آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • آگلونما و راهنمای کامل نگهداری
    آگلونما و راهنمای کامل نگهداری و پرورش شهریور 27, 1403
  • چند بار در روز به گربه غذا بدهیم
    چند بار در روز به گربه غذا بدهیم شهریور 27, 1403
  • پپرونی چیست
    پپرونی چیست؟ شهریور 27, 1403
صفحه پیدا نشد!
آشنایی با رامبوتان
انواع میوه جات
3/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

آشنایی با رامبوتان یا مژکی،‌تمام خواص و مضرات آنرا بشناسید

مینا اسماعیل بیگی 10 اسفند 1401 8 دقیقه
۴ نفر
مناسب برای
غذای اصلی
نوع
متوسط
سطح
30 دقیقه
زمان آماده سازی
30 دقیقه
پخت

آشنایی با رامبوتان، تجربه‌ای خاص در شناخت انواع میوه جات است. رامبوتان چیست؟ شاید ظاهر عجیب و غریب این میوه، شما را به یاد آبزیان دریایی بیندازد، اما باید بدانید که در پشت این ظاهر غیر‌معمول، خواص زیادی برای سلامتی وجود دارد که دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست. رامبوتان میوه‌ای لوکس و وارداتی است که در ایران کمیاب است و به همین دلیل، قیمت رامبوتان نسبتا گران است. با این حال، احتمالا ظاهر این میوه، شما را وادار کند که برای یکبار هم که شده، طعم خاص و متفاوت آن را بچشید.

اگر کنجکاوید بدانید که رامبوتان چه مزه ای دارد؟ خواص درمانی آن چیست و چطور باید مصرف شود؟ با اسنپ فود همراه باشید.

ویژگی های درخت رامبوتان

ویژگی های درخت رامبوتان

رامبوتان یک میوه خوشمزه با خواص بسیار.

درخت رامبوتان، یک درخت همیشه سبز گرمسیری و بومی جنوب شرق آسیا است. بعدها، بازرگانان عرب، پای این درخت را به مناطق شرق آفریقا هم باز کردند و امروزه این درخت، در برخی کشورها و در شرایط آب و هوایی نزدیک به زیستگاه آن پرورش می‌یابد. با این حال، هنوز هم مالزی و ویتنام، بزرگ‌ترین تولید کنندگان و صادرکنندگان رامبوتان به سراسر دنیا هستند.

درخت رامبوتان، ریشه کم عمقی دارد و تنها 2 سال بعد از کشت، میوه می‌دهد. قدرت باروری این درخت، بین 8 تا 10 سال است و ارتفاع آن به 15 تا 25 متر می‌رسد. میوه‌های رامبوتان به صورت خوشه‌ای روی شاخه‌ها می‌رویند و منظره بسیار زیبایی ایجاد می‌کنند.

رامبوتان چیست ؟

اگر آشنایی با رامبوتان برای شما مهم است و می‌خواهید بدانید که این میوه وارداتی چیست، باید بگوییم که میوه مژکی یا رامبوتان، میوه‌ای کروی شکل با اندازه تقریبی یک تخم مرغ است. گوشت میوه، شیرین و آبدار است و بافتی نرم و خامه‌ای دارد. طعم رامبوتان، یک طعم ترکیبی ترش و شیرین معطر است و شاید مزه رامبوتان شما را به یاد انگور بیندازد. البته، رامبوتان‌های قرمز رسیده، شیرین‌تر هستند. پوست میوه، پوشیده از مژک‌هایی یکدست و بسیار نرم است و به همین دلیل، مالایی‌ها به آن رامبوتان؛ یعنی «میوه مودار» می‌گویند. نام علمی این میوه هم متاثر از ظاهر آن است و به نام سرخالوی مژکی یا (Nephelium lappaceum) نامیده می‌شود.

رامبوتان در حالت نارس، سبز است و هنگامی که می‌رسد به رنگ قرمز یا صورتی در‌می‌آید. دقت کنید که گرایش رنگ رامبوتان به سمت قهوه‌ای، نشان از کهنه بودن این میوه است.

ارزش غذایی رامبوتان

82 درصد از حجم میوه رامبوتان را آب تشکیل داده است و در هر 100 گرم از این میوه استوایی، این مقدار مواد مغذی وجود دارد:

مواد مغذی مقدار در هر 100 گرم
کالری 82 واحد
کربوهیدرات 20.87 گرم
پروتئین 0.65 گرم
ویتامین C 4.9 میلی گرم
ویتامین B3 1.352 میلی گرم
آهن 0.35 میلی گرم
پتاسیم 42 میلی گرم
فسفر 9 میلی گرم
منیزیم 7 میلی گرم
کلسیم 22 میلی گرم
سدیم 11 میلی گرم
منگنز 0.343 میلی گرم

خواص میوه رامبوتان

خواص رامبوتان از گذشته تا حال مورد توجه بوده است و بومیان آسیای جنوبی، از جوشانده ریشه رامبوتان برای درمان تب استفاده می‌کردند و برگ این گیاه را به صورت ضماد برای درمان سردرد به کار می‌بردند. علاوه بر این‌ها، رامبوتان، خواص درمانی دیگری هم دارد که در ادامه، به 11 مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

1. پیشگیری از سرطان با میوه رامبوتان

خواص میوه رامبوتان

رامبوتان اثرات ضد دیابتی قوی‌ای دارد.

رامبوتان حاوی آنتی اکسیدان‌های قدرتمندی مانند آنتوسیانین‌ها، ترکیبات فنولی و متانولی است. این ترکیبات، اثر فوق‌العاده‌ای در مقابله با فعالیت مخرب رادیکال‌های آزاد دارند. آن‌ها می‌توانند جلوی آسیب‌های سلولی را بگیرند و استرس اکسیداتیو را کاهش دهند. با این حال، برای تأیید اثرات ضد سرطانی رامبوتان، آزمایش‌های انسانی طولانی‌مدت لازم است. توجه داشته باشید که برای دریافت  بیشترین میزان آنتی اکسیدان، باید از رامبوتان‌های طبیعی و فراوری نشده استفاده کنید.

2. اثرات ضد دیابتی رامبوتان

اگرچه رامبوتان، میوه‌ای شیرین است، اما باید دانست که شیرینی طبیعی این میوه، در مقایسه با شیرینی جات قنادی و غذاهای فراوری شده، قند قابل توجهی ندارد. به علاوه، فیبر موجود در رامبوتان هم ماده‌ای مفید برای افراد دیابتی است. همچنین برخی تحقیقات نشان می‌دهد که عصاره پوست رامبوتان هم می‌تواند قند خون را تا حدی کاهش دهد. با تمام این‌ها، افراد دیابتی باید از رامبوتان طبیعی استفاده کنند و مصرف رامبوتان کنسرو شده و حاوی شیرین‌کننده برای دیابتی‌ها توصیه نمی‌شود. در واقع، آشنایی با رامبوتان برای دیابتی‌ها آنقدرهم بد نیست و می‌توانند از آن به اندازه و زیر نظر پزشک مصرف کنند.

3. استخوان هایی محکم و قوی با رامبوتان

مصرف رامبوتان باعث می‌شود که کلسیم کمتری از طریق ادرار دفع شود، بنابراین، ریسک پوکی استخوان، کاهش خواهد یافت. به علاوه، میوه مژکی، سرشار از پتاسیم است که توده استخوانی را تغذیه کرده و باعث تقویت آن می‌شود.

4. رامبوتان و تاثیر آن بر پوست

اگر می‌خواهید پوستی جوان و شاداب داشته باشید، آشنایی با رامبوتان را غنیمت بدانید. این میوه، به خاطر داشتن ویتامین C، محرک خوبی برای کلاژن‌سازی بیشتر بدن است و می‌تواند با افزایش خاصیت ارتجاعی پوست، مانع چین و چروک آن شود.خاصیت میوه رامبوتان کلاژن سازی است.

5. حفظ سلامت قلب و عروق با مصرف رامبوتان

مصرف میوه رامبوتان از چند جهت، به سلامت قلب و عروق کمک می‌کند. برای مثال؛ پتاسیم موجود در این میوه، فشار خون را کاهش می‌دهد. فیبرهای مژکی، کلسترول خون را پایین می‌آورند. ویتامین‌های گروه B  در کنار فولات، باعث کاهش التهاب بدن شده و خطر بروز سکته مغزی را تا 25 درصد کم می‌کنند. علاوه بر این‌ها، نقش ویتامین C هم بسیار پررنگ است و می‌تواند با خنثی کردن اثر منفی رادیکال‌های آزاد، آسیب سلولی به عروق را کاهش دهد.

6. درمان مشکلات گوارش با میوه مژکی

درمان مشکلات گوارش با میوه مژکی

پتاسیم موجود در این میوه فشار خون را کاهش می‌دهد.

اگر دچار بیماری سندرم روده تحریک‌پذیر، کرون یا کولیت هستید، از خواص رامبوتان غافل نشوید. این میوه، با فیبرهای محلول و غیر‌محلول خود، باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شود. برای مثال؛ با تغذیه میکروارگانیسم‌های روده باعث می‌شود که میکروب‌های مفید روده، اسیدهای چرب با زنجیره‌های کوتاه تولید کنند. فیبرها، جلوی التهاب و عفونت روده را می‌گیرند و دفع مدفوع را آسان‌تر می‌کنند. بنابراین، یک منبع طبیعی خوب برای پیشگیری از یبوست هستند. به علاوه، رامبوتان، خاصیت انگل‌زدایی دارد و می‌تواند برای درمان اسهال و اسهال خونی، مفید باشد.

7. تقویت سیستم ایمنی بدن با رامبوتان

رامبوتان یک ضد عفونی‌کننده طبیعی است. این میوه با محتوای غنی ویتامین C خود، جلوی تکثیر میکروب‌ها و ویروس‌ها را می‌گیرد. حتی پوست میوه مژکی هم خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی دارد و به طور سنتی برای درمان برخی بیماری‌ها به کار می‌رود.

8. لاغری با رامبوتان

مطمئنا از آشنایی با رامبوتان پشیمان نخواهید شد، زیرا مصرف رامبوتان، بدن شما را هیدراته نگه می‌دارد. به علاوه، این میوه، کالری کمی دارد و فیبرهای محلول موجود در آن، با ایجاد یک ماده ژل مانند در معده، هضم و جذب مواد غذایی را کند‌تر می‌کنند و باعث می‌شوند که شما برای ساعات طولانی‌تری احساس سیری کنید. بنابراین، با خیال راحت، رامبوتان را در رژیم لاغری خود بگنجانید.

9. درمان کم خونی با مژکی

اگر دچار کم خونی ناشی از فقر آهن هستید، مصرف رامبوتان را از قلم نیندازید. مقادیر فراوان ویتامین  Cموجود در این میوه، روند جذب آهن از مواد غذایی را بهتر می‌کند و باعث می‌شود که انرژی و نشاط بیشتری داشته باشید.

10. بهبود توان جنسی مردان با مصرف رامبوتان

یکی از روش‌های طبیعی برای بالا بردن کیفیت اسپرم مردان، استفاده از میوه رامبوتان است. تا جایی که یکی از کاربردهای این میوه در طب سنتی، درمان ناتوانی جنسی و افزایش قدرت باروری مردان است.

11. رامبوتان دوست موهای شما

رامبوتان حاوی مواد معدنی با ارزشی مانند مس است که با افزایش جریان خون زیر پوست سر، خونرسانی به این مناطق را بهتر کرده و فولیکول‌های مو را تقویت می‌کند. بنابراین، جلوی ریزش موها گرفته می‌شود. به علاوه، خواص ضد‌ میکروبی رامبوتان هم درمانی موثر برای رفع شوره سر است.

مضرات میوه رامبوتان

مضرات میوه رامبوتان

بهبود مشکلات گوارشی از دیگر خواص میوه رامبوتان است.

در ادامه آشنایی با رامبوتان، دانستن مضرات این میوه استوایی هم لازم است که در ادامه، به مهم‌ترین موارد اشاره می‌کنیم:

  • مراقب حساسیت به رامبوتان باشید و در صورت علائم آلرژی؛ مانند خارش، بثورت جلدی، تاول یا قرمزی پوست، مصرف میوه را متوقف کرده و به پزشک مراجعه کنید.
  • رامبوتان خیلی رسیده، قند زیادی دارد و زیاده‌روی در مصرف آن برای بیماران دیابتی مناسب نیست.
  • در صورت ابتلا به دیابت بارداری، در مصرف رامبوتان احتیاط کنید.
  • کنسرو رامبوتان، کالری و قند بالایی دارد. بنابراین، مصرف آن برای افراد دارای اضافه وزن و بیماران دیابتی، توصیه نمی‌شود.
  • اگرچه رامبوتان میوه‌ای مفید برای درمان مشکلات گوارشی است، اما زیاده‌روی در مصرف آن هم می‌تواند اثرات عکس داشته باشد و باعث ایجاد یبوست شود.

هسته رامبوتان

آشنایی با رامبوتان به اینجا ختم نمی‌شود و باید با هسته آن و مضرات آن نیز آشنا شوید. تقریبا تمام منابع اتفاق نظر دارند که هسته رامبوتان سمی است. این هسته قهوه‌ای رنگ، ترکیبی به نام ساپونین دارد که می‌تواند باعث بروز مسمومیت شود. بنابراین، باید از مصرف آن به صورت خام، خودداری کنید.

نکته اینجاست که برخی منابع، خوردن هسته پخته شده رامبوتان را مضر نمی‌دانند. برای مثال، در برخی نقاط دنیا، از هسته بو داده شده رامبوتان به عنوان یک داروی طب سنتی برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود. با این حال، توصیه می‌کنیم در مصرف این هسته، جانب احتیاط را نگه دارید و تا زمانی که از بی‌خطر بودن آن مطمئن نشده‌اید، آن را مصرف نکنید.

چگونگی خوردن میوه رامبوتان

ابتدا رامبوتان را خوب بشویید و سپس، با یک چاقوی تیز، یک برش کم عمق در پوست آن ایجاد کنید. به این ترتیب، گوشت سفید میوه نمایان می‌شود که می‌توانید ان را میل کنید. البته فراموش نکنید که حتما هسته میوه را خارج کنید. اگر به میوه‌های جدید و کمی عجیب مانند میوه مژکی علاقه دارید میوه اژدها را نیز امتحان کنید.

روش های مصرف رامبوتان

شاید گوشت سفید رنگ میوه رامبوتان باعث شود که شکل تازه‌خوری این میوه را ترجیح دهید. با این حال، روش‌های دیگری هم برای خوردن رامبوتان وجود دارد که در ادامه، به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • شما می‌توانید پس از گرفتن پوست و خارج کردن هسته میوه، آن را همراه با میوه‌های دیگر داخل مخلوط‌کن ریخته و یکی اسموتی خوشمزه ترکیبی درست کنید.
  • گوشت رامبوتان را به صورت تکه‌های کوچک‌تر برش بزنید و آن‌ها را داخل ژله‌های رنگی بریزید تا هم ظاهر بهتری پیدا کنند و هم طعم‌دار شوند.
  • با استفاده از آب میوه رامبوتان، یک ماریناد خوشمزه درست کنید و به غذاهای خود، طعم میوه‌ای بدهید.
  • بعد از آشنایی با رامبوتان، می‌توانید از گوشت رامبوتان، در سالاد میوه استفاده کنید.
  • با رامبوتان، شربت درست کنید و یا آن را به صورت کنسرو شده، میل کنید.
  • در تهیه انواع دسرها و کیک‌های خانگی هم می‌توانید از عطر و طعم رامبوتان استفاده کنید.

آشنایی با رامبوتان، راه فراری به سلامتی…

در این مطلب در مورد میوه رامبوتان، ارزش غذایی و خواص این میوه صحبت کردیم.

از خواص این میوه می‌توان به پیشگیری از سرطان، اثرات ضد دیابتی، استحکام استخوان‌ها، پوست خوب، حفظ سلامت قلب و عروق، بهبود مشکلات گوارشی، تقویت سیستم ایمنی بدن، کمک به لاغری، درمان کم خونی و بهبود توان جنسی مردان اشاره کرد. خوردن رامبوتان برای سلامتی بسیار مفید است.

همان‌طور که گفتیم، میوه رامبوتان در ایران کمیاب است، با این حال، اسنپ فود، امکانی را فراهم کرده تا بتوانید به میوه‌های تازه و کنسرو شده رامبوتان دسترسی داشته باشید. با خرید میوه آنلاین می‌توانید تمام سفارشات خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن، درب منزل تحویل بگیرید و از طعم خاص و تفاوت این میوه وارداتی، لذت ببرید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2717 مقالات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود