آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • صبحانه سالم برای مدرسه
    لیست صبحانه سالم برای دانش آموزان شهریور 26, 1403
  • غذا با گوشت چرخ کرده
    لیست انواع غذاها با گوشت چرخ کرده شهریور 26, 1403
  • طرز تهیه گراتن بادمجان
    طرز تهیه گراتن بادمجان شهریور 25, 1403
صفحه پیدا نشد!
گل شفلرا
انواع گل و گیاه
به این مقاله امتیاز دهید
1

انواع گل شفلرا را با خصوصیات، شرایط نگهداری و شیوه تکثیر آن‌ها بشناسید

مینا اسماعیل بیگی 18 اردیبهشت 1403 9 دقیقه

بسیاری از گیاهانی که در طبیعت وجود دارند را می‌توان به عنوان یک گیاه آپارتمانی نیز نگهداری کرد که گل شفلرا یکی از آن‌ها است. برخی از انواع شفلرا در طبیعت به صورت یک درخت رشد می‌کنند، اما برخی دیگر از آن‌ها درختچه‌های کوتاه هستند. با این وجود، اغلب گونه‌های شفلرا، قابلیت نگهداری در منزل را هم دارند. حال این سوال پیش می‌آید که انواع گل شفلرا چیست و برای رشد در منزل، به چه شرایطی نیاز دارد؟ برای یافتن پاسخ سوالات خود و آشنایی با گیاه شفلرا، ادامه این مطلب از مجله اسنپ فود را دنبال کنید.

معرفی گل شفلرا

در دسته گیاهان آپارتمانی و تزیینی، شفلرا یکی از جذاب‌ترین‌ها است. این گیاه بومی مناطق گرمسیر همچون کشور استرالیا و جزایر اقیانوس آرام محسوب می‌شود و گونه‌ای همیشه سبز است. شفلرا را به افتخار یک گیاه‌شناس آلمانی Schefflera نام‌گذاری کرده‌اند و تلفظ آن «شِفْلِرا» است. البته شفلرا را زبان فارسی با نام‌های دیگری همچون گیاه چتری و پنجه کلاغی نیز می‌شناسند و امکان کاشت آن در باغچه یا نگهداری در آپارتمان‌ها وجود دارد. اسپاتی فیلوم هم از گیاهان همیشه سبز است که پیشنهاد می‌کنیم با این گل زیبا هم آشنا شوید.

خصوصیات گل شفلرا

این گیاه دارای یک ساقه اصلی است که به صورت عمود رشد می‌کند و شاخه‌های کوچک فرعی از همین ساقه اصلی منشعب می‌شوند. برگ‌های شفلرا رنگ سبز یا ابلق دارند و با دمبرگ به شاخه متصل شده‌اند. این برگ‌ها تخم مرغی شکل و چرمی بوده و در اغلب گونه‌ها براق است.

این گیاه در محیط‌های باز و البته آب‌وهوای مساعد، تا ارتفاع ۳ متر هم رشد می‌کند، اما با نگهداری از آن در آپارتمان حداکثر به ۱.۵ متر می‌رسد. با کاشت شفلرا در فضای باز، گیاه گل‌هایی به رنگ سفید یا صورتی می‌دهد، اما گیاهان آپارتمانی گل و شکوفه نمی‌دهند و اصلا دلیل نگهداری از انواع شفلرا، زیبایی برگ‌ها و خود گیاه است، نه شکوفه و گل!

  • نام انگلیسی: Umbrella Tree
  • نام علمی: Schefflera Arboricola
  • خانواده: Araliaceae
  • دوره زندگی: چند ساله

انواع گل شفلرا

تنوع گونه‌ها و انواع شفلرا بسیار زیاد است و نمی‌توان تمامی آن‌ها را در یک مقاله معرفی کرد. با این وجود، در ادامه این بخش برخی از محبوب‌ترین و زیباترین انواع این گیاه را بررسی کرده‌ایم.

۱. شفلرا آلپین (Schefflera Alpina)

این گونه نسبت به سرمای هوا مقاومت بیشتری دارد، اما نباید آبیاری آن را فراموش کنید. شفلرا آلپین از جمله گیاهان وحشی است که در محیط منزل به ارتفاع ۱.۵ تا ۲ متر هم می‌رسد. برگ‌های شفلرا آلپین، به صورت یک‌دست، به رنگ سبز تیره دیده می‌شوند. این گیاه به نور زیاد نیاز دارد و برای رشد حداکثری شفلرا آلپین، بهتر است تا آن را در نزدیکی پنجره جنوبی منزل قرار دهید.شفلرا آلپین

۲. شفلرا مادام اسمیت (Schefflera Madam De Smet)

یکی از زیباترین انواع شفلرا است که با رنگ جذاب برگ‌های خود شناخته می‌شود. در این گیاه، برگ‌ها ظریف و نازک‌تر هستند و از ترکیب رنگ سبز تیره، طلایی و سفید به وجود آمده‌اند. شفلرا مادام اسمیت با نام‌های دیگری مانند درخت چتر، پاراسل و کوتوله نیز شناخته می‌شود و برای رشد، به نور زیاد و غیر مستقیم نیاز دارد.شفلرا مادام اسمیت

۳. شفلرا آرالیای دروغین (Schefflera Elegantissima)

شفلرا آرالیای دروغین با دیگر انواع این گیاه تفاوت بسیاری دارد. برگ‌های این نوع شفلرا، کشیده، باریک و دندانه‌دار هستند که در جوانی رنگ مسی داشته و با رسیدن به سن بلوغ، به سبز تیره تغییر رنگ می‌دهند. دیگر ویژگی این گیاه را می‌توان ساقه‌های بلند و منشعب آن دانست که ظاهری متفاوت به آن داده است.شفلرا آرالیای دروغین

۴. شفلرا جینین (Schefflera Janine)

در مقایسه با دیگر انواع شفلرا، این گونه ارتفاع کوتاه‌تری دارد و بومی تایوان است. شفلرا جینین با برگ‌های خاص خود شناسایی می‌شود که لبه هر برگ یک تا دو شکاف دارد. رنگ برگ‌ها نیز از ترکیب سبز تیره و کرمی به وجود آمده و بسیار جذاب و دیدنی است. این ظاهر متفاوت شفلرا جینین، موجب محبوبیت این گونه در میان دیگر انواع شفلرا می‌شود.شفلرا جینین

۵. شفلرا جفت (Schefflera Amate)

این گونه برگ‌های به رنگ سبز تیره دارد که وجه تمایز آن با دیگر گونه‌ها را می‌توان براق بودن بیش از حد برگ‌ها دانست. حالت برگ‌ها نیز بیضی شکل بوده و رگبرگ اصلی، به وضوح مشخص است. شفلرا جفت به نور متوسط تا زیاد، آن هم به صورت غیر مستقیم نیاز دارد و باید آبیاری گیاه به طور مرتب انجام شود.شفلرا جفت

۶. شفلرا استرالیایی (Schefflera Actinophylla)

شفلرا استرالیایی برگ‌هایی کشیده و سبز رنگ دارد که از نظر ظاهری، متفاوت از دیگر گونه‌ها است. این نوع شفلرا را می‌توان به عنوان یک گیاه آپارتمانی نگهداری کرد، اما در محیط‌های طبیعی به درختی بزرگ تبدیل شده و حتی به طول ۱۲ متر هم می‌رسد. بهترین مناطق برای رشد این گیاه، فضاهای باز و آب و هوای گرمسیری مانند جزایر هاوایی است.شفلرا استرالیایی

۷. شفلرا طلای سبز (Schefflera Gold Capella)

این گیاه نام خود را از ترکیب رنگ سبز و طلایی برگ‌ها گرفته که بسیار جذاب و دیدنی است. برگ‌ها حالتی کشیده با سطح براق دارند و برای نگهداری در آپارتمان انتخابی زیبا و جذاب هستند. شفلرا طلای سبز، بومی مناطق گرم استوایی است و به همین دلیل، سرمای هوا را تحمل نمی‌کند. در ضمن این گیاه را باید زمانی آبیاری کنید که سطح خاک، خشک باشد.شفلرا طلای سبز

۸. بونسای شفلرا (Schefflera Bonsai)

ترکیب زیبایی شفلرا با هنر پرورش گیاهان، به تولید بونسای شفلرا می‌انجامد که بسیار زیبا و دیدنی است. شاخه‌های گیاه شفلرا انعطاف‌پذیر بوده و می‌توان آن‌ها را با هرس کردن مداوم، شکل داد تا به صورت بونسای در آید. نیازها و شرایط نگهداری از بونسای شفلرا با دیگر انواع این گیاه تفاوتی نداشته و آسان است.بونسای شفلرا

تکثیر گل شفلرا

اکنون به این سوال می‌رسیم که گیاه شفلرا را چگونه می‌توان تکثیر کرد؟ برای کاشت و تکثیر انواع مختلف گل شفلرا سه روش وجود دارد که شامل قلمه زدن، کاشت بذر و خواباندن ساقه است. در ادامه این روش‌ها را با جزئیات معرفی کرده‌ایم.تکثیر گل شفلرا

۱. قلمه زدن شفلرا

قلمه زدن، بهترین روش برای تکثیر بسیاری از انواع شفلرا است که مطابق مراحل زیر انجام می‌شود:

  • ساقه‌ای مناسب و قوی از گیاه را انتخاب کنید و با یک چاقو یا قیچی استریل، ۸ تا ۱۰ سانتی‌متر از شاخه را برش بزنید.
  • برگ‌های انتهای قلمه را جدا کنید تا برای کاشت در خاک آماده باشد. در این مرحله بهتر است تا انتهای قلمه را در هورمون‌های ریشه‌زایی فرو ببرید.
  • قلمه را در گلدانی با قطر ۶ تا ۹ سانتی‌متر بکارید و روی آن خاک بریزید.
  • یک پلاستیک سوراخ‌دار روی قلمه بکشید و گلدان را در مکانی مناسب به دور از تابش مستقیم خورشید قرار دهید و دقت کنید که خاک مرطوب باشد.
  • بعد از یک ماه، قلمه‌ها ریشه داده و می‌توانید آن‌ها را به گلدانی بزرگ‌تر منتقل کنید.

۲. کاشت بذر شفلرا

برای این روش تولید و تکثیر شفلرا به بذر این گیاه نیاز دارید که باید بذرها را با فاصله، روی یک سینی محتوای خاک بکارید. خاک باید دارای کمپوست و مرطوب باشد تا کم کم بذرها جوانه بزنند. زمانی که جوانه‌ها به نهالی به طول ۳ تا ۴ سانتی‌متر تبدیل شدند، آن‌ها را در یک گلدان کوچک بکارید. البته کاشت بذر، روشی مرسوم برای تکثیر شفلرا در منزل نیست.

۳. خواباندن ساقه گیاه شفلرا

با روش خواباندن ساقه نیز می‌توان برای تکثیر گل شفلرا اقدام کرد که روش آن مطابق مراحل زیر است:

  • قسمتی از ساقه گیاه را خم کنید، داخل خاک فرو ببرید و روی آن ۸ تا ۱۰ سانتی‌متر خاک بریزید.
  • اگر ساقه از خاک بیرون می‌آید، روی آن قسمت از خاک، یک سنگ قرار دهید و دقت کنید که خاک همیشه مرطوب باشد.
  • ۶ تا ۸ هفته بعد، ریشه‌های گیاه به وجود آمده و می‌توانید گیاه را از قسمت بالای ساقه برش بزنید و در یک گلدان جدید بکارید.

زمان کاشت گل شفلرا

اگر در منزل قصد کاشت و تکثیر گل شفلرا را دارید، روش قلمه زدن و خواباندن ساقه، گزینه‌های مناسب‌تری هستند. در این دو روش، فصل بهار و اوایل تابستان را می‌توان بهترین زمان برای تکثیر گیاه شفلرا معرفی کرد. در این زمان گیاه در دوره رویش خود قرار دارد و شانس موفقیت شما برای پرورش شفلرا بیشتر خواهد بود.

شرایط نگهداری از گل شفلرا

پس از کاشت و تکثیر گیاه شفلرا، حال باید شرایط مساعد برای رشد و نگهداری از آن را فراهم کنید که این نیازها شامل آبیاری، نور، خاک، دما و… است. در ادامه این بخش، تمامی شرایط لازم برای رشد گل شفلرا را به طور مفصل بررسی کرده‌ایم.

شرایط نگهداری از گل شفلرا

آبیاری شفلرا

بهترین آب برای آبیاری شفلرا باید بدون املاح و کلر و هم‌دمای محیط باشد. این گل زمانی به آبیاری مجدد نیاز دارد که ۲ تا ۳ سانتی‌متر از سطح خاک خشک شده باشد. به طور کلی می‌توان گفت که این گیاه در تابستان‌ها به ۲ تا ۳ بار آبیاری در هفته نیاز دارد و این فاصله زمانی در زمستان‌ها، به هفته‌ای یک بار افزایش می‌یابد. البته خشک بودن سطح خاک نشان‌دهنده زمان آبیاری گیاه است، نه یک قانون کلی!

اگر Schefflera را بیش از حد آبیاری کنید، ریشه‌ها پوسیده و در نهایت منجر به مرگ گیاه می‌شود. همچنین کمبود آب، بی حالی و ریزش برگ‌ها را به دنبال خواهد داشت.

خاک مناسب برای گل شفلرا

خاکی که گیاه شفلرا را در آن می‌کارید، باید بافت سبک و زهکش خوبی داشته باشد. خاک‌های رسی و سنگین برای کاشت شفلرا مناسب نیستند و بهترین خاک برای پرورش این گیاه از ترکیب پیت‌ماس، خاک‌برگ، کوکوپیت و ماسه به وجود می‌آید. در ضمن pH خاک باید خنثی و در محدوده ۷ باشد تا گیاه به خوبی رشد کند.

برای تامین مواد آلی خاک، از کود محلول در آب استفاده کنید و در فصل رشد گیاه، یعنی تابستان و بهار، هر ۲ تا ۳ هفته یک‌بار به گیاه کود بدهید. البته در پاییز و زمستان که دوره رشد گیاه نیست، گل Schefflera به کوددهی نیاز ندارد.

نور مناسب برای شفلرا

انواع گیاه شفلرا به نور متوسط تا زیاد نیاز دارند، اما دقت کنید که این نور باید به طور غیرمستقیم باشد. اگر گیاه در معرض تابش مستقیم خورشید قرار گیرد، برگ‌ها می‌سوزند. همچنین کمبود نور موجب می‌شود تا رنگ برگ‌ها پریده و کدر شود. پس گلدان شفلرا را در نزدیکی پنجره قرار دهید تا میزان کافی نور را دریافت کند.نور مناسب برای شفلرا

دمای مناسب برای شفلرا

مناسب‌ترین دما برای رشد گل شفلرا بین ۱۸ تا ۲۷ درجه سانتی‌گراد است و این گیاه به نوسانات دمایی حساس خواهد بود. اگر دمای هوای محیط به بیشتر از ۲۷ درجه سانتی‌گراد برسد، ساقه گیاه خم می‌شود. دماهای کمتر از ۱۸ درجه نیز ریزش برگ‌های شفلرا را به دنبال خواهد داشت. پس برای نگهداری از شفلرا در منزل، دمای محیط را به دقت مدنظر قرار دهید.

گلدان مناسب شفلرا

انواع شفلرا رشد زیادی دارند و به همین دلیل باید هر سال گلدان شفلرا را تعویض کرد. برای تعویض گلدان شفلرا باید اواخر تابستان و اوایل بهار اقدام کنید و برای این کار به یک گلدان متناسب با اندازه ریشه گیاه نیاز دارید. در ضمن، پیش از قرار دادن شفلرا در گلدان جدید، ریشه‌ها را بررسی کرده و بخش‌های پوسیده را با یک چاقو استریل برش بزنید.

اگر به نگهداری از گل های آپارتمانی علاقه دارید پیشنهاد می‌کنیم مقاله ی گل قاشقی را هم در بلاگ اسنپ فود بخوانید.

آیا گل شفلرا سمی است؟

شفلرا را می‌توان یک گیاه سمی دانست، چراکه برخی از گونه‌های آن حاوی ترکیب کلسیم اگزالات است. بلعیدن این گیاه توسط انسان‌ها موجب بروز علائم مسمومیت همچون اسهال، استفراغ، سوزش و التهاب لب و دهان می‌شود. همچنین این گیاه برای حیوانات خانگی نیز سمی است؛ پس انواع Schefflera را در جایی دور از دسترس کودکان یا حیوانات خانگی قرار دهید.آیا گل شفلرا سمی است؟

 گیاه شفلرا و زیبایی خیره‌کننده منزل شما

در این مطلب از مجله اسنپ فود، به معرفی گل شفلرا پرداختیم و شما را با ویژگی‌ها، انواع، نحوه تکثیر و نیازهای این گیاه آشنا کردیم. شفلرا گیاهی است که در برخی مناطق به طور طبیعی رشد کرده و به یک درخت تبدیل می‌شود. در واقع شما می‌توانید شفلرا را در باغچه منزل خود بکارید و از زیبایی آن لذت ببرید. از سوی دیگر، شفلرا یک گیاه آپارتمانی است که قابلیت نگهداری در گلدان را دارد.

اکنون اگر شما نیز در فکر خرید گل شفلرا هستید،‌ کافی است تا سری به سایت یا اپلیکیشن اسنپ فود بزنید. در سرویس سفارش آنلاین گل و گیاه اسنپ فود، سفارش انواع گل‌های شاخه بریده یا گیاهان آپارتمانی، به سادگی چند کلیک انجام می‌شود.

آیا شما تاکنون از انواع شفلرا در فضای آپارتمان و منزل خود نگهداری کرده‌اید؟ کدام یک از گونه‌های شفلرا را بیشتر دوست دارید؟ لطفا نظرات و تجربیات خود در زمینه نگهداری از گل شفلرا را با ما و دیگر کاربران اسنپ فود به بحث و اشتراک بگذارید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2716 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود