طرز تهیه آش شلغم؛ یک آش مقوی زمستانی

طرز تهیه آش شلغم
4.7/5 - (3 امتیاز)

یکی از آش‌های مقوی و خوشمزه در دنیای متنوع آش‌ها، آش شلغم است. طرز تهیه آش شلغم، هم با گوشت و هم بدون آن امکان‌پذیر است. برای مثال، طرز تهیه آش شلغم قزوینی و طرز تهیه آش شلغم شیرازی ها، با گوشت چرخ کرده است، اما بدون گوشت هم این آش واقعا لذیذ است. در هر حال، عمده خواص این آش، به خاطر وجود شلغم است که سرشار از ویتامین C است و می‌تواند به طور محسوسی، سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. در ادامه، طرز تهیه آش شلغم و ریزه‌کاری‌های آن را در اسنپ فود بخوانید.

آش شلغم
تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی 3 ساعت (برای خیساندن برنج)
زمان پخت غذا 2 ساعت
میزان سختی متوسط

آش شلغم، تقویت کننده سیستم ایمنی بدنطرز تهیه آش شلغم برای سرماخوردگی

در طرز تهیه آش شلغم ب روش شیرازی ها مانند طرز تهیه آش دوغ برای لعاب بیشتر، از برنج نیم دانه استفاده می‌شود. مواد لازم و طرز تهیه این اش خوشمزه زمستانی که سنتی شهر شیراز است را در ادامه ببینید:

مواد لازم برای تهیه آش شلغم شیراز

می‌توانید در مواد لازم به جای ماش، از لپه یا بلغور جو استفاده کنید.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
شلغم 500 گرم
ماش 1 پیمانه
سیر 3 حبه
برنج 1 پیمانه
عدس 1 لیوان
پیاز 2 عدد
سبزی آش 450 گرم
نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
پیاز داغ و نعنا داغ مقداری برای تزئین

مراحل طرز تهیه آش شلغم

در طرز تهیه آش شلغم به روش سنتی، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرحله اول: برنج نیم دانه را از حدود 3 ساعت قبل و عدس و ماش را حداقل به مدت نیم ساعت به صورت جداگانه بخیسانید.
  • مرحله دوم: پیازها را نگینی کرده و در مقداری روغن تفت دهید. بعد از اینکه سبک و طلایی شدند، سیر رنده شده، زردچوبه و فلفل سیاه را اضافه کنید تا عطر سیر بلند شود.
  • مرحله سوم: در این مرحله از طرز تهیه آش شلغم تبریزی، عدس و ماش را به محتویات قابلمه اضافه کنید و صبر کنید تا با چند لیوان آب، روی حرارت ملایم به طور کامل بپزند.
  • مرحله چهارم: زمانی که عدس نرم شد، برنج نیم دانه و شلغم‌های نگینی شده را به مواد آش اضافه کنید و حرارت زیر آش را کم کنید. دقت کنید که این آش، زود ته می‌گیرد.
  • مرحله پنجم: بعد از گذشت 30 دقیقه، سبزی آش را در قابلمه ریخته و درب آن را نیمه باز بگذارید. نیم ساعت دیگر زمان لازم است تا سبزی آش بپزد و جا بیفتد.
  • مرحله ششم: در مرحله آخر، مقداری نعنا داغ درست کرده و در 10 دقیقه پایانی پخت آش، به آن اضافه کنید. سپس نمک آش را اندازه می کنیم و آش شلغم را در ظرفی مناسب ریخته و با مقداری کشک و پیاز داغ تزئین کنید.

چند نکته در طرز تهیه آش شلغم

طرز تهیه آش شلغم برای کرونا

با دانستن این نکات می‌توانید تنوع بیشتری در طرز تهیه آش شلغم ایجاد کنید:

  • بهتر است در طرز تهیه آش شلغم برای سرماخوردگی، پیاز را تفت ندهید و همراه با شلغم به صورت خام در آش بریزید. این کار باعث می‌شود که به نحو موثرتری از خواص آش شلغم استفاده کنید. همچنین، این طرز تهیه آش شلغم برای کرونا هم مفید است.
  • در طرز تهیه آش شلغم با گوشت چرخ کرده، هنگام تفت دادن پیاز، مقداری کوفته قلقلی را هم تفت دهید و باقی مراحل را مطابق دستور بالا پیش ببرید.
  • سبزی آش شلغم هم مانند طرز تهیه آش رشته، شامل ترکیبی از جعفری، تره، گشنیز، اسفناج و شوید است.
  • در صورتی که سبزی آش در اختیار ندارید می‌توانید از طرز تهیه آش شلغم و اسفناج استفاده کنید. یعنی فقط از اسفناج استفاده کنید.
  • در طرز تهیه آش شلغم و لبو، هنگام اضافه کردن شلغم، یک عدد لبوی رنده شده هم به آش اضافه کنید. در پایان پخت هم می‌توانید برای طعم بهتر، از کمی چاشنی آبلیمو استفاده کنید.
  • طرز تهیه آش شلغم با مرغ به این صورت است که باید به جای آب گوشت یا آب معمولی، از آب مرغ استفاده کنید.
  • چاشنی های معمول این آش، آبلیمو یا آبغوره هستند که باید در انتهای پخت، اضافه شوند.

در پایان، اگر احساس می‌کنید که تهیه آش شلغم برایتان دشوار است، پیشنهاد می‌کنیم برای تسلط بهتر در طرز تهیه آش و دیدن جزئیات از آموزش تصویری آش شلغم در اینترنت استفاده کنید. همچنین می‌توانید از طریق صفحه سفارش آنلاین غذا در شیراز آن را از بهترین رستوران‌های سنتی این شهر سفارش دهید!

در سرمای زمستان بدنتان را گرم نگه دارید…

نحوه درست کردن آش شلغم را برای شما عزیزان توضیح دادیم. اگر زمان کافی برای تهیه آش ندارید، از سفارش آنلاین غذا در اسنپ فود کمک بگیرید و انواع آش‌ها و سوپ‌های مورد نظر خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به صورت اینترنتی سفارش دهید.

نظرات کاربران