طرز تهیه شیرینی یاقوتی خانگی مناسب عید نوروز

طرز تهیه شیرینی یاقوتی
به این مقاله امتیاز دهید

شیرینی یاقوتی، ظاهری شکیل و مجلسی دارد و می‌توانید به‌عنوان یکی از شیرینی‌های عید نوروز روی آن حساب کنید. در طرز تهیه شیرینی یاقوتی ، کره را با پودر شکر الک‌شده، زرده تخم‌مرغ و پودر زنجبیل مخلوط کرده و نشاسته و آردها را به آن اضافه کنید. سپس، خمیر حاصل را پس از استراحت دادن در یخچال با وردنه پهن کرده و قالب بزنید. در نهایت، شیرینی یاقوتی را در فر 180با دمای  درجه به مدت 15 دقیقه بپزید و پس از خنک شدن، روی شیرینی‌ها را با بریلو یا مواد دلخواه دیگر تزئین کنید.

شیرینی یاقوتی

زمان آماده سازی حدود 1 ساعت
زمان تهیه شیرینی 15 دقیقه در فر و 30 دقیقه در تابه
میزان سختی متوسط

طرز تهیه شیرینی یاقوتی

شیرینی یاقوتی بافتی نرم و پودری‌شکل دارد و با کمی خلاقیت می‌توانید آن را شبیه انواع شیرینی فانتزی و جدید، به روش‌های مختلفی تزئین و سرو کنید. برای مثال، می‌توانید برای تزئین این شیرینی از شکلات بن‌ماری شده یا مارمالاد کمک گرفته یا رنگ‌های مختلف و متضاد ژله‌ای را در تهیه بریلو به کار ببرید. پودر نارگیل و پودر پسته هم که پای ثابت کار هستند و خلاصه همه چیز آماده است تا نشان دهید که یک کدبانوی تمام‌عیار هستید. در ادامه، مواد لازم برای تهیه شیرینی یاقوتی و بریلو را آماده کرده و دست به کار شوید.

عکس شیرینی یاقوتی

مواد لازم برای تهیه بریلو

برای تهیه ترکیب ژله‌ای برای رویه شیرینی یاقوتی، مواد اولیه زیر را فراهم کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آب 3/2 لیوان + 3 قاشق غذاخوری
شکر 3/2 لیوان
آب لیموترش 4/1 لیوان
نشاسته ذرت 2 قاشق غذاخوری
رنگ ژله‌ای به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه بریلو

روش کار به ترتیب مراحل زیر است:

  • مرحله اول: ابتدا نشاسته را با 3 قاشق آب سرد داخل لیوانی مناسب ریخته و مقداری با قاشق هم بزنید تا نشاسته کاملا حل شود.
  • مرحله دوم: در ادامه، آب، شکر و آب لیموترش را داخل قابلمه‌ای مناسب ریخته و روی حرارت قرار دهید تا شکر کاملا حل شود. سپس مخلوط حاصل را از صافی عبور داده و کنار بگذارید.
  • مرحله سوم: ترکیب صاف‌شده آب و شکر را با نشاسته ذرت حل شده مخلوط کرده و مجددا آن را روی حرارت قرار دهید تا غلیظ‌‌تر شود.
  • مرحله چهارم: در نهایت، رنگ ژله‌ای دلخواه خود را به ترکیب مواد افزوده و پس از کمی هم زدن، بریلو را کنار بگذارید. حتی می‌توانید مخلوط نشاسته را به چند قسمت تقسیم کرده و برای هر قسمت، یک رنگ ژله‌ای متفاوت استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی یاقوتی

مواد اولیه برای تهیه این شیرینی جذاب و خوشمزه به صورت زیر است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد قنادی 150 گرم
آرد برنج 50 گرم
نشاسته ذرت 30 گرم
زرده تخم‌مرغ 1 عدد
کره 125 گرم
پودر شکر 60 گرم
پودر زنجبیل 1 قاشق چایخوری
بریلو به مقدار لازم

مراحل دستور تهیه شیرینی یاقوتی در منزل

برای پخت شیرینی یاقوتی، مطابق مراحل زیر پیش بروید:

  • مرحله اول: چند دقیقه پیش از شروع کار، کره و تخم‌مرغ را از یخچال خارج کرده و در دمای محیط قرار دهید. صبر کنید تا کره کمی نرم‌تر شود.
  • مرحله دوم: آرد برنج را با آرد قنادی و نشاسته ذرت مخلوط کرده و در کاسه‌ای بزرگ الک کنید.
  • مرحله سوم: پودر شکر را در ظرف دیگری الک کرده و کره را به آن بیافزایید. سپس این ترکیب را با دور تند همزن برقی مخلوط کنید تا حالتی یکدست و حجیم پیدا کرده و کرم‌رنگ شود.
  • مرحله چهارم: حالا زرده تخم‌مرغ را همراه با پودر زنجبیل به مخلوط کره اضافه کرده و یک دقیقه دیگر مواد را هم بزنید.
  • مرحله پنجم: در ادامه کار همزن برقی را کنار بگذارید، آرد الک‌شده را به‌تدریج به مخلوط مواد افزوده و با لیسک هم بزنید.
  • مرحله ششم: وقتی خمیر جمع شد، آن را داخل یک کیسه پلاستیکی به صورت مستطیل فرم داده و در یخچال بگذارید تا به مدت نیم ساعت استراحت کند.
  • مرحله هفتم: پس از گذشت زمان لازم، خمیر را از یخچال خارج کنید. سپس آن را بین دو لایه پلاستیکی روی سطحی صاف قرار داده و با وردنه به ضخامت نیم سانت پهن کنید.
  • مرحله هشتم: فر را روشن کرده و حرارت را روی 180 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا فضای داخلی آن کاملا گرم شود.
  • مرحله نهم: در ادامه، خمیر پهن‌شده را با قالب دلخواه برش بزنید. سپس وسط هر شیرینی یک فرورفتگی کوچک ایجاد کرده و آن‌ها را کف سینی فر که از قبل کمی چرب کرده‌اید، بچینید.
  • مرحله دهم: 15 دقیقه بعد، شیرینی‌ها را از فر خارج کرده و در دمای محیط قرار دهید تا خنک شوند. سپس، مقداری بریلو را داخل قیف قنادی ریخته و وسط شیرینی‌ها را با آن تزئین کنید.

طرز تهیه شیرینی یاقوتی بدون فر

شما می‌توانید مثل طرز تهیه شیرینی چنگالی در خانه ، شیرینی یاقوتی را هم بدون استفاده از فر تهیه کنید. مطمئن باشید در صورت رعایت اصول کار، شیرینی شما تفاوت قابل ملاحظه‌ای با نوع پخته‌شده در فر نخواهد داشت. برای این منظور، مراحل کار به ترتیب زیر خواهد بود:

طرز تهیه شیرینی یاقوتی بدون فر
  • مرحله اول: خمیر شیرینی را مطابق دستوری که پیش از این خواندید، آماده کرده و پس از استراحت دادن، قالب بزنید.
  • مرحله دوم: کف یک تابه مناسب را با کاغذ روغنی پوشانده و شیرینی‌ها را با فاصله روی آن بچینید.
  • مرحله سوم: در ادامه، تابه را به مدت 30 دقیقه روی شعله‌پخش‌کن و حرارت ملایم قرار داده و درب آن را با دم‌کنی بپوشانید.

به همین سادگی، شیرینی عید شما با امکاناتی ساده و در دسترس آماده می‌شود و می‌توانید آن را با نوشیدنی‌های دلخواه سرو کنید.

نکات مهم برای تهیه شیرینی یاقوتی

برای تهیه شیرینی یاقوتی در منزل، نکات و ریزه‌کاری‌هایی وجود دارد که رعایت آن‌ها، نتیجه کار شما را به‌مراتب بهتر و حرفه‌ای‌تر می‌کند. برای مثال به این نکات توجه کنید:

  • شما می‌توانید برای قالب شیرینی یاقوتی، از قالب‌های آماده ساوارین استفاده کنید. این قالب‌ها در مرکز خود یک فرورفتگی دارند که می‌توان آن را با رنگ‌های مختلف بریلو پر کرد.
  • در صورت استفاده از فر برقی، دمای فر باید حدود 20 درجه کمتر باشد.
نکات مهم برای تهیه شیرینی یاقوتی
  • وقتی زیر شیرینی‌ها کمی طلایی شد، پخت آن‌ها کامل شده و باید از فر خارج شوند.
  • حتما کره و تخم‌مرغ را از 30 دقیقه قبل از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسند.
  • وقتی شیرینی‌ها داغ هستند، آن‌ها را جابه‌جا نکنید، زیرا به‌سرعت پودر خواهند شد.

اصول نگهداری از شیرینی یاقوتی

اجازه دهید شیرینی‌های یاقوتی کاملا خنک شوند. سپس آن‌ها را در ظرفی درب‌دار و تمیز ریخته و در مکانی خشک و خنک مثل یخچال نگهداری کنید. شیرینی یاقوتی یکی شیرینی خشک محسوب می‌شود و مدت ماندگاری آن خیلی بیشتر از انواع شیرینی خامه ای است. با رعایت شرایط گفته‌شده می‌توانید آن را به مدت 1 ماه مصرف کنید.

بهترین جایگزین ها در طرز تهیه شیرینی یاقوتی

شما می‌توانید برای سرو شیرینی یاقوتی، به‌جای استفاده از بریلو، از پودر پسته استفاده کنید. اگر به یاد داشته باشید، این روش در طرز تهیه نان پنجره ای هم مرسوم بود. با‌این‌حال، پیشنهاد ما این است که ترکیبی از این روش‌ها را به کار ببرید تا در نهایت یک ظرف شیرینی عید نوروز با رنگ‌های متنوع و جذاب داشته باشید. همچنین در بعضی رسپی‌های شیرینی یاقوتی، به‌جای پودر زنجبیل از پودر هل استفاده می‌شود که کاملا سلیقه‌ای است. نکته دیگر اینکه می‌توان به‌جای 125 گرم کره در دستور ذکر شده، از ترکیب 100 گرم کره و 25 گرم روغن صاف قنادی استفاده کرد.

شیرینی یاقوتی، یاقوت پذیرایی شما…

در بالا طرز تهیه شیرینی یاقوتی را توضیح داده و نکات نگهداری و تهیه آن را برایتان گفتیم. پیشنهاد می‌کنیم این شیرینی جذاب را تهیه کرده و یک شیرینی خانگی برای پذیرایی از مهمانان آماده کنید. البته، اگر فکر می‌کنید که فرصت شما برای تهیه شیرینی محدود است و نمی‌توانید حدود 1 تا 2 ساعت وقت بگذارید، از سفارش شیرینی اسنپ فود کمک بگیرید.

شما می‌توانید با مراجعه به این سایت محبوب و پرطرفدار، انواع شیرینی‌های خشک و تر را با بهترین کیفیت و مواد اولیه از شیرینی‌فروشی‌های طرف قرارداد اسنپ فود سفارش داده و به‌راحتی درب منزل خود تحویل بگیرید. امیدواریم خرید اینترنتی خوب و رضایت‌بخشی در پیش داشته باشید.

سوالات متداول

مدت ماندگاری شیرینی یاقوتی چقدر است؟

اگر شیرینی را در ظرف درب‌دار و در مکانی خشک و خنک نگهداری کنید، تا یک ماه ماندگاری خواهد داشت.

برای تزئین شیرینی یاقوتی از چه موادی می‌توان استفاده کرد؟

برای تزئین شیرینی یاقوتی می‌توان از بریلو، مارمالاد، شکلات بن‌ماری شده، پودر پسته و پودر نارگیل استفاده کرد.

مدت زمان پخت شیرینی یاقوتی چقدر است؟

این شیرینی خوش‌طعم، ظرف 15 دقیقه داخل فر و 30 دقیقه داخل تابه می‌پزد.

نظرات کاربران