طرز تهیه سوپ شلغم مقوی با 5 روش + نکات پخت آن

طرز تهیه سوپ شلغم
4.1/5 - (9 امتیاز)

تنوع سوپ به طور کلی در جهان بسیار قابل توجه بوده و در کشور ما نیز انواع سوپ‌ها با رنگ و لعاب و طعم‌های مختلفی تهیه می‌شوند. برای مثال در مهمانی‌ها بیشتر از سوپ جو و برای دوره بیماری‌ها مثل سرماخوردگی و آنفولانزا از سوپ شلغم استفاده می‌کنند.

در طرز تهیه سوپ شلغم ابتدا هویج، سیب زمینی و پیاز را رنده کنید و به همراه آب مرغ و آب داخل قابلمه بریزید. شلغم‌های رنده شده را نیز اضافه کنید و اجازه دهید تا کامل پخته شوند. در انتها جوز هندی، جعفری خرد شده و ادویه‌ها را اضافه کرده و به سوپ زمان دهید تا به غلظت مناسب برسد. در روش‌های دیگر از تهیه این سوپ می‌توان مرغ، برنج، عدس و قارچ را نیز به سوپ اضافه کرد تا طعم‌های جذابی ایجاد شود.

در ادامه روش درست کردن سوپ شلغم را به صورت کامل شرح داده و شما را با یک وعده غذایی مقوی برای دوره بیماری‌ها و تقویت سیستم ایمنی بدن آشنا می‌کنیم.

سوپ شلغم
تعداد نفرات ۴ نفر
زمان آماده‌سازی ۱۵ دقیقه
زمان پخت ۹۰ دقیقه
میزان سختی متوسط

طرز تهیه سوپ شلغم برای سرماخوردگی

سوپ شلغم یکی از سوپ‌های مغذی برای بدن است که به دلیل داشتن خواص ضد سرماخوردگی، در فصل‌های پاییز و زمستان مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، این سوپ در دوره شیوع ویروس کرونا، بسیار مفید بود و طرز تهیه سوپ شلغم برای کرونا به علت کمک به درمان بیماری توصیه می‌شد.

مواد لازم در طرز تهیه سوپ شلغم و سیب زمینی با هویج

مواد اولیه مورد نیاز در طرز تهیه سوپ شلغم ساده در جدول زیر معرفی شده‌اند. لازم به توضیح است که اگر به جوز هندی دسترسی نداشتید، می‌توانید این ادویه را حذف کرده و به جای آن از زنجبیل استفاده کنید.طرز تهیه سوپ شلغم برای سرماخوردگی

مواد لازم مقدار مورد نیاز
شلغم ۵ عدد
پیاز ۱ عدد
سیب زمینی ۱ عدد
هویج ۲ عدد
آب مرغ ۲ پیمانه
جوز هندی نصف قاشق چایخوری
جعفری تازه ۱ پیمانه
آبلیمو ۲ قاشق غذاخوری

دستور پخت سوپ شلغم به صورت مرحله به مرحله

پس از تهیه مواد اولیه سوپ شلغم، نوبت به طبخ آن می‌رسد. در ادامه، طرز تهیه این سوپ را به صورت کامل مورد بررسی قرار داده‌ا‌یم.

طرز تهیه انواع سوپ شلغم
  • مرحله اول: ابتدا هویج و سیب زمینی را خوب بشویید و رنده کنید. البته در صورتی که مایل باشید، می‌توانید به جای رنده کردن، هویج و سیب زمینی را به شکل نگینی خرد کنید. در همین مرحله، خرد کردن پیازها را نیز به صورت نگینی انجام دهید. البته از آن جایی که قرار است شلغم‌ها را رنده کنید، معمولا توصیه می‌شود که دیگر مواد سوپ نیز رنده شوند تا ظاهر آن یکدست به نظر برسد.
  • مرحله دوم: یک قابلمه با اندازه متوسط بردارید و تا نیمه از آب پر کنید. 2 لیوان آب مرغ را به همراه هویج، سیب زمینی و پیاز خرد یا رنده شده داخل قابلمه بریزید. سپس قابلمه را روی حرارت ملایم قرار داده و اجازه دهید تا بپزد.
  • مرحله سوم: در این مرحله شلغم‌ها را کامل بشویید و رنده کنید. توجه داشته باشید که شلغم‌ها را نباید نگینی خرد کرده و یا به صورت درسته در سوپ قرار دهید، زیرا در این حالت شلغم‌ها کامل پخته نمی‌شوند. شلغم‌های رنده شده را به محتویات قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید تا کامل پخته شوند.
  • مرحله چهارم: در مرحله آخر نیز ادویه و جوز هندی را به همراه جعفری تازه و ساطوری شده به سوپ اضافه کنید و اجازه دهید تا سوپ جوشیده و به غلظت کافی برسد. در انتها در صورت تمایل می‌توانید مقداری آبلیمو نیز به سوپ اضافه کنید.

نکته: در طرز تهیه سوپ شلغم برای کودکان نیز همین مراحل را طی کنید و تنها ادویه‌های آن را کمی متعادل‌تر نگه دارید تا کودکان را اذیت نکند.

طرز تهیه این سوپ مقوی به پایان رسید و پیشنهاد می‌کنیم که اگر به طعم شلغم علاقه دارید، طرز تهیه آش شلغم؛ یک آش مقوی زمستانی را نیز دنبال کنید.

طرز تهیه انواع سوپ شلغم

سوپ شلغم انواع مختلفی دارد و افراد می‌توانند طبق سلیقه غذایی خود، این سوپ را تهیه کنند. ما برای آشنایی بیشتر شما با انواع سوپ شلغم در ادامه تعدادی از ترکیب‌های خوشمزه این سوپ را آورده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم حتما نگاهی به آن‌ها بیندازید.

طرز تهیه سوپ شلغم با مرغ

سوپ شلغم را می‌توان با مرغ و مطابق مراحل زیر آماده کرد.

طرز تهیه سوپ شلغم با مرغ
  • مرحله اول: برای پختن سوپ شلغم ابتدا یک سینه مرغ را همراه با یک پیاز کوچک و پوست گرفته شده داخل آب انداخته و اجازه دهید تا کامل پخته شود.
  • مرحله دوم: هویج، سیب زمینی و پیاز را رنده کنید و به همراه آب داخل قابلمه بریزید.
  • مرحله سوم: شلغم‌های رنده شده را نیز اضافه کرده و منتظر بمانید تا کامل پخته شوند.
  • مرحله چهارم: بعد از پخته شدن مرغ، آن را ریش‌ریش کرده و آب مرغ را صاف کنید. سپس مرغ و آب آن را به سوپ اضافه کنید.
  • مرحله پنجم: در انتها جوز هندی، جعفری خرد شده و ادویه‌ها را داخل سوپ ریخته و اجازه دهید به غلظت مناسب برسد.

در دستور پخت اصلی فقط از آب یا عصاره مرغ استفاده کردیم، اما با اضافه کردن خود مرغ، هم سوپ ارزش غذایی بیشتری پیدا کرده و هم طعم خوشمزه‌تری به خود می‌گیرد. در ادامه باید بگوییم که اگر طعم مرغ را دوست داشته باشید، می‌توانید مطلب چرا باید موقع سرماخوردگی سوپ مرغ بخوریم؟ را مطالعه کرده و با آگاهی بیشتری از این سوپ استفاده کنید.

طرز تهیه سوپ شلغم با برنج برای سرماخوردگی

برخی از افراد ترجیح می‌دهند که سوپ شلغم را همراه با برنج میل کنند که روش تهیه آن مطابق مراحل زیر است:

طرز تهیه سوپ شلغم با برنج
  • مرحله اول: برای تهیه این سوپ شلغم، نصف لیوان برنج را شسته و همراه با هویج، سیب زمینی، پیاز رنده شده و البته آب مرغ داخل قابلمه بریزید.
  • مرحله دوم: شغلم رنده شده را نیز اضافه کنید تا مواد سوپ پخته شوند.
  • مرحله سوم: در انتها پس از اضافه کردن جوز هندی، جعفری خرد شده و ادویه‌ها، به سوپ زمان بدهید تا پخته شده و به غلظت مناسب برسد.

نکته: بهتر است که در این روش از تهیه سوپ شلغم، از برنج نیم دانه استفاده کنید. سوپ شلغم برای کرونا و سرماخوردگی مفید بوده و به درمان این بیماری‌ها کمک می‌کند.

طرز تهیه سوپ شلغم با قارچ

قارچ را نیز می‌توان به مواد اولیه سوپ شلغم اضافه کرد تا ارزش غذایی آن افزایش یابد.

طرز تهیه سوپ شلغم با قارچ
  • مرحله اول: ابتدا قارچ‌ها را کامل بشویید، آن‌ها را خشک کرده و به صورت ورقه‌ای خرد کنید. قارچ را تا زمان اضافه کردن به سوپ کنار بگذارید.
  • مرحله دوم: هویج، سیب زمینی و پیاز رنده شده را با آب مرغ و آب روی حرارت بگذارید.
  • مرحله سوم: مدتی بعد، شلغم رنده شده و پس از آن جوز هندی، جعفری خرد شده و ادویه‌ها را نیز اضافه کنید.
  • مرحله چهارم: 30 دقیقه قبل از پخته شدن سوپ، قارچ‌های خرد شده را نیز داخل سوپ بریزید.

نکته: برای خوش طعم‌تر شدن این سوپ می‌توانید از جو پوست کنده شده نیز استفاده کنید.

طرز تهیه سوپ شلغم و برنج با عدس

در تهیه سوپ شلغم با برنج و عدس، معمولا از مرغ هم در ترکیبات سوپ استفاده می‌شود تا علاوه بر طعم جذاب، مقوی هم باشد. مطابق مراحل زیر این سوپ را آماده کنید:

  • مرحله اول: عدس را چند ساعت قبل از درست کردن سوپ خیس کنید. مرغ را نیز به همراه پیاز و ادویه‌ها بپزید تا آماده شود.
  • مرحله دوم: آب مرغ و مقداری آب را به همراه هویج، سیب زمینی و پیاز رنده شده داخل قابلمه روی شعله بگذارید. در همین مرحله عدس خیس خورده و برنج نیم‌دانه را هم به مواد سوپ اضافه کنید.
  • مرحله سوم: حال شلغم رنده شده و گوشت مرغ ریش ریش شده را نیز داخل قابلمه ریخته و منتظر بمانید تا سوپ پخته شود.
  • مرحله چهارم: در مراحل پایانی پخت سوپ، جوز هندی، جعفری خرد شده و ادویه‌ها را نیز به قابلمه سوپ بیفزایید.

این سوپ، سوپ شلغم مجلسی است و می‌توانید با آن از مهمانان خود پذیرایی کنید.

فوت و فن های تهیه سوپ شلغم

طعم سوپ شلغم را مانند انواع سوپ برای سرما خوردگی که از بیماری نجاتتان می دهد! در صورت رعایت برخی نکات می‌توان بسیار خوشمزه‌تر کرد. این نکات ساده اما کاربردی می‌توانند سوپ شما را به یک سوپ حرفه ای تبدیل کنند. در ادامه این نکات مهم معرفی شده‌اند:

فوت و فن های تهیه سوپ شلغم
  • سعی کنید از شلغم‌های کوچک‌تر استفاده کنید تا راحت‌تر پخته شود. به طور کلی به یاد داشته باشید که اکثر صیفی‌جات در سایزهای کوچک‌تر، از کیفیت به مراتب بالاتری برخوردار بوده و جذب کود کمتری از خاک دارند.
  • برای خوش طعم شدن سوپ می‌توانید از 2 حبه سیر استفاده کنید. البته نباید در استفاده از سیر برای پختن این سوپ زیاده‌روی کرد، چون در این صورت عطر سیر بیش از اندازه در سوپ پیچیده و طعم آن را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.
  • اگر آب مرغ آماده ندارید، می‌توانید به جای آن، در پخت این سوپ از عصاره مرغ استفاده کنید.
  • برای افزایش قوا، از نان در کنار سوپ استفاده کنید؛ البته استفاده از نان مخصوص سوپ، جذاب‌تر خواهد بود.
  • در تهیه سوپ شلغم و پیاز، برای خوش طعم‌تر شدن آن می‌توانید از پیاز کاراملی استفاده کنید.

روش نگهداری از سوپ شلغم و جلوگیری از خراب شدن سوپ شلغم

سوپ شلغم را در هر وعده به اندازه مصرف خود آماده کنید. با این وجود اگر مقداری از سوپ باقی ماند، آن را داخل یک ظرف درب‌دار ریخته و در یخچال بگذارید. معمولا غذاهای آبکی مانند سوپ، حداکثر به مدت ۵ روز در یخچال قابل نگهداری هستند، اما بهتر است که هرچه زودتر آن را میل کنید.

برای جلوگیری از خراب شدن سوپ، دقت داشته باشید که این غذا در خارج از یخچال باقی نماند.

خواص شلغم

شلغم از جمله سبزیجات ریشه‌دار و منبع ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف است که به تقویت بدن کمک می‌کند. شلغم به دلیل وجود ویتامین C، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و با بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی مقابله می‌کند. از دیگر خواص شلغم، مواردی همچون حفظ سلامت ریه‌ها، شادابی پوست، کاهش فشار خون، پیشگیری از بیماری‌های قلبی و کمک به رشد و تقویت کودکان مورد توجه قرار می‌گیرند.

خواص سوپ شلغم در طب سنتی نیز تایید شده است و مطمئنا با خوردن انواع این سوپ، خواص بسیاری به بدن شما می‌رسد.

برای روزهای سرد پاییز و زمستان، روی سوپ شلغم حساب کنید

طرز تهیه سوپ شلغم برای سرماخوردگی را برای شما توضیح دادیم. حال، اگر می‌خواهید این سوپ را برای بیمار تهیه کنید و وقت کافی برای تهیه غذای دیگری برای خود ندارید، می‌توانید از اسنپ فود کمک بگیرید. به این منظور، لازم است وارد صفحه سفارش آنلاین غذا  شده و غذای موردعلاقه خود را از هر نوعی که هست، آنلاین سفارش دهید.

سوالات متدوال

مواد اولیه برای تهیه سوپ شلغم چیست؟

در تهیه سوپ شلغم از سیب زمینی، هویج، پیاز، شلغم، آب مرغ، جوز هندی، جعفری تازه، آب مرغ و آبلیمو استفاده می‌شود.

در تهیه انواع مختلف سوپ شلغم می‌توان از چه مواد اولیه دیگری استفاده کرد؟

با استفاده از قارچ، مرغ، عدس و برنج می‌توان سوپ شلغم را با مدل‌های مختلفی تهیه کرد.

چرا سوپ شلغم برای سرماخوردگی مفید است؟

شلغم منبعی از ویتامین C است و مصرف سوپ شلغم به تقویت سیستم ایمنی برای مبارزه با عوامل بیماری‌زا کمک می‌کند، به همین دلیل سوپ شلغم برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا مفید خواهد بود.

نظرات کاربران

behroouz
11.مهر.1402

سلام سوپ شلغم با مرغ و هویچ و سیب زمینی
واقعا عالی برای سرما خوردگی هم فوق العاده خوبه

ramin saryizadeh
19.دی.1402

سوپ شلغم با هویچ تو این الودگی های هوا و میکروب ها واقعا خوبه یک سوال چیکار کنم شلغم
در سوپ زیاد له نشه

    snappfoodadmin
    27.دی.1402

    سلام در طرز تهیه سوپ شغلم با هویچ و قارچ و برنج و عدس نباید شلغم‌ها را نگینی خرد کرده و یا به صورت درسته در سوپ قرار داد،
    چون شلغم‌ها کامل پخته نمی‌شوند. شلغم‌های رنده شده را به محتویات مواد اولیه این سوپ خوشمزه اضافه کنید و اجازه دهید تا کامل پخته شوند.
    سوپ شلغم برای سرماخوردگی و کرونا و حفظ سلامت ریه‌ها، شادابی پوست،کاهش فشار خون،پیشگیری از بیماری‌های قلبی و کمک به رشد و تقویت کودکان خوب است .

vida bastghani
19.دی.1402

سوپ شلغم با عدس و مرغ میشه درست کرد میشه تو سوپ شلغم بجای آبلیمو از آبغور استفاده کرد

    snappfoodadmin
    27.دی.1402

    سلام در طرز تهیه سوپ شلغم با عدس و مرغ میتونید بسته به ذائقه میل خودتون ترشی سوپ با آبلیمو یا آبغور یا آب نارنج باشد