آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • صبحانه سالم برای مدرسه
    لیست صبحانه سالم برای دانش آموزان شهریور 26, 1403
  • غذا با گوشت چرخ کرده
    لیست انواع غذاها با گوشت چرخ کرده شهریور 26, 1403
  • طرز تهیه گراتن بادمجان
    طرز تهیه گراتن بادمجان شهریور 25, 1403
صفحه پیدا نشد!
یوکا
انواع گل و گیاه
به این مقاله امتیاز دهید
1

گیاه یوکا و ظاهر جذابی که شما را خیره می‌کند!

مینا اسماعیل بیگی 18 اردیبهشت 1403 8 دقیقه

یوکا گیاهی است که در فهرست گیاهان آپارتمانی جای می‌گیرد و ظاهر زیبا و جذابی دارد. البته تمامی گونه‌ها و انواع یوکا به عنوان گیاه آپارتمانی کاربرد ندارند و برخی از آن‌ها را می‌توان در باغچه کاشت. حتی برخی از دیگر گونه‌های این گیاه، تنها در طبیعت رشد می‌کنند. در این مطلب ابتدا درباره گیاه یوکا و انواع آن صحبت می‌کنیم و سپس نحوه تکثیر و شرایط نگهداری گونه‌های آپارتمانی یوکا را بررسی خواهیم کرد؛ پس تا انتها با ما همراه باشید.

معرفی گیاه یوکا

یوکا با بیش از ۵۰ گونه درختچه و درخت، از گیاهان جذابی است که با برگ‌های کشیده و بزرگ شناخته می‌شود. برخی از گونه های یوکا بومی مناطق گرم و خشک قاره آمریکا و دریای کارائیب هستند و برخی دیگر، در مناطق مرطوب و گرمسیری رشد می‌کنند. یوکا، به دلیل مقاومت بالا در شرایط سخت، به عنوان نمادی از قدرت، استواری و مقاومت شناخته می‌شود. جالب است بدانید که یوکا می‌تواند هوای داخلی منزل شما را تصفیه کرده و به افزایش سطح اکسیژن محیط کمک کند.

معرفی گیاه یوکا

خصوصیات یوکا

یوکا، گیاهی بوته‌ای است که برگ‌های آن حالت بلند و شمشیری داشته و این برگ‌ها در بخش بالایی ساقه گیاه رشد می‌کنند. البته برخی از گونه‌ها، فاقد تنه بوده و رشد گیاه روی سطح خاک است. برگ‌های یوکا عمدتا سبز هستند، اما تنوع رنگی، سبز مایل به آبی و ابلق با نوارهای روشن نیز در میان انواع یوکا دیده می‌شود. با توجه به رشد یوکا در مناطق گرمسیری، برگ‌های گیاه پوشش چرمی و سخت دارند که به نگهداشت آب داخل گیاه کمک می‌کند.

برخی از انواع یوکا در طبیعت می‌توانند تا ۴ متر نیز رشد کنند، اما رشد گونه‌های آپارتمانی این گیاه محدودتر است. بعضی از انواع یوکا در فصل بهار و تابستان گل می‌دهند که این گل‌ها به رنگ سفید یا کرمی دیده شده و اغلب حالت زنگوله‌ای دارند؛ البته از گیاه آپارتمانی یوکا نباید انتظار گل‌دهی داشته باشید!

خصوصیات یوکا

  • نام انگلیسی: Yucca Spinless
  • نام علمی: Yucca Elephantipes
  • خانواده: Agavaceae
  • دوره زندگی: چند ساله

انواع گیاه یوکا

یوکا گیاهی با بیش از ۵۰ گونه مختلف است که حتی برخی از این گونه‌ها، به عنوان یک درخت شناخته می‌شوند. با توجه به تنوع گونه‌های این گیاه، نمی‌توان تمامی انواع یوکا را در یک مقاله معرفی کرد؛ اما در ادامه قصد داریم تا چند نمونه از معروف‌ترین انواع این گیاه را معرفی کنیم.

۱. یوکا بدون خار (Elephantipes)

اگر برای خرید گیاه یوکا به یک گل فروشی مراجعه کنید، یوکا بدون خار را در آنجا می‌بینید. احتمالا شما نیز به واژه Elephant در نام این گیاه توجه کرده‌اید که علت آن ساقه‌های گیاه هستند. در یوکا بدون خار بالغ، ساقه گیاه شبیه پای فیل و به رنگ خاکستری دیده می‌شود. برگ‌های این گیاه، صاف، چرمی، بدون خار و همیشه سبز هستند و نام خود را نیز از همین برگ‌های بدون خار گرفته است.

یوکا بدون خار (Elephantipes)

۲. یوکا گلوریوسا (Yucca Gloriosa)

این نوع یوکا با نام خنجر اسپانیایی هم شناخته می‌شود و بومی مناطق جنوب آمریکا است. ارتفاع این گیاه به ۳ متر هم می‌رسد و ظاهر زیبا و جذابی دارد. برگ‌های یوکا گلوریوسا، باریک، شمشیر مانند و سبز هستند و یک نوار زرد و طلایی، دور تا دور برگ را می‌پوشاند. یوکا گلوریوسا گل نیز می‌دهد که این گل‌ها در ابتدا سفید رنگ بوده و با گذشت زمان به رنگ قرمز در می‌آیند. خنجر اسپانیایی را می‌توانید در باغچه منزل خود بکارید، اما باید نور کافی داشته باشد.

یوکا گلوریوسا (Yucca Gloriosa)

۳. یوکا قرمز (Hesperaloe Parviflora)

این نوع یوکا هر چند به عنوان گیاه آپارتمانی شناخته نمی‌شود، اما بسیار زیبا و جذاب است. یوکا قرمز، شاخ و برگ‌های متراکم دارد که بدون خار هستند. برگ‌ها، رنگ سبز مایل به آبی دارند که البته در هوای سرد به رنگ قرمز مایل به برنزی تبدیل می‌شوند. یوکا قرمز به دلیل نداشتن خار، از جمله گیاهان مناسب برای کاشت در باغچه منزل است، اما به خاطر داشته باشید که برای حیوانات خانگی سمی است.

یوکا قرمز (Hesperaloe Parviflora)

۴. یوکا با برگ ضعیف (Yucca Flaccida)

این گیاه دارای برگ‌هایی شمشیری، باریک و نوک تیز است که تمایل به افتادن دارند. همین شکل برگ‌ها نیز علت نام‌گذاری این گیاه به یوکا برگ ضعیف است. در انتهای ساقه این گیاه، گل‌هایی به رنگ سفید می‌رویند که زنگوله‌ای شکل بوده و بسیار جذاب و خوشبو هستند. این نوع یوکا را می‌توان در آپارتمان نگهداری کرد یا به عنوان یک گیاه در باغچه پرورش داد.

یوکا با برگ ضعیف (Yucca Flaccida)

۵. یوکا آلویفولیا (Yucca Aloifolia)

از جمله گیاهان زینتی بوده که امکان نگهداری از آن در آپارتمان یا کاشت گیاه در باغچه وجود دارد. یوکا آلویفولیا را با نام سرنیزه اسپانیایی نیز می‌شناسند و برگ‌هایی بلند، شمشیری و به رنگ سبز تیره دارد. این گیاه در فصل بهار و تابستان، گل‌های سفید رنگ، بزرگ و مومی شکل می‌دهد، اما به خاطر بسپارید که با نگهداری یوکا آلویفولیا در آپارتمان، گیاه دیگر گل نخواهد داد!

یوکا آلویفولیا (Yucca Aloifolia)

۶. یوکا روستراتا (Yucca Rostrata)

یوکا روستراتا، درختچه‌ای با ساقه عمودی و شاخ و برگ‌های باریک و متراکم است که روی برگ‌ها تیغ‌های ریز وجود دارد. رنگ برگ‌ها سبز مایل به زرد بوده و دارای لبه‌های دندانه‌دار است. این گیاه می‌تواند بین ۲ تا ۴ متر رشد کند که البته برای رشد به نور خورشید نیاز دارد. یوکا روستراتا را می‌توان یک گونه مقاوم به سرما دانست که برای کاشت در باغچه منزل، یکی از بهترین انتخاب‌ها است.

یوکا روستراتا (Yucca Rostrata)

۷. یوکا ویپلی (Yucca whipplei)

این گیاه، روی زمین رشد می‌کند و برگ‌های باریک و همیشه سبز، به رنگ سبز مایل به آبی دارد. حاشیه برگ‌ها دندانه‌دار و نوک آن‌ها تیز و شمشیری است. یوکا ویپلی در طبیعت، گل‌های سفید مایل به کرمی رنگ تولید می‌کند که بسیار خوشبو هستند. این نوع یوکا، یک گیاه آپارتمانی نیست، اما می‌توان آن را در باغ و باغچه کاشت و از تماشای جلوه زیبای آن لذت برد.

یوکا ویپلی (Yucca whipplei)

نحوه تکثیر یوکا

اکنون به این سوال می‌رسیم که گیاه یوکا را چگونه می‌توان تکثیر کرد؟ انواع یوکا با روش‌های مختلفی همچون کاشت بذر، قلمه زدن، پاجوش و تقسیم ریزوم، قابل تکثیر هستند که در ادامه به معرفی این روش‌ها پرداخته‌ایم.

نحوه تکثیر یوکا

۱. کاشت بذر یوکا

ابتدا باید بدانید که کاشت بذر، برای تکثیر گونه‌های آپارتمانی یوکا مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و به طور کلی روش چندان مرسومی نیست. با این وجود، با آمدن فصل بهار و در دمای ۲۰ درجه سانتی‌گراد می‌توان برخی از گونه‌های یوکا را از طریق بذر تکثیر داد و در خاک کاشت.

۲. قلمه زدن یوکا

با تهیه قلمه‌هایی از ساقه گیاه یوکا، می‌توان برای تکثیر آن اقدام کرد. در این روش باید به شیوه زیر عمل کنید:

  • بخش مناسبی از ساقه گیاه را انتخاب کنید که البته بهتر است تا از ساقه‌هایی پایینی باشد.
  • با یک چاقو یا قیچی تمیز و استریل، ۸ تا ۱۰ سانتی‌متر از ساقه را برش بزنید.
  • اگر ساقه برگ زیادی دارد، برگ‌هایی پایینی آن را جدا کنید تا برای کاشت در خاک آماده شود. (برای رشد بیشتر قلمه، بهتر است تا پیش از کاشت، انتهای آن را در هورمون‌های ریشه‌زایی فرو ببرید.)
  • قلمه‌ها را به صورت عمودی در خاکی سبک مانند شن یا ماسه فرو کنید؛ به گونه‌ای که نصف قلمه با خاک پوشانده شود.
  • روی قلمه‌ها را با یک نایلون سوراخ‌دار بپوشانید و در محیطی مناسب قرار دهید.
  • پس از اینکه رشد قلمه‌ها آغاز شد، می‌توانید آن‌ها را به گلدان دیگری منتقل کنید.

۳. تکثیر یوکا با پاجوش

گیاهان کوچکی که روی ریزوم گیاه مادر رشد می‌کنند، پاجوش نام دارند که می‌توان از آن‌ها برای تکثیر یوکا استفاده کرد. روش تکثیر انواع یوکا از طریق پاجوش مطابق مراحل زیر است:

  • گیاه مادر را از گلدان خارج کرده و خاک اطراف ریشه را به خوبی تکان دهید تا بریزد. البته برای تمیز کردن ریشه‌ها از خاک، می‌توانید از مقداری آب هم استفاده کنید.
  • یک پاجوش مناسب با ۴ برگ را انتخاب کرده و آن را با یک وسیله تیز و استریل برش دهید.
  • اگر پاجوش یوکا، فاقد ریشه مناسب است، ابتدا آن را در یک ماسه مرطوب بکارید تا ریشه گیاه رشد کند.
  • حالا پاجوش با ریشه را به یک گلدان مناسب انتقال دهید و شرایط رشد گیاه را فراهم کنید تا یوکا رفته رفته رشد کند.

۴. تقسیم ریزوم

تقسیم ریزوم هم روشی متداول برای تکثیر یوکا محسوب نمی‌شود، اما بهتر است تا با این روش نیز آشنا باشید. در این روش، ریزوم‌های گیاه را به قطعاتی با اندازه ۸ سانتی‌متر برش زده و در یک بستر شنی کم عمق می‌کارند. با فراهم شدن شرایط محیطی مناسب، جوانه‌های روی ریزوم رشد کرده و به عنوان یک گیاه جدید، سر از خاک بیرون می‌آورند.

زمان کاشت گیاه یوکا

همان‌طور که گفتیم، چندین روش برای تکثیر گیاه یوکا وجود دارد که قلمه زدن و پاجوش، متداول‌ترین آن‌ها است. اگر قصد دارید تا گل یوکا را تکثیر کنید، زمان مناسب آن، فصل بهار است. ریشه‌زایی گیاه در فصل بهار بهتر انجام می‌شود و به همین دلیل امکان موفقیت شما برای تکثیر و پرورش یوکا افزایش می‌یابد.

شرایط نگهداری گیاه یوکا

برای نگهداری گیاه یوکا در منزل، باید نیازهای این گیاه را به خوبی بشناسید تا برای نگهداری از آن موفق شوید. در ادامه این بخش، نیازهای گیاه یوکا را به طور مفصل بررسی کرده‌ایم.

شرایط نگهداری گیاه یوکا

آبیاری یوکا

گیاه یوکا به آبیاری منظم نیاز دارد و زمانی باید به گیاه آب دهید که سطح خاک به اندازه ۲ تا ۳ سانتی‌متر خشک شده باشد. به طور کلی، یوکا در تابستان‌ها، هر ۴ روز یک‌بار به آبیاری مجدد نیاز دارد که البته این فاصله را باید در زمستان‌ها به هر ۸ روز یک‌بار افزایش داد. در هنگام آبیاری نیز دقت کنید که خاک بیش از حد غرقاب نشود.

خاک مناسب برای یوکا

گل یوکا به خاک با زهکش مناسب نیاز دارد و خاک با بافت سبک، برای این گیاه مناسب است. برای نگهداری از یوکا، یک گلدان بزرگ تا متوسط با خاک مرغوب را انتخاب کنید. همچنین خاک باید محتوای مواد آلی باشد تا نیاز گیاه برای رشد تامین شود. در ضمن هر ۲ سال یک‌بار، باید خاک گلدان یوکا را عوض کنید و در هنگام تعویض گلدان دقت داشته باشید که خاک به اندازه کافی فشرده شود.

نور و دمای مناسب برای گیاه یوکا

یوکا همچون اغلب گیاهان آپارتمانی برای رشد به نور زیاد نیاز دارد و نور کم باعث ضعیف شدن برگ‌ها و جلوگیری از رشد گیاه می‌شود. دقت داشته باشید که نور دریافت شده توسط گیاه آپارتمانی یوکا، باید به صورت غیر مستقیم باشد، چراکه نور مستقیم و زیاد موجب سوختن برگ‌ها می‌شود.

دمای بین ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد را می‌توان دمای ایده‌آل برای رشد یوکا در نظر گرفت. البته این گیاه مقاومت خوبی در برابر سرمای هوا دارد، اما دمای کمتر از ۷ درجه سانتی‌گراد برای نگهداری یوکا مناسب نیست.

آیا گیاه یوکا سمی است؟

انواع یوکا را می‌توان از جمله گیاهان سمی دانست که به دلیل وجود ترکیبات ساپونین، مصرف آن برای انسان‌ها و حیوان‌ها، موجب بروز علائم مسمومیت می‌شود. البته احتمال مسمومیت با یوکا در حیوانات بیشتر است و عوارضی مانند تهوع و استفراغ را به دنبال خواهد داشت. گیاه یوکا را در جایی دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری کنید تا آن را به اشتباه نخورند. از سوی دیگر، برخی افراد ممکن است به این گیاه حساسیت داشته باشند و در صورت تماس با یوکا، دچار عوارض پوستی مانند خارش و التهاب شوند.

آیا گیاه یوکا سمی است؟

گیاه یوکا، گزینه‌ای جذاب برای زیبایی منازل شما!

در این مطلب از مجله اسنپ فود به معرفی و روش نگهداری از گل یوکا پرداختیم و انواع یوکا را نیز بررسی کردیم. همان‌طور که گفتیم برخی از گونه‌های یوکا همچون یوکا بدون خار و یوکا با برگ ضعیف را می‌توان به عنوان گیاه آپارتمانی نگهداری کرد. زیبایی این گیاه، فضای منزل شما را بسیار جذاب‌تر می‌کند.

حال اگر در فکر خرید یوکا هستید، باید به یک گل فروشی در نزدیکی خود مراجعه کنید، اما اسنپ فود کار شما برای خرید گل را آسان‌تر کرده است. شما می‌توانید از طریق سرویس سفارش آنلاین گل و گیاه اسنپ فود، یوکا یا دیگر انواع گیاهان آپارتمانی یا گل‌های شاخه بریده را سفارش داده و در محل آدرس خود تحویل بگیرید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2716 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود