طرز تهیه شیرینی شاه پسند؛ شیرینی همه پسند عید نوروز

طرز تهیه شیرینی شاه پسند
به این مقاله امتیاز دهید

شیرینی شاه پسند یک شیرینی مجلسی و شکیل است که با مواد اولیه ساده‌ای تهیه می‌شود و عطر و طعم فوق‌العاده‌ای دارد. در طرز تهیه شیرینی شاه پسند، روغن جامد را با زرده تخم‌مرغ، پودر قند و پودر هل مخلوط کرده و مخلوط آرد قنادی و آرد نخودچی الک‌شده را به آن‌ها اضافه کنید. پس از شکل گرفتن خمیر، آن را یک ساعت در دمای محیط استراحت داده و سپس به صورت گلوله‌های یک اندازه در فر بپزید. پس از سرد شدن شیرینی‌ها، روی آن‌ها را با شکلات بن‌ماری و مواد دلخواه دیگر تزئین کنید.

شیرینی شاه پسند

تعداد نفرات حدود 30 عدد شیرینی
زمان آماده سازی 2 ساعت
زمان پخت شیرینی بین 15 تا 20 دقیقه
میزان سختی متوسط

طرز تهیه شیرینی شاه پسند

شیرینی شاه پسند یک شیرینی خوش‌فرم، زیبا و خوش‌طعم است که احتمالا با خوردن آن به یاد شیرینی نخودچی خواهید افتاد. دست شما در تزئین شیرینی شاه پسند هم حسابی باز است و برای این منظور می‌توانید از انواع مواد تزئینی دلخواه مثل پودر گل سرخ، انواع خلال‌ها مثل خلال بادام و پسته، پودر نارگیل، سس‌های شکلاتی و… استفاده کنید. مطمئن باشید که قرار دادن یک ظرف شیرینی شاه پسند خانگی با یک تزئین حرفه‌ای و رنگارنگ، همه مهمان‌ها را حسابی سر ذوق می‌آورد و برای چشیدن طعم آن لحظه‌شماری خواهند کرد. اگر کنجکاوید بدانید این شیرینی محبوب خانگی چطور درست می‌شود، مواد لازم و مراحل دستور تهیه را در ادامه ببینید:

عکس شیرینی شاه پسند

مواد لازم برای تهیه شیرینی شاه پسند

مواد اولیه برای تهیه این شیرینی خوش‌طعم و پرطرفدار به صورت زیر است. برای تهیه روغن جامد صاف‌شده، مقداری روغن را در ظرف مناسبی ریخته و آن را روی بخار کتری قرار دهید. پس از اینکه روغن سرد شد، آن را به یخچال متقل کرده و هنگام مصرف، 10 دقیقه زودتر از یخچال خارج کنید.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد قنادی 125 گرم
آرد نخودچی 125 گرم
روغن جامد صاف شده 125 گرم
پودر قند 125 گرم
زرده تخم‌مرغ 1 عدد
پودر هل 1 قاشق چایخوری
پودر بادام، پسته، گردو، فندق و پودر نارگیل به مقدار لازم
ترافل رنگی به مقدار لازم
شکلات تلخ یا شکلات شیری به مقدار لازم

دستور تهیه شیرینی شاه پسند خانگی

برای پخت شیرینی شاه پسند، مطابق دستور زیر عمل کنید:

  • مرحله اول: روغن صاف‌شده را همراه پودر قند، پودر هل و زرده تخم‌مرغ در ظرفی مناسب ریخته و به مدت 5 دقیقه با دور تند همزن بزنید تا ترکیب سبک و کرم‌رنگی حاصل شود.
  • مرحله دوم: در ادامه، آرد سفید قنادی را با آرد نخودچی مخلوط کرده و آن‌ها را چند بار الک کنید.
  • مرحله سوم: حالا مخلوط آردها را به‌تدریج به مواد قبلی افزوده و با کمک لیسک یا قاشق مخلوط کنید تا در نهایت خمیر یکدستی ایجاد شود.
  • مرحله چهارم: مقداری از خمیر را برداشته و در دست گلوله کنید. اگر دیدید خمیر ترک برمی دارد و انسجام کافی ندارد، آن را 2 تا 3 مرتبه با چرخ گوشت، چرخ کنید تا نرم و منسجم شود.
  • مرحله پنجم: در این مرحله از طرز تهیه شیرینی شاه پسند، خمیر را داخل یک کیسه فریزر قرار داده و 1 ساعت در دمای محیط بگذارید تا استراحت کند.
  • مرحله ششم: پس از گذشت زمان کافی، خمیر را با دست به صورت گلوله‌هایی کوچک درآورده و آن‌ها را با فواصل مناسب در سینی فر که با کاغذ روغنی پوشانده‌اید، قرار دهید.
  • مرحله هفتم: حالا سینی فر را داخل فری که از 10 تا 15 دقیقه قبل با حرارت 160 درجه سانتی‌گراد گرم شده، قرار دهید. سینی باید در طبقه بالای فر قرار گیرد.

نکته: زمان پخت بین 15 تا 20 دقیقه است و دقت کنید که نباید زیر شیرینی‌ها تغییر رنگ دهد.

  • مرحله هشتم: زمانی که شیرینی‌ها پخت، سینی فر را از دستگاه خارج کرده و کنار بگذارید تا شیرینی‌ها کاملا سرد شوند.
  • مرحله نهم: حالا زمان تزئین شیرینی شاه پسند است. برای این کار، مقداری شکلات بن‌ماری‌شده را با روغن مایع ترکیب کنید.
  • مرحله دهم: حالا ابتدا روی شیرینی‌ها را داخل این ترکیب زده و سپس مقداری پودر نارگیل، پسته یا.. روی آن‌ها بپاشید. در نهایت می‌توانید از مقداری ترافل رنگی هم استفاده کنید.

طرز تهیه شیرینی شاه پسند با لیوان

برای تهیه شیرینی شاه پسند با پیمانه لیوان، این موارد را به خاطر بسپارید:

طرز تهیه شیرینی شاه پسند با لیوان
  • 100 گرم آرد سفید قنادی یا آرد نخودچی، معادل یک لیوان سرخالی آرد است.
  • 100 گرم پودر قند و همچنین 100 گرم روغن جامد صاف‌شده، معادل نصف لیوان از این مواد است.

نکات مهم در طرز تهیه شیرینی شاه پسند

طرز تهیه شیرینی شاه پسند کار سختی نیست، اما ریزه‌کاری‌هایی دارد که در صورت رعایت آن‌ها، حاصل کار شما چیزی کمتر از شیرینی‌های بازاری عید نخواهد داشت. برای نمونه، نکات مهم زیر را به خاطر بسپارید:

  • برای استراحت دادن به خمیر شیرینی شاه پسند، آن را در دمای محیط قرار دهید و دقت کنید که مکان‌های گرم برای استراحت خمیر، مناسب نیست.
  • از آن‌جا که یکی از مواد مورد استفاده در طرز تهیه شیرینی شاه پسند، آرد نخودچی است، این شیرینی بافت حساس و نرمی دارد. بنابراین، پس به شیرینی‌های داغی که از فر خارج می‌کنید، دست نزنید تا کاملا خنک شده و بافت منسجم‌تری پیدا کنند.
  • شما می‌توانید برای قالب شیرینی شاه پسند از قالب‌های آماده گل رز استفاده کنید و ظاهری بسیار زیبا به آن‌ها بدهید.
نکات مهم در طرز تهیه شیرینی شاه پسند
  • در بعضی رسپی‌های این شیرینی، علاوه بر پودر هل از ¼ قاشق چایخوری پودر زنجبیل هم استفاده می‌شود که عطر و طعم شیرینی شاه پسند را به‌مراتب قوی‌تر خواهد کرد و البته کاملا سلیقه‌ای است.
  • یک روش دیگر برای فرم دادن به شیرینی شاه پسند این است که شبیه طرز تهیه شیرینی گل سرخی عمل کنید. یعنی خمیر شیرینی شاه پسند را پس از استراحت، بین دو لایه نایلون قرار داده و با وردنه پهن کنید و در نهایت، خمیر را با قالب‌های دلخواه، قالب بزنید.
  • علت ترک خوردن شیرینی شاه پسند آن است که خمیر به لطافت و انسجام لازم نرسیده است. برای این منظور، نکات گفته‌شده درباره چرخ کردن یا ورز دادن خمیر را به‌درستی رعایت کنید.
  • دقت کنید که مثل طرز تهیه شیرینی ناپلئونی ، در این رسپی هم درجه فر اهمیت زیادی دارد و یکی دیگر از دلایل ترک خوردن شیرینی شاه پسند می‌تواند به‌خاطر گرمای زیاد فر باشد.

اصول نگهداری از شیرینی شاه پسند

شیرینی شاه پسند یکی از انواع شیرینی‌های خشک با ماندگاری بالا است که به‌راحتی به مدت 3 تا 4 هفته در دمای محیط تازه می‌ماند. بنابراین، انتخاب این شیرینی می‌تواند گزینه‌ای ایده‌آل برای شیرینی عید نوروز باشد. البته توصیه می‌کنیم که برای ماندگاری بیشتر و کیفیت بهتر، شیرینی‌ها را داخل ظرفی درب‌دار چیده و در یخچال بگذارید.

بهترین جایگزین ها در طرز تهیه شیرینی شاه پسند

شما می‌توانید در طرز تهیه شیرینی شاه پسند، به‌جای چرخ کردن خمیر، آن را ورز دهید. البته چرخ کردن، انتخاب ساده‌تری است.

شیرینی شاه پسند؛ شیرینی همه پسند و محبوب برای عید

اگر احساس می‌کنید برای تهیه این شیرینی مجلسی در منزل به اندازه کافی وقت ندارید و یا اینکه دوست دارید به میز شیرینی‌های عید نوروز، تنوع بیشتری بدهید، سری به اسنپ فود بزنید. شما می‌توانید با سفارش آنلاین شیرینی ، انواع شیرینی‎های خشک و تر را به صورت آماده و با صرف کمترین وقت و انرژی سفارش داده و توسط پیک، درب منزل یا محل اقامت خود تحویل بگیرید. توجه داشته باشید که آدرس مقصد را به صورت دقیق وارد سایت کنید تا پروسه تحویل شیرینی‌ها در کمترین زمان ممکن انجام شود.

سوالات متداول

مدت ماندگاری شیرینی شاه پسند چقدر است؟

این شیرینی در دمای محیط بین 3 تا 4 هفته، سالم و تازه می‌ماند ولی برای نگهداری بهتر می‌توانید از ظروف درب‌دار و یخچال کمک بگیرید.

طول زمان پخت و درجه فر برای تهیه شیرینی شاه پسند چقدر باشد؟

سینی فر را در طبقه بالای فر در دمای 160 درجه قرار داده و برای پخت شیرینی‌ها بین 15 تا 20 دقیقه صبر کنید.

نظرات کاربران