طرز تهیه شیرینی چنگالی با تمام ریزه کاری‌های حرفه ای

طرز تهیه شیرینی چنگالی
به این مقاله امتیاز دهید

برای نوروز، شیرینی چنگالی را در لیست انواع شیرینی عید قرار دهید و از طعم بی‌نظیر آن در کنار عزیزانتان لذت ببرید.

در طرز تهیه شیرینی چنگالی ، پودر قند و کره را با هم مخلوط کرده، تخم‌مرغ و وانیل را به آن بیفزایید و با همزن هم بزنید. سپس، ترکیب آرد و بیکینگ پودر الک شده را به تدریج به بقیه مواد اضافه کرده و مواد شیرینی را با دست ورز دهید. در ادامه، از مواد شیرینی گلوله‌هایی به اندازه یک فندق درشت جدا کرده، آن‌ها را با فاصله روی سینی فر بچینید و کمی فشار دهید تا پهن شوند. سپس، با چنگال روی آن‌ها نقش بیندازید و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه در فر با حرارت 160 درجه سانتیگراد بپزند. در نهایت، قسمتی از شیرینی‌های خنک‌شده را در شکلات ذوب شده و پودر نارگیل بزنید و سرو کنید.

شیرینی چنگالی

تعداد نفرات 20 تا 25 عدد شیرینی چنگالی
زمان آماده سازی 30 دقیقه
زمان تهیه شیرینی 15 دقیقه
میزان سختی کم

طرز تهیه شیرینی چنگالی

اگر به‌دنبال یک شیرینی ساده و کم هزینه خانگی هستید، شیرینی چنگالی را دریابید. این شیرینی ترد و لذیذ، یک انتخاب عالی و همه‌پسند برای شیرینی عید نوروز است که هنر کدبانوگری شما را حسابی به نمایش می‌گذارد. برای تهیه آن، مواد اولیه مفصلی لازم نیست و کل کار آماده سازی و پخت آن کمتر از 1 ساعت طول می کشد. حالا اگر دوست دارید طرز تهیه این شیرینی دلچسب خانگی را با تمام فوت و فن‌های آن بدانید، با اسنپ فود همراه شوید و مواد لازم را فراهم کنید.

عکس شیرینی چنگالی

مواد لازم برای تهیه شیرینی چنگالی

مواد مورد نیاز برای تهیه این شیرینی خوش‌طعم و پرطرفدار به شرح زیر است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد سفید 1 و 2/3 پیمانه
تخم‌مرغ 1 عدد
کره 100 گرم
شکلات تخته‌ای 100 گرم
پودر قند ½ پیمانه
بیکینگ پودر 1 قاشق چایخوری
وانیل ½ قاشق چایخوری
پودر نارگیل، پسته، بادام و کنجد به مقدار لازم

مراحل دستور پخت شیرینی چنگالی در خانه

در این دستور هم باید مثل طرز تهیه شیرینی یاقوتی ، چند دقیقه پیش از شروع کار، مواد اولیه مثل تخم‌مرغ و کره را از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسند. سپس مراحل طرز تهیه این شیرینی خوشمزه خانگی را مطابق دستور زیر پیش ببرید:

  • مرحله اول: ابتدا پودر قند و کره را در کاسه‌ای مناسب ریخته و خوب هم بزنید. سپس، وانیل و تخم‌مرغ را هم به محتویات کاسه افزوده و به هم زدن ادامه دهید.
  • مرحله دوم: فر را روشن کرده و روی حرارت 160 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود.
  • مرحله سوم: بیکینگ‌پودر و آرد را در ظرفی دیگر با هم مخلوط کرده و الک کنید. سپس مخلوط آرد را در چند مرحله به بقیه مواد شیرینی بیفزایید.
  • مرحله چهارم: در ادامه، مواد داخل کاسه را با دست ورز دهید تا خمیری نرم و یکدست ایجاد شود که به دست نچسبد.
  • مرحله پنجم: حالا مقداری از مواد شیرینی (به اندازه یک فندق درشت) برداشته و آن را در دستان خود به صورت یک گلوله گرد درآورید.
  • مرحله ششم: در ادامه، این گلوله‌ها را با فاصله مناسب داخل سینی فر که از قبل با کاغذ روغنی پوشانده‌اید، بچینید.
  • مرحله هفتم: هر کدام از شیرینی‌ها را با فشار ملایم دست پهن کرده و با چنگال روی آن‌ها طرح بزنید.
  • مرحله هشتم: حالا سینی فر را به مدت 15 دقیقه در طبقه وسط فر قرار دهید تا شیرینی‌ها کاملا بپزند. سپس، سینی را از فر خارج کرده و کنار بگذارید تا شیرینی‌های چنگالی خنک شوند.
  • مرحله نهم: مقداری شکلات تخته‌ای را به روش بن ماری ذوب کرده و کنار دست خود بگذارید. سپس قسمتی از شیرینی‌ها را ابتدا داخل شکلات زده و پس از آن به دلخواه به پودر نارگیل، پسته، بادام و… آغشته کنید.

به همین سادگی یک شیرینی ساده و کم هزینه خانگی درست کرده‌اید که می‌تواند زینت‌بخش میز پذیرایی شما باشد. نوش جان

طرز تهیه شیرینی چنگالی بدون فر

اگر فر در اختیار ندارید، کار پخت این شیرینی خوشمزه را با طرز تهیه شیرینی چنگالی در تابه پیش ببرید. برای این منظور، مراحل زیر را دنبال کنید:

طرز تهیه شیرینی چنگالی بدون فر
  • مرحله اول: ابتدا خمیر شیرینی را مطابق دستور طرز تهیه شیرینی چنگالی در فر آماده کنید.
  • مرحله دوم: در ادامه، تابه مناسبی را همراه با شعله‌پخش‌کن روی حرارت ملایم قرار داده و 10 دقیقه صبر کنید تا تابه کاملا گرم شود.
  • مرحله سوم: حالا کف تابه را با یک تکه کاغذ روغنی بپوشانید و خمیرهای شیرینی را با فاصله مناسب داخل آن بچینید.
  • مرحله چهارم: درب تابه را بگذارید و 15 دقیقه بعد شیرینی‌ها را چک کنید. اگر سطح زیر شیرینی‌ها طلایی شده بود، یعنی شیرینی‌ها آماده‌اند و می‌توانید تابه را از روی حرارت بردارید.
  • مرحله پنجم: در نهایت، بعد از خنک شدن شیرینی‌ها، آن‌ها را با شکلات تخته‌ای و پودر نارگیل یا… تزئین کرده و در ظرف مورد نظر بچینید.

نکات مهم در طرز تهیه شیرینی چنگالی خانگی

اگر می‌خواهید شیرینی خانگی شما چیزی کمتر از شیرینی چنگالی بازاری نداشته باشد، نکات زیر را به خاطر بسپارید:

  • برای تهیه شیرینی چنگالی در تابه، در صورت استفاده از تابه‌های دو‌طرفه، واشر آن را خارج کنید. اگر هم از تابه معمولی استفاده کردید، دم‌کنی فراموش نشود، زیرا در غیر این صورت، قطرات بخار درب تابه شیرینی‌ها را خمیر می‌کند.
  • اگر می‌خواهید کره به‌خوبی با پودر قند مخلوط شده و بافتی یکدست ایجاد شود، حتما آن را از چند دقیقه قبل از یخچال خارج کنید تا نرم‌تر شده و به دمای محیط برسد.
  • اگر طعم کاکائو را دوست دارید، 2 قاشق غذاخوری پودر کاکائو را جایگزین 4 قاشق غذاخوری از آرد سفید کنید. به این ترتیب، یک ظرف شیرینی چنگالی کاکائویی خواهید داشت.
  • دقت کنید که مقدار جایگزینی پودر کاکائو با آرد، مقداری استاندارد است و در تمام شیرینی‌های خشک باید به اندازه 2 برابر مقدار پودر کاکائو از آرد کم کنید.
  • اگر در طرز تهیه شیرینی خانگی ساده از کره یا روغن استفاده کرده‌اید، خمیر شیرینی را زیاد ورز ندهید. زیرا با این کار خمیر روغن پس داده و شیرینی شما بیش از اندازه خشک خواهد شد.
نکات مهم در طرز تهیه شیرینی چنگالی خانگی
  • بیش از زمان ذکر شده، شیرینی‌ها را داخل فر یا تابه حرارت ندهید. حتی اگر شیرینی‌ها را با دست امتحان کردید و نرم بودند، مشکلی نیست و پس از سرد شدن، سفت‌تر خواهند شد.
  • دقت داشته باشید که الک کردن آرد و بیکینگ پودر، مانع از گلوله شدن خمیر می‌شود.
  • در بعضی رسپی‌های شیرینی چنگالی مثل طرز تهیه شیرینی ساق عروس از مقداری گردوی خرد شده هم استفاده می‌شود که سلیقه‌ای است.
  • برای هم زدن مواد شیرینی می‌توانید از همزن برقی، همزن دستی یا چنگال استفاده کنید. البته انتخاب همزن برقی بهتر است و کارها را سریع‌تر پیش می‌برد.
  • به طور معمول، استفاده از کره عطر و طعم بهتری به این شیرینی ترد و لذیذ خانگی می‌دهد.
  • برای تزئین و طعم‎دهی به شیرینی چنگالی، علاوه بر پودر نارگیل و پسته، ترافل‌های رنگی هم انتخاب مناسب و جذابی هستند.

اصول نگهداری از شیرینی چنگالی

شیرینی چنگالی یکی از انواع شیرینی خشک محسوب می‌شود که باید در ظروفی درب‌دار و مکانی خشک و خنک مثل یخچال نگهداری شود. با‎این‌حال، اگر می‌خواهید مدت نگهداری شیرینی چنگالی در یخچال را باز هم بیشتر کنید، در تهیه آن روغن جامد به کار ببرید.

بهترین جایگزین ها در تهیه شیرینی چنگالی

طرز تهیه شیرینی چنگالی با روغن جامد هم به ترتیبی است که در بالا ذکر شد و در واقع شما می‌توانید به‌جای کره، از روغن جامد استفاده کنید. همچنین شیرینی چنگالی با روغن مایع هم قابل تهیه است و حتی می‌توانید از ترکیب روغن مایع و کره هم استفاده کنید. نکته دیگر اینکه دقت داشته باشید که شکر، جایگزین مناسبی برای پودر قند نیست و نباید تصور کنید که شکر پودر شده کار پودر قند را انجام می‌دهد.

شیرینی چنگالی

طعم شیرینی چنگالی را با اسنپ فود تجربه کنید…

اگر سرتان حسابی شلوغ است و فشار کارهای نزدیک عید، وقتی برای تهیه شیرینی‌های خانگی نمی‌گذارد، سری به اسنپ فود بزنید. شما می‌توانید با سفارش شیرینی از اسنپ فود، بخشی از کارها را به این مجموعه بسپارید و دیگر هیچ نگرانی بابت تهیه شیرینی‌های خوشمزه و باکیفیت برای عید نوروز نداشته باشید.

سوالات متداول

جایگزین کره در طرز تهیه شیرینی چنگالی چیست؟

شما می‌توانید برای تهیه این شیرینی خانگی خوشمزه، به‌جای کره از روغن جامد یا مایع استفاده کنید یا ترکیبی از کره و روغن مایع را به کار ببرید.

شرایط نگهداری از شیرینی چنگالی چیست؟

این شیرینی باید در ظروف درب‌دار و در مکانی خشک و خنک نگهداری شود.

برای تهیه شیرینی چنگالی کاکائویی چه کنیم؟

برای این منظور، 2 قاشق غذاخوری پودر کاکائو را جایگزین 4 قاشق غذاخوری از آرد سفید کرده و مطابق دستورالعمل تهیه شیرینی چنگالی ساده پیش بروید.

نظرات کاربران