طرز تهیه ترشی هلو با 6 روش مختلف

طرز تهیه ترشی هلو
به این مقاله امتیاز دهید

طرز تهیه ترشی هلو شامل خواباندن تکه‌های این میوه در محلولی از سرکه و شکر است. می‌توان برای طعم قوی‌تر از چاشنی‌های متنوعی مثل انواع ادویه‌جات یا رب انار و تمبر هندی استفاده کرد. همچنین تجربه نشان داده است که ترشی‌های ترکیبی هلو با انواع میوه‌ها مثل زردآلو، شلیل، سیب و… هم طعم دلچسبی دارند. به‌هر‌حال تهیه ترشی با میوه مجلسی هلو، ظاهر جذابی به سفره‌های غذای شما می‌دهد. در ادامه، جدول مشخصات غذایی را با هم می‌بینیم:

ترشی هلو

تعداد نفرات یک شیشه نسبتاً بزرگ
زمان آماده سازی کمتر از 1 ساعت
میزان سختی متوسط

طرز تهیه ترشی هلو ساده

ترشی هلو ساده متداول‌ترین روش تهیه این ترشی خانگی است. وجود ادویه‌جات گرمی مثل سیاه دانه و میخک در این ترشی، تا اندازه‌ای طبع آن را تعدیل می‌کند و شکر هم طعم ملایم‌تری به آن می‌بخشد. در ادامه، مواد لازم و مراحل طرز تهیه این ترشی خوشمزه خانگی را با هم می‌خوانیم:

طرز تهیه ترشی هلو ساده

مواد لازم برای تهیه ترشی هلو

مواد اولیه برای تهیه این ترشی خانگی به‌صورت زیر است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
هلوی رسیده یا کال 10 عدد
سرکه سفید به مقدار لازم
شکر (اختیاری) 1 تا 2 قاشق غذاخوری
میخک (آسیاب نشده) 1 قاشق غذاخوری
سیاه دانه 1 قاشق چایخوری
نمک 1 قاشق چایخوری
چوب دارچین 2 عدد

مراحل تهیه ترشی هلو ساده

برای درست کردن ترشی هلو ساده، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرحله اول: هلوها را بشویید و داخل آبکشی قرار دهید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود. سپس، هسته هلوها را خارج کرده و آن‌ها را به صورت خلالی یا نگینی خرد کنید.

نکته: هر چقدر تکه‌های هلو کوچک‌تر باشند، ترشی ما زودتر می‌رسد.

  • مرحله دوم: حالا هلوها را همراه با مقداری سرکه در قابلمه‌ای مناسب بریزید. میزان سرکه باید به اندازه‌ای باشد که کاملاً روی تکه‌های هلو را بپوشاند.
  • مرحله سوم: قابلمه را روی حرارت زیاد قرار دهید. 3 دقیقه بعد از به‌جوش آمدن سرکه، حرارت را خاموش کرده و اجازه دهید ترکیب هلو و سرکه خنک شوند.
  • مرحله چهارم: مواد داخل قابلمه را در یک بطری شیشه‌ای بریزید. سپس در ظرفی دیگر، سیاه دانه، میخک، نمک و شکر را مخلوط کرده و آن‌ها را همراه با چوب‌های دارچین به محتویات بطری بیفزایید.
  • مرحله پنجم: در نهایت، درب بطری را خوب ببندید و آن را در مکانی خنک و سایه قرار دهید. 1 ماه بعد ترشی هلوی شما آماده مصرف می‌شود.

طرز تهیه ترشی هلو با تمبر هندی

استفاده از تمبر هندی طعمی متفاوت و خاص به این ترشی می‌دهد. به ازای نیم کیلو هلو به 250 گرم  تمبر هندی، 1.5 لیوان دسته‌دار فرانسوی سرکه و 150 گرم شکر نیاز دارید. برای این منظور مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرحله اول: ابتدا تمبر هندی را با سرکه مخلوط کرده و به مدت 12 ساعت کنار بگذارید. تمبر هندی باید کاملاً در سرکه حل شده و هسته‌ها و پوسته آن جدا شوند. پس از این مدت، مخلوط را از صافی عبور دهید.
  • مرحله دوم: مخلوط صاف شده را روی حرارت قرار دهید و در ادامه شکر را هم به آن اضافه کنید. پس از آن که محلول کمی غلیظ‌تر شد، حرارت را خاموش کنید و آن را کنار بگذارید تا سرد شود.
  • مرحله سوم: در همین فاصله، هلوها را بشویید و در آبکش قرار دهید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود. سپس، آن‌ها را در شیشه‌ای استریل و خشک بریزید.

نکته: می‌توانید در این مرحله، تکه‌های هلو را کمی بخارپز کرده و سپس داخل بطری شیشه‌ای بریزید.

  • مرحله چهارم: شیره تمبر هندی را به ترشی اضافه کنید و درب آن را محکم ببندید. حالا ظرف ترشی را در مکانی خشک و خنک قرار دهید تا برسد.

طرز تهیه ترشی هلو با رب انار

استفاده از رب انار ترش و شیرین، طعم ملسی به این ترشی می‌دهد و در مقایسه با استفاده از تمبر هندی، ترشی هلو با رب انار زودتر آماده می‌شود. برای تهیه این ترشی، مطابق مراحل زیر پیش بروید:

طرز تهیه ترشی هلو با رب انار
  • مرحله اول: 500 گرم رب انار را با 3 پیمانه سرکه ترکیب کرده و 300 گرم شکر را به آن اضافه کنید.
  • مرحله دوم: این ترکیب را روی حرارت ملایم قرار دهید تا بجوشد و غلیظ‌تر شود. سپس حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید ترکیب حاصل کاملاً سرد شود.
  • مرحله سوم: هلوها را بشویید و پس از خشک شدن، پوست گرفته و هسته‌های آن‌ها را جدا کنید. سپس به تکه‌های کوچک‌تر برش بزنید.

نکته: اگر در این مرحله هلوها را با مقدار کمی آب بپزید یا بخارپز کنید، ترشی شما زودتر می‌رسد.

  • مرحله چهارم: در نهایت، هلوها را داخل شیشه‌ای تمیز و خشک بریزید و سس رب انار را به آن اضافه کنید. ظرف ترشی را در مکانی خشک و خنک قرار دهید تا برسد.

طرز تهیه ترشی چاقاله هلو

طعم این مدل ترشی هلو با سرکه و سبزیجات معطر بی‌نظیر است و پیشنهاد می‌کنیم حتماً آن را امتحان کنید. سبزی ترشی چاقاله هلو می‌تواند شامل ترکیبی از نعنا، گشنیز و ترخون باشد. برای تهیه این ترشی، مطابق مراحل زیر عمل کنید:

  • مرحله اول: 2 لیوان سرکه را داخل 4 لیوان آب ریخته و 2 قاشق غذاخوری نمک به آن اضافه کنید. سپس این محلول را روی حرارت نسبتاً زیاد قرار دهید تا بجوشد.
  • مرحله دوم: حالا 1 قاشق چایخوری زردچوبه را به محلول در حال جوش اضافه کنید. پس از چند دقیقه، شعله گاز را خاموش کرده و ترکیب را کنار بگذارید تا از حرارت بیفتد.

نکته: استفاده از زردچوبه در این دستور اختیاری است، اما رنگ ترشی را زیباتر می‌کند.

  • مرحله سوم: در ادامه، چاقاله‌های هلو را در مقداری آب و نمک بخیسانید و همزمان با دست، پرزهای آن‌ها را جدا کنید. چاقاله‌ها را داخل آبکش قرار دهید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود.
  • مرحله چهارم: چاقاله‌ها را به صورت نگینی یا خلالی خرد کرده و آن‌ها را به‌صورت لا‌به‌لا با مقداری فلفل تند و چند حبه سیر داخل بطری شیشه‌ای تمیز و خشک بریزید.
  • مرحله پنجم: ظرف ترشی را با مایه ترکیبی سرکه پر کرده و روی آن را با مقداری سبزیجات ترشی بپوشانید.
  • مرحله ششم: حالا درب ظرف را محکم ببندید و شیشه را وارونه قرار دهید تا درب آن کاملاً پلمپ شود. در نهایت شیشه ترشی را در جایی خشک و خنک قرار دهید تا پس از 10 روز برسد.

طرز تهیه ترشی هلو و زردآلو

در این رسپی به ازای 300 گرم هلو و 300 گرم زردآلو، به 400 گرم گل کلم و 3 حبه سیر نیاز دارید. 3 قاشق غذاخوری نعنا خشک و مقدار لازم سرکه و نمک هم فراموش نشود. برای تهیه این ترشی، مطابق مراحل زیر پیش بروید:

طرز تهیه ترشی هلو و زردآلو
  • مرحله اول: پس از شستن میوه‌ها، آن‌ها را 2 تا 3 دقیقه داخل آب جوش قرار داده و بلافاصله زیر آب سرد بگیرید تا پوست آن‌ها به‌راحتی جدا شوند.
  • مرحله دوم: حالا هسته میوه‌ها را خارج کرده و آن‌ها را در میکسر یا مخلوط‌کن بریزید تا به صورت پوره در‌آیند. سپس، سیر له شده را هم به مخلوط میوه‌ها اضافه کنید.
  • مرحله سوم: حالا گل کلم را هم بشویید و خشک کنید. سپس آن را به ‌اندازه تکه‌هایی کوچک‌تر در حد یک حبه سیر خرد کنید.
  • مرحله چهارم: گل کلم خرد شده و نعنا خشک را به مخلوط پوره شده میوه‌ها اضافه کرده و به‌خوبی تمام مواد را با هم مخلوط کنید.
  • مرحله پنجم: مواد ترشی را در یک شیشه تمیز و خشک بریزید و آن را با محلول سرکه و نمک پر کنید. سرکه باید کاملاً روی مواد را بپوشاند.
  • مرحله ششم: در نهایت درب شیشه را محکم ببندید و آن را داخل یخچال قرار دهید تا برسد.

طرز تهیه ترشی برگه هلو و زردآلو

در این دستور به ازای نیم کیلو برگه هلو، به 1 کیلو برگه زردآلو و 250 گرم قیسی نیاز دارید. به علاوه، ۲۵۰ گرم زرشک و چاشنی‌هایی مانند سرکه، دارچین، هل و میخک هم موردنیاز است که ضمن مراحل، مقدار دقیق ان‌ها را آورده‌ایم.

  • مرحله اول: برگه‌ها و قیسی را تمیز بشویید و داخل آبکشی قرار دهید تا آب اضافی آن‌ها کاملاً خارج شود.
  • مرحله دوم: قیسی‌ها را در 1 لیوان آب بریزید تا نرم شوند. سپس آن‌ها را آبکش کرده و در مخلوط‌کن پوره کنید.
  • مرحله سوم: 250 گرم زرشک را بشویید و داخل آبکش بریزید تا کاملاً خشک شوند. سپس آن‌ها را به مدت 1 ساعت با 2 لیوان سرکه و 4 قاشق غذاخوری شکر بخیسانید و در ادامه، میکس کنید.
  • مرحله چهارم: حالا زرشک میکس شده و پوره قیسی را در قابلمه‌ای مخلوط کرده و نمک آن را اندازه کنید. سپس، 1 تکه دارچین، 7 تا 8 عدد دانه هل و 4 تا 5 عدد میخک داخل آن بریزید.
  • مرحله پنجم: مخلوط مواد ترشی را روی حرارت ملایم قرار دهید تا بجوشد. 5 دقیقه پس از جوشیدن، برگه‌های هلو و زردآلو را به آن اضافه کرده و 2 تا 3 دقیقه بعد حرارت را خاموش کنید.
  • مرحله ششم: پس از آن که مواد ترشی کاملاً خنک شد، آن را داخل یک بطری شیشه‌ای تمیز و خشک ریخته و درب آن را محکم ببندید.
  • مرحله هفتم: ظرف ترشی را در یخچال قرار دهید. پس از 3 روز، درب ظرف را باز کنید و اگر لازم بود، با مقداری آب زرشک جوشیده‌شده یا سرکه، روی مواد را کاملاً بپوشانید. رسیدن این ترشی خوش‌طعم و ترکیبی، 1 هفته زمان می‌برد.

فوت و فن های طرز تهیه ترشی هلو و نکات آن

ترشی هلو از جمله ترشی‌هایی است که در ترکیب با میوه‌های دیگر هم لذیذ و دلچسب است. در بالا به ترشی هلو و زرد‌آلو اشاره کردیم، اما باید بدانید که می‌توان این ترشی را به صورت مخلوط با میوه‌های دیگری مثل شلیل، انبه، آلبالو و گلابی هم تهیه کرد. همچنین نکات زیر را هم به خاطر داشته باشید:

  • تهیه ترشی هلو درسته متداول نیست و بهتر است برای رسیدن به یک طعم بهتر و زودتر رسیدن ترشی، میوه را به تکه‌های کوچک‌تر برش بزنید.
  • استفاده از هلوهای سفت و کال هم در طرز تهیه ترشی هلو مانعی ندارد، اما دقت کنید که هلوها لکه‌دار یا خراب نباشند.
فوت و فن های طرز تهیه ترشی هلو و نکات آن
  • واضح است که ترشی هلو کال کمی دیرتر می‌رسد.
  • استفاده از شکر، طعم این ترشی را کمی ملس می‌کند و پیشنهاد می‌کنیم که آن را حذف نکنید.
  • اگر میزان نمک به‌کار‌رفته در طرز تهیه ترشی هلو کم باشد، ترشی بافت مناسب خود را از دست می‌دهد و پس از رسیدن شل می‌شود.

اصول نگهداری از ترشی هلو چیست؟

ظرف ترشی هلو در طول مدت زمان رسیدن باید در دمای محیط و دور از نور آفتاب باشد. فراموش نکنید که پس از باز کردن درب ظرف، حتماً آن را به یخچال منتقل کنید.

چطور جلوی کپک زدن ترشی هلو را بگیریم؟

خیس بودن میوه هلو یا رطوبت ظرف ترشی، از عوامل مهم کپک زدن این ترشی است؛ بنابراین حتماً آن‌ها را کاملاً خشک کنید. به علاوه، به مدت 1 شبانه‌روز ظرف ترشی را به صورت وارونه قرار دهید تا گاز موجود در آن کاملاً خارج شود.

جایگزین ها در طرز تهیه ترشی هلو

سرکه پای ثابت طرز تهیه ترشی هلو است، اما می‌توان نوع مواد ترکیبی با آن را بنا به‌ ذائقه خود تغییر داد. برای مثال، می‌توانید به جای تمبر هندی از رب انار یا انواع لواشک میوه استفاده کنید. همچنین می‌توان به‌جای هلو زعفرانی از هلو انجیری استفاده کرد. روش درست کردن ترشی هلو انجیری هم تفاوتی با رسپی‌های بالا ندارد.

خواص ترشی هلو

هلو سرشار از ویتامین‌های A، B1، B2 و C است. این میوه پرخاصیت، مواد معدنی متنوعی مثل کلسیم، فسفر، سدیم، پتاسیم و آهن را در خود جای داده است. به‌علاوه، ملین است و یبوست را برطرف می‌کند. همچنین، از خواص هلو می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد و باید گفت که برای سلامت قلب و عروق هم بسیار مفید است.

خواص ترشی هلو

ترشی هلو را حتما تهیه کنید…

در بالا طرز تهیه ترشی هلو به چند روش و طعم مختلف را برای شما توضیح داده و نکات تهیه و نگهداری آن را برایتان گفتیم. پیشنهاد می‌کنیم این ترشی را به هر شکلی که می‌پسندید، تهیه کرده و در کنار غذاهای خوش رنگ و لعاب ناهار یا شام خود میل کنید. البته، اگر هلو در دسترس شما نیست، نگران نباشید و کار را به سفارش آنلاین میوه اسنپ فود بسپارید. برای این منظور، به قسمت سفارش انلاین میوه رفته و پس از انتخاب نوع و مقدار میوه موردنظر، آن را درب منزل تحویل بگیرید.

سوالات متداول

ترشی هلوی ترکیبی می‌تواند شامل چه میوه‌هایی باشد؟

شما می‌توانید برای این منظور از میوه‌هایی مانند زردآلو، انبه، سیب، گلابی، شلیل یا آلبالو استفاده کنید.

سبزی ترشی چاقاله هلو چیست؟

می‌توان از ترکیب سبزیجات معطری مثل نعنا، گشنیز و ترخون استفاده کرد.

نظرات کاربران