‌اکسیدانی، مانع از فعالیت مخرب رادیکال‌های آزاد بدن می‌شود. در نتیجه، ریسک ابتلا به انواع سرطان‌ها کاهش می‌یابد، جلوی رشد سلول‌های سرطانی گرفته می‌شود و بروز مشکلات تنفسی و حملات آسم در کودکان و سالمندان به حداقل می‌رسد.

برطرف کننده کم خونی

ماهی کیلکا برطرف کننده کم خونی

درمان کم خونی را هم باید از جمله خواص ماهی کیلکا دانست. هر وعده 150 تا 200 گرمی ماهی کیلکا، نیاز یک هفته بدن به ویتامین B12 را تأمین خواهد کرد. این ویتامین، نقش اساسی در تولید سلول‌های خونی و گلبول‌های قرمز دارد و برای افرادی که دچار کم‌خونی هستند، بسیار مفید است. به‌علاوه، مصرف ویتامین B12، در تولید DNA و انرژی مورد نیاز بدن هم نقش مهمی دارد.

خواص ضد التهابی

اگر به‌دنبال یکی از ارزان‌ترین منابع تامین امگا 3 هستید، ماهی کیلکا را دست کم نگیرید. این اسیدهای چرب غیر‌اشباع، تنها از طریق تغذیه تامین می‌شوند و ماهی کیلکا یک منبع عالی برای تأمین این نیاز است. خواص ضد التهابی امگا 3، نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی – عروقی دارد و با کنترل فشار خون، احتمال بروز حملات قلبی را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد.

تأمین کننده یکپارچه انواع ویتامین ها

ماهی کیلکا تأمین کننده یکپارچه انواع ویتامین ها

ماهی کیلکا جثه ریزی دارد و معمولا به صورت کامل همراه پوست و استخوان پخته می‌شود. این موضوع باعث دسترسی به انواع مواد مغذی و ویتامین‌های موجود در این آبزی ارزشمند است. ماهی کیلکا انواع ویتامین‌های ضروری بدن مانند ویتامین A، B، D، E و k را در خود جای داده است و این مجموعه کامل ویتامین‌ها به صورت یکجا در کمتر ماده غذایی یافت می‌شود.

علاوه بر این‌ها، با مصرف کیلکا طیف وسیعی از اسیدهای چرب امگا 3 و مواد معدنی مهمی مثل کلسیم، فسفر، سلنیوم و پروتئین را روانه بدن خود می‌کنید که تأمین‌کننده بسیاری از نیازهای ضروری بدن هستند.

تنظیم کننده متابولیسم بدن

ماهی کیلکا سرشار از ید، فسفر، آهن و منیزیم است. در میان این مواد معدنی مهم، فسفر نقش مهمی در تنظیم متابولیسم بدن دارد و بافت و سلول‌های بدن را ترمیم می‌کند. این ماده معدنی، عملکرد انتقال‌دهنده‌های عصبی در تمام بدن را بهبود می‌بخشد و باعث حفظ سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها می‌شود. همچنین، مقدار ید موجود در کیلکا بیشتر از گوشت قرمز است و مانع ابتلا به بیماری گواتر می‌شود.

میزان جیوه ماهی کیلکا

میزان جیوه ماهی کیلکا

متأسفانه امروزه به دلیل آلودگی آب دریاها، شاهد گسترش آلاینده‌های شیمیایی مانند جیوه در گوشت ماهی‌ها هستیم و هرچقدر جثه ماهی درشت‌تر باشد، احتمال آلودگی آن به جیوه هم بیشتر خواهد بود. البته خوشبختانه ماهی کیلکا جزو ماهی‌های سالم دریایی است که از پلانکتون‌ها و آبزیان کوچک تغذیه می‌کند و به طور طبیعی از دریاها صید می‌شود. بنابراین جیوه زیادی در گوشت این ماهی جمع نمی‌شود، با‌این‌حال، این موضوع را در نظر داشته باشید که هرچقدر جثه ماهی کیلکا بزرگ‌تر باشد، احتمالا جیوه بیشتری در گوشت خود دارد.

مضرات ماهی کیلکا

مضرات ماهی کیلکا

با وجود تمام مواردی که درباره خواص ماهی کیلکا گفتیم، ممکن است مصرف این ماهی برای برخی از افراد مضر باشد؛ زیرا این ماهی حاوی ماده‌ای آلی به نام پورین است که مصرف آن عوارض ناشی از بیماری نقرس را شدیدتر می‌کند.

ماهی کیلکای باکیفیت را از اسنپ فود سفارش دهید…

اگر با خواندن خواص ماهی کیلکا به مصرف آن ترغیب شده‌اید، وارد اپلیکیشن یا سایت اسنپ فود شوید و این ماهی را با کیفیت عالی از بخش سفارش آنلاین پروتئین خریداری کنید. البته برای افرادی که وقت کافی ندارند، گزینه دیگری هم وجود دارد. می‌توانید به بخش سفارش آنلاین محصولات پروتئینی بروید و یک وعده گوشت دریایی لذیذ را به صورت آماده سفارش دهید. حالا تنها کاری که می‌ماند، چیدن سفره است و فکر کردن به لحظات خوشی که پیش رو دارید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2738 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود